Originally posted by Laku
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Auto Saksasta Suomeen III
Collapse
X
-
Originally posted by nullzwei View PostVerottajan autoveroteatteri palaa mutta silti se yrittää myydä lippuja näytöksiin.
Entäpä jos auto(n) lähtöpaikka onkin legendaarisen säännön mukaan Pohjoismaassa. Eikö sekään enää käy.
Edelleen nimim. rgaweerin tapaus on hieman mysteerinen. Hän oli jo verottanut auton Suomeen, muttei ottanut käyttöön? Eli rekisteröintikatsastus tehty? Silloin on ollut pakko olla myös käyttöönottoilmo tehty muuten tuo ei onnistu. Verottajan verkkopalvelusta pitäisi löytyä sieltä ihan omaverosta autojesi tiedot (ellei ole joku todella vanha tapaus). Ja sieltä voit ammentaa todistusaineistoa konttorille jotta saa kilvet.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostNyt ei tarinassa joku mätsää. Auto oli jko verotettu ja rekisterissä, mutta vain siis normaalisti liikennekäytöstä poistettuna? Tai verot maksettu, muttei vielä rekisteröity? Oletko kyseisellä autolla ajanut aiemmin tarroilla Suomessa?Originally posted by pyroz View PostPeriaatteessa sinun pitää todistaa, että verottomalle käytölle (Suomessa rekisteröimätön auto) on edellytykset. Sitä varten voi hakea vaikka väliaikaisen verottoman käytön lupaa erikseen, tai sitten ihan normi käyttöönottoilmoitus ulkomailta tuodessa.
Edelleen nimim. rgaweerin tapaus on hieman mysteerinen. Hän oli jo verottanut auton Suomeen, muttei ottanut käyttöön? Eli rekisteröintikatsastus tehty? Silloin on ollut pakko olla myös käyttöönottoilmo tehty muuten tuo ei onnistu. Verottajan verkkopalvelusta pitäisi löytyä sieltä ihan omaverosta autojesi tiedot (ellei ole joku todella vanha tapaus). Ja sieltä voit ammentaa todistusaineistoa konttorille jotta saa kilvet.
Vasta elokuussa laitoin auton verotukseen, ja valitsin verosivuilta että en ota autoa liikenteeseen jotta käyttövero ei lähde raksuttamaan. Verotuspäätös tuli ja maksoin verot pois. Vasta lokakuussa rupesin rekisteröimään autoa, jolloin hain taas uudet tarrat joilla ajoin konttorille. Pienintä paperiruljassia tuli ja hylky myös (katsastajan osaamattomuutta), ja nyt kun toisen kerran kaikki laput kunnossa oli tarkoitus mennä konttorille ei siirtolappuja enää herunutkaan, kun en ollut tehnyt käyttöönottoilmoitusta. Tein sen sitten siinä tiskillä kun oli tarkoitus samana päivänä auto ottaa ajoon, mutta en saanut tulostettua tai edes näytettyä tädille sen haluamaa lappua niin he eivät sitten antaneet kilpiä..
Tästä syntyikin ihmetys, että miten porukka hakee muutamat siirtokilvet ja ajelee autoja saksasta minkä sitten sattuu ostamaankin. Tuon käyttöönottoilmoituksenkin kun tekee, niin siinähän lähtee verotuspäätös pyörimään kanssa.Last edited by rgaweer; 23-11-2022, 22:09.
Comment
-
-
Originally posted by rgaweer View PostOstin auton joka oli ruotsin kilvissä (Tämä on saksan topicci, mutta mielestäni ihan aiheeseen liittyvä niin postasin tänne), ja se oli ajettu ruotsin kilvillä suomeen. Sitten se jäi seisomaan, ja kilvet palautin takaisin ruotsiin. Tarkoitus oli rekisteröidä auto suomeen, mutta koska käyttöä autolle ei ollut, en siinä pitänyt kiirettä. Keväällä piti saada siirettyä auto paikasta toiseen, jolloin hain siirtolaput tätä varten.
Vasta elokuussa laitoin auton verotukseen, ja valitsin verosivuilta että en ota autoa liikenteeseen jotta käyttövero ei lähde raksuttamaan. Verotuspäätös tuli ja maksoin verot pois. Vasta lokakuussa rupesin rekisteröimään autoa, jolloin hain taas uudet tarrat joilla ajoin konttorille. Pienintä paperiruljassia tuli ja hylky myös (katsastajan osaamattomuutta), ja nyt kun toisen kerran kaikki laput kunnossa oli tarkoitus mennä konttorille ei siirtolappuja enää herunutkaan, kun en ollut tehnyt käyttöönottoilmoitusta. Tein sen sitten siinä tiskillä kun oli tarkoitus samana päivänä auto ottaa ajoon, mutta en saanut tulostettua tädille lappua niin he eivät sitten antaneet kilpiä.
Tästä syntyikin ihmetys, että miten porukka hakee muutamat siirtokilvet ja ajelee autoja saksasta minkä sitten sattuu ostamaankin. Tuon käyttöönottoilmoituksenkin kun tekee, niin siinähän lähtee verotuspäätös pyörimään kanssa.
Jos päätät verottaa auton myöhemmin niin tuo väliaikainen veroton käyttö siirtotarkoituksessa osuu siihen parhaiten jos viet auton ulkomailta säilöön odottelemaan. Voi tuolloinkin tehdä käyttöönottoilmoituksen, mutta silloin viranomaiset saattavat olettaa, että jatkat siitä asti auton käyttöä jatkuvasti. Täten kun vasta myöhemmin teet verotuksen niin sinulle voidaan lätkäistä mätkyjä, koska olet mukamas ajanut koko tämän ajan autolla. Tuohan on erittäin väärin oletettu, mutta hei ollaan Suomessa
EDIT: Siellä satamassa kun teet käyttöönottoilmoituksen niin se ei aloita verotusprosessia. Sinulla on 5 päivää aikaa aloittaa se itse tekemällä veroilmoitus. Ja kun haet sitten niitä varsinaisia 3kk siirtotarroja, niin niitä ei heru ennenkuin on näyttää veroilmoituksesta dokumenttia.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Voit tehdä verottoman käytön ilmoituksen maahantuontiin tai katsastukseen tai korjaamolle tai sieltä kotiin ilman ongelmaa. Ongelma vain on että pitää tietää päivät etukäteen ja joka kerta hakea luvat verottajalta... Pakko ei siis ole tehdä käyttöönottoilmoitusta jos autoa ei menaa ottaa käyttöön, silloin sillä ei ylimääräisiä ajeta vaan reitti määritellän luvassa.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostOman kokemuksen mukaan tosiaan tarrat saa haettua vaikka Frankfurt - Oulu välille. Mutta huom. ei sieltä laivasta ulos ajettua saa ajaa metriäkään yleisillä teillä ennenkuin on käyttöönottoilmoitus tehty (Tai jos sinulla on väliaikaisen verottoman käytön lupa).
Jos päätät verottaa auton myöhemmin niin tuo väliaikainen veroton käyttö siirtotarkoituksessa osuu siihen parhaiten jos viet auton ulkomailta säilöön odottelemaan. Voi tuolloinkin tehdä käyttöönottoilmoituksen, mutta silloin viranomaiset saattavat olettaa, että jatkat siitä asti auton käyttöä jatkuvasti. Täten kun vasta myöhemmin teet verotuksen niin sinulle voidaan lätkäistä mätkyjä, koska olet mukamas ajanut koko tämän ajan autolla. Tuohan on erittäin väärin oletettu, mutta hei ollaan Suomessa
EDIT: Siellä satamassa kun teet käyttöönottoilmoituksen niin se ei aloita verotusprosessia. Sinulla on 5 päivää aikaa aloittaa se itse tekemällä veroilmoitus. Ja kun haet sitten niitä varsinaisia 3kk siirtotarroja, niin niitä ei heru ennenkuin on näyttää veroilmoituksesta dokumenttia.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by rgaweer View PostOstin auton joka oli ruotsin kilvissä (Tämä on saksan topicci, mutta mielestäni ihan aiheeseen liittyvä niin postasin tänne), ja se oli ajettu ruotsin kilvillä suomeen. Sitten se jäi seisomaan, ja kilvet palautin takaisin ruotsiin. Tarkoitus oli rekisteröidä auto suomeen, mutta koska käyttöä autolle ei ollut, en siinä pitänyt kiirettä. Keväällä piti saada siirettyä auto paikasta toiseen, jolloin hain siirtolaput tätä varten.
Vasta elokuussa laitoin auton verotukseen, ja valitsin verosivuilta että en ota autoa liikenteeseen jotta käyttövero ei lähde raksuttamaan. Verotuspäätös tuli ja maksoin verot pois. Vasta lokakuussa rupesin rekisteröimään autoa, jolloin hain taas uudet tarrat joilla ajoin konttorille. Pienintä paperiruljassia tuli ja hylky myös (katsastajan osaamattomuutta), ja nyt kun toisen kerran kaikki laput kunnossa oli tarkoitus mennä konttorille ei siirtolappuja enää herunutkaan, kun en ollut tehnyt käyttöönottoilmoitusta. Tein sen sitten siinä tiskillä kun oli tarkoitus samana päivänä auto ottaa ajoon, mutta en saanut tulostettua tai edes näytettyä tädille sen haluamaa lappua niin he eivät sitten antaneet kilpiä..
Tästä syntyikin ihmetys, että miten porukka hakee muutamat siirtokilvet ja ajelee autoja saksasta minkä sitten sattuu ostamaankin. Tuon käyttöönottoilmoituksenkin kun tekee, niin siinähän lähtee verotuspäätös pyörimään kanssa.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
------Last edited by Reeperbahn; 24-11-2022, 08:42.-BMW M3 -09
-MB E320 Coupe -94
-MB E250 CGI -10
-Husqvarna R320 -14
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostPerustelut edelliseen. Laki, asetus ja määräys.
2§
Käyttöönotolla tarkoitetaan ajoneuvon käyttöä liikenteessä Suomen alueella myös silloin, kun ajoneuvoa ei ole rekisteröity Suomessa. Ajoneuvo katsotaan otetuksi verolliseen käyttöön Suomessa, jollei sitä käytetä yksinomaan verottomaan käyttöön siten kuin 6 luvussa säädetään.
3§
Veron suorittamisvelvollisuus syntyy, kun ajoneuvo rekisteröidään tai otetaan verolliseen käyttöön Suomessa. Jos ajoneuvosta kuitenkin annetaan veroilmoitus ennen rekisteröintiä ja verollista käyttöönottoa, veron suorittamisvelvollisuus syntyy, kun ajoneuvosta annetaan veroilmoitus.
5§
Ajoneuvosta, joka on otettu käyttöön ennen rekisteröintiä, verovelvollinen on käyttöönottaja.
37§
Suomessa vakituisesti asuva luonnollinen henkilö ja hänen perheensä voivat käyttää yksityiskäyttöön maahantuomaansa ajoneuvoa veroa suorittamatta yhtäjaksoisesti enintään 14*päivän ajan kerran kalenterivuodessa, jos ajoneuvo on rekisteröity toisessa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa.
41§
Ajoneuvon käyttö on verotonta, jos:
1) ajoneuvo tuodaan maahan ainoastaan huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten tai ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden suorittamiseksi maassa lyhyitä matkoja;
2) ajoneuvoa, jota ei rekisteröidä Suomessa, käytetään yksinomaan kokeiluun tai tutkimuskäyttöön, yksinomaan tyyppihyväksynnän suorittamista varten tai lyhytaikaiseen esittelyyn;
3) maahan tuotu ajoneuvo siirretään tuontipaikalta muualle maahan tai vientipaikalle rekisteröimättä ajoneuvoa Suomessa;
Muissa kuin 1 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa Verohallinto voi yksittäistapauksessa hyväksyä ajoneuvon lyhytaikaisen verottoman käytön 1*momentissa tarkoitettuja perusteita vastaavilla syillä sekä määräämillään ehdoilla ja rajoituksilla.
53§
Velvollisuus antaa ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta
Ajoneuvon käyttöönottajan tulee ennen ajoneuvon käyttöönottoa antaa ilmoitus käyttöönotosta Verohallinnolle (käyttöönottoilmoitus). Käyttöönottoilmoitusta ei anneta kuitenkaan ajoneuvosta, joka otetaan käyttöön rekisteröinnin jälkeen.
Käyttöönottoilmoituksen tulee sisältää tiedot ajoneuvosta ja sen verollisesta käyttöönotosta. Verohallinto antaa tarkemmat määräykset ilmoitettavista tiedoista.
Verohallinnon vahvistama käyttöönottoilmoitus on pidettävä mukana ajoneuvoa käytettäessä, jollei Verohallinto toisin määrää. Käyttöönottoilmoitus on esitettävä pyynnöstä valvontaviranomaiselle.
57§
Velvollisuus antaa ilmoitus verottomasta käytöstä
Joka tuo ajoneuvon maahan verottomaan käyttöön tai ottaa ajoneuvon täällä verottomaan käyttöön, on velvollinen antamaan ilmoituksen verottomasta käytöstä Verohallinnolle ennen ajoneuvon Suomessa tapahtuvan verottoman käytön alkamista.
Verohallinnon vahvistama ilmoitus on pidettävä mukana ajoneuvoa käytettäessä ja se on esitettävä valvontaviranomaiselle tämän pyynnöstä.
Verottoman käytön ilmoitusta ei anneta 34 §:ssä tarkoitetusta verottomasta käytöstä, jollei 34 §:ssä toisin säädetä, eikä 36 tai 40 §:ssä tai 41 §:n 1 momentin 7 tai 9*kohdassa tarkoitetusta käytöstä. Edellä 41 §:n 1*momentin 4*kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus tehdään vain Suomen rajan ylittämispaikan tulliviranomaiselle, kun ajoneuvo viedään maasta, ja 6*kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus annetaan vain ajoneuvon ensimmäisestä verottomasta käytöstä.
92§-95§ on seuraamusmaksut tekemättömistä käyttönotto/veroilmoituksista...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostAjamalla auton Suomeen Ruotsin (tai minkä muun maan tahansa, myös Saksan keltapäisillä) kilvillä (Suomessa vakituisesti asuva) syyllistyy ilman verottajalle tehtyä lupaa rikkomukseen jonka seurauksena on autoveron korotus ja mahdollisesti myös trafin ajoneuvoverot korotettuna. Ei kannata kokeilla onneaan, voi tulla kalliiksi. Kannattaa se verottoman käytön ilmoitus tehdä vaikka siinä rajalla, se kun ei maksa mitään. Kerran vuodessa myös saa eu-kilpiseen 2 vk luvan joten se soveltunee parhaiten tuollaiseen tapaukseen (ellei tämä ole vasta poistunut "valikoimasta")...
Ts. ei mitään tekemistä ulkomailla ajamisen kanssa. Suomen laki tulee voimaan vasta Suomen rajojen sisäpuolella.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostTartuin sanavalintaan mikä johtaa virheelliseen käsitykseen vaikkapa tarrojen tai keltapääkilpien käytettävyyden osalta.
Ts. ei mitään tekemistä ulkomailla ajamisen kanssa. Suomen laki tulee voimaan vasta Suomen rajojen sisäpuolella.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
Comment