Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton haku ruotsista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6709
    • PK-seutu

    Originally posted by Demz View Post
    On tietysti ihan mahdollista, mutta käytännössähän ei ole mitään syytä olla antamatta kilpiä mukaan ja sen saa kätevästi selvitettyä vaikkapa puhelimessa jo etukäteen. Jos kilpiä ei saa mukaansa, niin sitten tietysti voi ottaa Suomesta tarrat mukaan... Muuten en näe syytä ostella tarroja ”kaiken varalta”, koska niiden tarpeen saa tosiaan selville puhelimessa ennen kuin edes lähtee hakemaan autoa.

    En sano, että omaan satojen autojen tuontikokemuata mutta 20-30 autoa tiedustelleena kaikista olisi lähtenyt kilvet mukaan halutessani.
    Aika kova track record jos nuo on kaikki Ruotsista ja viime vuosilta? On nykyään enemmän sääntö, kuin poikkeus että ruotsalainen alkaa yskimään kun kilvistä puhutaan. Sekä yksityiset, että liikkeissä sama homma.

    Puhumattakaan maksutavoista. Käteinen ei käy, tilisiirtoa ei saa pikana vieläkään, kortti ei käy jne. jne.

    Hyvä kompromissi lienee ottaa suoraan tarrat vaikka kahteen autoon. Silloin tiedät tappion jo etukäteen. Se on sen toisen auton tarrat, jotka maksaa alle 20€.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by Demz View Post
      En sano, että omaan satojen autojen tuontikokemuata mutta 20-30 autoa tiedustelleena kaikista olisi lähtenyt kilvet mukaan halutessani.
      Kuinka monet ruotsalaiset kilvet olet Ruotsiin lähettänyt?

      Comment

      • Demz
        Bimmer Rookie
        • Jun 2016
        • 112
        • Helsinki

        Kaikki ei suostukaan kilpien antamiseen heti, osalle se piti perustella. Samoin kun tilisiirron kanssa, koska osa ei uskonut että lähtenyttä rahaa ei voi enää perua vaikkei se näykään heidän tilillään heti (kuten ei näykään). Tosin tuosta otannasta valtaosa oli liikkeitä, yksityisten kanssa en ole asioinut kovin paljoa.

        Ja kahdet kilvet olen lähettänyt takaisin, eli per hankittu auto olen n. 10-15 autoa tieduatellut. Aikaa tästä on n. 2v, sen jälkeen en ole perillä ruotsalaisten nykytoimintatavoista.

        Edit: okei ehkä hieman yläkanttiin heitetty lukemat, sanotaanko että joka kuudes ei olisi suostunut kilpien antamiseen. Kuitenkin, näidenkin kohdalla olisi muistaakseni onnistunut että he ruuvaavat kilvet irti laivassa ja Suomen päässä voi sitten ajella tarraostoksille suoraan.

        Monestihan puhutaan myös del1 ja 2 papereista, joista vähintään 1 olisi syytä saada mukaansa heti. Itselläni on kuitenkin kokemusta sellaisestakin, etten saanut ykköstäkään kuin kopiona. Tulivat sitten postissa reilun viikon päästä ja ajelin vaan ruotsikilvillä siihen asti.
        Last edited by Demz; 16-01-2018, 13:46.

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Originally posted by Demz View Post
          Kaikki ei suostukaan kilpien antamiseen heti, osalle se piti perustella.
          Mitä olet käyttänyt perusteina? Vai riittikö ihan ruotsin kieli?

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Originally posted by Demz View Post

            Edit: okei ehkä hieman yläkanttiin heitetty lukemat, sanotaanko että joka kuudes ei olisi suostunut kilpien antamiseen. Kuitenkin, näidenkin kohdalla olisi muistaakseni onnistunut että he ruuvaavat kilvet irti satamassa ja Suomen päässä voi sitten ajella tarraostoksille suoraan.
            Minne ajelet Suomessa tarraostoksille? Siis Turussa?

            Edit:
            Originally posted by Demz View Post

            Monestihan puhutaan myös del1 ja 2 papereista, joista vähintään 1 olisi syytä saada mukaansa heti. Itselläni on kuitenkin kokemusta sellaisestakin, etten saanut ykköstäkään kuin kopiona. Tulivat sitten postissa reilun viikon päästä ja ajelin vaan ruotsikilvillä siihen asti.
            Mä olen useastikin saanut ykköstä, aitona.

            Del1 ja del2, välttämättä et tarvitse kumpaakaan. Se että ajelee vaan ruotsikilvillä ei ole sen lajin logiikkaa jota ymmärrän.
            Last edited by nullzwei; 16-01-2018, 13:55.

            Comment

            • Demz
              Bimmer Rookie
              • Jun 2016
              • 112
              • Helsinki

              Originally posted by nullzwei View Post
              Mitä olet käyttänyt perusteina? Vai riittikö ihan ruotsin kieli?
              Pääosin ruotsin kielellä olen joo asioinut, tarvittaessa kaverin apua käyttäen. Englantiahan he puhuvat kovin huonosti ainakin omien kokemusten perusteella tai eivät suostu asioimaan ollenkaan. Ruotsiks palvelu on ollut paljon asiallisempaa... ja perusteluina yllämainittu, ettei tarvitse useampia tarrakilpiä käydä hakemassa.


              Tarrakilvet puolestaan tullista joka on parisataa metriä satamasta. Vai onko sittenkään enää...?
              Last edited by Demz; 16-01-2018, 13:58. Reason: Lisäys

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Originally posted by Demz View Post
                Pääosin ruotsin kielellä olen joo asioinut, tarvittaessa kaverin apua käyttäen. Englantiahan he puhuvat kovin huonosti ainakin omien kokemusten perusteella tai eivät suostu asioimaan ollenkaan. Ruotsiks palvelu on ollut paljon asiallisempaa... ja perusteluina yllämainittu, ettei tarvitse useampia tarrakilpiä käydä hakemassa.


                Tarrakilvet puolestaan tullista joka on parisataa metriä satamasta. Vai onko sittenkään enää...?
                Tulli ei enää hoida kuin uusien ajoneuvojen verotuksen sekä vielä keskeneräiset käytettyjen verotukselliset kiistat.

                Logistiikka kyykkää myös jos auto on vaikkapa sadan kilometrin päässä satamasta eikä myyjä ala rempomaan autoa satamaan ja itseään jalkamiehenä takaisin vain siksi että saa kilvet satamassa itselleen. Lisäksi osa ruotsalaisista pitää meitä ryssinä joten meihin ei voi luottaa. Onpa jotkut jopa jättäneet palauttamatta niitä ruotsikilpiä joten Ruotsin Trafikverket on suositellut ettei kannata ryhtyä kilpikaupoille ulkomaalaisten ostajien kanssa.
                Last edited by nullzwei; 16-01-2018, 18:31.

                Comment

                • Matlock
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 254
                  • Turku

                  Takuu

                  Osaako joku teistä sanoa miten takuu toimii seuraavassa tilanteessa Suomessa:
                  Auto 9/2015, eli valmistajan takuu loppunut 9/2017, mutta omistaja jatkanut takuuta/huoltosopimusta 9/2018/80.000km. Onko tämä takuu ja huoltosopimus (ilmaiset huollot) Suomessa voimassa?

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17837
                    • PKS

                    Originally posted by Matlock View Post
                    Osaako joku teistä sanoa miten takuu toimii seuraavassa tilanteessa Suomessa:
                    Auto 9/2015, eli valmistajan takuu loppunut 9/2017, mutta omistaja jatkanut takuuta/huoltosopimusta 9/2018/80.000km. Onko tämä takuu ja huoltosopimus (ilmaiset huollot) Suomessa voimassa?
                    Onko tämä lisätakuu liikkeen myöntämä takuu, vai valmistajan?
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36
                    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    Muut talouden vehkeet:
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • zeniitti
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 574
                      • 127.0.0.1

                      Nyt voi hakea torista suoraan ruotsi-auton.

                      Suomen suurin verkkokauppapaikka Tori.fi on lisännyt valikoimaansa 1 800 Ruotsissa myynnissä olevaa vaihtoautoa.

                      Vuonna 2009 perustettu Tori.fi on osa norjalaista Schibsted Media Groupia. Samaan kokonaisuuteen kuuluu Tori.fi:n ruotsalainen sisarsivusto Blocket. Tori.fi:n autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto sanoo, että ruotsalaisautojen suomalainen myyntikuvio hoidetaan nimenomaan Blocketin, ruotsalaisen autonvälittäjäyhtiön Holmgren Bilin ja Tori.fi:n välisenä yhteistyönä.

                      Aloite yhteistyöhön tuli Tuomisto mukaan Ruotsista.

                      – Ruotsalaiset autokauppiaat ovat myyneet kalustoaan Suomeen jo pitkään. Autoja on mennyt sekä suomalaisille yksityishenkilöille että täkäläisille vähittäismyyjille. Ruotsalaiset diilerit alkoivat kysellä, milloin he saisivat listata autoja suoraan meidän sivustollemme. Tässä on tulos: autot ilmestyivät meidän valikoimaamme maanantaina, Tuomisto sanoo.

                      Comment

                      • van cleef
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1889
                        • 01830

                        Originally posted by zeniitti View Post
                        Nyt voi hakea torista suoraan ruotsi-auton.

                        Suomen suurin verkkokauppapaikka Tori.fi on lisännyt valikoimaansa 1 800 Ruotsissa myynnissä olevaa vaihtoautoa.



                        https://www.is.fi/autot/art-2000005535457.html
                        Jaa, kuulostaa varauksella hienolta hommalta. Kunhan eivät hinnoittele itseään pihalle transaktiokuluineen.

                        Ans kattoo, sano.
                        ...

                        Comment

                        • jazin
                          Newbiemmer
                          • Jan 2018
                          • 5
                          • Tampere

                          Originally posted by jazin View Post
                          Hakureissu edessä parin viikon päästä.

                          Aikani katselin tarjontaa, muutamia potentiaalisia löytyi.
                          Kahta lähestyin (Google Translator auttoi alkuun) liike ja yksityinen.

                          Liike sanoi heti että onnistuu - ajelet heidän kilvissä pois ja laitat takaisin tulemaan, milloin haet?

                          Päädyin kuitenkin yksityisen kanssa kauppoihin asti - alustavasti.
                          Yksityinen oli kans jämpti heppu, tutki hetken asiaa ja varmisti vielä yhdeltä tutulta - onnistuu kyllä. Transportstyrelsen kun hän soitti suosittelivat että autoon hommataan väliaikainen rekisteriröinti vientiä varten mutta kestää 14pv saada nuo kilvet ruotsissa, lisäksi periaatteessa minulla pitäisi olla osoite ruotsissa minne kilvet toimittaa. Niinpä sovittiin että ajelen hänen kilvissä takaisin Suomeen, perustoimet täällä ja kilvet takaisin myyjälle.

                          Eipä tää mitään rakettitiedettä ole kun vähän viitsii. (koputtaa puuta.)

                          To be continued....
                          Noniin, reissu ruotsiin heitetty.

                          Auto osoittautui oikein juuri sellaiseksi kuin myyjä oli luvannut, joten kaupat siitä syntyi.

                          Paperit kuntoon, DEL1 mukaan, DEL2 sain mukaan kopion - rahat kouraan ja soronoo kohti Tukholmaa myyjän ruotsi-kilvillä. Aamulla laivaan ja illasta oltiin Turussa. Laivassa ollessa tekaisin käyttöönottoilmoituksen ja autoveroilmoituksen.

                          Tänään sitten ajelin katsastusasemalle ja aloitin rekisteröinnin.
                          Pieniä ongelmia tuli kun minulla ei ollut mukana alkuperäistä DEL2 osaa - piti tehdä RETU-kysely Ruotsiin josta toimittavat sen katsastusasemalle, ei ongelma.

                          Isompi juttu oli kuitenkin se että auton mukana ei tullut CoC-todistusta eli vastaavuustodistus. No, rahalla senkin saa ja tänään sen laitoin tilaukseen.

                          Katsastusasemalta sain tarrakilvet heti.
                          Katsastus voidaan tehdä loppuun heti kun kakkososa saapuu Ruotsista ja CoC-todistus myös. Tämän jälkeen homma OK ja odotellaan veropäätöstä.

                          Kaiken kaikkiaan helppo operaatio, ainut ylläri oikeastaan oli tuo CoC-todistus.

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Originally posted by jazin View Post

                            Isompi juttu oli kuitenkin se että auton mukana ei tullut CoC-todistusta eli vastaavuustodistus. No, rahalla senkin saa ja tänään sen laitoin tilaukseen.

                            Kaiken kaikkiaan helppo operaatio, ainut ylläri oikeastaan oli tuo CoC-todistus.
                            Mielenkiintoista.

                            Aiemman rekisteröintimaan vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi riittää, että ajoneuvo on hyväksytty lähtömaassa rekisteriin ilman poikkeuslupia ja sen rakennetta ei ole jälkikäteen muutettu.

                            Comment

                            • Cunttory
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1772
                              • Kuopio

                              Originally posted by jazin View Post
                              Noniin, reissu ruotsiin heitetty.

                              Auto osoittautui oikein juuri sellaiseksi kuin myyjä oli luvannut, joten kaupat siitä syntyi.

                              Paperit kuntoon, DEL1 mukaan, DEL2 sain mukaan kopion - rahat kouraan ja soronoo kohti Tukholmaa myyjän ruotsi-kilvillä. Aamulla laivaan ja illasta oltiin Turussa. Laivassa ollessa tekaisin käyttöönottoilmoituksen ja autoveroilmoituksen.

                              Tänään sitten ajelin katsastusasemalle ja aloitin rekisteröinnin.
                              Pieniä ongelmia tuli kun minulla ei ollut mukana alkuperäistä DEL2 osaa - piti tehdä RETU-kysely Ruotsiin josta toimittavat sen katsastusasemalle, ei ongelma.

                              Isompi juttu oli kuitenkin se että auton mukana ei tullut CoC-todistusta eli vastaavuustodistus. No, rahalla senkin saa ja tänään sen laitoin tilaukseen.

                              Katsastusasemalta sain tarrakilvet heti.
                              Katsastus voidaan tehdä loppuun heti kun kakkososa saapuu Ruotsista ja CoC-todistus myös. Tämän jälkeen homma OK ja odotellaan veropäätöstä.

                              Kaiken kaikkiaan helppo operaatio, ainut ylläri oikeastaan oli tuo CoC-todistus.
                              Ei tuo mitenkään poikkeuksellista ole, jos siitä auton tyyppikilvestä tai rekisteriotteesta puuttuu tarvittavat tiedot, niin coc:n vaativat. En tiedä mistä hankit, mutta esim. tüv nordilla henkilöautoon 130€

                              Jouduitko maksamaan käyttämällesi konttorille retukyselelystä erikseen?
                              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                              Comment

                              • ommiK
                                Bimmer Rookie
                                • May 2012
                                • 147
                                • Helsinki

                                Originally posted by nullzwei View Post
                                Mielenkiintoista.

                                Aiemman rekisteröintimaan vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi riittää, että ajoneuvo on hyväksytty lähtömaassa rekisteriin ilman poikkeuslupia ja sen rakennetta ei ole jälkikäteen muutettu.

                                https://www.trafi.fi/tieliikenne/kat...ointikatsastus
                                Itsellä tuli sama vastaan yhden Ruotsin-tuonnin kanssa, ne ei merkkaa niitä variantteja välttämättä ihan täydellisesti ja sitten katsastusmies vaatii pumaskat. Pari vuotta sitten piti tilata CoC tän takia ja maksaa se satanen.
                                ex-E93

                                -- I'll do the stupid thing first and then you shy people follow. --

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎