Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uusien autojen laturit eivät välttämättä lataa kylmäajossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani73
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 4328
    • Turku

    Uusien autojen laturit eivät välttämättä lataa kylmäajossa

    ”VTT selvitti viime vuonna ajoneuvojen sähköenergian latausta ja kulutusta autojen lämmittämisjärjestelmiä valmistavan Defan toimeksiannosta.

    Ajokokeiden yhteydessä suoritetuissa mittauksissa selvisi, että uudehkojen autojen oma generaattori ei välttämättä lataakaan akkua jatkuvasti moottorin käydessä.

    – Tehtiin tarkkoja kokeita, joiden aikana mitattiin virtoja. On todellakin autoja, jotka eivät kylmäajossa juurikaan lataa. Käytännössä mitä uudempi auto sitä ongelmallisempi, sanoo VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.”



    Aikamoista. Eikä kaikilla edes ole mahdollisuutta latailla jatkuvasti akkua ylläpitolaturilla.
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Tästä taisikin olla jossain muussakin topicissa puhetta.

    Eipä tuo vanhoissakaan autoissa älyttömästi lataa jos akku on kovin kylmä.

    Comment

    • Hebbu ///M3
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 1627
      • Dallas

      #3
      Menikö kännykän näytöltä jotain vai oliko tuossa jotain oikeita laskelmia, eikä vain tuotetun energian hintaa.
      Sotkamo Connection

      Comment

      • Cunttory
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1772
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by jani73 View Post
        . Tehtiin tarkkoja kokeita, joiden aikana mitattiin virtoja. On todellakin autoja, jotka eivät kylmäajossa juurikaan lataa. Käytännössä mitä uudempi auto sitä ongelmallisempi, sanoo VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.”
        On siinä mahtanu marlboro Juhanilla palaa ennen mittauksia ihmetelessä mikä ihmeen vapaakytkin se laturissa on.
        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

        Comment

        • Bansku
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2011
          • 1493
          • Savo

          #5
          Ja laturin vapaakytkin liittyy kylmänä lataukseen/lataamattomuuteen kuinka?

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10037
            • KVLA

            #6
            Originally posted by Muurahainen View Post
            Eipä tuo vanhoissakaan autoissa älyttömästi lataa jos akku on kovin kylmä.
            Lataaminen ja akun varauksen/latausvirran vastaanotto on kuitenkin eri asioita.

            Comment

            • Cunttory
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1772
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Bansku View Post
              Ja laturin vapaakytkin liittyy kylmänä lataukseen/lataamattomuuteen kuinka?
              Olettaisin että jotakin sillä on haettu valmistajan toimesta(päästöt?), kun ilman kytkintä oleva laturihan työntää sitä virtaa, eri asia sitten kykeneekö akku sitä ottamaan vastaan. Korjaa toki jos olen väärässä.
              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10037
                • KVLA

                #8
                Huono "arvaus" meikäläiseltä. Ei osunut...
                Last edited by Heguli 31; 14-03-2018, 20:18.

                Comment

                • Bansku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2011
                  • 1493
                  • Savo

                  #9
                  Hyviä arvauksia mutta ei tärpännyt kuitenkaan, jätän linkin mistä voi ammentaa tietoa.

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4328
                    • Turku

                    #10
                    Kylmällähän laturit pukkaavat enemmän jännitettä akkuun juuri tuon heikon virranottokyvyn kylmällä tjtn vuoksi.

                    Hebbu, siellä oli linkki Motivan sivuille, jossa oli laskeskeltu mitä sähkölaitteet kuluttaa polttoainetta.

                    Comment

                    • Hebbu ///M3
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 1627
                      • Dallas

                      #11
                      Kiitti linkistä, nuitahan voi suunnilleen kattoo piirin sulake koosta laskemalla 3/4 osaa varoja. kaipaisin silti enemmän tietoa miten ne akut ja akkutyypit ottaa virtaa ja miten on kapasiteetti kutistunut kylmässä yms.
                      Tuohon kaveriksi vielä edes jonkun uuden auton lataus logiikkaa.
                      Tuo että ei lataa lainkaan, niin aika äkkiä -25deppaa keleillä alkasi vaikka 95ah akun ~50ah pakkas kapasiteetti olla käytetty ja jänöt menee heti köynnistyessä alle 12v.jos se taas pitää auton virroissa,muttei lataa akkua niin ei kait sen pitäsi kesken ajon kyykätä.

                      Oon Itekki mittaillu nuita kolomiysistä kohtuu paljon. Esim vepaston lyijyakku 1.4a ja auton agm 8,5a otti virtaa vastaan tuolla -25c hujakoilla.
                      Oliko lämpö komppa 0c alaspäin 0,3v jokasta kylmenevää kymmentä astetta kohti. Kolomiysi taitaa 14.8v iskee jänösuojat päälle.

                      Siis oisi esittänyt muutakin kun uusi auto tarvii ylläpitolaturin, laitteisto tarvii virtaa ja sen tekeminen kuluttaa polttoainetta,ja se on halvempaa ottaa valtakunnan verkosta.
                      Last edited by Hebbu ///M3; 14-03-2018, 18:42.
                      Sotkamo Connection

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #12
                        Kun toimeksiantaja on xxxx niin VTT kirjoittaa toimeksiantajalle raportin toimeksiantajan maks... haluamilla spekseillä.

                        Comment

                        • bmw323it
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1827
                          • N/A

                          #13
                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Kun toimeksiantaja on xxxx niin VTT kirjoittaa toimeksiantajalle raportin toimeksiantajan maks... haluamilla spekseillä.
                          Höpö höpö.
                          Nyt:
                          BMW 530e (g30)
                          BMW 335i (e90)
                          BMW 323iC (e36)
                          BMW 850i (e31)
                          Golf GTE
                          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                          Comment

                          • Petteri75
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2550
                            • Kirkkonummi

                            #14
                            Varsinkin takakonttiin sijoitettujen akkujen kohdalla voi pakkastalvena olla kovastikin vaikeaa saada virtaa vastaanotetuksi. Kysymys kuuluukin, että jos käytössä ei ole lämmintä parkkipaikkaa edes päiväsaikaan, niin mitä hyötyä on ylläpitolaturista joka ei edes pysty lataamaan?

                            Nyt on etelässäkin päästy normitalveen, eli yölämpötilat saattavat olla viikon-parinkin ajan alle -15°C. Yksi vaihtoehto on tietenkin hankkia lämmitinelementti akun ympärille yms, mutta tässä ei ole oikein järkeä vs akun sijoitus moottoritilaan, jossa moottori lämmetessään lämmittäisi myös akkua..

                            Omalla kohdalla auto makaa päivät lämpimässä tilassa. Nyt on tullut jätettyä auto takakontti auki ja akun päällä oleva työkalu-/EA-laukkukonsoli käännettyä päältä. Siitä huolimatta tuli 1. varoitus "nopeutuneesta virranalentumasta" (tjsp) ja tämä oli täsmälleen sen viikon aikana, kun tuli ajettua yli 1000tkm maantietä ja auto oli koko ajan ulkona tai ajoviimassa <-15°C. Hyvin viileässä.

                            Painonjakauman kannalta akun sijoituspaikka takakontissa on varmasti parempi, mutta pitkäaikaisen normaalikäytön suhteen, josta olosuhteiden pakosta yli puolet sijoittuu kylmään talviaikaan, voisi kohta ehdottaa lisävarustelistalle jotain akun special-sijoitusta kylmiin olosuhteisiin.
                            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by Petteri75 View Post
                              Varsinkin takakonttiin sijoitettujen akkujen kohdalla voi pakkastalvena olla kovastikin vaikeaa saada virtaa vastaanotetuksi. Kysymys kuuluukin, että jos käytössä ei ole lämmintä parkkipaikkaa edes päiväsaikaan, niin mitä hyötyä on ylläpitolaturista joka ei edes pysty lataamaan?

                              Nyt on etelässäkin päästy normitalveen, eli yölämpötilat saattavat olla viikon-parinkin ajan alle -15°C. Yksi vaihtoehto on tietenkin hankkia lämmitinelementti akun ympärille yms, mutta tässä ei ole oikein järkeä vs akun sijoitus moottoritilaan, jossa moottori lämmetessään lämmittäisi myös akkua..

                              Omalla kohdalla auto makaa päivät lämpimässä tilassa. Nyt on tullut jätettyä auto takakontti auki ja akun päällä oleva työkalu-/EA-laukkukonsoli käännettyä päältä. Siitä huolimatta tuli 1. varoitus "nopeutuneesta virranalentumasta" (tjsp) ja tämä oli täsmälleen sen viikon aikana, kun tuli ajettua yli 1000tkm maantietä ja auto oli koko ajan ulkona tai ajoviimassa <-15°C. Hyvin viileässä.

                              Painonjakauman kannalta akun sijoituspaikka takakontissa on varmasti parempi, mutta pitkäaikaisen normaalikäytön suhteen, josta olosuhteiden pakosta yli puolet sijoittuu kylmään talviaikaan, voisi kohta ehdottaa lisävarustelistalle jotain akun special-sijoitusta kylmiin olosuhteisiin.
                              Ei BMW suunnittele autoja suomen talviin. Keskieuroopassa ei ole tälläisiä talvia pl. jossain alpeilla. Lämpimissä maissa akun sijoittaminen kontiin lisää akun kestoa kun sitä ei kokoajan keitetä. Kuten sanoit painojakauman kannalta kontti parempi sijoituspaikka. Akun lataamiseen on hyvin helppo ratkaisu, ylläpitolaturi+akunlämmitin. Itsellä ollut jo neljä tai viisi talvea. Lataa ja lämmittää aina kun auto on tolpassa.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎