”VTT selvitti viime vuonna ajoneuvojen sähköenergian latausta ja kulutusta autojen lämmittämisjärjestelmiä valmistavan Defan toimeksiannosta.
Ajokokeiden yhteydessä suoritetuissa mittauksissa selvisi, että uudehkojen autojen oma generaattori ei välttämättä lataakaan akkua jatkuvasti moottorin käydessä.
– Tehtiin tarkkoja kokeita, joiden aikana mitattiin virtoja. On todellakin autoja, jotka eivät kylmäajossa juurikaan lataa. Käytännössä mitä uudempi auto sitä ongelmallisempi, sanoo VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.”
Aikamoista. Eikä kaikilla edes ole mahdollisuutta latailla jatkuvasti akkua ylläpitolaturilla.
Ajokokeiden yhteydessä suoritetuissa mittauksissa selvisi, että uudehkojen autojen oma generaattori ei välttämättä lataakaan akkua jatkuvasti moottorin käydessä.
– Tehtiin tarkkoja kokeita, joiden aikana mitattiin virtoja. On todellakin autoja, jotka eivät kylmäajossa juurikaan lataa. Käytännössä mitä uudempi auto sitä ongelmallisempi, sanoo VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.”
Aikamoista. Eikä kaikilla edes ole mahdollisuutta latailla jatkuvasti akkua ylläpitolaturilla.
Comment