Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bangle takaisin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 363
    • Oulu

    Bangle takaisin

    ”Chris Bangle on nimi vuosituhannen alkupuolen BMW-muotoilun takaa. Amerikkalaisen autosuunnittelijan radikaali tapa käsitellä pintoja herätti kiivasta keskustelua, ja BMW:n perinteinen tyylikkyys vaihtui erikoisiin, mutta raikkaisiin pintoihin. Uutena ristiriitaisia mielipiteitä herättäneet mallit ovat osoittautuneet erittäin aikaa kestäneiksi, katsokaa vaikka E60-korimallin 5-sarjaa.”

    Mm. noin on kuvattu herran aikakautta BMW:llä (Lauri Ahtiainen, Moottori).

    Banglen aikakauden BMW-mallistoa olivat E81 / E82 / E87 / E88, E90 / E91 / E92 / E93, E60 / E61, E63 / E64, E65 / E66 ja E53. Eniten kuraa pääsuunnittelija sai E65:sta mutta silti malli oli eniten myyty 7-sarjalainen kautta aikain.

    Omasta mielestä Banglen aikakauden jälkeen BMW on pikku hiljaa valunut mitäänsanomattomaan, tylsään, varovaiseen ja vanhoilliseen pappa-muotoiluun. Mersu ja Audi uskaltaa nykyään enemmän ja erityisesti Mersun uudet mallit ovat muotoilultaan paljon kiinnostavampia kuin BMW:n uutuudet.

    Olen huolestunut vannoutuneena BMW-fanina.
    Nykyiset:
    BMW F11 535DA xDrive -15
    Toyota Yaris Hybrid -20

    Exiä noin 60 kpl...
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6707
    • PK-seutu

    #2
    Originally posted by Vesa View Post
    ”Chris Bangle on nimi vuosituhannen alkupuolen BMW-muotoilun takaa. Amerikkalaisen autosuunnittelijan radikaali tapa käsitellä pintoja herätti kiivasta keskustelua, ja BMW:n perinteinen tyylikkyys vaihtui erikoisiin, mutta raikkaisiin pintoihin. Uutena ristiriitaisia mielipiteitä herättäneet mallit ovat osoittautuneet erittäin aikaa kestäneiksi, katsokaa vaikka E60-korimallin 5-sarjaa.”

    Mm. noin on kuvattu herran aikakautta BMW:llä (Lauri Ahtiainen, Moottori).

    Banglen aikakauden BMW-mallistoa olivat E81 / E82 / E87 / E88, E90 / E91 / E92 / E93, E60 / E61, E63 / E64, E65 / E66 ja E53. Eniten kuraa pääsuunnittelija sai E65:sta mutta silti malli oli eniten myyty 7-sarjalainen kautta aikain.

    Omasta mielestä Banglen aikakauden jälkeen BMW on pikku hiljaa valunut mitäänsanomattomaan, tylsään, varovaiseen ja vanhoilliseen pappa-muotoiluun. Mersu ja Audi uskaltaa nykyään enemmän ja erityisesti Mersun uudet mallit ovat muotoilultaan paljon kiinnostavampia kuin BMW:n uutuudet.

    Olen huolestunut vannoutuneena BMW-fanina.
    Nojaa. Audilla on monta vähän eri kokoista A4 mallia. Ledinauhat vaan päivittyy muutaman vuoden välein. En lähtisi muotoiluun hakemaan esimerkkejä ainakaan sieltä suunnasta. Sisustatkin ovat kuin suoraan 80-luvun laatikko-Audeista edelleen. Ei mitään premium fiilistä kun astut sisään...

    Mersu kyllä on viimevuosina muuttanut muotoaan. Vaikka itsekin edelleen elän "vanhojen pappojen auto, taikka taksi" -kuplassa, mutta sekin johtuu siitä, ettei suomalaisilla ole varaa niihin hienoihin mersuihin vaan täällä ajetaan vain C 200D tai E 200D:llä...
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • jannes
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 124
      • Koria

      #3
      Vähän samoilla linjoilla. Minusta Mercedes on onnistuneesti pystynyt tuomaan mallistoon uutta kaivattua ilmettä vanhoja perinteitä vaalien mutta Audi (kuten myös jossakin määrin myös BMW) on jostain syystä lähtenyt menemään yhä enemmän ja enemmän geneerisempään suuntaan. Uusimmat Audit on jotenkin vaan aika mitään sanomattoman näköisiä kolhoja kuutioita jokainen, eri kokoisia vain.

      Comment

      • mikae34
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 4985
        • Forssa

        #4
        No en tiedä. Itselläni on tuo kutonen ja vaikka se on etusuunnasta ihan hieno niin takaa se on kuin valas. Varsinkin takalaatikon muotoilu/saumojen linjat ovat rumat. Sama homma vitosissakin. Takalaatikon kuuluu olla takakylkien välissä, ei päällä.

        Äijä pysykööt poissa.
        Last edited by mikae34; 16-08-2018, 22:01.
        Auto on liikkumaväline.

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          #5
          Banglen vitonenhan on komein vitonen ikinä. Kutonen ja seiska on kyllä rumia kuin perkele, siitä ei pääse mihkään.

          Kyseinen herra voisi todellakin palata ja kynätä jotain uutta, sillä BMW:n suunnitteluosastolta ei ole tullut mitään raikasta moneen vuoteen. Enemmän vaan mitäänsanomatonta "ketään loukkaamatonta" pappalookkia vuosi vuodelta. Märssun tekeleet on oikeasti pirun paljon raikkaampia sisältä ja ulkoa kuin Baijerilaisten, vaikka kattois ihan nykyistä A-sarjaakin. Maltillisesti uudistuva rinkeliskodakin näyttää tuoreammalta kuin BMW. Hitto, kohta varmaan Passattikin on rohkeampi...

          Sitten kun ne saisi vielä laadunkin kohdilleen BMW:llä, niin siinäpä vasta jotain olisikin!

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2661
            • Tampere

            #6
            Jää nähtäväksi mitä Kaban tuo tullessaan suunnitteluosastolle. Edeltäjänsä Habibin tuotokset ovat olleet juuri niitä kromilla koristeltuja pappalookin ajokkeja, joista edellä jo mainittiinkin. Itse odotan muutosta parempaan suuntaan henkilövaihdoksen myötä.

            Lupaavalta kuulostavat myös suunnitteluosaston johtajan puheet tulevasta: “We’re going to clean things up; we’re going to use fewer lines; the lines that we’ll have will be sharper and more precise

            BMW:n suunnittelijoista on hyvä esittelyteksti täällä. Sivustolla on muutakin kiinnostavaa asiaa autonvalmistajaan liittyen.
            Last edited by JaniLap; 17-08-2018, 06:53. Reason: Linkki yleisesittelyyn
            B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • j-a
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2005
              • 1522
              • PohojosPohojammaa

              #7
              E60/E61 ei kyllä ole koskaan miellyttänyt omaa silmääni. Mutta pre-facelift-E65:ttä ja tuota lukuunottamatta on Banglen tuotokset omaa silmää miellyttäneet.

              G30:n myötä olen samaa mieltä kuin joku tuossa edellä. Nykyään muotoilu on liian konservatiivista. F10->G30 toi mieleeni Audin C6->C7. Ei kummoista eroa, miellyttää toki sellaisia jotka toivoo ettei naapurit hoksaa auton vaihtuneen uuteen. Itse taas kun tietoisen valinnan tuloksena ostaa toisten vanhoja, olis kiva kun se mallisarjan päivitys näkyiskin.

              Samaa mieltä edellisten kanssa myös siitä että Mercedes on viimeisen +10v aikana onnistunut irtautumaan yltiökonservatiivisesta muotoilustaan ja näin ollen pystynyt houkuttelemaan mallistollaan meitä itseään nuorekkaana pitäviä keski-ikäisiäkin.
              Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

              Ylimääräisenä tarjolla:

              E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

              F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

              Comment

              • E39Fin
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2013
                • 1761
                • HKI/Orimattila

                #8
                Muistan kun banglen tuotokset olivat tuoreita. Ei osunut silmään, ei millään. Osansa toki oli perus 16" suomivantein ja varustein olleilla E60 esittelyautoilla.
                Sittemmin banglen design on osunut silmään paremmin kuin esimerkiksi G30 muotoilu, vaikkakin varusteilla siitäkin saa hyvännäköisen.
                Ehdottomasti viimeisen kolmen vuoden mallijulkistuksista pisteet menee eniten mersulle ja sen jälkeen volvolle mitä muotoiluun tulee. Jään odottamaan innolla uuden muotoilijan tuotoksia
                Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                E39 523iA Oxfordgreen

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5252
                  • Pirkkala

                  #9
                  Jaa mies joka muotoili bmw rumimmat autot?
                  Pysyköön kaukana.

                  Mersun olen moneen otteeseen todennut näyttävän Korealaiselta.
                  Nykymallistossa bmw onnistunut ihan ok lukuunottamatta 2-ovista ykkössarjan lyhytperäistä
                  Sekä gt malleja.

                  Eri kokoisista A4:sta ei tarvinne tässä puhua.

                  Ja e34/32/30 muotoilijalle mitali.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15221
                    • Ajamisen Iloa

                    #10
                    Banglen tuotokset ovat kuraa.
                    Kylkilinjan tarpeeton korkeus, varsinkin takaa ottaa silmään edelleen jopa E60 katsoessa puhumattakaan sit prefacelift seiskasta. "The Bangle Butt" nimitti BMW Blog. Ensimmäinen X3 oli järkyttävän ruma.

                    Edestä ja takaa autot ovat vähän varovaisen näköisiä joskin onnistuneita, tosin niin olivat kaikki saksalaiset 2000-luvun puolivälissä. Jos muistatte aikakauden joskus 2000-2005 kun kaikki audit näytti identtisiltä saippuakoteloilta yleensä vielä metsänvihreässä värissä. Mersut olivat vielä kehnomman näköisiä harvat black series autot unohtaen. Sisusta oli aivan järkyttävän ruma mersuissa ja uudesta asti törkeän mannen näköisiä. Sikäli nuo BMW:n tuotokset olivat siis melko kelpoja, ne sentään yrittivät hieman rohkeammin vaikka ei aivan maaliin osuneetkaan.

                    On vaikea uskoa että Bangle olisi ollut enää merkittävässä roolissa E9X sarjassa, mutta ne ovat sirompia ja minusta onnistuneita. Kuitenkin sama varovaisuus vaivaa.
                    Ilman M sportia ne näyttää kaikki tohveleilta.

                    Z4 oli niin sekava että koko kyljen kokoista Z kirjainta mikä on upotettu muotoihin ei ole vielä tänäpäivänäkään huomanneet kuin vain 10% omistajista.

                    En kyllä millään haluaisi Banglea takaisin.
                    Tosin täytyy muistaa että tavalliset henkilöautot ovat vähintään yhtä paljon oman aikansa suuntauksien vankeja, suunnittelijan osuus on korkeintaan 50% ja loput muovaa ajankohta historiassa.

                    Esim. en tiedä kuka muotoili E30 ja E34 mallit mutta ne ovat järkyttävän rumia joskin jossain määrin ryhdikkäitä. Ottaisin mielummin minkä tahansa bemarin historiasta joko ennen noita tai niiden jälkeen. Mutta loppujen lopuksi kaikki tuon aikakauden autot näyttää hyvin samalta. Tuolloin kaikki teki identtisiä laatikoita ja erot tehtiin lähinnä etuvalojen ja etumaskin muodolla. Valitettavasti vain jostain syystä bemari teki saksalaisista sen eniten ladan näköisen sitten. Ehkä parasta mitä noissa oli oli se että bemari rupesi olemaan todella hyvä tekemään moottoreita ja kojetaulujen tekninen laatu ja käytettävyys ja tyyli tulisi viitoittamaan tietä pitkälle tulevaisuuteen. Tämä ei kuitenkaan ollut suunnittelijoiden hyve vaan ennemminkin käännekohta historiassa yleisesti milloin autoista tuli keskimäärin luotettavia ja laadukkaita.

                    Mielenkiintoista nähdä mihin muotoilu menee seuraavaksi. Ainakin itse tykkään muotoilullisesti lähes kaikista uusista bemareista enemmän kuin edeltäjistään. Ylimääräisiä muotojahan niissä on aika paljon, erittäin taitava muotoilija karsisi turhat pois ja jättäisi vain upeimmat linjat jäljelle... Mutta ehkä sen aika on kun tämä "shogun" vaihe on ensin eletty.
                    Last edited by Remotion; 17-08-2018, 04:07.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Kyllä E65 facelift oli linjoiltaan omaan makuun ainakin paremman näköinen kuin tämä nykyinen hyvin geneerinen F01. Itse ehkä arvostan juuri erilaisuutta. Ja sehän sitten aiheuttaa toki mielipiteitä suuntaan jos toiseen.
                      Toki prefacelift on ruma omastakin mielestä mutta ei niiden linjojen vaan valojen suunittelun takia.
                      Kyllä vähän saisi Bangle antaa konsultointia nykyiselle :think
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • HC91
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 998
                        • 29100/310053

                        #12
                        Tjaah... tiedä sitten miten helppoa se on nykyisellään muotoilulla erottua (edukseen) jos käytännön toteutusta esimerkiksi keulan osalta tosiaankin rajoittaa mm. jalankulkijoiden törmäysturvallisuus - kuka perhana ostaa auton ajaakseen sillä muiden päälle

                        Bangle onnistui kyllä herättämään tunteita ja itseäni huvittaa vieläkin sen erään sivuston kuvasarjan satiirinen tekstitys, taustoituksessa mainittiin ko. herrasta seuraavaa: "diabolical super robot sent from the future by Mercedes-Benz to destroy BMW."

                        Skodat näyttävät tänä päivänä paremmilta kuin koskaan joten miksei samaa voisi odottaa tapahtuvaksi BMW:n osalta lähivuosina
                        92' ///M5 3.8 individual
                        09' 320d xDrive
                        16' NIU N1 Sport
                        19' NIU U+ Sport

                        Comment

                        • BFI18
                          BTCF Member
                          • Aug 2012
                          • 1456
                          • Turku

                          #13
                          Vuoden 2005 alussa näin ensimmäisen kerran E90 -korin livenä eräässä esittelytilaisuudessa Turussa. Ajattelin että ei helvetti. No en kyllä ikinä tykästynyt E90 pre-lci:hin. Sitten tuli E92 - mun mielestä Banglen paras luomus ja edelleen näyttää onnistuneelta korilta.
                          Last edited by BFI18; 17-08-2018, 14:39.
                          G26 i4 M50 Black Sapphire

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7516
                            • Jyväshyvä

                            #14
                            E92/93 on kyllä kaiutta aikojen yksi onnistuneimmista Bemareista muotoilun suhteen. E-kopan 600/700 taas yhdet rumimmista, varskinkin takavalojen/takaluukun suhteen...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Takaluukkuhan just on se paras. Mä tykkään
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎