Olkaahan varovaisia

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani73
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 4339
    • Turku

    #16
    Tuossa lainaus eräästä vanhasta jutusta

    Koodin varastaminen

    Kun tutkijat saivat TI:n käyttämän salausalgoritmin selvitetyksi, transponderin jäljentäminen sujuikin sitten ketterästi. Tutkijoiden nettisivullaan esittämä video näyttää, miten crakkerin laukun viereen muutamaksi sekunniksi istahtaneen henkilön taskussa olleen avaimen tiedot kopioituvat. Tietojen perusteella voidaan valmistaa tämän transponderin täydellinen klooni.

    Käytännössä on toki paljon ongelmia, jotka tekevät tämän aktiivisen skannauksen onnistumisen äärimmäisen vaikeaksi. Avaimen etäisyys lukevasta antennista ei saa olla kovin suuri, käytännön maksimi lienee kymmenkunta senttiä. Jos siis avain onkin väärän puolen taskussa, homma ei onnistu.


    Toinen mahdollisuus on salakuunnella avainta, kun sitä käytetään normaalisti, eli passiivinen skannaus. Tutkijat arvelevat, että radiosignaaliksi sangen matalataajuista signaalia voisi olla mahdollista kuunnella muutaman kymmenen jalan eli noin kymmenen metrin päästä. Tosin antennin koon pitää tällöin olla suuri, mikä voi herättää kiusallista huomiota.



    Tutkijoiden mielestä todellinen riski on kuitenkin olemassa, joten toimiin pitäisi ryhtyä. Ratkaisuksi he suosittelevat siirtymistä 128-bittiseen.salausalgoritmiin. He kuitenkin myöntävät, että ratkaisu saattaa kaupalliselta kannalta olla ongelmallinen. Ensinnäkin valmistuskustannukset ovat suuremmat. Toiseksi automallien pitkät elinkaaret vaikeuttavat järjestelmän vaihtamista.


    Avaimien suojaaminen metallilla, esimerkiksi alumiinifoliolla tai alumiiniseen koteloon estäisi tehokkaasti aktiivisella skannauksella tehtävät koodien varastamiset. Passiivista skannausta vastaan olisi varsin tehokas suojaus virtalukon ympäristön suojaaminen metallivaipalla. Se vaimentaisi tehokkaasti transponderin signaalia ja tekisi salakuuntelun vaikeammaksi.



    .

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2571
      • Kirkkonummi

      #17
      Miten nuo nykyiset ajonestolaitteet pääosin eroavat vanhoista? Muistaakseni erään foorumilaisen E34 M5 Touring -92 (muistaakseni) varastettiin -06 ja siinä oli tikullinen ajonesto, eli metallinappia kojelaudassa piti koskettaa erillisellä patukalla ja auto lähti käyntiin.

      No, ehkä paras toivo ajoneston toimivuudesta on se, että kun se on tarpeeksi vanhassa autossa, niin auton varastamiseen siististi vaaditaan liikaa aikaa ja taitoa.
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Originally posted by Fabsu View Post
        Ne niistä höpötyksistä, ettei ajonestoa voi ohittaa. Ihminen ne on nuokin laitteet tehnyt, joten eiköhän kaikki ole mahdollista.
        Edelleenkään näitä uudempia muuttuvakoodisia ajonestoja ei ole missään päin maaailmaa ohitettu....ei edes Virossa.

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #19
          Originally posted by Hemi View Post
          Edelleenkään näitä uudempia muuttuvakoodisia ajonestoja ei ole missään päin maaailmaa ohitettu....ei edes Virossa.
          Onko X6:ssa joku kevyemmän version ajonesto? Onkos Hemillä läheisetkin suhteet Viron alamaailmaan kun noi varmaa faktaa löytyy?

          Eikös noihin monesti tuu apuja tehtaalta "vuotaneiden" virrallisten ohjelmistojen/laitteiden ansiosta..? Eikä varmaan jollekin nörtille mahdoton homma ohittaa tommosta jos vain on tarpeeksi perehtynyt asiaan.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Kanerv4
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2009
            • 985
            • Tampere

            #20
            jumalauta jos ihminen lähettää luotaimen marsiin niin eiköhän se herran jeesus nyt yhden seurapiirirouvan katumaasturin pölli. ihminen senkin on kasannu ja joku toinen fiksu tavan purkaa. kaiken pystyy varastaa.kyllä joku alien varastaa kohta kuun, lassoaa sen ja vie pois. okei nyt meni aamu höperyyden piikkiin

            Comment

            • Carbonfiber
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 5224
              • Hki 43

              #21
              Ohho pitänee käydä omiin autoihin ostamassa rattilukot.
              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
              Z3 Roadster 2.8 '98
              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

              Comment

              • RoadRacing
                Bimmer Rookie
                • Jun 2009
                • 151
                • Vammala / Kokemäki

                #22
                Ei vaikuta rattilukot näissä X6:n varkailla mitään, ne vaan nauraa sille
                sigpic

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17878
                  • PKS

                  #23
                  Originally posted by Petteri75 View Post
                  Miten nuo nykyiset ajonestolaitteet pääosin eroavat vanhoista? Muistaakseni erään foorumilaisen E34 M5 Touring -92 (muistaakseni) varastettiin -06 ja siinä oli tikullinen ajonesto, eli metallinappia kojelaudassa piti koskettaa erillisellä patukalla ja auto lähti käyntiin.
                  Eli perus gyntterimallin hälytin ajonestolla. Sehän nyt on ohitettavissa vielä ihan piuhoista.

                  Toinen tarina on kaikki EWS:llä varustetut bemarit, jossa ajonesto on kytköksissä ECU:un asti. Niidenkin pitäis vissiin olla murtamattomia, tiiä sitten miten eroja mentäessä ekoista versioista (E36 facelift) eteenpäin..
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                  E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                  E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                  G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                  Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • tsbmw
                    BTCF Member
                    • Jun 2004
                    • 1495
                    • Ilvola

                    #24
                    Mitä osia kannattaa ottaa yöksi koneesta taskuun...
                    Vanha systeemihän on akkupiuhan tuominen erilliselle katkaisijalle jonnekkin.
                    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                    - E28 528i, 528i+, M5

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      #25
                      On niitä astetta kovempiakin juttuja murrettu menestyksekkäästi. Kvanttisalaus murrettiin

                      Comment

                      • aae30
                        BTCF Member
                        • May 2010
                        • 2749
                        • .fi

                        #26
                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Eli perus gyntterimallin hälytin ajonestolla. Sehän nyt on ohitettavissa vielä ihan piuhoista.

                        Toinen tarina on kaikki EWS:llä varustetut bemarit, jossa ajonesto on kytköksissä ECU:un asti. Niidenkin pitäis vissiin olla murtamattomia, tiiä sitten miten eroja mentäessä ekoista versioista (E36 facelift) eteenpäin..
                        Eiköhän tuotakin voi vielä piuhoista ohitettavaksi sanoa, jos ajoneston pystyy kiertämään pelkän ECU:n vaihdolla omaan moottorinohjaukseen
                        Sorry I'm Not Sorry
                        E34 540iA 93 sedan
                        E34 540iA 93 sedan
                        E39 530iA 00 touring

                        Comment

                        • -JMV-
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 840
                          • Etelä-Pirkanmaa

                          #27
                          http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/189073.shtml näistä ilmeisesti toinen auto löytynyt, oli espoon laakkosella poliisit käynyt tänään tutkimassa.
                          F82 harraste

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4657
                            • Tampere

                            #28
                            Mitä niitä suojauksia turhaan murra. Ovet väkisin auki. Vaihtaa vain boksit ja eikun menoksi.. Ei ne laatikot tiedän minkä korin johtosarjassa/moottorissa ne on kiinni.. Alkuperäiset boksien prommit saa sitten myöhemmin ohjelmoitua vaikka "uusiksi" sopivalla prommerilla. Boksesta aiheutuva kulu on vain murto osa auton arvosta.

                            Tietysti avaimen kloonaaminen on eräs vaihtoehto. Kun saa avaimen sirun tiedot jostain ja laittaa sirun tunnistin rinkulan viereen niin virtalukonpohjasta auton voi laittaa käyntiin vaikka jäätelötikulla.. Ja mites tiedot saa sitten? No vaikkapa korjaamolla yksi hiekan epärehellisempi kartuttaa "yleisavain" varastoaan lukemalla talteen sirun tiedot huollon yhteydessä.. Lukija ei aivan maltaita maksa ja netti on pullollaan paikkoja mistä tilata siruja.

                            Ja tietysti on vieläkin eräs vaihtoehto, laittaa ews ohjelmointilaite ews-boksin piiriin kiinni ja lisätä sallittujen avaimien tilalle omakin avain..

                            Yksi asia on kuitenkin varma. BMWn ajonesto on vain hidaste kuten kaikki muutkin varkauden estot....
                            Last edited by fraatti; 03-09-2010, 13:51.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17878
                              • PKS

                              #29
                              Esimerkkicaseni E36 328i ajonestosta oli semmoinen, jossa juurikin paritettiin toisen auton ECU ja EWS boksi yhteen sopivilla huolto-ohjelmilla. Ei kovin vaikea operaatio ammattimiehelle.

                              Tässä ei tietty puhuttu näin vanhasta tekniikasta, mutta otinpa vaan esimerkkinä.

                              Originally posted by fraatti View Post
                              Mitä niitä suojauksia turhaan murra. Ovet väkisin auki. Vaihtaa vain boksit ja eikun menoksi.. Ei ne laatikot tiedän minkä korin johtosarjassa/moottorissa ne on kiinni.. Alkuperäiset boksien prommit saa sitten myöhemmin ohjelmoitua vaikka "uusiksi" sopivalla prommerilla. Boksesta aiheutuva kulu on vain murto osa auton arvosta.
                              Sitä en sit vaan tiedä moneenko boksiin noin uusissa pitää vaihtaa info, että auton saa käyntiin. :think Varkaat varmaan tietää paremmin

                              Ja ihan totta, kaikki on ohitettavissa, koska onhan noita rikkinäisiä moduleita pakko joskus pystyä vaihtamaankin..
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                              E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                              E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                              Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • Tahtik
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2010
                                • 103
                                • Odilampi, Espoo

                                #30
                                Originally posted by Dualfun View Post
                                Esimerkkicaseni E36 328i ajonestosta oli semmoinen, jossa juurikin paritettiin toisen auton ECU ja EWS boksi yhteen sopivilla huolto-ohjelmilla. Ei kovin vaikea operaatio ammattimiehelle.
                                Olen ehkä vanhan liiton mies, mutta mikä ongelma on viedä autoa hinurilla ja vaihtaa boksit rauhassa jossain hallissa. sen kun tekee päivällä niin kukaan ei edes "huomaa". naureskelevat vaan, että bemu on mennyt rikki ja 125ke auton ostaja tuskin sitä ehtii päivystämään päivisin. Pelklä amatööri tulee takaovesta yöllä. Etuovesta ja keskellä päivää... :think

                                Kovempi juttu toi on vasta, jos pistivät läppärin kiinni autoon ja hetken jälkeen napista käyntiin. onko jollain tietoa kuinka varkaudet on tehty? No tuskin ne mun karvalakkia muutenkaan huolii. Ottavat vaikka naapurin v8 toyotan.

                                EDIT: niin murtamalla laitteet nuo vietiin, mutta ei ainakaan mulle auennut että vaihtoivatko boksit paikalla vaiko ohjelmallisesti murtamalla.
                                Last edited by Tahtik; 03-09-2010, 15:02.
                                sigpic
                                Nykyinen auto F10 (2013)
                                Entisiä: E60 (2008), E90 (2008)
                                Volvot (2004, 2005, 2008)
                                Fiudet (1986, 1993, 1999, 2001)

                                Comment

                                Working...
                                X