Tuossa lainaus eräästä vanhasta jutusta
Koodin varastaminen
Kun tutkijat saivat TI:n käyttämän salausalgoritmin selvitetyksi, transponderin jäljentäminen sujuikin sitten ketterästi. Tutkijoiden nettisivullaan esittämä video näyttää, miten crakkerin laukun viereen muutamaksi sekunniksi istahtaneen henkilön taskussa olleen avaimen tiedot kopioituvat. Tietojen perusteella voidaan valmistaa tämän transponderin täydellinen klooni.
Käytännössä on toki paljon ongelmia, jotka tekevät tämän aktiivisen skannauksen onnistumisen äärimmäisen vaikeaksi. Avaimen etäisyys lukevasta antennista ei saa olla kovin suuri, käytännön maksimi lienee kymmenkunta senttiä. Jos siis avain onkin väärän puolen taskussa, homma ei onnistu.
Toinen mahdollisuus on salakuunnella avainta, kun sitä käytetään normaalisti, eli passiivinen skannaus. Tutkijat arvelevat, että radiosignaaliksi sangen matalataajuista signaalia voisi olla mahdollista kuunnella muutaman kymmenen jalan eli noin kymmenen metrin päästä. Tosin antennin koon pitää tällöin olla suuri, mikä voi herättää kiusallista huomiota.
Tutkijoiden mielestä todellinen riski on kuitenkin olemassa, joten toimiin pitäisi ryhtyä. Ratkaisuksi he suosittelevat siirtymistä 128-bittiseen.salausalgoritmiin. He kuitenkin myöntävät, että ratkaisu saattaa kaupalliselta kannalta olla ongelmallinen. Ensinnäkin valmistuskustannukset ovat suuremmat. Toiseksi automallien pitkät elinkaaret vaikeuttavat järjestelmän vaihtamista.
Avaimien suojaaminen metallilla, esimerkiksi alumiinifoliolla tai alumiiniseen koteloon estäisi tehokkaasti aktiivisella skannauksella tehtävät koodien varastamiset. Passiivista skannausta vastaan olisi varsin tehokas suojaus virtalukon ympäristön suojaaminen metallivaipalla. Se vaimentaisi tehokkaasti transponderin signaalia ja tekisi salakuuntelun vaikeammaksi.
.
Kun tutkijat saivat TI:n käyttämän salausalgoritmin selvitetyksi, transponderin jäljentäminen sujuikin sitten ketterästi. Tutkijoiden nettisivullaan esittämä video näyttää, miten crakkerin laukun viereen muutamaksi sekunniksi istahtaneen henkilön taskussa olleen avaimen tiedot kopioituvat. Tietojen perusteella voidaan valmistaa tämän transponderin täydellinen klooni.
Käytännössä on toki paljon ongelmia, jotka tekevät tämän aktiivisen skannauksen onnistumisen äärimmäisen vaikeaksi. Avaimen etäisyys lukevasta antennista ei saa olla kovin suuri, käytännön maksimi lienee kymmenkunta senttiä. Jos siis avain onkin väärän puolen taskussa, homma ei onnistu.
Toinen mahdollisuus on salakuunnella avainta, kun sitä käytetään normaalisti, eli passiivinen skannaus. Tutkijat arvelevat, että radiosignaaliksi sangen matalataajuista signaalia voisi olla mahdollista kuunnella muutaman kymmenen jalan eli noin kymmenen metrin päästä. Tosin antennin koon pitää tällöin olla suuri, mikä voi herättää kiusallista huomiota.
Tutkijoiden mielestä todellinen riski on kuitenkin olemassa, joten toimiin pitäisi ryhtyä. Ratkaisuksi he suosittelevat siirtymistä 128-bittiseen.salausalgoritmiin. He kuitenkin myöntävät, että ratkaisu saattaa kaupalliselta kannalta olla ongelmallinen. Ensinnäkin valmistuskustannukset ovat suuremmat. Toiseksi automallien pitkät elinkaaret vaikeuttavat järjestelmän vaihtamista.
Avaimien suojaaminen metallilla, esimerkiksi alumiinifoliolla tai alumiiniseen koteloon estäisi tehokkaasti aktiivisella skannauksella tehtävät koodien varastamiset. Passiivista skannausta vastaan olisi varsin tehokas suojaus virtalukon ympäristön suojaaminen metallivaipalla. Se vaimentaisi tehokkaasti transponderin signaalia ja tekisi salakuuntelun vaikeammaksi.
.
Comment