Mä olen ymmärtänyt että ainakin yhdessä Suomessa olevassa katsastusketjussa on koko ketjun palveluksessa semmoinen kaveri, joka käy ympäri Suomea kouluttamassa väkeä ja sen lisäksi hän on eräänlainen help-desk, eli näitä erikoisempia kysymyksiä juuri häneltä kysellään. Ts. hänen vastuullaan on se että näihin erikoisempiin asioihin ja kysymyksiin löydetään vastaukset ja ratkaisut.
Näin tosiaan taitaa olla ja se on mielestäni niin ikään todella iso ongelma. Hieman erikoiset ja jopa väärät tulkinnat leviävät tällä metodilla kulovalkean tavoin.
Olen aina hieman ihmetellyt sitä, että miksi hyvin harva katsastusasema tai ketju on ottanut asiantuntemuksen kilpailuvaltikseen. Meidän puoti katsastaa kaikki autot aina samassa paikassa juuri sen takia, että asia osataan, eikä jonninjoutavuuksista tarvitse tapella. En tiedä miten hyvää bisnestä muut tekevät, mutta voisin kuvitella tuollaisen vuosittaisen lähemmäs 20k euron tulovirran olevan yrittäjälle kuin yrittäjälle ihan tervetullut. Toisessa ääripäässä on nämä konttorit, jotka oikein tarkoituksella etsivät ongelmia ja syitä hylätä. Käsittämättömän yleistä esim. alustasarjojen muutoskatsastuksen yhteydessä.
Näin tosiaan taitaa olla ja se on mielestäni niin ikään todella iso ongelma. Hieman erikoiset ja jopa väärät tulkinnat leviävät tällä metodilla kulovalkean tavoin.
En ymmärrä miksi reagoit näin voimakkaan negatiivisesti.
Tuossa kaikki tulkinnat (oikeat tai väärät) leviävät saman mekanismin kautta. Ts. jos erikoiset tulkinnat leviävät kulovalkean tavoin, niin kaikki muutkin tulkinnat leviävät kulovalkean tavoin.
Jos ei olisi tuollaista mallia, niin suurin osa tulkitsisi asioita eri tavoin ja luultavasti osa vielä jättäisi kokonaan tulkitsematta.
Ongelma lähinnnä on se että joskus asioita tulkitaan väärin. Se n sitten pikemminkin yksilöiden ongelma kuin tuon toimintamallin.
En ymmärrä miksi reagoit näin voimakkaan negatiivisesti.
Tuossa kaikki tulkinnat (oikeat tai väärät) leviävät saman mekanismin kautta. Ts. jos erikoiset tulkinnat leviävät kulovalkean tavoin, niin kaikki muutkin tulkinnat leviävät kulovalkean tavoin.
Jos ei olisi tuollaista mallia, niin suurin osa tulkitsisi asioita eri tavoin ja luultavasti osa vielä jättäisi kokonaan tulkitsematta.
Ongelma lähinnnä on se että joskus asioita tulkitaan väärin. Se n sitten pikemminkin yksilöiden ongelma kuin tuon toimintamallin.
Kyllä se vaikuttaisi olevan tuon toimintamallin suurin ongelma, että se ei yksinkertaisesti toimi kun siellä puikoissa on juupas-eipäs mies keksimässä kapuloita ja systeemeitä missä tarvitaan todistuksia siitä ettei todistuksia tarvita. Sama mies keksii vuodesta toiseen miten penkit tulee poistaa ja mitä hitsataan umpeen tai rälläköidään pilalle. Toimipaikat noudattaa noita päättömiä neuvoja lähes kuin piru raamattua.
Ei ole. Jos olisi, niin joka konttorilla toimittaisiin samalla tavalla. Joniinlaisella kokemuspohjalla uskallan väittää, että joka ainoalla konttorilla toimitaan eri tavalla, ja vielä konttoreiden sisällä usein eri katsurit tulkitsee eri tavoin.
Ja kun muistetaan, että noita maahantuontikatsastuksia saa tehdä vain sellaiset katsurit joilla on siihen lupa, niin on lähes anteeksiantamatonta, että useinmiten minä täytenä amatöörinä ja harrastajana joudu sellaisille "koulutetuille erikoismiehille" kertomaan trafin uusimmat määräykset ja alkaa sitten yhtäkkiä vääntämään niiden tulkinnasta.
Jos se on kiinni siitä, ettei työnantaja anna noin tärkeissä asioissa työntekijän ylläpitää tietotaitoa, niin sapiskaa työnantajalle.
Jos se on kiinni työntekijän motivaatiosta, niin ne henk koht luvat sitten pois.
Jos se on trafin tiedotuksesta kiinni, niin lopettaisivat koko katsastuspelleilyn sitten.
En ymmärrä miksi reagoit näin voimakkaan negatiivisesti.
Tuossa kaikki tulkinnat (oikeat tai väärät) leviävät saman mekanismin kautta. Ts. jos erikoiset tulkinnat leviävät kulovalkean tavoin, niin kaikki muutkin tulkinnat leviävät kulovalkean tavoin.
Jos ei olisi tuollaista mallia, niin suurin osa tulkitsisi asioita eri tavoin ja luultavasti osa vielä jättäisi kokonaan tulkitsematta.
Ongelma lähinnnä on se että joskus asioita tulkitaan väärin. Se n sitten pikemminkin yksilöiden ongelma kuin tuon toimintamallin.
Minun reilun 10 vuoden kokemus asiakaspuolelta on osoittanut, että ne kiellot ja "ei" -vastaukset leviävät kulovalkean tavoin. Sen sijaan mahdolliset helpotukset, uudistukset yms. tuppaavat leviämään kovin paljon hitaammin. Noin ylipäätään koko järjestelmä on rakentunut niin, että pienessäkin epävarmuustilanteessa katsurin kannattaa sanoa "ei". Väärästä eistä ei tule ikinä sanktiota (eikä se edes näy missään Trafin laatumittarissa), mutta väärästä "kyllästä" voi sen sijaan tulla sapiskaa. Varsinkin kun konsulentti nykyään tarkistaa kaikkien erikoiskatsastusten paperit. Noin muutenkin ikävän tavallista on se, että etsitään ongelmia, ei ratkaisuja.
No, nyt edes on johdnmukainen linja kaikilla. Mutta ongelma ei ole niinkään tuo toimintamalli, vaan se että tulkinnat ei teitä miellytä.
Ja tämä sinun mielipiteesi, huom. EI FAKTA, lähtee siitä, että katsurin kanta on aina oikea ja erehtymätön. Liki 30v kokemuksella autojen vuosi-, muutos- ja rekisterikatsastuksista voin sanoa, että harvoin näin on. Asia on niin kuin Nokonzok tuossa kirjoitteli, tietoa kun ei ole niin vastaus on aina ei. Asiakkaan tehtävä ei ole tehdä katsastusmiehen työtä!
Ei ole. Jos olisi, niin joka konttorilla toimittaisiin samalla tavalla. Joniinlaisella kokemuspohjalla uskallan väittää, että joka ainoalla konttorilla toimitaan eri tavalla, ja vielä konttoreiden sisällä usein eri katsurit tulkitsee eri tavoin.
Ja kun muistetaan, että noita maahantuontikatsastuksia saa tehdä vain sellaiset katsurit joilla on siihen lupa, niin on lähes anteeksiantamatonta, että useinmiten minä täytenä amatöörinä ja harrastajana joudu sellaisille "koulutetuille erikoismiehille" kertomaan trafin uusimmat määräykset ja alkaa sitten yhtäkkiä vääntämään niiden tulkinnasta.
Jos se on kiinni siitä, ettei työnantaja anna noin tärkeissä asioissa työntekijän ylläpitää tietotaitoa, niin sapiskaa työnantajalle.
Jos se on kiinni työntekijän motivaatiosta, niin ne henk koht luvat sitten pois.
Jos se on trafin tiedotuksesta kiinni, niin lopettaisivat koko katsastuspelleilyn sitten.
No, jos ei ole sama tulkinta kaikilla, niin sitten ei (tietyissä kysymyksissä?) toimita samalla tavalla. Mutta en alunperinkään väittänyt, että kaikkialla toimittaisiin samoin. Kerroin vain että käsittääkseni yhden ketjun kohdalla on tuollainen käytäntö.
Mä olen ihan muulla toimialalla ollut työni takia paljon tekemisissä viranomaisten kanssa ja se on valitettavasti aika normikäytäntö, että kaksi (tai useampi) viranomaista tulkitsee samaa lakia eri tavalla. Niillä kun on ne omat lakimiehet, jotka ei keskenään juttele vaan itsekseen miettii ja tulkitsee asioita ja sitten ohjeistaa sitä omaa osastoaan tms. sillä omalla tulkinnalla.
Ja tämä sinun mielipiteesi, huom. EI FAKTA, lähtee siitä, että katsurin kanta on aina oikea ja erehtymätön. Liki 30v kokemuksella autojen vuosi-, muutos- ja rekisterikatsastuksista voin sanoa, että harvoin näin on. Asia on niin kuin Nokonzok tuossa kirjoitteli, tietoa kun ei ole niin vastaus on aina ei. Asiakkaan tehtävä ei ole tehdä katsastusmiehen työtä!
Turhaa lämpenemistä. Mä kirjoittelen tänne käytännössä yksinomaan omia mielipiteitäni, kuten muutkin. Lähtökojta on ettei joka viestiin tarvi kirjoittaa IMO, IMHO, jne. Menis vaikeeksi tämä kommunikointi.
Eikä minun mielipiteeni ole tuo mitä sinä edellä kuvittelet. Kerroinpahan vaan aiemmin ihan eri asiaan liityen mitä minun käsittääkseni jossain muussa tilanteessa tapahtuu.
Älkää nyt ampuko viestinviejää. Se ei auta ketään.
Kyllä yksi asia mikä montaa katsuria pelottaa sanoa "kyllä" on sanktiot ja siihen kun kytketään se että ei kaikki jaksa olla koko ajan uusia määräyksiä kyttäämässä.
Ite en lähtökohtasesti usko mitään "eitä" ennenkuin selvitän asian itse.
Oikein huvittaa minkälaisia tornareita välillä kuulee "katsastusmies sanoi niin" statuksella.
Kyllä allekirjoitan nokonzokin käsitykset katsastustoiminnasta.
ei kaikki jaksa olla koko ajan uusia määräyksiä kyttäämässä.
.
Tuo on muuten sellainen juttu johon katsastusmies on VELVOITETTU. Se edustaa julkista valtaa toimessaan ja on siten vastuussa tekemisistään. Jos se ei tee työtään ajantasaisten lakien ja asetusten puitteissa, voidaan suoraviivaisesti todeta sen syyllistyneen virkavirheeseen.
Vai miltä tuntuisi tulla tuomituksi oikeudessa esim 1800-luvun lakien ja asetusten mukaisesti (btw, silloin oli vielä kuolemantuomio ja siperiaan karkotus käytössä).
Jos ei hommat ja niiden edellyttämät koulutukset ja asetusten seuraaminen maistu, niin tässä maassa on täysi vapaus vaihtaa alaa.
Laki ajoneuvojen katsastustoiminnasta
7 luku, 52 §
Virkavastuu
Katsastustoiminnasta vastaavaan henkilöön ja katsastajaan katsastukseen liittyvissä tehtävissä, katsastajien jatkokoulutustoiminnasta vastaavaan henkilöön ja jatkokoulutusta antavaan henkilöön jatkokoulutukseen liittyvissä tehtävissä sekä 5 ja 40 §:ssä tarkoitettuja tarkastuksia suorittavaan henkilöön kyseisissä tehtävissä sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä.
Comment