Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

    Ihan on osuva Tapsan tupaöljy vs sähkö pointti. Toisessa olet suurin mahdollinen rikollinen ja toisessa planeetan pelastaja, viherpesua parhaimmillaan. Sitten vaan venttaillaan kollektiivista sukkasaippuaa eli sähkön hintojen nostoa jotta saadaan verot kasaan. Ydinjätteethän voi aina laittaa peruskallioon niin kyllähän tällä on pakko planeetan pelastua?

    Noh, onneksi on jotain muutakin horisontissa kuin patteriautot.
    Last edited by Macke; 11-09-2021, 10:03.

    Comment

    • GameOver
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3026
      • Sjundeå

      Se tuntuu olevan vähän suomalainen tapa vääntaa kaikki mustavalkoiseksi. Ja mielummin ollaan tekemättä mitään (osa ongelmaa) kuin se, että suhtauduttaisiin avoimesti muutoksiin (osa ratkaisua)

      Originally posted by Macke View Post
      Noh, onneksi on jotain muutakin horisontissa kuin patteriautot.
      Onko ne kaukana vai lähellä horisontissa?


      Noin muuten, nyt esitelty autoveron poisto sähköautoilta oli kokolailla historiallinen tempaus. Eihän se euromääräisesti kummoinen säästö ole, mutta aika komea juttu, että pyhään autoveroon on nyt kajottu.

      Toki sitten kun mikään ei riitä: https://www.is.fi/autot/art-2000008254422.html

      Todella erikoinen ulostulo yhdistykseltä. Kohtuullisen vahva teslakuskin uhriutumisen leima.

      Sinänsä ymmärrän kyllä, että hintaraja kismittää (niin se on tehnyt koko hankintatuen olemassaolon ajan) ja mun puolesta se kyllä voisi olla ihan yhtä hyvin vaikka 60K€. Tai vaikka hankintatukea ei olisi ollenkaan. MUTTA, jos ajatellaan tavan kansalaisiin vaikuttamista, niin puheet yli 50K€ autojen kaltoinkohtelusta tuskin kerää ihan hirveesti sympatiapisteitä tavan suomalaisen tossunkuluttajan mielessä. Ei välttämättä lopulta mitään parasta PR:ää sähköautoilun puolesta.
      -22 Lexus ES300h
      -08 Subaru Impreza

      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

      Comment

      • MikaLaaksonen
        BTCF Member
        • Jan 2011
        • 377
        • Vantaa

        Ollaanko me nyt viimein tilanteessa, että kalliista autosta maksaa samat verot, kun halvastakin (pois lukien ostohinnan ALV)

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6708
          • PK-seutu

          Originally posted by GameOver View Post
          Se tuntuu olevan vähän suomalainen tapa vääntaa kaikki mustavalkoiseksi. Ja mielummin ollaan tekemättä mitään (osa ongelmaa) kuin se, että suhtauduttaisiin avoimesti muutoksiin (osa ratkaisua)



          Onko ne kaukana vai lähellä horisontissa?


          Noin muuten, nyt esitelty autoveron poisto sähköautoilta oli kokolailla historiallinen tempaus. Eihän se euromääräisesti kummoinen säästö ole, mutta aika komea juttu, että pyhään autoveroon on nyt kajottu.

          Toki sitten kun mikään ei riitä: https://www.is.fi/autot/art-2000008254422.html

          Todella erikoinen ulostulo yhdistykseltä. Kohtuullisen vahva teslakuskin uhriutumisen leima.

          Sinänsä ymmärrän kyllä, että hintaraja kismittää (niin se on tehnyt koko hankintatuen olemassaolon ajan) ja mun puolesta se kyllä voisi olla ihan yhtä hyvin vaikka 60K€. Tai vaikka hankintatukea ei olisi ollenkaan. MUTTA, jos ajatellaan tavan kansalaisiin vaikuttamista, niin puheet yli 50K€ autojen kaltoinkohtelusta tuskin kerää ihan hirveesti sympatiapisteitä tavan suomalaisen tossunkuluttajan mielessä. Ei välttämättä lopulta mitään parasta PR:ää sähköautoilun puolesta.
          Ja kyllähän se veron poistuminen sitä 100k Teslaa ostavaa lämittää enemmän kuin Seat Miin ostajaa. Olkoonkin vain 2,7% veroprosentti, mutta kuitenkin.

          Vielä tässä odotellaan vahvistusta siitä, että koskeeko veromuutokset 1.10.2021 alkaen Suomeen rekisteröityjä sähköautoja, vaiko vain Suomeen uutena rekisteröityjä. Termi "rekisteröinti" kun tapahtuu myös käytetyn tuontiauton kohdalla kun Suomeen tuodaan . Oman i3 verotuksen ehtisi vielä keskeyttämään Mutta sitten taas korkeampi vuosivero ei sekään houkuta...
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 957
            • Salo

            Originally posted by 320bmw View Post
            Eikös tuo ole tarkoituskin että sähkö/hybridillä pääsee autoilija halvemmalla (toistaiseksi), jotta saadaan kansalaiset houkuteltua hankkimaan sellainen. Taitaa Tapsa olla katkera bensa autollaan kun joku pääsee edullisemmin ajelemaan.

            Koska sähkön hintaa ei voida nostaa kaikilta, tehdään tulevaisuudessa niin että sähköautoilija maksaa käyttämästään sähköstä erillisveron. Tämä nimetään kätevästi vaikka päästöttömyyspalkkioksi, niin ei kuulosta niin negatiiviselta. Tämä peritään kaikesta auton käyttämästä sähköstä, riippumatta siitä mistä se tulee. Näin saadaan kätevästi myös kaikenlaiset aurinkokennolataajat ym. maksamaan.
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • Juho_
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2016
              • 1062
              • Suomi

              Eiks nuo Teslojen ostajat ole pikemminkin sitä vähemmistöä, ketä tarvitsee 'tukea' sähköauton ostossa? :think
              Ehkäpä ne keskituloiset, jotka saattaa ostaa (osamaksulla) jopa noin 20k€ auton voi matalammalla kynnyksellä sen polttomoottoriauton sijasta ostaa täyssähköauton.

              Joille välttää just joku tommonen Seat Mii tai vastaava, esim. kauppakassiks tai työmatka-ajoon.
              Eikä tarvii olla mikää uusi 80k€ Tesla..
              YouTube
              Instagram // Juhon Moottoripaja

              Comment

              • Kanerv4
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2009
                • 976
                • Tampere

                Originally posted by pyroz View Post
                Ja kyllähän se veron poistuminen sitä 100k Teslaa ostavaa lämittää enemmän kuin Seat Miin ostajaa. Olkoonkin vain 2,7% veroprosentti, mutta kuitenkin.

                Vielä tässä odotellaan vahvistusta siitä, että koskeeko veromuutokset 1.10.2021 alkaen Suomeen rekisteröityjä sähköautoja, vaiko vain Suomeen uutena rekisteröityjä. Termi "rekisteröinti" kun tapahtuu myös käytetyn tuontiauton kohdalla kun Suomeen tuodaan . Oman i3 verotuksen ehtisi vielä keskeyttämään Mutta sitten taas korkeampi vuosivero ei sekään houkuta...

                Juuri tätä itsekin pohdittiin mutta eiköhän tuo selviä, noista kun 90% on kuitenkin tuonteja. Itse säästin 2k juurikin kun tilasin Uuden i4 m50 toimitushan on vasta ensi kesänä joten tuohon ehtii kyllä. Mutta veroa noissa ei ole muutenkaan kuin uuden talvirengaspaketin verran joten en nyt hirveästi lyö petsejä "ketsuppipullo" efektin varaan, mielenkiinto toki lisääntyy se on selvä. Ei se kymppitonnin auto uuteen teslaan noin vaan vaihdu siinä on iso rako vielä vaikka säästäisi kaikki matkakustannuksen aiheuttamat polttoainekulut.

                Comment

                • Kanerv4
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2009
                  • 976
                  • Tampere

                  Originally posted by Juho_ View Post
                  Eiks nuo Teslojen ostajat ole pikemminkin sitä vähemmistöä, ketä tarvitsee 'tukea' sähköauton ostossa? :think
                  Ehkäpä ne keskituloiset, jotka saattaa ostaa (osamaksulla) jopa noin 20k€ auton voi matalammalla kynnyksellä sen polttomoottoriauton sijasta ostaa täyssähköauton.

                  Joille välttää just joku tommonen Seat Mii tai vastaava, esim. kauppakassiks tai työmatka-ajoon.
                  Eikä tarvii olla mikää uusi 80k€ Tesla..

                  Ei tarvitse ei, mutta asenteellisuus on tuossa niin vahva kun autosta on täällä tehty kesämökistä seuraava hankinta. E mersulla ajava maaseudulla asuva mies tai nainen ei osta Mii:tä tai rellua seuraavaksi autoksi vaan 8 vuotta vanhan ML mersun. Mii ei ole vaihtoehto vaikka sitä perustelisi mitenkä päin. Siitä ollaan valmiita maksamaan sakkoja ja paljon että ei tarvitse ajaa moisella vaikka kiva auto onkin kaikin puolin ja pelkästään liikkumiseen oiva vaihtoehto. Ensimmäisenä puuttuu koukku, peräkontti (farmari) ja käytännössä kaikki muu painaa vaakakupissa paljon enemmän kuin se että polttoaine maksaa 2e/100km.

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1422

                    Originally posted by MikaLaaksonen View Post
                    Ollaanko me nyt viimein tilanteessa, että kalliista autosta maksaa samat verot, kun halvastakin (pois lukien ostohinnan ALV)
                    Ei, vaan 2k€ hankintatuki säilyy alle 50k€ sähkiksillä ja lisäksi kaikilta poistuu autovero. Toki vastaavasti käyttöveroa koroteaan autoveron verran joten kyseessä on autoveron osamaksu eikä veroale.

                    Mitä tulee tuohon sähköautoilijoiden ulostuloon, niin niin onhan totta että veroprogressio on olemassa yli 50k€ hintaluokassa. Eli valtiovalta on päättänyt puolestasi että jos tarvitset yli 50k€ auton, maksat korkeamman ostohinnan ja euromääräisen alvin lisäksi korkeampaa veroprosenttia. Tämä kuvio tulee eteen esim. jokaisen nelivetoisen täys-sähkön kohdalla suomessa. Siksi nämä kannattaa jatkossakin hakea ulkomailta 6000km/6tkm käytettyinä ja näin suomeen ei tule alvia eikä autoveroa.
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • MikaLaaksonen
                      BTCF Member
                      • Jan 2011
                      • 377
                      • Vantaa

                      Originally posted by 205/65-15H View Post
                      Ei, vaan 2k€ hankintatuki säilyy alle 50k€ sähkiksillä ja lisäksi kaikilta poistuu autovero. Toki vastaavasti käyttöveroa koroteaan autoveron verran joten kyseessä on autoveron osamaksu eikä veroale.

                      Mitä tulee tuohon sähköautoilijoiden ulostuloon, niin niin onhan totta että veroprogressio on olemassa yli 50k€ hintaluokassa. Eli valtiovalta on päättänyt puolestasi että jos tarvitset yli 50k€ auton, maksat korkeamman ostohinnan ja euromääräisen alvin lisäksi korkeampaa veroprosenttia. Tämä kuvio tulee eteen esim. jokaisen nelivetoisen täys-sähkön kohdalla suomessa. Siksi nämä kannattaa jatkossakin hakea ulkomailta 6000km/6tkm käytettyinä ja näin suomeen ei tule alvia eikä autoveroa.

                      Eli siis onko se vuotuinen vero myöskin jotenkin sidottu auton hintaan?

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        Originally posted by MikaLaaksonen View Post
                        Eli siis onko se vuotuinen vero myöskin jotenkin sidottu auton hintaan?
                        Siltä se vaikuttaa. Tämä vuotuisen veron korotus ei siis koske ennen 1.10.2021 rekisteröityjä sähköautoja joista maksetaan autovero. Nähtävksi jää montako vuotta menee että käyttöveroa nostetaan kaikilta ja samalla ”harmonisoidaan” kaksi eri verokantaa. Aika himmeli taas tekeillä imo.
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • Solmurauta
                          Newbiemmer
                          • Nov 2008
                          • 28

                          Käyn suhtkoht usein lounastamassa yhden firman lounastilassa jossa 9.40Eurolla saa kyllä mahansa täyteen. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn mitä mahtaa muut työntekijät siellä keskikokoisen firman kaskuudessa olla mieltä kun joku työntekijä pitää hybridiautoaan sähkötolpassa ja lataa "ilmasiks" autoaan päivittäin? Selkeesti noihin pitäis laittaa joku kwh mittarit jolla käyttäjä maksaa sähkönsä samoin kuin bensan tai deieelin kun käy mittarilla tankkaamassa.

                          Comment

                          • aae30
                            BTCF Member
                            • May 2010
                            • 2691
                            • .fi

                            Originally posted by Solmurauta View Post
                            Käyn suhtkoht usein lounastamassa yhden firman lounastilassa jossa 9.40Eurolla saa kyllä mahansa täyteen. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn mitä mahtaa muut työntekijät siellä keskikokoisen firman kaskuudessa olla mieltä kun joku työntekijä pitää hybridiautoaan sähkötolpassa ja lataa "ilmasiks" autoaan päivittäin? Selkeesti noihin pitäis laittaa joku kwh mittarit jolla käyttäjä maksaa sähkönsä samoin kuin bensan tai deieelin kun käy mittarilla tankkaamassa.
                            Enklantista kun kääntää ni selvii homman nimi.

                            "Freeloader"
                            Sorry I'm Not Sorry
                            E34 540iA 93 sedan
                            E34 540iA 93 sedan
                            E39 530iA 00 touring

                            Comment

                            • Juho_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2016
                              • 1062
                              • Suomi

                              Originally posted by Kanerv4 View Post
                              Ei tarvitse ei, mutta asenteellisuus on tuossa niin vahva kun autosta on täällä tehty kesämökistä seuraava hankinta. E mersulla ajava maaseudulla asuva mies tai nainen ei osta Mii:tä tai rellua seuraavaksi autoksi vaan 8 vuotta vanhan ML mersun. Mii ei ole vaihtoehto vaikka sitä perustelisi mitenkä päin. Siitä ollaan valmiita maksamaan sakkoja ja paljon että ei tarvitse ajaa moisella vaikka kiva auto onkin kaikin puolin ja pelkästään liikkumiseen oiva vaihtoehto. Ensimmäisenä puuttuu koukku, peräkontti (farmari) ja käytännössä kaikki muu painaa vaakakupissa paljon enemmän kuin se että polttoaine maksaa 2e/100km.
                              Juu, siis ei varmastikkaan moni siirry premium luokan farmarista tai sedanista johonkin pieneen kauppakassiin ellei ajot vaihdu johonkin kaupunkipyöritykseen ja ei usko että tarvii vaikkapa peräkärriä edes välttämättä kerran vuoteen.

                              Ennemminkin niille tommonen Mii / vastaava on ihan hyvä vaihtoehto, jotka ajaa tällä hetkellä esim. Skoda Fabialla tai VW Pololla.. tai Yariksella.
                              Eli noilla pienemmillä kauppakasseilla minkä perässä harvemmin näkee vetokoukkua tai autolla kuljetettaisiin muutenkaan mitään isompaa tavaraa, tai vaikka isoa / isoja koiria.
                              YouTube
                              Instagram // Juhon Moottoripaja

                              Comment

                              • Kanerv4
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2009
                                • 976
                                • Tampere

                                Originally posted by Juho_ View Post
                                Juu, siis ei varmastikkaan moni siirry premium luokan farmarista tai sedanista johonkin pieneen kauppakassiin ellei ajot vaihdu johonkin kaupunkipyöritykseen ja ei usko että tarvii vaikkapa peräkärriä edes välttämättä kerran vuoteen.

                                Ennemminkin niille tommonen Mii / vastaava on ihan hyvä vaihtoehto, jotka ajaa tällä hetkellä esim. Skoda Fabialla tai VW Pololla.. tai Yariksella.
                                Eli noilla pienemmillä kauppakasseilla minkä perässä harvemmin näkee vetokoukkua tai autolla kuljetettaisiin muutenkaan mitään isompaa tavaraa, tai vaikka isoa / isoja koiria.

                                Tottahan toki, mutta kun minun pointtini olikin se että kun tuota kuitenkin ajetaan kaikelle kansalle, ei pelkästään Pololla ajaville. Rekisteröinti tilastojen ykkönen on Octavia ja corolla kokoluokka ja heti perään focus, golf, C, E mersu ja volvo joten toi on marginaaliporukkaa mihin tuon hintaluokan sähkärit on tarkoitettu. Farkku Octaviaa 800km rangella, koukulla ja hinta uutena alle 35k odotellaan viä tovi. Kauppa kuitenkin käy kiivaiten tuossa 15-30ke luokassa ja sellainen tuote räjäyttäisi 2 vuoden käytettynä noi aivan uusiin tuontilukuihin. Mäkin olen noita Mii, uppia ja citigoita tuonut useamman niin sinne pitää oikein patistaa ratin taakse että uskoo kuinka kiva se loppupeleissä on kun muistikuvat on 99% samanlaisesta bensasta joka onkin hirveä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎