Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    Originally posted by gnz View Post
    Jos nuo ovat todellakin ainoat kriteerit, niin sitten kannattaa odotella Dacia Spring EV:n Suomen hinnoittelua.
    Ei taida realistinen range osua kuitenkaan noihin kriteereihin. Joutunee odottelemaan sitä, että isompiakkuiset (n60kWh) Kia e-niro, Hyundai Kona ja Nissan Leaf vielä jonkin aikaa vanhenevat tuohon hintaskaalaan osuviksi.

    40kWh akkuisetkin suoriutuisi kyllä, muttei välttämättä siinä Suomalaisten kommenttipalstojen ”normaaliskenaariossa”
    -22 Lexus ES300h
    -07 Subaru Outback

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Originally posted by GameOver View Post
      vielä jonkin aikaa vanhenevat tuohon hintaskaalaan osuviksi.
      En kyllä yhtäkään käytettyä sähköautoa taida ostaa, käytetyn polttiksen ja sähkärin erona on se että polttiksen pystyn korjaamaan itse, sähkärin korjauksen maksan ja itken, siis jos huono tuuri sattuu. Noista sähkäreistä kun on aika huonosti vielä ihan oikeaa faktaa kestävyydestä jaossa, muutamat ”viljo ajoi 200tkm ilman vikoja” lehtijutut ei oikein vakuuta. Se teslan 350tkm ajettukin oli todellisuudessa jo lähes koko auton osalta vaihdettu, osa takuuseen osa omistajan piikkiin.
      Last edited by BMW525Xda; 14-08-2021, 11:43.

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4646
        • Tuusula

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        En kyllä yhtäkään käytettyä sähköautoa taida ostaa, käytetyn polttiksen ja sähkärin erona on se että polttiksen pystyn korjaamaan itse, sähkärin korjauksen maksan ja itken, siis jos huono tuuri sattuu. Noista sähkäreistä kun on aika huonosti vielä ihan oikeaa faktaa kestävyydestä jaossa, muutamat ”viljo ajoi 200tkm ilman vikoja” lehtijutut ei oikein vakuuta. Se teslan 350tkm ajettukin oli todellisuudessa jo lähes koko auton osalta vaihdettu, osa takuuseen osa omistajan piikkiin.
        Sähköautojen yhtenä selkeänä etuna - etenkin niiden vanhetessa - on se että hajoavia/huoltoja vaativia komponentteja on muutamaa kertaluokkaa vähemmän verrattuna polttomoottoriautoon. Perinteinen sähkömoottori on niin vanhaa ja koeteltua tekniikkaa että se kyllä pyörii vaikka sata vuotta kunhan laakerit joskus vaihtaa vrt. polttomoottori jossa on jos jonkinmoista vikakohdetta.

        Toki akuston elinikä on aina keskustelun aihe ja perus autotekniikka voimansiirron ympärillä tarvitsee normaalin huolenpidon.
        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          En kyllä yhtäkään käytettyä sähköautoa taida ostaa, käytetyn polttiksen ja sähkärin erona on se että polttiksen pystyn korjaamaan itse, sähkärin korjauksen maksan ja itken, siis jos huono tuuri sattuu. Noista sähkäreistä kun on aika huonosti vielä ihan oikeaa faktaa kestävyydestä jaossa, muutamat ”viljo ajoi 200tkm ilman vikoja” lehtijutut ei oikein vakuuta. Se teslan 350tkm ajettukin oli todellisuudessa jo lähes koko auton osalta vaihdettu, osa takuuseen osa omistajan piikkiin.
          Ymmärrän. Toki samalla lailla alustan/jarrut pystyy itse remppaamaan, kuin mitä polttisautojenkin. Ja ne ”Viljolla on miljoonan ajettu sähköauto” -jutut varmaan odotuttaa vielä itseään hyvänkin aikaa. Edellisessä duunissanikin pääsin seuraamaan lähinnä muutamien virolaisten taksiyksilöiden käänteitä ja ihan hyvin pärjäsivät ottaen muutamat asiat huomioon (vanhan kemian akut + tuhansia pikalatauskertoja).

          Moottorissa tosiaan on vain yksi liikkuva osa ja kaksi laakeria.
          -22 Lexus ES300h
          -07 Subaru Outback

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by Jonsku View Post
            Sähköautojen yhtenä selkeänä etuna - etenkin niiden vanhetessa - on se että hajoavia/huoltoja vaativia komponentteja on muutamaa kertaluokkaa vähemmän verrattuna polttomoottoriautoon. Perinteinen sähkömoottori on niin vanhaa ja koeteltua tekniikkaa että se kyllä pyörii vaikka sata vuotta kunhan laakerit joskus vaihtaa vrt. polttomoottori jossa on jos jonkinmoista vikakohdetta.

            Toki akuston elinikä on aina keskustelun aihe ja perus autotekniikka voimansiirron ympärillä tarvitsee normaalin huolenpidon.
            Kyllähän polttomottoriautojen yleisimmät viat kohdistuu sähkö ongelmiin, ohjaukseen. Eiköhän ihan samanlaisia sähkövikoja ole sähköautoihin tulossa kun komponentit vanhenee ?
            Onhan polttomoottorikin jo testattu, varsinkin dieseleillä ajetaan enemmän kuin muu auto ympärillä kestää. Moottori siis on pienin ongelma. Epäilen että vikakoodin lukulaitteita tuskin tulee sähköautoihin myyntiin, tuskin valmistajat päästävät pentti perusjätkää sorkkimaan ongelmia.

            Comment

            • gnz
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 428
              • -

              Originally posted by BMW525Xda View Post
              En kyllä yhtäkään käytettyä sähköautoa taida ostaa, käytetyn polttiksen ja sähkärin erona on se että polttiksen pystyn korjaamaan itse
              En epäile, etteikö tarpeeksi vanhan polttiksen hankkimalla moni korjauksista luonnistuisi, mutta jos päätyy vähänkään tuoreempaan malliin, jossa on paljon sähköhilpettä ympärillä, menee monella hyvin nopeasti sormi suuhun. Vikakohteita on niin paljon enemmän ja pelkkä vikakoodin lukukin on useasti vasta hyvä alku pätevälle diagnoosille.

              Jos ajat patterisähkökäyttiksellä ihmisiksi, vältät pikalatauksia, pidät akun varaustason 60% hujakoilla kun et aja, niin enemmän huolettomia kilsoja edessä kuin normipolttiksella, ainakin mitä tulee akkuihin, tehoelektroniikkaan ja sähkömoottoreihin.

              Yksi lähestymiskulma, jos ongelmat pelottavat, on varmistaa, että lähialueella on merkkiosaamista (vaihtoehtoja merkkiliikkeelle); tässä yksi esimerkki Vaasan seudulta:



              Leaf, 24kWh -> 40kWh upgrade:


              Muitakin on googlattavissa. Dala jakaa tietoa jonkin verran meille tavan tallaajille Youtube-kanavansa kautta, joten käytän häntä siksi esimerkkinä.

              Ja myös tämä:"We can also supply the hardware and instructions needed for you to perform a battery upgrade on your own!"

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                Pentti Perusjätkät sanoi samaa siirryttäessä kaasutinmoottoreista eteenpäin. Liian monimutkaisia, eikä niitä pysty itse korjaamaan. Kaasareita pystyi kuitenkin itse säätämään ja purkamaan.

                Nykypäivänä kuitenkin itsekin ihan perus-ukkelina pystyn halutessani johdonpätkällä ja läppärillä tekemään Sharaniin peruuttamatonta vahinkoa, jos sellanen olo tulee.

                Kehitys kehittyy ja tietotaito seuraa motivaatiota. Esimerkkinä vaikka yllä mainittu Dala’s EV Repair.
                -22 Lexus ES300h
                -07 Subaru Outback

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Muistuttaisin kuitenkin kaikkia muistamaan ink huijaukset yms tietotekniikkaan liittyvät. Noissa sähköautoissa on sähköohjausta vielä enemmän kuin polttiksessa ja merkkari voi käytännössä niihin myydä mielivaltaisesti mitä haluaa asiakkaan piikkiin. Kyllä polttis on kertaluokkaa yksinkertaisempi osiensa suhteen, en tiedä oikeastaan kuin pari mekaanisesti hakonnutta polttista mutta satoja sähkölaitteita jotka on lopettaneet toimintansa ja korjaaminen on mahdotonta. Kuten juuri uutisissa kerrottiinkin.

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    Nykypäivän autoissa on luokkaa X miljoonaa riviä koodia ihan riippumatta käyttövoimasta. Ollut jo siitä lähtien, kun ohjainlaitteet (tietokoneet) korvasivat releet.

                    Tuo meidän aito päästöhuijausvolkkarikin on jo reilu kuutisen vuotta vanha, mutta siinäkin pelkästään pakokaasujen poistoa valvoo vajaat parikymmentä tunnistinta. Sekin vaatii jo jonkin verran perehtyneisyyttä, että siitä järjestelmästä saa omaan päähän yksinkertaisen tai loogisen vianhakua ajatellen.

                    Aikuisiän jo kauan sitten ylittäneet autot on varmasti luku erikseen, mutta se monimutkaisuus nimenomaan on pääroolissa siinä, miksi autonvalmistajat pyrkivät lopettamaan polttomoottorien kehitystyön tietyille markkina-alueille. Tiukentuneet päästörajat -> monimutkaisempaa teknologiaa pakokaasujen puhdistukseen. Tämä usein tarkoittaa lisääntyneitä R&D kustannuksia, joka tarkoittaa hyvin nopeasti liian heikkoa business casea.
                    -22 Lexus ES300h
                    -07 Subaru Outback

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • gnz
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 428
                      • -

                      Originally posted by GameOver View Post
                      Nykypäivän autoissa on luokkaa X miljoonaa riviä koodia ihan riippumatta käyttövoimasta. Ollut jo siitä lähtien, kun ohjainlaitteet (tietokoneet) korvasivat releet.

                      Tuo meidän aito päästöhuijausvolkkarikin on jo reilu kuutisen vuotta vanha, mutta siinäkin pelkästään pakokaasujen poistoa valvoo vajaat parikymmentä tunnistinta. Sekin vaatii jo jonkin verran perehtyneisyyttä, että siitä järjestelmästä saa omaan päähän yksinkertaisen tai loogisen vianhakua ajatellen.

                      Aikuisiän jo kauan sitten ylittäneet autot on varmasti luku erikseen, mutta se monimutkaisuus nimenomaan on pääroolissa siinä, miksi autonvalmistajat pyrkivät lopettamaan polttomoottorien kehitystyön tietyille markkina-alueille. Tiukentuneet päästörajat -> monimutkaisempaa teknologiaa pakokaasujen puhdistukseen. Tämä usein tarkoittaa lisääntyneitä R&D kustannuksia, joka tarkoittaa hyvin nopeasti liian heikkoa business casea.
                      Asia on juuri näin.

                      Kylmä fakta on, että jos autonvalmistaja aikoo saada polttiksensa tämän päivän päästönormista läpi, savotta sen osalta, että saadaan voima energialähteeltä renkaille, on elektroniikan ja ohjelmistojen osalta kertaluokkaa rajumpi kuin sähköautojen kanssa.

                      Edit: Sähkömoottorit ovat siis ohjauksensa osalta paluu - kuvainnollisesti sanoen - "kaasariaikaan".
                      Last edited by gnz; 14-08-2021, 14:52.

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        Loppupäätelmä

                        Sähköauton on yksinkertaisempaa tekniikkaa, valmistus on reilusti halvempaa, huoltaminen ja korjaaminen ilmaista.

                        Mutta uusien hinnat 2x polttomoottoriauton

                        Ps. Käytetyn korjaamisesta polttiksen osalta tarina merkkarilta. Perä kahisi hiacessa, merkkarilta tuomio uutta perää 2500€ Koska ei voi korjata. Auto tuli minulle, perä auki ja 70€ laakeri, purku ja kasaus olisi ollut merkkarin vehkeillä 2h juttu, nyt meni 4 kun piti valkeekoskelta hakea laakeri
                        Last edited by BMW525Xda; 14-08-2021, 15:05.

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Loppupäätelmä

                          Sähköauton on yksinkertaisempaa tekniikkaa, valmistus on reilusti halvempaa, huoltaminen ja korjaaminen ilmaista.

                          Mutta uusien hinnat 2x polttomoottoriauton
                          Pikkasen oikaistiin mutkia päätelmässä. R&D näyttelee kustannuksissa merkittävää roolia myös sähköautojen kohdalla. Auton valmistamiseen liittyy yllättävän paljon muitakin tekijöitä, kun mitä yleisesti ottaen edes suostutaan ymmärtämään.
                          -22 Lexus ES300h
                          -07 Subaru Outback

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • Juho_
                            BTCF Member
                            • Jul 2016
                            • 1069
                            • Suomi

                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Muistuttaisin kuitenkin kaikkia muistamaan ink huijaukset yms tietotekniikkaan liittyvät. Noissa sähköautoissa on sähköohjausta vielä enemmän kuin polttiksessa ja merkkari voi käytännössä niihin myydä mielivaltaisesti mitä haluaa asiakkaan piikkiin. Kyllä polttis on kertaluokkaa yksinkertaisempi osiensa suhteen, en tiedä oikeastaan kuin pari mekaanisesti hakonnutta polttista mutta satoja sähkölaitteita jotka on lopettaneet toimintansa ja korjaaminen on mahdotonta. Kuten juuri uutisissa kerrottiinkin.
                            No tuota noin.. ihan vaikka 2010 tai uudempi polttis niin 'yksinkertainen' -sana ei oikein kuulu sen auton kanssa käytettäväksi.
                            Sen mitä "joitakin" esimerkkejä tiedän..

                            Toki Korealaiset ym. halvemmat kauppakassit, niin ne vielä kohtuu yksinkertaisia..

                            Eikä kyllä varsinaisesti museoikäisten joukossakaan kovin yksinkertaista tekniikkaa ole ollut, mut ne on toki taas sit niitä aavistuksen erikoisempia autoja mitä ei ihan jokaisella ole ollut.
                            Esim. mersun D-jet 70-luvulta. Toimiessaan ihan hyvä systeemi.
                            Silloin kun ei toimi, niin ei ole niin hyvä.. esim. liian rikas seos -> työllistävä vaikutus.

                            Sähköautoissa ne vikamahdollisuudet on vähän pienemmät.
                            Mut vielä ei sitä tiedä miten työllistävä vaikutus noilla tulee olemaan, vai onko meneekö koko auto vaihtoon järkevämpänä vaihtoehtona kun tulee jotain vähänkään kalliimpaa vikaa?
                            YouTube
                            Instagram // Juhon Moottoripaja

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by GameOver View Post
                              Pikkasen oikaistiin mutkia päätelmässä. R&D näyttelee kustannuksissa merkittävää roolia myös sähköautojen kohdalla. Auton valmistamiseen liittyy yllättävän paljon muitakin tekijöitä, kun mitä yleisesti ottaen edes suostutaan ymmärtämään.
                              Varmasti B&R on isoa mutta on se samaa ollut polttiksilla. Joskus kuulin huhuja että keskikokoinen proletaarin kulkine tehtaan linjan ulostuloaukolla kustantaisi 2500-3500€, kaikkien välikäsien ja karhuntassun jälkeen sitten 25000€.

                              Mikälie sähköautollla, 1500-2000€

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3026
                                • Sjundeå

                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Varmasti B&R on isoa mutta on se samaa ollut polttiksilla. Joskus kuulin huhuja että keskikokoinen proletaarin kulkine tehtaan linjan ulostuloaukolla kustantaisi 2500-3500€, kaikkien välikäsien ja karhuntassun jälkeen sitten 25000€.

                                Mikälie sähköautollla, 1500-2000€
                                Juu ei perus golfin ”nollahinta” ollut varmaan puoltatoista tonnia kummempi. Volyymin kautta sekin lopulta määrittyy, eli sen pystyy tarkasti laskemaan vasta mallisarjan poistuttua.

                                Sillä tiedolla toki ei oikeastaan tee yhtään mitään. Jokainen siihen osallistunut haluaa palkkansa kuitenkin.
                                Last edited by GameOver; 14-08-2021, 15:54.
                                -22 Lexus ES300h
                                -07 Subaru Outback

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎