Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autoliikkeiden kuntotarkastukset

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • p0ks
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 80
    • lahti

    Autoliikkeiden kuntotarkastukset

    Onko kokemuksia muilla noista tarkastuksista, onko hyödyllisiä vai huuhaata?
    Omakokemus on että 24h auton toimituksen jälkeen ilmeni että 530xd f11 etuvetarit paskana, ulompi ja sisemmät päät.
    Sekä 7päivän sisään adaptiivisen takapään iskari muuttunnut kovaksi ja paukuttaa.
    Luulisi että tarkastuksessa löytyisi tuommoiset viat mikäli ne tehdään kunnolla?
    Tässä tapauksessa vaikuttaisi pelkältä mainoskikalta...
    Nyt sitten liikkeen kanssa keskustelua korjauksista tai auton palautuksesta(14pvä etämyynnin palautus oikeus)
    Last edited by p0ks; 02-02-2021, 10:32.
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6220
    • Helsinki

    #2
    Mun muutama kokemus, toiset eivät tarkista edes välttämättä kiertäen autoa kokonaan ympäri ja koajo on parkkipaikkaa ympäri.
    Toisissa paikoissa ei edes katotan muita kun paperi että olet auton omistaja.

    Eli pientä johtopäätöstä voi vetää, sinne viedään myös paskaa, jotkut peittelee vikoja jne. Jäi kirjoittamatta, että hyvä olisi tarkistuttaa auto jossain, ennen kauppoja tai heti kaupan jälkee ulkopuolisella
    Last edited by MikeDry; 02-02-2021, 11:59.
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • Kikottaja
      Newbiemmer
      • May 2020
      • 11
      • Uurainen

      #3
      Muista tarkastuksista ja niiden laajuudesta en tiedä. Tuulilasi -Youtube kanavalla on melko paljon videoita Autotohtorin tekemistä tarkastuksista, ja niissä kyllä ilmenee melko kattavasti yleisimmät vikapaikat.
      Bmw X5 E70 LCI 2011 30D M Sport

      Comment

      • ruupanen
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 5162
        • Joensuu

        #4
        Porukoille ostettiin Laakkosen kuntotarkastama 118ia, Vm 2017, ajettu 47 000 km. Se oli kyllä tarkastettu perinpohjin ja huomattu asioita mitä ei itse edes huomattu, vaikka auto syynättiin erittäin tarkasti läpi. Oli tarkastaja huomannut, että vasemman takaoven tiivisteessä on halkeama, jota piti itse oikein etsimällä etsiä löytääkseen. Tiiviste vaihdettiin takuuseen.
        Eli ainakin Laakkosen tarkastuksesta jäi erittäin positiivinen kuva.
        E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

        Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

        Comment

        • fransesco
          BTCF Member
          • Jul 2014
          • 235
          • Vantaa

          #5
          Itse suhtaudun noihin autoliikkeiden tarkastuksiin aika skeptisesti. Jokin aika sitten olin "asiantuntijana" mukana ostamassa ystävälleni sporttisempaa autoa. Auto aika uusi, vähän ajettu ja siihen olisi saanut vielä myyjältä 6kk lisätakuun kaupan päälle. Liike mainosti autoa täydellisellä huoltokirjalla ja pdf-tiedostona olevana tarkastuspöytäkirjana joka vaikutti paperilla ihan hyvältä.

          Lähdimme koeajamaan autoa ja aina kiihdytettäessä kuului semmoinen kova vihellys josta ystäväni huolestui. Takaisin liikkeeseen ja konepelti auki, jolloin sieltä paljastui semmoinen teinituning-mallinen vapaavirtaussuodatin joka oli aivan likainen. No, joku voisi pitää tuota filtteriä jopa bonuksena, mutta täydellisen huoltokirjan mukaan se olisi tietenkin pitänyt olla originaali/vaihdettu omassa kotelossaan tai vähintäänkin puhdas eli oikein huollettu. Väittäisin, että tässä vaihtoautotarkastuksessa ei oltu edes avattu konepeltiä, koska muuten tuo hirvitys olisi havaittu. No, ei sen puoleen, sitten huomasimme että siinä tarkastuspöytäkirjassakin oli ihan toisen merkkisen auton vin-koodi joten sen arvo oli täysi nolla.

          Auto jäi ostamatta koska haussa oli sporttinen, mutta vakiomallinen auto luotettavaan pitkänmatkan työmatka-ajoon. Mietin vaan miten tuo heidän takuu olisi toiminut jos auto olisi hyytynyt suodattimen mentyä tukkoon tai imenyt ne p*skat siitä sisään moottoriin. Käytännössähän tien päällä tilannehan olisi mennyt jotenkin niin, että autolle hinuri, auto merkkiliikkeeseen ja merkkiliikkeen mekaanikot katsovat ensimmäisen mahdollisen syyn auton vikaan. Siitä sitten selvittämään kenen vastuulla tuo on ja varmaan kukaan ei myönnä että se tuningfiltteri oli siellä jo ostettaessa, tarkastuspöytäkirjaa tehdessä ja kun takuu olisi myönnetty.

          PS. Itselläkin on K&N suodatin ja tietyissä tilanteissa pidän sitä ihan hyvänä ideana, mutta vain harrasteautossa.
          E88 & F56 electric

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5273
            • Pirkkala

            #6
            Originally posted by p0ks View Post
            Onko kokemuksia muilla noista tarkastuksista, onko hyödyllisiä vai huuhaata?
            Omakokemus on että 24h auton toimituksen jälkeen ilmeni että 530xd f11 etuvetarit paskana, ulompi ja sisemmät päät.
            Sekä 7päivän sisään adaptiivisen takapään iskari muuttunnut kovaksi ja paukuttaa.
            Luulisi että tarkastuksessa löytyisi tuommoiset viat mikäli ne tehdään kunnolla?
            Tässä tapauksessa vaikuttaisi pelkältä mainoskikalta...
            Nyt sitten liikkeen kanssa keskustelua korjauksista tai auton palautuksesta(14pvä etämyynnin palautus oikeus)

            Oliko siihen siis jonkunsortin kuntotarkastus tehty? Vai mietitkö että tässä vaiheessa veisi?
            Vie autotohtorille tms. Ei ne huuhaata ole
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1767
              • vihti

              #7
              Ainakin Jotkut liikkeet on ulkoistanut kuntotarkastuksensa katsastuskonttorille, sitten samalla jos autossa on leima menossa umpeen niin lisämaksusta saa senkin hoidettua mikäli auto on katsastustarkastuksen läpäisevässä kunnossa. Ei ne siellä mitään armoa anna myyjä voi toki itse päättää mitä kertoo/jättää kertomatta, voihan yksityinenkin saada huonokuntoisen auton läpi mikäli vähän vähemmän tarkka katsastaja sattuu kohdalle nimimerkillä kokemusta on, useampikin kerta
              E39 523i Turbo

              Comment

              • p0ks
                Bimmer Rookie
                • Oct 2013
                • 80
                • lahti

                #8
                Auto myytiin siis kuntotarkastettuna. Samalla oli myös katsastettu, oli jopa katkennut etujousi huomattu mutta siihen se jäi.
                Myös takapään puslissa sanomista mistä pitäisi olla ainakin maininta mikäli puhutaan oikeasta kuntotarkastuksesta.
                Olisiko ollut A katsastus joka tehnyt tarkastuksen.
                Liikkeellä myös erittäin hidas vastaus tahti viesteihin, yrittää varmaan venyttää tällä tavalla että tuo 14pvä palautus oikeus umpeutuu...
                Myös yrittää 100km rajaa pitää että jos tuon ylitse ajaa autonluovutuksesta niin palautus oikeus umpeutuu.
                Tuo ei vaan ole laillisesti pätevä ja tätä ei haluta myöntää tai ei tiedetä asian laillista puolta. Luulis että ketjulla olisi jotain halua pitää nimensä kunnossa kun on vastaavasta asiasta kerran jo lehtiin päässyt..

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5273
                  • Pirkkala

                  #9
                  Originally posted by p0ks View Post
                  Auto myytiin siis kuntotarkastettuna. Samalla oli myös katsastettu, oli jopa katkennut etujousi huomattu mutta siihen se jäi.
                  Myös takapään puslissa sanomista mistä pitäisi olla ainakin maininta mikäli puhutaan oikeasta kuntotarkastuksesta.
                  Olisiko ollut A katsastus joka tehnyt tarkastuksen.
                  Liikkeellä myös erittäin hidas vastaus tahti viesteihin, yrittää varmaan venyttää tällä tavalla että tuo 14pvä palautus oikeus umpeutuu...
                  Myös yrittää 100km rajaa pitää että jos tuon ylitse ajaa autonluovutuksesta niin palautus oikeus umpeutuu.
                  Tuo ei vaan ole laillisesti pätevä ja tätä ei haluta myöntää tai ei tiedetä asian laillista puolta. Luulis että ketjulla olisi jotain halua pitää nimensä kunnossa kun on vastaavasta asiasta kerran jo lehtiin päässyt..
                  Kamux vai Saka
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • ThemeJ
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 997
                    • Turku/Raahe

                    #10
                    Originally posted by p0ks View Post
                    Onko kokemuksia muilla noista tarkastuksista, onko hyödyllisiä vai huuhaata?
                    Omakokemus on että 24h auton toimituksen jälkeen ilmeni että 530xd f11 etuvetarit paskana, ulompi ja sisemmät päät.
                    Sekä 7päivän sisään adaptiivisen takapään iskari muuttunnut kovaksi ja paukuttaa.
                    Eikö nuita huomannut koeajolla?
                    Bmw E30
                    Bmw 2000Touring Scrap
                    Ex. Bmw E30 316
                    Ex. Bmw E36

                    Comment

                    • Kanerv4
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2009
                      • 982
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Kamux vai Saka

                      Kyllä toi palautusjuttu on tiedossa joka liikkeellä, tietäsitte vain millaista porukkaa tossa liikkuu päivittäin niin ette ihmettelisi noita ehtoja. Autosta palaa polttimo niin se on joillekin automaattisesti kaupanpurku. Renkaat on Naapurin mielestä huonot mutta ostettaessa kelpasi kuitenkin ja tarkastettukin, kaupan purku, etc. Tätä listaa voi jatkaa loputtomiin. Ei tässä ketään syytellä mutta niin kauan kuin Suomalaiset ostaa 5-10 vuotta vanhaa uutena ja vaatii jarrupaloja virhevastuuseen tai avainta kun se itse on hukannut niin varmasti yrityksetkin kääntää jokaisen kiven lakipykälien sallimien mahdollisuuksien muodossa on valtuuksia toimia.

                      Vastahan se kaupanpurku oli vanhemmasta kalliista Jagesta, tiedän tapauksen erittäin läheltä ja kohtuuton korjausaika venyi sen takia koska Englannissa on ainoa paja maailmassa joka niitä vehkeitä säätää ja sielläkin on 3kk jono, sekä käyttäjä virhe tuli jo manuaali ryypyn kanssa joka lyödään päälle ja mennään sisälle vaihtamaan vaatteita, auto vuodelta jotain -60 ja kaasari. Sitten ihmetellään miksi tulpat kastuu. Tästäkin kaupanpurku kun itse sählää vehkeiden kanssa

                      Comment

                      • p0ks
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2013
                        • 80
                        • lahti

                        #12
                        Autollecom kyseessä.
                        En huomannut koeajolla vikoja, ois pitännyt paremmin perehtyä.
                        Vetari kolisee vasta kun etuveto kytkeytyy renkaat käännettynä, ei tullu reviteltyä tarpeeksi siis.. Ja takaiskari ei plussa keleillä oireillut ja tasasella asfaltti tiellä. Tai sit en tiennyt mikä tuossa adaptiivisessa alustassa on normaalia ja mikä ei.
                        Jotenkin tuo että mainostetaan kuntotarkastettua autoa ja siinä on jo ostaessa vetarit rikki niin en periaatteesta suostu maksamaan korjausta. Eriasia jos se olisi ilmennyt vaikka 1kk päästä, silloin tyytyisin jakamaan korjauskustannukset.
                        Toivottavasti ei oo tapa että ottaavat auton takaisin ja yrittävät maksattaa seuraavalla mahdollisella ostajalla. Tuo kyllä varmasti täyttäisi jotkut petoksenkin merkit..
                        Sekin vielä erikoista että heillä menee vastata reklemaatioon yli 2päivää, luulisi asian selviävän tunneissa.

                        Comment

                        • ThemeJ
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 997
                          • Turku/Raahe

                          #13
                          Originally posted by p0ks View Post
                          Autollecom kyseessä.
                          En huomannut koeajolla vikoja, ois pitännyt paremmin perehtyä.
                          Vetari kolisee vasta kun etuveto kytkeytyy renkaat käännettynä, ei tullu reviteltyä tarpeeksi siis.. Ja takaiskari ei plussa keleillä oireillut ja tasasella asfaltti tiellä. Tai sit en tiennyt mikä tuossa adaptiivisessa alustassa on normaalia ja mikä ei.
                          Jotenkin tuo että mainostetaan kuntotarkastettua autoa ja siinä on jo ostaessa vetarit rikki niin en periaatteesta suostu maksamaan korjausta. Eriasia jos se olisi ilmennyt vaikka 1kk päästä, silloin tyytyisin jakamaan korjauskustannukset.
                          Toivottavasti ei oo tapa että ottaavat auton takaisin ja yrittävät maksattaa seuraavalla mahdollisella ostajalla. Tuo kyllä varmasti täyttäisi jotkut petoksenkin merkit..
                          Sekin vielä erikoista että heillä menee vastata reklemaatioon yli 2päivää, luulisi asian selviävän tunneissa.
                          Eli kuntotarkastuksessa ois pitänyt siis joko purkaa vetari ja tarkastaa sen nivelet tai käydä ajamassa pätkä dakaria, sen lisäksi ois pitänyt ennustaa tulevaa iskareiden osalta? Eikö tässä nyt syy ole auton edellisen omistajan joka vei rikkinäisen auton ehjänä vaihtoon eikä autoliikkeen joka todennäköisesti ei autoa montaa viikkoa ole omistanut.
                          Bmw E30
                          Bmw 2000Touring Scrap
                          Ex. Bmw E30 316
                          Ex. Bmw E36

                          Comment

                          • fransesco
                            BTCF Member
                            • Jul 2014
                            • 235
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by ThemeJ View Post
                            Eli kuntotarkastuksessa ois pitänyt siis joko purkaa vetari ja tarkastaa sen nivelet tai käydä ajamassa pätkä dakaria, sen lisäksi ois pitänyt ennustaa tulevaa iskareiden osalta? Eikö tässä nyt syy ole auton edellisen omistajan joka vei rikkinäisen auton ehjänä vaihtoon eikä autoliikkeen joka todennäköisesti ei autoa montaa viikkoa ole omistanut.
                            Toki edellisen omistajan päätökseen viedä auto vaihtoon on voinut vaikuttaa tulevien remonttien kustannukset, mutta sen ei pitäisi olla tämän auton liikkeestä ostaneen murhe, ellei viat ole olleet tiedossa autoa ostettaessa (josta tuskin on ollut tässä tapauksessa kyse).

                            Kun auto on tuotu vaihdossa liikkeeseen, tyypillisesti liike koeajaa ja katsoo auton läpi ainakin jollain tasolla. Siinä periaatteessa pitäisi havaita mahdolliset piilevät viat. Tässä vaiheessahan liike arvioi auton vaihtohyvitystä ja yleensä pyrkii tuomaan esille kaiken mahdollisen mikä vähentää auton hyvityshintaa heille.

                            Jos tämän päälle vielä autoliike tekee autoon kuntotarkastuksen, niin luulisi sen tietävän missä kunnossa auto on ja siitä tekee sitten johtopäätökset tuleeko autoa laittaa kuntoon ennen sen myymistä eteenpäin.

                            Käsittääkseni näiden kuntotarkastusten perimmäinen tarkoitus on vakuuttaa seuraava auton ostaja siitä, että myytävä auto on kunnossa ja että toiminta on läpinäkyvää ja luotettavaa. Tässä viestiketjun autossa näin ei ole ollut.

                            Onhan se selvää, että autoliike pyrkii toimimaan kannattavasti ja siihen ei kuulu autojen korjaaminen omaan piikkiin yhtään sen pidemmälle kuin on pakko. Voisi ajatella, että tämän auton kohdalla liike ei ole havainnut syystä tai toisesta vikoja tarpeeksi ajoissa ja siitä sitten tehnyt johtopäätökset omalla tavallaan.

                            Täytyy vain toivoa että viestiketjun aloittaja saa asian päätökseen helpolla ja hyvällä tavalla.
                            E88 & F56 electric

                            Comment

                            • Tiik
                              BTCF Member
                              • Apr 2012
                              • 497
                              • Vantaa

                              #15
                              Itse olen myynyt yhden auton Autolle.comin kautta ja ainakin tällöin tuo "kuntotarkastus" tapahtui myyntihallissa. Eli joku perusjannu katseli auton huoltokirjan läpi, kierteli autoa ympäriinsä ja otti lopulta valokuvat.

                              Hallissa ei siis ollut edes nosturia, eli auton alla ei käyty lainkaan.

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎