Olen juristi ja olen nykyisessä työssäni keskittynyt täysin autokaupan riitojen hoitamiseen.
Aivan ylivoimaisesti eniten ongelmia aiheuttava seikka on se, että liikkeet eivät tarkista myymiään autoja kunnolla. Se johtaa siihen, että aivan älyttömiä vikoja pääsee asiakkaalle asti, jonka jälkeen niistä sitten joudutaan tappelemaan välillä vähemmän, mutta aika usein myös enemmän. Ongelman juuri on siinä, että varsinkin isommat ketjut saavat rahansa vakuutuksien, rahoituksien ja lisäturvien myyntipalkkioista. Vain hieman kärjistäen autoja myydään vain sen takia, että saadaan myytyä näitä oheistuotteita. Tällöin katteet ovat pienet ja varaston kiertonopeus on kaiken a ja o.
Autojen tarkistus tietysti aina maksaa jotain ja lisäksi se hidastaa varaston kiertoa. Jos vikoja etukäteen havaittaisiin, ne pitäisi korjata. Jos viat saadaan ujutettua seuraavalla omistajalle, niiden kustannuksia voidaan ainakin yrittää jakaa. Tämä toki tekee pahasti hallaa asiakastyytyväisyydelle, mutta ilmeisesti on katsottu, että se on kaikesta huolimatta parempaa bisnestä. "Likaisen työn" hoitaa "jälkimarkkinointiosasto", jonka toiminta perustuu kyseenalaisiin ja hyvin tarkoitushakuisiin laintulkintoihin. Ylivoimaisen vastustajan edessä aika moni tyytyy kohtaloonsa ja maksaa viulut itse.
Käytäntö tietysti vielä ruokkii sitä, että vaihtoon tuodaan selkeästi viallisia, tai ainakin pikapuolin remonttia vaativia autoja. Ei niinkään tietysti saisi tehdä, mutta jos se ei ketään kiinnosta, niin onhan se sinällään ymmärrettävää, että näin kuitenkin tehdään.
Yleisellä tasolla voi kuitenkin todeta sen, että jos autoa myydään kuntotarkastettuna, niin silloin sen oikeasti pitää myös olla kunnossa. Myös ne jarrupalat, joihin joku kirjoittaja oli tuossa aikaisemmin viitannut.
Aivan ylivoimaisesti eniten ongelmia aiheuttava seikka on se, että liikkeet eivät tarkista myymiään autoja kunnolla. Se johtaa siihen, että aivan älyttömiä vikoja pääsee asiakkaalle asti, jonka jälkeen niistä sitten joudutaan tappelemaan välillä vähemmän, mutta aika usein myös enemmän. Ongelman juuri on siinä, että varsinkin isommat ketjut saavat rahansa vakuutuksien, rahoituksien ja lisäturvien myyntipalkkioista. Vain hieman kärjistäen autoja myydään vain sen takia, että saadaan myytyä näitä oheistuotteita. Tällöin katteet ovat pienet ja varaston kiertonopeus on kaiken a ja o.
Autojen tarkistus tietysti aina maksaa jotain ja lisäksi se hidastaa varaston kiertoa. Jos vikoja etukäteen havaittaisiin, ne pitäisi korjata. Jos viat saadaan ujutettua seuraavalla omistajalle, niiden kustannuksia voidaan ainakin yrittää jakaa. Tämä toki tekee pahasti hallaa asiakastyytyväisyydelle, mutta ilmeisesti on katsottu, että se on kaikesta huolimatta parempaa bisnestä. "Likaisen työn" hoitaa "jälkimarkkinointiosasto", jonka toiminta perustuu kyseenalaisiin ja hyvin tarkoitushakuisiin laintulkintoihin. Ylivoimaisen vastustajan edessä aika moni tyytyy kohtaloonsa ja maksaa viulut itse.
Käytäntö tietysti vielä ruokkii sitä, että vaihtoon tuodaan selkeästi viallisia, tai ainakin pikapuolin remonttia vaativia autoja. Ei niinkään tietysti saisi tehdä, mutta jos se ei ketään kiinnosta, niin onhan se sinällään ymmärrettävää, että näin kuitenkin tehdään.
Yleisellä tasolla voi kuitenkin todeta sen, että jos autoa myydään kuntotarkastettuna, niin silloin sen oikeasti pitää myös olla kunnossa. Myös ne jarrupalat, joihin joku kirjoittaja oli tuossa aikaisemmin viitannut.
Comment