Jatketaan keskustelua täällä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"Tags: None
-
-
Sehän menikin lukkoon välissä.
Noh, copypastena:
Latausoperaattorien kanssa on kyllä menty tavallaan takapakkia aika paljon. 2010-luvulla oli vielä tosi helppoa, kun oli olemassa käytännössä kaksi toimijaa. Fortum ja Virta. Niillä pärjäsi hyvin. Teslatkin sai ilmaista virtaa superchargereista, vaikka toisinaan ”ylivertaisesta latausverkostosta” huolimatta joku ässä imutteli CHAdeMO-adapterin kautta 50kW jonkin ABC:n pihassa. Siihen aikaan isoimpana ongelmana oli niiden adapterien tietyn erän valmistusvika, joka paskoi pikalatausaseman liittimen käyttökelvottomaksi.
No joo. Olihan se pitkien siirtymien ajaminen pikkuakku-Leafilla (24kWh) melkoista pioneeritouhua. Esimerkiksi Helsinki-Tampere-Turku-Helsinki kolmion ajaminen ei ollut millään muotoa jouhevaa, vaikka se yhden vähän venytetyn työpäivän aikana mahdollista olikin.
Nykyään operaattorien kanssa on vähän sama, kun pitäisi jokaisen toimittajan polttoainekorttia taskussa. Tagit on kyllä superhelppoja käyttää sinänsä.-22 Lexus ES300h
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
-
-
Kanervalla oli erinomainen kirjoitus omista kokemuksista! Linkkinä vielä tähän uuteen ketjuun. Varmasti paljon tulee paranemaan vielä kun aikaa menee mutta tällä hetkellä on helppo uskoa kyllä tuota. Jos autoilu vaatii lähtökohtaisesti kovasti etukäteen ”suunnittelua” ollaan minusta vielä silloin lähtökohtaisesti aika mahdottoman kaukana polttiksista käytettävyydessä. Siinä vaiheessa kun akkuteknologia on kehittynyt siihen, että se sama range tulee sähköllä kuin dieselillä, kelillä kuin kelillä, ollaan hyvässä tilanteessa. Eiköhän sekin sieltä vielä tule.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Tämä on siis oma näkemys ja kokemus näistä sekä osa täältä tuntee minut. Se että en istu kotona vaan teen kauppaa ja mentävä on silloin kun täytyy. Kesällä tilanne on huomattavasti helpompi kun ei sitä Rangea tartte niin sanotusti vahtia koko ajan vaan voi luottaa suurinpiirtein tehtaan antamaan Rangeen ja siitä 10% pois. Mutta juurikin nämä -10 ja sen alle. Lumikuurot sekä monet muut kombinaatiot on juurikin se hemmetinmoinen miinus tuossa minkä takia ajan Diesel Vivarolla nämä kelit. En mä jaksa miettiä kun valo piippaa ja tiedän että tossa, tuolla ja täällä on lähin shelli niin sieltä saa taas 800km helppoa ajoa ilman että tarttee miettiä sen 5 minuutin aikana.
Kun taas sähkärillä joutuu sitä juissia hakemaan noh ajallisesti sen 15-60 min koska Pösövaara imee puolet niin siksi tuollainen aikamääritelmä. Lähet käymään hämeenlinnassa mittari näyttää vaikka 244km tulet takaisin niin se onkin sitten kun pakkanen on kiristynyt, loskaa tiellä tai mitä näitä nyt on. Auto näyttää Rangea 85km. Se että kello on kahdeksan illalla haluat kotiin jossa ei ole latausasemaa niin tiedät että aamulla pääsee töihin jos autoa lämmittää ja saa sen 11kw pömpeliin, jos käyt salilla niin joutuu juuri ja juuri käymään pikalaturilla hakemassa sen 5-10min mehua että pääset töihin ilman kilpikonnamodea ja tämäkin on aivan turhaa jos tälläista edes joutuu miettimään illalla kun ajat kotio.
Hommahan on toki ratkaistu niillä kenellä on kaikki laturit kotona, töissä ja muutenkin, eikä minullakaan tässä ongelmaa ole. Mutta toi lataus "sompailu" ja sen miettiminen tulee kuin että Muijas kertoo menevänsä kaverille yöksi, teillä on ollu hiton paskaa jo vuoden ja se alkaa viettää siellä öitään useammin ja useammmin. Kyllä se jää takaraivoon vähän jyskyttää sillai jatkuvasti että mitä se nyt puuhaa, sama ton latauksen kanssa. Ei sillä noin vaan aamulla huolettomasti lähdetä jos vajaalla virralla on kotio tullu vaan illall joutuu miettii jo aamun sen ylimääräisen 30 min mihin sen tökkää ja karsii joistain menoista ym kun se 30km/h kilpparivaihtoehto ei oikein motarille sovi. Se tulee oikeasti monelle kuluttajalle yllätyksenä kuinka siihen joutuu perehtymään kun olet kuitenkin tankannut viimeiset 30 vuotta samalla tavalla eli muutamassa minuutissa.
Mulla omissa ajoissa olleet sähkärit: Taycan 4s perf.battery, I4m50, ioniq 5 p45, enyaq ja id4/3 sukupolvi, Mii sukupolvi, Teslat (MY,MS,M3) ym, lista on pitkä mutta tässä on omat mihin on isoimmat kilsat kerätty.Last edited by Kanerv4; 08-01-2023, 13:42.
Comment
-
-
Pääseekö kesällä kesärajoituksella tuon edestakaisin? Katoin, että LR Ravenissä EPA range on 600km. Voisin kuvitella, että range olisi jotain 400-480km talvella riippuen ajonopeudesta ja keliososuhteista eli juurikin rajoilla riittääkö edestakaisin? Itsellä P90D:ssä EPA-range 430km. Talvella pääsee 19” renkailla juuri sen 300km. Jos pelkkää moottoritieajoa, niin varmaan se 250km talvella realistinen.
Vastaan Eskolle:
Pääsee varmasti kesärajoituksilla ja kesäkeleillä edestakaisin. 410km oli Vaasaan matkaa Syyskuun lopussa ja vaikka ajelin reippaasti (+20km/h yli rajoitusten) niin olisi patteri riittänyt perille asti. Pysähdyin syömään kerran ja samalla latasin autoa.
Talvella vaan romahtaa tuo range. Mietinnässä seuraavaksi autoksi on kaikkea bensa hybridien ja täyssähköjen maailmasta. Täyssähköissä vaan vaikea saada vastaavaa kuin on Teslan Model S LRR suorityskyky, taloudellisuus, toimintamatka ja tilat. Toki Mersulla EQS ja BMW iX50 löytyy, mutta hinnat hiukan eri...Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostJos kotona ei ole laturia (mieluiten se 3-vaihe 11kW) niin silloin onkin helppo uskoa, että välillä jurppii tuo homma.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Siis älkää nyt ymmärtäkö väärin, minulla on siis töissä ihan 11kw latureita kolme ja saan auton aina latinkiin sekä kotona saan myös sukosta sekä työmatka on noin 10km. Minulla ei ole ongelmaa että saan suoritettua arkeni sähköautolla vaan lähinnä nyt koitan heijastaa kuluttajan näkemystä tuosta Viidakosta mikä siellä on edessä. Ehkä foorumi on väärä koska kaikki on omalla tavallaan jonkin sortin Autoharrastajia ja kiinnostusta mutta meillä kaikilla on se kaveri jolla on Citroen tai Renault jota ei autoilu kiinnosta vähäänkään, tankkaaminen vielä vähemmän ja H1 lampunvaihto on isoin sitten kämpän seinien maalauksen kanssa viimeaikaisista projekteista. Ei sitä kaveria niin paljoa kiinnosta opiskella paljon se auto lataa, paljon piuha antaa virtaa sun muita juttuja, se haluaa ajaa vaan sillä töihin, kauppaan, kotio, pubiin sekä sukuloimaan.
Se että noissa on ongelmana juurikin se että mä näen joka päivä Pirkkalan Abc:eellä kun siellä 150kw pistokkeessa on Auto joka lataa maksimissaan sen 100kw tai vähemmän vaikka olisi Espanjassa. Hittoako noi siellä toljottaa, siinä on 50kw pistokkeita vieressä ja 75kw pistokkeita vieressä mutta ne on kuullu siitä kuuluisasta 10 min kahvitauosta jolla saa akkuun Virtaa 200km. Ei, ei saa se Pösö, se lataa sen tunnin yli tyhjästä täyteen näillä keleillä ja range näyttää mittariin 190km pakkasella. Kyllä näitä näkee tämän tästä ja se viidakko on sekava. On 22kw piuhaa ja 11kw laturia, et saa siihen tunnissa 100 kilsaa ja paljon kaikkea mihin ei vaan 80% Jengistä ole valmis ja sen vaatimaan suunnitelmallisuuteen.
Sähköautoja ne ostavat kyllä ja ovat kiinnostuneita sekä osittain porkkanoituneita (Energian halpa hinta ja verotus) mutta siltikin tulee sunnuntaina puhelua miksi enyaq ei lataa kun laittaa sen laittaa piuhaan kun ei ole ohjekirjaa lukaistu eikä mitään selvitetty, ala sitten niille opastaa että se ei pakkasella lataa täysillä ja perus liirun laarumit suositeltavasta pikalautauksen prosenteista sun muusta. Aivan hirveää hommaa ja varsinkin jos käyttäjällä on aivan eri asetukset kuin itsellä autossa.
Samaa hommaa kun väännät kauppahetkellä 3 tuntia, kotona sekä puhelimessä niin olo on kuin kasvattaisi Aikuista lasta. Aikansa se ottaa selittää 45 vuotiaalle miten auto toimii, käyttäytyy ja soveltuu sinulle. Kun siellä on ohjekirja lue se. Sitäpaitti se kaveri on saanut kortin kun minä olen syönyt mutaa. Kenties tässä on raaka sukupolvien vaihto käynnissä ja tuskin 100v päästä kukaan edes tietää mikä on Bensa mutta vielä tullaan näkemään todella sekavaa touhua noiden suhteen ennenkuin pelisäännöt on kaikille kuin polttomoottorissa. Kahdesta pistoolista kun voi väärin mennä vaan toinen. Sähköautoilussa paljonkin :thinkLast edited by Kanerv4; 08-01-2023, 16:14.
Comment
-
-
Originally posted by Kanerv4 View Post
Mulla omissa ajoissa olleet sähkärit: Taycan 4s perf.battery, I4m50, ioniq 5 p45, enyaq ja id4/3 sukupolvi, Mii sukupolvi, Teslat (MY,MS,M3) ym, lista on pitkä mutta tässä on omat mihin on isoimmat kilsat kerätty.
CrossTurismon tilat ovat mulle iso positiivinen yllätys ja vielä se että aikuiselle toimivia päätiloja ei ole saatu millään lattian tasossa olevalla takapenkillä. Jaloille on eräänlainen syvä 'potero', jolloin istuma-asento on luonnollinen. Takana istuu noin 190cm vielä ihan hyvin. Harvassa autossa näin on ylipäätään ja vielä harvemassa sähköautossa. Lisäksi maavara 17,5cm&gravel-moodi ovat hyviä varusteita talveen. Toki eihän Taycan pieni auto, pituutta on lähes viisimetriä eli sama kuin nykyisessä äksässä.
Mitä mieltä olet omalla kokemuksella? Meniskö CT nelihenkisen perheen 'ykkösautona' pitkässäkin matka-ajossa. Kattelin täältä suunnasta, että isot laturit (>250kW) on aika hyvillä paikoilla, kun täältä länteenpäin matkat yleensä suuntautuu. Ja Joensuussakin on nopeaa sähköä. Miten pikalataus Taycanissa toimi talvella? Mitä olen ABRP:llä omia matkoja simuloinut niin nopea lataus on tärkempi kuin maksimipatteri. Toki jos on molemmat niin aina parempi.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View PostVoiko kotiin tehdä isompaa kuin 11kW? Koska kaikista 3x25A sähköliittymistä saa kuitenkin ulos 17kW. Vai pitääkö jättää varoja muille sähkölaitteille?
Ei sillä muulla virralla tee kuin parissa mallissa jotain missä 22kw laturit, yleisesti noissa kaikissa sähköissä on 11kw laturi tai huonompi tällä hetkellä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Saa kai sinne pystyttää vaikka Voimalan mutta ei se auto ota enempää virtaa vastaan.
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostMites Taycan toimi? Nopean latauksen luulisi auttavan aika paljon? Nythän kesän jälkeen Taycaniin tuli päivtys josta merkittävästi lisää rangea, idea sama kuin i4M50 eli etumoottori rullaa vapaana, kun olot eivät nelivetoa vaadi. Keskimäärin luvattiin 60km lisää, mikä merkittävä, aiemmin Taycan nopea lataus valui isohkoon kulutukseen, tosinPorschella WLTP lupaus on ollut vähiten markkinahenkinen. Nyt rangen pitäisi olla vähitellen järkevällä tasolla ~i4M50.
CrossTurismon tilat ovat mulle iso positiivinen yllätys ja vielä se että aikuiselle toimivia päätiloja ei ole saatu millään lattian tasossa olevalla takapenkillä. Jaloille on eräänlainen syvä 'potero', jolloin istuma-asento on luonnollinen. Takana istuu noin 190cm vielä ihan hyvin. Harvassa autossa näin on ylipäätään ja vielä harvemassa sähköautossa. Lisäksi maavara 17,5cm&gravel-moodi ovat hyviä varusteita talveen. Toki eihän Taycan pieni auto, pituutta on lähes viisimetriä eli sama kuin nykyisessä äksässä.
Mitä mieltä olet omalla kokemuksella? Meniskö CT nelihenkisen perheen 'ykkösautona' pitkässäkin matka-ajossa. Kattelin täältä suunnasta, että isot laturit (>250kW) on aika hyvillä paikoilla, kun täältä länteenpäin matkat yleensä suuntautuu. Ja Joensuussakin on nopeaa sähköä. Miten pikalataus Taycanissa toimi talvella? Mitä olen ABRP:llä omia matkoja simuloinut niin nopea lataus on tärkempi kuin maksimipatteri. Toki jos on molemmat niin aina parempi.
Majordrake osaa sanoa tarkemmin talvilatauksesta ja miten se soveltuu perheelle. Mä olen Lapseton sinkkumies niin en mä noissa kuskaa kun kapeita runkoja ja terveisiä. Niin oon huono arvioimaan noita. Mulla oli ensimmäisia 4S malleja, olikoha valmistettu 12/20 ja hyvin se pelas toki pari kertaa sammui valoihin ilman mitään varoitusta, 1 min odottelu ja taas jatkettiin mutta Porssella oli joku softapäivitys silloin mihin sen vein kyseisen asian takia. Nopea se oli ainakin mäkkärin latureilta ottaa virtaa, Pirtelön ehti vetää ni jo oli yli 70% akussa mutta toki Taycan oli minulla vain kesärengaskauden ajan jolloin sähköautoilukin on helppoa ja latausnopeudet kovia. Talvinopeuksista en osaa sanoa ja varmasti vielä ostan moisen kun vaan Turbojen hinnat tulee ihmisten ulottuville.Last edited by Kanerv4; 08-01-2023, 16:45.
Comment
-
-
Kanerv4 ainakin minä arvostin sinun kokemustasi reaalielämästä rehellisesti kerrottuna edellisen topikin lopussa. Älä välitä yksittäisistä kommentoijista, joillekin tarkoitus pyhittää keinot ja tässä tapauksessa sähköauto on ideologinen pyhälehmä joka on heille kaiken kriittisen tarkastelun yläpuolella. Kuitenkin käytännön elämä on juuri päinvastainen, tosiasiat ja tosikokemukset on ainoa mikä merkkaa. Sinulla vielä harvinaisen iso skooppi laajalla skaalalla sähköautoista eri hintaryhmissä. En ainakaan itse tiedä ketään jolla olisi ollut yhtä monta ja samalla erilaista sähköautoa. Tunnen kyllä eräitä joilla on ollut enemmän i3:sia kuin varpaita.
Comment
-
-
Originally posted by Kanerv4 View PostSiis älkää nyt ymmärtäkö väärin, minulla on siis töissä ihan 11kw latureita kolme ja saan auton aina latinkiin sekä kotona saan myös sukosta sekä työmatka on noin 10km. Minulla ei ole ongelmaa että saan suoritettua arkeni sähköautolla vaan lähinnä nyt koitan heijastaa kuluttajan näkemystä tuosta Viidakosta mikä siellä on edessä. Ehkä foorumi on väärä koska kaikki on omalla tavallaan jonkin sortin Autoharrastajia ja kiinnostusta mutta meillä kaikilla on se kaveri jolla on Citroen tai Renault jota ei autoilu kiinnosta vähäänkään, tankkaaminen vielä vähemmän ja H1 lampunvaihto on isoin sitten kämpän seinien maalauksen kanssa viimeaikaisista projekteista. Ei sitä kaveria niin paljoa kiinnosta opiskella paljon se auto lataa, paljon piuha antaa virtaa sun muita juttuja, se haluaa ajaa vaan sillä töihin, kauppaan, kotio, pubiin sekä sukuloimaan.
Se että noissa on ongelmana juurikin se että mä näen joka päivä Pirkkalan Abc:eellä kun siellä 150kw pistokkeessa on Auto joka lataa maksimissaan sen 100kw tai vähemmän vaikka olisi Espanjassa. Hittoako noi siellä toljottaa, siinä on 50kw pistokkeita vieressä ja 75kw pistokkeita vieressä mutta ne on kuullu siitä kuuluisasta 10 min kahvitauosta jolla saa akkuun Virtaa 200km. Ei, ei saa se Pösö, se lataa sen tunnin yli tyhjästä täyteen näillä keleillä ja range näyttää mittariin 190km pakkasella. Kyllä näitä näkee tämän tästä ja se viidakko on sekava. On 22kw piuhaa ja 11kw laturia, et saa siihen tunnissa 100 kilsaa ja paljon kaikkea mihin ei vaan 80% Jengistä ole valmis ja sen vaatimaan suunnitelmallisuuteen.
Sähköautoja ne ostavat kyllä ja ovat kiinnostuneita sekä osittain porkkanoituneita (Energian halpa hinta ja verotus) mutta siltikin tulee sunnuntaina puhelua miksi enyaq ei lataa kun laittaa sen laittaa piuhaan kun ei ole ohjekirjaa lukaistu eikä mitään selvitetty, ala sitten niille opastaa että se ei pakkasella lataa täysillä ja perus liirun laarumit suositeltavasta pikalautauksen prosenteista sun muusta. Aivan hirveää hommaa ja varsinkin jos käyttäjällä on aivan eri asetukset kuin itsellä autossa.
Samaa hommaa kun väännät kauppahetkellä 3 tuntia, kotona sekä puhelimessä niin olo on kuin kasvattaisi Aikuista lasta. Aikansa se ottaa selittää 45 vuotiaalle miten auto toimii, käyttäytyy ja soveltuu sinulle. Kun siellä on ohjekirja lue se. Sitäpaitti se kaveri on saanut kortin kun minä olen syönyt mutaa. Kenties tässä on raaka sukupolvien vaihto käynnissä ja tuskin 100v päästä kukaan edes tietää mikä on Bensa mutta vielä tullaan näkemään todella sekavaa touhua noiden suhteen ennenkuin pelisäännöt on kaikille kuin polttomoottorissa. Kahdesta pistoolista kun voi väärin mennä vaan toinen. Sähköautoilussa paljonkin :think
Nyt puhuu mies jumalauta asiaa
Comment
-
Comment