Originally posted by ///Jone
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Taitaa autoetuilijoiden liisariyhtiöt alkaa hyljeksimään jämäritappiollisia hinnan alentajia. Vaikka tuskin se nyt yhteen agressiivisesti hintojaan alentavaan merkkiin jää, eiköhän perässäalentajien määrä lisäänny.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
Eiköhän corollamaiset hinnoittelut ollut myöskin kielikuvaa. Ja toki, riippuu mihin corollaan vertaillaan ja onko karvalakit samoilla tupsuilla. Corolla Cross 4-veto koukulla ja webastolla vs. Model Y LR taitaa olla n. 53k€ molemmat. Puhumattakaan, jos laitetaan muutama vuosi pitoaikaa ja vertaillaan kokonaiskustannuksia, mutta tämä aihe onkin loppuun kaluttu jo.
Teslaa ostavien etuhan tämä on niin uusien kuin käytettyjen ja osarijämärisuossa olijoiden haitta.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
"Uskalsitko? Autosi voi olla huomenna -10% halvempi"Originally posted by isolohko View PostTaitaa autoetuilijoiden liisariyhtiöt alkaa hyljeksimään jämäritappiollisia hinnan alentajia. Vaikka tuskin se nyt yhteen agressiivisesti hintojaan alentavaan merkkiin jää, eiköhän perässäalentajien määrä lisäänny.
Comment
-
Lähelle tullaan tuotakin, kun ajaa 30tkm/v. Alkaa olla 5-vuodessa 10k€ Model 3 hyväksi, ellei enempi säästyneen ajoenergian osalta. 43k€ onkin 33k€.Originally posted by kimmon View PostNo ei ihan, mun farkku-Corolla maksoi syyskuussa 29k uutena
______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
Esilämmitystarpeen vähäisyys ehkä joo, mutta kyllä täältäkin on sitten toisaalta saanut lukea ainakin rangen osalta vähän muutakin, jos ei nyt ihan pilkkihaalari päällä tykkää ajella.Originally posted by OVi View Postsähköauton talviominaisuudet on aivan eri luokkaa polttiksiin verrattuna.
Eroja puoleen ja toiseen on toki ja pitääkin olla, mutta aika puusilmäistä väittää että parhaimmankaan sähkövatkaimen talviominaisuudet olisivat joka osalta paremmat kuin ainakaan vanhemman hyvän bensa-auton, koska se ei vain pidä paikkaansa.
E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
Sori vaan mutta ammun koko viestisi täysin alas. Nimenomaan talviautona sähkäri on mitä parhain ja lämpimin. Pilkkihaalareilla ajaa korealaisilla hybrideillä ajavat, joiden autoissa ei ole lainkaan sähkölämppäreitä. Mutta jos huutonauretaan vaikka niille yhteen ääneen eikä lasketa heitä nyt tähän varsinaiseen sähköautoiluun.Originally posted by Wespa View PostEsilämmitystarpeen vähäisyys ehkä joo, mutta kyllä täältäkin on sitten toisaalta saanut lukea ainakin rangen osalta vähän muutakin, jos ei nyt ihan pilkkihaalari päällä tykkää ajella.
Eroja puoleen ja toiseen on toki ja pitääkin olla, mutta aika puusilmäistä väittää että parhaimmankaan sähkövatkaimen talviominaisuudet olisivat joka osalta paremmat kuin ainakaan vanhemman hyvän bensa-auton, koska se ei vain pidä paikkaansa.
Olet väärässä. Sorry
S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Ajan työkseni sen reilut 50tkm vuodessa niin mitäpä luulet, että siviilipirssiin tulee mittariin sen lisäksi… Puolisoni käy sillä töissä ja minä välillä kaupassa. Todellinen kulutus meidän ajossa kesällä 4.5ltr ja talvella 5.5ltr. En tee sähköautolla yhtään mitään tässä tilanteessa ja tuosta Corollan hinnasta, saan siitä nytkin ostohintaa enemmän myydessä 😁Originally posted by ///Jone View PostLähelle tullaan tuotakin, kun ajaa 30tkm/v. Alkaa olla 5-vuodessa 10k€ Model 3 hyväksi, ellei enempi säästyneen ajoenergian osalta. 43k€ onkin 33k€.Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä
Comment
-
Kiistaton fakta lienee kuitenkin että talven oikeasti kylmät kelit vaikuttavat merkittävästi sähköauton rangeen, myös lisääntyvän sisätilojen lämmitystarpeen kautta? Koko vuoden tasolla tarkasteltuna varmasti käyttökulujen vähäisyyden osalta sähköauto on ylivoimainen, mutta tässähän oli kyse talviominaisuuksista? Niistä toki kulutus on ainakin itselleni suht merkityksetön seikka, mutta varmaan se rassaisi jos vaikkapa 600km siirtymällä pitäisi useamman kerran pysähtyä.Originally posted by pyroz View PostOlet väärässä. Sorry
E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
Mitäs väliä sillä rangen pienenemisellä on? Se on paljon parempi ja nopeampi lämpeämään ja vähemmän kranttu tekniikan lämmityksille. Polttista saa pöhöttää lohkolämppärillä tai kalliilla Webastolla ennenkuin uskaltaa startata jos edes lähtee käyntiin. Sähkiksellä ei tarvitse sitä murehtia ja sisätilat on sekä talvella lämpimät, että kesällä myös jäähdytetyt. Sitä ei polttiksella tehdäkään mitenkään.Originally posted by Wespa View PostKiistaton fakta lienee kuitenkin että talven oikeasti kylmät kelit vaikuttavat merkittävästi sähköauton rangeen, myös lisääntyvän sisätilojen lämmitystarpeen kautta? Koko vuoden tasolla tarkasteltuna varmasti käyttökulujen vähäisyyden osalta sähköauto on ylivoimainen, mutta tässähän oli kyse talviominaisuuksista? Niistä toki kulutus on ainakin itselleni suht merkityksetön seikka, mutta varmaan se rassaisi jos vaikkapa 600km siirtymällä pitäisi useamman kerran pysähtyä.
Toki jos on näitä elämäntapamatkaajia joiden pitää vetää venettä trailerilla Hangosta Inariin ja takaisin kusematta ja pysähtymättä niin sitten ei sähköauto ole oikea valinta varmastikaan. Ei koske 98% kansasta sitten mitenkään
Hyötyajoneuvot erikseen.
Last edited by pyroz; 15-04-2023, 12:19.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Menee nämä keskustelut helposti liioitteluksi.Originally posted by pyroz View PostPolttista saa pöhöttää lohkolämppärillä tai kalliilla Webastolla ennenkuin uskaltaa starta ja jos edes lähtee käyntiin. Sähkiksellä ei tarvitse sitä murehtia ja sisätilat on sekä talvella lämpimät, että kesällä myös jäähdytetyt. Sitä ei polttiksella tehdäkään mitenkään.
Polttikset lähtee kyllä ilman lämmityksiä käyntiin vaivattomasti ilman lämmityksiä oli pakkasta 6 astetta taikka 28. ja muutenkin nykyisten säteilylämmittimien tehotkin hyvin vaatimattomia + nykyiset 0w öljyt kyllä voitelee pakkasilla hyvin heti alusta.
Ja jos se 3 päivän helleaalto tulee Suomeen, ei sillä taukoviilentimellä paljoa pelasteta kun halpa keinonahka mustalla värillä imenyt lämpöaallot itseensä ja persekarvat siinä kuumalla penkillä kärventyy oli bensa tai sähkö konepellin alla.
Comment
-
Niinhän se voi helposti mennä liiotteluksi tai vähättelyksi kun alunperinkin heitetään älyttömiä väittämiä joita pitää sitten tulla ampumaan alas kun eivät pidä paikkaansa.Originally posted by ritariässä View PostMenee nämä keskustelut helposti liioitteluksi.
Polttikset lähtee kyllä ilman lämmityksiä käyntiin vaivattomasti ilman lämmityksiä oli pakkasta 6 astetta taikka 28. ja muutenkin nykyisten säteilylämmittimien tehotkin hyvin vaatimattomia + nykyiset 0w öljyt kyllä voitelee pakkasilla hyvin heti alusta.
Ja jos se 3 päivän helleaalto tulee Suomeen, ei sillä taukoviilentimellä paljoa pelasteta kun halpa keinonahka mustalla värillä imenyt lämpöaallot itseensä ja persekarvat siinä kuumalla penkillä kärventyy oli bensa tai sähkö konepellin alla.
Itse lohkolämmittäisin kyllä polttista heti nollakeleistä lähtien ja pahaa se tekisi veivata miinaa käyntiin -28c ilman lämmitystä. Sähkis ei tästä välitä. Sen kuin ajat vaan. Ja sen kabiinin lämmitys vaikka 25 asteeseen ei syö 12V akkua nolliin vaan se on vasta pisara niistä wateista mitä isosta akusta irtoaa.
Ja nyt ei sinullakaan selkeästi ole tietoa. Nimittäin sähköautoissa on myös ilmastointi kesäksi, ei mikään zippinetto taukotuuletuspuhallus.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Juuri näin, ja se alkuperäinen liioiteltu väittämähän oli nimenomaan se että paristoauton talviominaisuudet ovat "aivan eri luokkaa" kuin polttomoottoriautojen. Joiltain osin joissain käyttötapauksissa kyllä, mutta aika huolimaton heitto jos oikein kriittisesti ruvetaan kaikkia talviominaisuuksia penkomaan läpi eikä polttomoottoriautoja vertailussa edusta joku 3-sylinterinen mopoauto.Originally posted by pyroz View PostNiinhän se voi helposti mennä liiotteluksi tai vähättelyksi kun alunperinkin heitetään älyttömiä väittämiä joita pitää sitten tulla ampumaan alas kun eivät pidä paikkaansa.
Edit. Mainittu "korollakaan" ei oikein ole edustava kuva koko polttomoottoripuolesta vaikka se perus tuulitakille kelpaakin oikein hyvin.E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
Comment