Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kanerv4
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 976
    • Tampere

    #46
    Pyroz kuten sanoin, itse tiedostan mikä on oma profiilini ja korostan sitä vielä että profiili, profiili ja koti, itse en ole puolta tässä keskustelussa valinnut koska olen molempien puolella sähkön että dinon.

    Olen toki menevää sorttia että kotona istumiset jääkin vähälle mutta vaikka istuisikin kotona niin huomaatteko mihin tämä keskustelu taas menee. Siellä on sellaisia asioita kuin 1-vaihe 16A, 11kw, kolmevaihe voimavirta, 2kw sukolla 72h josta lataushäviö laskettu, lämmitykset jokka vie omansa sekä että sillä ei saa ladata ettei syty talo palamaan liian kauaa.

    Sitten on Ritva. 47 vuotias jolla on sitä käkkyä sähköautoon joka näytteleekin 90% ostajista minne varallisuus on kertynyt jo. ei nuoria noi niin paljoa kiinnosta. Ne kulkee julkisilla kuten minäkin jos olen kaupunkiin menossa. Se ei ymmärrä tuon taivaallista noista eikä sitä enää tuossa iässä kiinnosta opetella tai vaikka kiinnostaisi niin tulee Salkkarit, onhan hänellä ollut ajokortti jo 30 vuotta. Se että käyttäjien keskuudessa noiden kanssa on järkyttäviä eroja se että mikä Ritvaa kiinnostaa on se mitä Salkkareissa tapahtuu, Marttapiirissä tapahtuu sekä kenen pöytä on kirpputorilla numero 32 joissa oli ne ihanat neulotut sukat.

    Tämä massa kun lähtee liikkeelle kun noi vehkeet halpenee, viat konkretisoituu, sekä kuinka paljon uusi tekniikka vaatii kuluttajalta perehtymistä suhteessa edelliseen autoon, sitä edelliseen autoon ja sitä edelliseen autoon ja tämä vielä x10. Ollaan taas noiden latauksen yksinkertaistamisen äärellä. Langaton lataus minkä bmw esitteli on erinomainen vaihtoehto kunhan ajaa vaan auton merkitylle paikalle. Yksinkertaisen toimivaa ja toivottavasti tämä nähdään.

    Ehkä mä nyt liikaa paasaan tästä kun kaikki täällä on kiinnostuneita Autoista ja harrastamisesta mikä onkin kivaa välillä. Mutta kyllä siinä pokka meinaa itelläkin pettää kun näkee kaverin lataavan 60iv Enyaqqia Passatin 1-vaihe piuhalla, hetken se siinä pällistelee ja tyytyy 28h kohtaloonsa saada akku täyteen.

    Comment

    • Kanerv4
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2009
      • 976
      • Tampere

      #47
      Originally posted by |foder| View Post
      Annahan tulla.

      Kyllä mä nyt vielä pitäydyn ja säästän keskustelun aiheita, ei viitsi vielä kun keskustelussa on vain lataus ja lämmitys tällä hetkellä. Kellään ei ilmeisesti ole mennyt noita mykäksi paitsi Böntillä joka noita takuuttomia Tesloja jo korjaileekin . Hyvä että tähän saatiin joku hinta niin noita uskaltaa ottaa vaihdossakin, muuten on ollu aika Ei kiitos jokaiseen missä takuut ummessa.

      Comment

      • Ville27
        Newbiemmer
        • Sep 2018
        • 24
        • Espoo

        #48
        Originally posted by Palehti View Post
        Hankin autonodotusautoksi -22 Model 3 Perffin (Made in China) ja joku tuossa edellisessä threadissä sellaisen kokemuksia kyseli. No tässäpä omat:
        +voimalinja aivan 100 ja kaasupolkimen vaste erinomainen. Autolla todella helppo ajaa smoothisti
        +ajettavuus. Paljon Model 3 mallia parjataan jopa kamalaksi autoksi ajella, mutta itse en sitä allekirjoita
        +etäkäyttö puhelimella tosi hyvä
        +puhelin avaimena erittäin jees. Kuljetan avainkorttia lompakossa tietenkin myös mukana
        +lämmin ja lämpenee etäkäytöllä yhdessä hujauksessa miellyttäväksi
        +range riittävä ja lataukset tien päällä nopeita (en ole vielä harrastanut, muutakuin senverran että testannut että tägit ja äpit toimii)
        +voimakas regen ja yhdenpolkimen ajo
        +frunkki, eli konepellin alla oleva tavaransäilytysluukku. Pidän siellä lataukseen liittyviä tavaroita ja myös lumiharjaa
        +iso takaluukku, vaikka takaluukun suuaukko sen saneleekin että mitä kaikkea saa sisälle
        +kahdelle puhelimelle keskikonsolissa asialliset lataavat paikat
        +keskikonsolissa tilaa todella paljon
        +Sentry, eli auto kuvaa kameroillansa auton ympärillä tapahtuvaa liikettä ja tallentaa tapahtumat muistitikulle
        +kojelautakamera hyvällä kuvanlaadulla ja neljällä kuvakulmalla
        +stereot hyvät. Parhaat tehtaalta asennetut stereot mitä minulla on ollut
        +keskinäytön käytön sujuuvuus on täyttä "Applea", eli nopeaa ja sujuvaa
        +navigaattori tosi helppo käyttää ja suunnittelee ne lataukset myös. Google mapsista (puhelimesta) saa lähetettyä reitin autoon muutamalla painalluksella
        +ratin ja penkin säädöt kaikille käyttäjille omansa. Ja saa lisäksi easy-entry -toiminnon, josta olen itse säätänyt että ratti nousee 5-bemumaisesti vähän kun auton parkkeeraa
        +sisältä ja ulkoa tatsi/laadun tuntu ja luukki yllättävän hyviä noin halvalla viimeistellyksi autoksi. Tässä vissiinkin tapahtunut vuosien varrella parannusta
        +kohtuullisen vähä-ääninen 20" kiinankitkoilla. Nyt alla olevat 20" misukan nastat ropisevat asfaltilla kuuluvasti, mutta ei näilläkään mölytoosa
        +lataamisen helppous kotosalla, kun on latausasema. Sen kun tökkää piuhan kiinni ja sohvalta säätää sitten mihin lataustasoon asti ladataan, vai ladataanko vasta yöllä halvan sähkön aikaan jne
        +toisia ihmisiä kiinnostaa Tesla ja sähköauto niin paljon että koeajajia (joita ei autot normaalisti kiinnosta) on riittänyt aika paljon lähipiirissä

        -pyyhkijöiden automatiikka ihan moro. Tähän ei auta mikään. Kameralla(kameroilla) toteutettu ja se ei vaan toimi kuin ehkä 2/5 kerrasta
        -pyyhkijöiden pakkokäyttö vakkarin kanssa. Välillä lähtee hinkkaamaan kuivaa lasia ilman syytä. S3XY -napeilla saa pois
        -pyyhkijöiden käytettävyys täysin paska (nopeudensäädöt näytöllä). Saa kierrettyä S3XY -napeilla
        -vakkari kirjoittaa itse uuden nopeusasetuksen vanhan päälle. Tehnyt itsellä kaksi kertaa risteysalueella ja ai että miten otsasuoni sykkii noina hetkinä
        -vakkari ajaa liian lähellä, vaikka asetus on kauimmaisessa. Haluaisin olla kauempana
        -liiallinen ajoon liittyvien toimintojen vienti kosketusnäytölle. Kaikille jutuille ei tarvitse olla fyysisiä nappuloita, mutta esim. sisävalot ja hanskalokeron avaus olisi ihan jees olla nappuloilla. S3XY -napit auttaa tähän
        -ei saa vetokoukkua tähän malliin (Perf), muutakuin polkupyörän kuljetukseen
        -karmittomat ovet. Vielä ei ole kyllä kiusannut yhtään, mutta onhan nuo Suomen talveen ja jäähän aika epäoptimaaliset
        -voimakas regen voi yllättää. Ennen kuin laitoin valikoista talvirengas-asetuksen päälle, auto heilautti takapäätä liukkaalla jos kaasun nosti nopeasti. S3XY -napeilla pystyy säätämään regeniä 25% pykälin
        -navigaattorin reitit. Vaikka vaikuttaa Google mapsilta, niin ei sitä ole. Aika usein opastaa jotain aivan pölvästiä reittiä
        -kallis. Eipä ole ikinä säästäminen ollut näin kallista
        -käteentuntuva laatu ei Premium-merkkien tasolla, mikä on aika selviö. Sanoisin että tämä on sellaista hyvää Toyota-laatua muoveiltaan
        -Tesla ärsyttää joitakin ihmisiä merkkinä ja heidän on se pakko tuoda julki
        -jotkut Teslojen omistajat rakastavat autojaan niin sokeasti että he eivät allekirjoita yhtäkään yllä olevaa, koska Tesla on merkkinä ja autona paras
        Itse ajelen -21 Performancella (Kiina) ja oikeastaan 100% samaa mieltä kaikesta tästä. Auton laatu on yleisesti kyllä parantunut aiempaan -19 vuoden LR:ään verrattuna. Nuo pyyhkijät ovat aidosti ihan täyttä paskaa tällä hetkellä, mutta muuten ei sen kummempaa valittamista. Ihan hyvä käyttöauto tämänhetkiseen tarpeeseen.

        Tykkäsin i4 M50:stä erittäin paljon, kun sellaista ajoin vajaa vuosi sitten. Hinta vaan karkaa ja myös rahoituskulut uutena ostaessa tuolloin olivat puolet isommat ja se alkaa noilla hinnoilla tuntua. Nykytilanteesta ei sen kummempaa käsitystä ole.
        F20 M135i xDrive -13
        Ex F31 328i -12

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17532
          • Turku

          #49
          Originally posted by pyroz View Post
          iX3 LCI tai i4 jos takapenkillä matkustaa pieniä ihmisiä

          Jos kotona on piuhat ja sulakkeet kunnossa ja asennat 16A kestävän systeemin niin siitähän tulee se ~3,5kW akkuun asti. Autojen mukana tulee nykyään 8A-10A sukolatureita ja niillä sitten kestää vielä pidempään Jos ajat vaikka iX3 tai i4 akun kuivaksi kotiin saapuessa niin meneehän siinä pari päivää ennenkuin täynnä. 11kW:llä se on "muutama tunti". On siinä valtava ero ja tuo merkittävää mukavuutta sähköauton kanssa elämiseen.
          Kiitos kommentista. Onhan tuossa toki eroa pari pvää vs. muutama tunti .

          Originally posted by _nixu_ View Post
          Ja iX3 i4 etc mukana tulee BMW Flexible Charger johon tarvitsee vain ostaa voimavirtapistoke lisäksi niin sillä lataa sen 11kw mökillä tai kotona siitä voimavirrasta. Itselle hankin sen piuhan siihen lisäksi varalle, jos matkan päällä ainoa vaihtoehto olisi voimavirta. Kerran sille tulikin kesällä vaunureisulla käyttöä.

          Ja Webastosta, sen kanssa voi kokeilla huudattaa sitä vaikka 4 kertaa päivässä pätkäajon lomassa 30min kerrallaan niin että autossa on jatkuvasti se +20 talvella. Ja kertoa missä kohtaa ajoakku sippaa ja auto jää odottamaan lisävirtaa..
          Hyvä pointti tuo Flexible Charger, missä malleissa se nyt tulee mukana? En ymmärtänyt tuota Webastokommenttia, mutta akunkesto on tuttua toki polttiksissa sen kanssa ja akun lataaminen tuttua pätkäajossa.

          Originally posted by 205/65-15H View Post
          Kantsii huomioida että mikään suko ei ole suunniteltu antamaan 16A yli 5 tuntia. Supersukojen laatu ei ole ihan mainoslauseiden mukainen. Jos haluaa välttämättä ladata sukosta 40 tuntia saman mökin nurkalta jossa itse ja läheiset nukkuu, kantsii käyttää lämpötilatunnistimella varustettua latauslaitetta joka elentaa ampeereita automaattisesti.Nämä maksaa aika rapsakasti, tyyliin 700€ ja halvemmalla saa kunnollisen voimavirtalatauslaitteen 3x16A.
          Hyvä huomio tämäkin, ettei taida tavanomainen 16A schuko kestää jatkuvaa autonlataamista.
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17532
            • Turku

            #50
            Originally posted by BFI18 View Post
            Jos liikut Turussa päin, niin onnistuu kyllä

            Kyllä sukolatauksellakin jotenkin pärjää ja tosiaan, kuten tuossa edellä mainittiinkin, BMW:n oma Flexible charger joka tulee auton mukana, on jo varsin pätevä (voimavirtapäällä varsinkin).
            Turussa ollaan nykyään enimmäkseen eli laitan sulle privaa .
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • jori
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1011
              • Vantaa

              #51
              Latauksen tehoa voi säätää.
              Jos normi pistorasiasta lataa niin pudottaa amppeerit 8-9 välille ja rasia kestää.
              Mulla pihassa 11kWn laturi josta rajoitan myös lataustehoa päiväsaikaan ettei vahingossakaan mikään sulake pauku.

              Nyky turvaistuimet vie enemmän tilaa kuin aikuinen takapenkillä, etenkin kun lapsi matkustaa ekat kolme-neljä vuotta selkä menosuuntaan. Tämä kannattaa huomioida. Olen aika varma että Laku sä saat ajaa polvet suussa i4 mallilla jos istuin kuskin takana.
              Voi olla että iX3 on rajoilla +180cm kuskille.
              Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
              Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6759
                • PK-seutu

                #52
                Originally posted by Kanerv4 View Post
                Pyroz kuten sanoin, itse tiedostan mikä on oma profiilini ja korostan sitä vielä että profiili, profiili ja koti, itse en ole puolta tässä keskustelussa valinnut koska olen molempien puolella sähkön että dinon.

                Olen toki menevää sorttia että kotona istumiset jääkin vähälle mutta vaikka istuisikin kotona niin huomaatteko mihin tämä keskustelu taas menee. Siellä on sellaisia asioita kuin 1-vaihe 16A, 11kw, kolmevaihe voimavirta, 2kw sukolla 72h josta lataushäviö laskettu, lämmitykset jokka vie omansa sekä että sillä ei saa ladata ettei syty talo palamaan liian kauaa.

                Sitten on Ritva. 47 vuotias jolla on sitä käkkyä sähköautoon joka näytteleekin 90% ostajista minne varallisuus on kertynyt jo. ei nuoria noi niin paljoa kiinnosta. Ne kulkee julkisilla kuten minäkin jos olen kaupunkiin menossa. Se ei ymmärrä tuon taivaallista noista eikä sitä enää tuossa iässä kiinnosta opetella tai vaikka kiinnostaisi niin tulee Salkkarit, onhan hänellä ollut ajokortti jo 30 vuotta. Se että käyttäjien keskuudessa noiden kanssa on järkyttäviä eroja se että mikä Ritvaa kiinnostaa on se mitä Salkkareissa tapahtuu, Marttapiirissä tapahtuu sekä kenen pöytä on kirpputorilla numero 32 joissa oli ne ihanat neulotut sukat.

                Tämä massa kun lähtee liikkeelle kun noi vehkeet halpenee, viat konkretisoituu, sekä kuinka paljon uusi tekniikka vaatii kuluttajalta perehtymistä suhteessa edelliseen autoon, sitä edelliseen autoon ja sitä edelliseen autoon ja tämä vielä x10. Ollaan taas noiden latauksen yksinkertaistamisen äärellä. Langaton lataus minkä bmw esitteli on erinomainen vaihtoehto kunhan ajaa vaan auton merkitylle paikalle. Yksinkertaisen toimivaa ja toivottavasti tämä nähdään.

                Ehkä mä nyt liikaa paasaan tästä kun kaikki täällä on kiinnostuneita Autoista ja harrastamisesta mikä onkin kivaa välillä. Mutta kyllä siinä pokka meinaa itelläkin pettää kun näkee kaverin lataavan 60iv Enyaqqia Passatin 1-vaihe piuhalla, hetken se siinä pällistelee ja tyytyy 28h kohtaloonsa saada akku täyteen.
                Nimenomaan yritin sanoa, että olen samaa mieltä. Suuret massat eivät ole halukkaita opettelemaan kaikkia teknisiä speksejä ja uusia toimintatapoja lämmityksineen ja latausäppeineen ja kilowatteineen.

                Sen sijaan "autotyypit" joita voisi olettaa täällä foorumillakin suurimmaksi osaksi olevan, todennäköisesti pystyvät elämään äppien ja liitintyyppien kanssa. Eikä noiden asioiden kannata antaa olla esteenä sähköautoilulle
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • BFI18
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1456
                  • Turku

                  #53
                  Originally posted by Laku View Post
                  Turussa ollaan nykyään enimmäkseen eli laitan sulle privaa .
                  Yes
                  G26 i4 M50 Black Sapphire

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    #54
                    Originally posted by Laku View Post
                    Hyvä pointti tuo Flexible Charger, missä malleissa se nyt tulee mukana? En ymmärtänyt tuota Webastokommenttia, mutta akunkesto on tuttua toki polttiksissa sen kanssa ja akun lataaminen tuttua pätkäajossa.
                    Tekisi mieli sanoa että FC on kaikissa uusissa BMW sähköautoissa, ehkä joku töikseen myyvä voi vahvistaa?

                    Ja Webastolla viittasin siihen että sähköautoa voit huoletta lämmittää vaikka 2h putkeen, ilman huolta onko käynnistysakussa virtaa pyörittäämään polttis käyntiin. Myös lämmitysteho on ihan ylivertainen. Mut joo, onhan ne omat kokemukset jonkun toisen mielestä ruusuiset lasit päässä koettuja.. F11 30min lämmityksellä oli haalea sisältä ja hätäiseeen tuulilasi sulana vs nykyisessä +20 sisällä ja kaikki lasit sulana kun on -10 tai enemmän pakkasta.
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • Kanerv4
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2009
                      • 976
                      • Tampere

                      #55
                      Originally posted by _nixu_ View Post
                      Tekisi mieli sanoa että FC on kaikissa uusissa BMW sähköautoissa, ehkä joku töikseen myyvä voi vahvistaa?

                      Ja Webastolla viittasin siihen että sähköautoa voit huoletta lämmittää vaikka 2h putkeen, ilman huolta onko käynnistysakussa virtaa pyörittäämään polttis käyntiin. Myös lämmitysteho on ihan ylivertainen. Mut joo, onhan ne omat kokemukset jonkun toisen mielestä ruusuiset lasit päässä koettuja.. F11 30min lämmityksellä oli haalea sisältä ja hätäiseeen tuulilasi sulana vs nykyisessä +20 sisällä ja kaikki lasit sulana kun on -10 tai enemmän pakkasta.

                      On ainakin itsellä ollut jokaisessa FC mukana. Kyllä sähköautossa virtaa piisaa lämmitykseen, toinen juttu onkin piisaako siinä 12v akussa mikä sähköautossa on Meillä on lukemattomia ollut pimeenä ja siinähän istuvat ja odottavat. Sekä lukemattomia menny pimeeksi myöskin ajossa olleet. Webastollisen kun saa apuvirralla käyntiin, toiseen tarttee hinuria. Itse kun koskee niin takuut loppuu kuule siihen. Mutta toki noissa "pikkuakuissa" onkin melkein joka merkillä kamppis päällä ja softavikojan nuo suurinosa on tai sitten se akku on vaan Espanja mallia ja vaihdetaan toisenlaiseen.


                      Ei jotenkaan pokka meinaa pitää kun jotkut laittaa 80kwh akkuista autoa ylläpitolaturiin. Se koko auto on yks akku
                      Last edited by Kanerv4; 09-01-2023, 16:12.

                      Comment

                      • Kanerv4
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2009
                        • 976
                        • Tampere

                        #56
                        Onhan noissa tietysti alun kankeutta, BMW on hyvinkin onnistunut noissa kun ei hirveästi herjoja ole kun autot seisoo paikoillaan. Muilla merkeillä tuntuu että siellä on aikamoinen joulukuusi tarjolla. Tesloihin päivittivät uusimpiin 16v akun että kestää paremmin kun niissä oli jo alkuaikoina S malleissa sen pikkuakun kanssa jotain eripuraa :think I4 ja ix50 ja m60 Joku takamoottori juttu oli niissä sekä joku akkuun liittyvä juttu mutta en muista mikä? En ole varma onko suomen puolelle tullut takaisinkutsuja mutta Atlantin toiselle puolelle kyllä.

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 815
                          • Lappeenranta

                          #57
                          Originally posted by Kanerv4 View Post
                          Onhan noissa tietysti alun kankeutta, BMW on hyvinkin onnistunut noissa kun ei hirveästi herjoja ole kun autot seisoo paikoillaan. Muilla merkeillä tuntuu että siellä on aikamoinen joulukuusi tarjolla. Tesloihin päivittivät uusimpiin 16v akun että kestää paremmin kun niissä oli jo alkuaikoina S malleissa sen pikkuakun kanssa jotain eripuraa :think I4 ja ix50 ja m60 Joku takamoottori juttu oli niissä sekä joku akkuun liittyvä juttu mutta en muista mikä? En ole varma onko suomen puolelle tullut takaisinkutsuja mutta Atlantin toiselle puolelle kyllä.
                          Joo takamoottori on hajonnut, iX50 ka m60 ainakin Saksan foorumeille on juttua. Ja varaosanhan saa sitten ihan huomiseksi Akun vuoksihan nuo yhtenään toimituskiellossa tai jonakin aikana valmistetut oli ajo/latauskiellos ennen tarkastuksia.
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • Tiik
                            BTCF Member
                            • Apr 2012
                            • 497
                            • Vantaa

                            #58
                            Mitä sanoisitte, mikä on "optimaalinen" ajomäärä / minimimäärä sähkärin hankintaan? Itseäkin nuo kiinnostavat, mutta uuden auton suuri hankintahinta (ja tästä seuraava järjetön arvonalenema) sekä maltilliset vuosittaiset ajokilometrit (10tkm) hiertävät vastaan. Etenkin tuo ensimmäinen.

                            Nykyisen polttiksen arvo on vajaassa kolmessa vuodessa pudonnut viimeisimpien tarjousten mukaan n. 3k€, joten taitaisi vain tulla kallista säästämistä, kuten täälläkin joku asiasta mainitsi.

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              #59
                              Originally posted by Kanerv4 View Post
                              Kellään ei ilmeisesti ole mennyt noita mykäksi paitsi Böntillä
                              Hetken jo luulin mutta sitten luin koko rimpsun.

                              Comment

                              • Thmas
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2008
                                • 531
                                • HEL

                                #60
                                Originally posted by Tiik View Post
                                Mitä sanoisitte, mikä on "optimaalinen" ajomäärä / minimimäärä sähkärin hankintaan? Itseäkin nuo kiinnostavat, mutta uuden auton suuri hankintahinta (ja tästä seuraava järjetön arvonalenema) sekä maltilliset vuosittaiset ajokilometrit (10tkm) hiertävät vastaan. Etenkin tuo ensimmäinen.

                                Nykyisen polttiksen arvo on vajaassa kolmessa vuodessa pudonnut viimeisimpien tarjousten mukaan n. 3k€, joten taitaisi vain tulla kallista säästämistä, kuten täälläkin joku asiasta mainitsi.
                                Riippuu minkälaisilla autoilla on tottunut ajamaan. Itsellä oli 20 ke diesel ja ajomäärä oli 30 tkm / vuosi, keskikulutus 6,4 l/100km, niin yhtä kalliiksi (ainakin excelissä..) tuli 65 ke sähköauto.
                                Audi e-tron 55

                                Exiä:
                                1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎