Announcement

Collapse
No announcement yet.

ALPINA keskustelua.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masatus
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 867
    • Haukipudas

    ALPINA keskustelua.

    Nonni avataanpas tänne tälläinen alpina keskustelu, kun monia noi kiinnostaa mutta aika vähän nuista juttua täällä kuitenkin on.
    Eli offit sallittuja jopa toivottuja.

    Oisin mahdollisesti(isolla M:llä) :think tarkoitus laittaa tuollainen e46 koriin perustuva Alpina B3 3.3.
    Miten näissä huolto/varaosa/remontti pelaa kun jostakin luin että lähin "huolto" tukholmassa...mutta eikös moottori perustu 330 m54? vai 328 m52? kumpaakin "tietoa" löytyy netistä.
    Niin silloinhan tuota B3:a osaa korjata lähes joka putiikki. Onko apulaitteet (startti, laturi, yms. nämähän ne yleensä ensin porsii) samat jotka on tuossa alkup. motissa?
    Last edited by Masatus; 06-04-2007, 12:50.

  • Juhaska
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 3986
    • Suomi

    #2
    Kun itse alunperin ajattelin hommata alpina b10 v8 mallin joka perustuu tuohon e39 540i malliin niin itsekkin tuskailin juuri tämän kanssa että miten tuollaisen huolto. Ja ainakin alpinan kotisivulla www.alpina.de oli tälläinen kysymys jollain ihmisellä.

    Tässä on suora lainaus sivulta:
    Kysymys:May I go to any BMW agent for service on my BMW ALPINA, or must I exclusively visit a BMW ALPINA agent?

    Vastaus: Every BMW agent is capable of performing service and repair on BMW ALPINA automobiles

    En kuitenkaan alpinaa hommannut mutta ehkä sitten seuraavaksi autoksi.:think
    ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

    Comment

    • Masatus
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 867
      • Haukipudas

      #3
      Originally posted by Juhaska View Post
      Tässä on suora lainaus sivulta:
      Kysymys:May I go to any BMW agent for service on my BMW ALPINA, or must I exclusively visit a BMW ALPINA agent?

      Vastaus: Every BMW agent is capable of performing service and repair on BMW ALPINA automobiles
      No tuo hulto homma onki sit selvä. mutta mihin koneeseen tämä 3.3 perustuu onko se tuo 330 m54 vai se 328 m52... löytyykö esim öljyn suodatin tai jäähdytin järjestemän osat ihan bmw huollosta tai tarviketorilta vai joutuuko tuollaisiakin osia odottelemaan aina(tarpeen tullen) pari viikkoa saksanmaalta.

      Comment

      • Juhaska
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 3986
        • Suomi

        #4
        No ole 100%:sen varman mutta 330i malliin se kait perustuu. Ainakin järjen mukaan.
        ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

        Comment

        • Masatus
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 867
          • Haukipudas

          #5
          Originally posted by Juhaska View Post
          No ole 100%:sen varman mutta 330i malliin se kait perustuu. Ainakin järjen mukaan.
          Joo näin se voi kyllä olla mutta tulin vaan lukeneeksi netistä kahdenlaista tietoa mut se vanhempi korimalli perustuu varmaan tuohon 328 kun eihän sillon ollut vielä 330:stä. niin miksipä alkaa isontaan 2.8litraista jos on 3.0litrainenkin.

          Comment

          • Juhaska
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 3986
            • Suomi

            #6
            Originally posted by Masatus View Post
            Joo näin se voi kyllä olla mutta tulin vaan lukeneeksi netistä kahdenlaista tietoa mut se vanhempi korimalli perustuu varmaan tuohon 328 kun eihän sillon ollut vielä 330:stä. niin miksipä alkaa isontaan 2.8litraista jos on 3.0litrainenkin.
            Näin minäkin sen uskon menevän, kun onhan se paljon yksinkertaisempi muutos tuolle 3.0l koneelle mitä tuolle pienemmälle.:think
            ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

            Comment

            • eeki
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 1966
              • HKI

              #7
              Toisaalta 3,2-litrainen moottori on täsmälleen sama kuin E36 B3 3,2:ssa. www.m5board.com/alpina kertoo että 3,3 pohjautuisi tuohon mottiin, mutta tiedä sitten.

              Niin, ja E46 330i on esitelty B3 3,3:n jälkeen..

              [edit]
              Kuvassa 3,3:n seuraajan B3 S:n moottori, näyttäisi olevan yhdellä vanoksella:
              Ducati 998 -02 //

              Comment

              • Masatus
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 867
                • Haukipudas

                #8
                Originally posted by eeki View Post
                Niin, ja E46 330i on esitelty B3 3,3:n jälkeen..
                Kuvassa 3,3:n seuraajan B3 S:n moottori, näyttäisi olevan yhdellä vanoksella
                Mielenkiintoinen homma tuo 3.3 moottorin alkuperä.
                Juu en oo vielä hirviästi ehtiny perehtyä näiden "jatkeiden" sielunelämään niin mikä VANOS ja miten näet sen tuosta kuvat kun luulin et se on joku lohkon sisäinen homma Niin ja taitaa olla tuossa 330 ja b3 3.3 jakopää ketjulla eikä hihnalla? vai onko se kaikissa bemarin koneissa ketjulla?

                Comment

                • eeki
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 1966
                  • HKI

                  #9
                  Originally posted by Masatus View Post
                  Mielenkiintoinen homma tuo 3.3 moottorin alkuperä.
                  Juu en oo vielä hirviästi ehtiny perehtyä näiden "jatkeiden" sielunelämään niin mikä VANOS ja miten näet sen tuosta kuvat kun luulin et se on joku lohkon sisäinen homma Niin ja taitaa olla tuossa 330 ja b3 3.3 jakopää ketjulla eikä hihnalla? vai onko se kaikissa bemarin koneissa ketjulla?
                  Jos tuo kone olisi uudempi M54 tuplavanoksella, tuo venakopan etuosa olisi tasainen. Tuon kopan kyömyn takana on imunokan vanos. Ketjullahan nämä kuutoskoneet ovat 70/80-luvun M20-pataa lukuunottamatta. Neloskoneissakin ainut "hairahdus" taisi olla M40?

                  Sinänsähän tuolla alkuperällä ei taida tässä vaiheessa kauheasti olla merkitystä, kylläpä se selviää kun auto on pihassa, kummassakin tapauksessa kyse on kuitenkin kohtuullisen yleisestä moottorista (M52 vs M54).

                  [edit]
                  Ja tosiaan tässä vaiheessa vaikuttaisi erittäin vahvasti M52-pohjaiselta ratkaisulta.
                  Ducati 998 -02 //

                  Comment

                  • Tibexe
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 485
                    • Tampere

                    #10
                    Käsittääkseni tuo 3.3 perustuu 3.2:seen, joka perustuu M52B28:n. Eli tuo 2.8 on molempien perustana.
                    sigpic

                    Comment

                    • pmtk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 1560
                      • Iisalmi

                      #11
                      Voisko tähän topicciin keräillä myös Alpina-aiheisia linkkejä, kellä niitä on tiedossa? Itseänikin kiinnostaa, vaikken just ole hankkimassakaan.
                      E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        #12
                        Se on ALPINA, ei siis Alpina, tai alpina
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • Juhaska
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 3986
                          • Suomi

                          #13
                          Itseäkin kiinnostaisi linkit varsinkin käyttäjä kokemuksia olisi kiva lukea.
                          Onhan noita tietoja alpinan kotisivultakin mielenkiintoista lukea ja testaajien mielipiteet ovat hyviä myös. Mutta tälläinen "kuluttajan" näkökulma eri versioista olisi kaikkein parhain ainakin minun mielestä.

                          Jos vielä joku päivä sen b10:in saisi laitettua.:think
                          Varsinkin se n.280km/t huippunopeus kiinnostaa. Vaikka sitä tuskin tulisi koskaan ajettua mutta onhan se hyvä tietää että kyllä kerkeää jos on tarvis.
                          ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                          Comment

                          • Masatus
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 867
                            • Haukipudas

                            #14
                            Originally posted by pmtk View Post
                            Voisko tähän topicciin keräillä myös Alpina-aiheisia linkkejä, kellä niitä on tiedossa? Itseänikin kiinnostaa, vaikken just ole hankkimassakaan.
                            Joo mulle ainakin passaa siksi otsikko onkin ... keskustelua

                            Originally posted by Juhaska View Post
                            Itseäkin kiinnostaisi linkit varsinkin käyttäjä kokemuksia olisi kiva lukea.
                            Jos vielä joku päivä sen b10:in saisi laitettua.:think
                            Varsinkin se n.280km/t huippunopeus kiinnostaa. Vaikka sitä tuskin tulisi koskaan ajettua mutta onhan se hyvä tietää että kyllä kerkeää jos on tarvis.
                            Nimenomaan Juu kyllähän tuolla netissä jonkin verran juttua on näistä autoista mutta aina mukavampi lukea suomea kieltä ja kotimaan ilmat yms huomioiden... ja niitä verotietojakin saa laittaa vaikka tuolla onkin jo offtopicci noille veroille mutta jos tänne laittas sitte pelkästään ALPINOIDEN vero hässäkät.

                            Comment

                            • Juhaska
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 3986
                              • Suomi

                              #15
                              En muista minkä vuoden ja kuukauden verotiedot oli kerran tullin sivulla mutta jäi mieleen, kun joku oli tuonut b10:in ilmoittanut auton näin: bmw 540i alpina b10.
                              Verot oli samaa luokkaa mitä perus bemareissa eli siinä 6500-8500€. Ja jos joku hakee (ja jos minäkin vielä joku päivä) jonku ALPINA mallin niin noinhan se on varmaan paras ilmoittaa? Eli bemarina mihin se auto pohjautuu ja sitten ALPINA b10,b3,b12 jne.
                              ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎