Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viikon munakuski

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LordHamwich
    BTCF Member
    • Feb 2011
    • 436
    • Kuopio-Kuhmo

    Ei varsinaisesti puhuta viikon munakuskista kun ei ollut spektaakkelimaista yksilösuoritusta vaan tasaisen paskaa monelta. Viikon munasää oli kyllä varmasti. Nimittäin parempaa puoliskoa eilen kotiin viedessä tuli kiroiltua kun väki ei osaa käyttää sumuvaloja. Kyllä niitä siellä keulalla loimotetaan säästä riippumatta mutta sinne perään sitä tuikkua ei koskaan saada palamaan.

    Takavalot eivät sen pyryn ja pölinän läpi kovin kaukaa näkyneet, siihen kun yhdistettiin vielä yhden edellämenevän ajotapa että minkä tahansa auton tullessa vastaan/kameratolpan kohdalla (vaikka vauhtia mittarikymppi alle rajoituksen) nostetaan jalka kaasulta niin alkoi vanne kiristää kun vähän väliä sieltä jostakin lumimyräkän keskeltä alkaa helottaa vauhdilla lähestyvät takavalot. Hyvällä tuurilla jarruvalot, ne sentään näki kauempaa. Turvallista kaulaa tuli koko ajan pidettyä, mutta voi jumalauta että tuo alkoi stressata pidemmän päälle.

    Kaikenlisäksi näistä edellämainituista kahdella oli tavallisetkin liikennesäännöt hakusessa, vasemmalle ollaan kääntymässä oikeanpuoleiselta kaistalta vaikka kääntymiskaistakin olisi vieressä ja levikkeelle pysähtyessä jätetään se auto puoliksi kaistalle.

    Paluumatkalla vielä sellainen huolestuttava efekti että moottoritiellä osa kanssa-autoilijoista ajoi alle 10 metrin turvaväleillä. Niin tiivistä letkaa harvoin nähnyt kesäkelissäkään.
    1997 E39 523i Cosmosschwartz
    sigpic

    Gone with the wind:
    1994 VW Passat 2.0
    1995 E36 323i

    Comment

    • GameOver
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3026
      • Sjundeå

      Originally posted by LordHamwich View Post
      Ei varsinaisesti puhuta viikon munakuskista kun ei ollut spektaakkelimaista yksilösuoritusta vaan tasaisen paskaa monelta. Viikon munasää oli kyllä varmasti. Nimittäin parempaa puoliskoa eilen kotiin viedessä tuli kiroiltua kun väki ei osaa käyttää sumuvaloja. Kyllä niitä siellä keulalla loimotetaan säästä riippumatta mutta sinne perään sitä tuikkua ei koskaan saada palamaan.

      Takavalot eivät sen pyryn ja pölinän läpi kovin kaukaa näkyneet, siihen kun yhdistettiin vielä yhden edellämenevän ajotapa että minkä tahansa auton tullessa vastaan/kameratolpan kohdalla (vaikka vauhtia mittarikymppi alle rajoituksen) nostetaan jalka kaasulta niin alkoi vanne kiristää kun vähän väliä sieltä jostakin lumimyräkän keskeltä alkaa helottaa vauhdilla lähestyvät takavalot. Hyvällä tuurilla jarruvalot, ne sentään näki kauempaa. Turvallista kaulaa tuli koko ajan pidettyä, mutta voi jumalauta että tuo alkoi stressata pidemmän päälle.
      Tätä ihmettelin perjantaina itekkin. Edessä kyllä paloi sumuvalot, muttei takana vahingossakaan.

      Sitten on nämä päivävaloilijat. Takana ei pala valon valoa välttämättä kun täytyy pitää ne maailman cooleimmat ledit palamassa...
      -22 Lexus ES300h
      -08 Subaru Impreza

      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

      Comment

      • MakeH
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1170
        • Vantaa

        Originally posted by sassi View Post
        Siinä sillalla tämä äsken ohittamani rekka sai minut kiinni ja ajoi alle 2m päähän kontista, silloin ei näkynyt taustapeilistä muuta kuin SCANIA.
        Tähän on hyvä keino varsinkin näin talvella, odottaa että tule joku helvetin iso mäki ja sen juurella hidastaa vauhdin olemattomiin. Kestää viikon että se scania pääsee taas matkanopeuteen!

        Comment

        • Jusa20
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2009
          • 251
          • Tampere

          Originally posted by MakeH View Post
          Tähän on hyvä keino varsinkin näin talvella, odottaa että tule joku helvetin iso mäki ja sen juurella hidastaa vauhdin olemattomiin. Kestää viikon että se scania pääsee taas matkanopeuteen!
          Ja sen jälkeen on hyvä mieli ku isompi auto on jumissa keskellä mäkeä ja sen takana muutama kymmenen autoa, jotka just menossa viikonlopun viettoon
          E30 316 2.1 tic projektina
          Käyttis E34 525iA -89 M50

          Comment

          • Frozzu
            Bimmer Rookie
            • Oct 2004
            • 147
            • Hämeenlinna

            ^ Aina ei tarvitse olla se joka on oikeassa. Joskus voisi antaa noille isoille autoille tilaa ja itsekin kiihdyttää ylämäkeen. Ei ne tahallaan perseeseen kiinni tule, vaan näillä keleillä kun ylämäkeen tarvitaan vauhtia, jotta ei kuorma-auto jää kiinni. Tämän nyt varmaan kaikki jo tietävät.

            Joskus voi olla jopa fiksu liikenteessä ja antaa tietä rekoille vaikka tietää, että itsellä on etuajo-oikeus tai on "oikeassa" tilanteessa kuin tilanteessa. Hieman vähemmän, kun tuijotetaan sitä omaa napaa, niin liikennekin sujuu paremmin ja saadaan kauppaankin se ruoka ajoissa.
            Skoda Fabia 1.4 TDI sport -08

            Ex: Peugeot 406 coupe 2.0i -99
            Ex: Fiat Punto -02
            Ex: Kawasaki versys -07
            Ex: Honda CBR 600 F -03
            Ex: BMW 530i e39 -02
            Ex: Ford Mondeo 2.0 clx -93
            Ex: Fiat barchetta -95

            Comment

            • Miltzu
              BTCF Member
              • May 2008
              • 2476
              • Finland

              Originally posted by Frozzu View Post
              Joskus voi olla jopa fiksu liikenteessä ja antaa tietä rekoille vaikka tietää, että itsellä on etuajo-oikeus tai on "oikeassa" tilanteessa kuin tilanteessa. Hieman vähemmän, kun tuijotetaan sitä omaa napaa, niin liikennekin sujuu paremmin ja saadaan kauppaankin se ruoka ajoissa.
              Tämän kun saisi jotenkin iskostettua kaikille liikenteessäolijoille pysyvästi mieleen...

              Comment

              • MakeH
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1170
                • Vantaa

                Originally posted by Frozzu View Post
                ^ Aina ei tarvitse olla se joka on oikeassa. Joskus voisi antaa noille isoille autoille tilaa ja itsekin kiihdyttää ylämäkeen. Ei ne tahallaan perseeseen kiinni tule, vaan näillä keleillä kun ylämäkeen tarvitaan vauhtia, jotta ei kuorma-auto jää kiinni. Tämän nyt varmaan kaikki jo tietävät.

                Joskus voi olla jopa fiksu liikenteessä ja antaa tietä rekoille vaikka tietää, että itsellä on etuajo-oikeus tai on "oikeassa" tilanteessa kuin tilanteessa. Hieman vähemmän, kun tuijotetaan sitä omaa napaa, niin liikennekin sujuu paremmin ja saadaan kauppaankin se ruoka ajoissa.
                Nyt olisi mukava saada tähän rekkakuskien mielipide! Mitä se hyödyttää 6-tiellä ajaa kiinni puskurissa, kun jono on 2km joka suuntaan? Meinaako se kuski että kaikki on niin hövelillä päällä, että antaa tilaa jos vähän hiillostaa.

                Normaalisti pidän vauhdin semmoisena, että rekat eivät ole ongelma, mutta sopiva perjantairuuhka kouvolan tai luumäen tietämillä jonouttaa liikenteen.

                Comment

                • Frozzu
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2004
                  • 147
                  • Hämeenlinna

                  Itse en ole rekkakuski enkä ammattikuski, mutta näitä munakuskeja mahtuu kyllä myös ammattikuljettajien joukkoon. Aivan kuten normaaliliikenteeseenkin (ei ammattikuskit). Tottakai riippuu tilanteesta, mutta ylämäet, hidastamiset liukkaalla ja liikkeellelähtemiset ovat varmasti näillä talvikeleillä haasteellisia ammattikuskeille ja siksi voi joskus myös antaa tilaa heillekin, ilman että repii pelihousujansa.

                  Itsekään en ymmärrä ns. perseessäroikkujia ja turvaväli on hyvä jättää. Varsinkin kesällä moottoripyörien perässä ajettaessa turvaväli kiitos. Moottoripyörällä kun aina häviää jos kolahtaa, oli oikeassa tai väärässä.
                  Skoda Fabia 1.4 TDI sport -08

                  Ex: Peugeot 406 coupe 2.0i -99
                  Ex: Fiat Punto -02
                  Ex: Kawasaki versys -07
                  Ex: Honda CBR 600 F -03
                  Ex: BMW 530i e39 -02
                  Ex: Ford Mondeo 2.0 clx -93
                  Ex: Fiat barchetta -95

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    Originally posted by Frozzu View Post
                    ^ Aina ei tarvitse olla se joka on oikeassa. Joskus voisi antaa noille isoille autoille tilaa ja itsekin kiihdyttää ylämäkeen. Ei ne tahallaan perseeseen kiinni tule, vaan näillä keleillä kun ylämäkeen tarvitaan vauhtia, jotta ei kuorma-auto jää kiinni. Tämän nyt varmaan kaikki jo tietävät.

                    Joskus voi olla jopa fiksu liikenteessä ja antaa tietä rekoille vaikka tietää, että itsellä on etuajo-oikeus tai on "oikeassa" tilanteessa kuin tilanteessa. Hieman vähemmän, kun tuijotetaan sitä omaa napaa, niin liikennekin sujuu paremmin ja saadaan kauppaankin se ruoka ajoissa.
                    Niinpä. Jos vittumaisuuttaan hiljentää talviliukkailla niin, ettei iso yhdistelmä pääse mäestä ylös, niin minusta se hiljentäjä on nimenomaan se munakuski tuossa tilanteessa. Ei rekkakuskikaan tietenkään saa ajella perseessä kiinni, mutta eipä tuollainen kiusanteko varmasti auta millään tapaa.

                    Comment

                    • [Raver]
                      BTCF Member
                      • Mar 2007
                      • 1613
                      • Oulu

                      Originally posted by MakeH View Post
                      Nyt olisi mukava saada tähän rekkakuskien mielipide! Mitä se hyödyttää 6-tiellä ajaa kiinni puskurissa, kun jono on 2km joka suuntaan? Meinaako se kuski että kaikki on niin hövelillä päällä, että antaa tilaa jos vähän hiillostaa.

                      Normaalisti pidän vauhdin semmoisena, että rekat eivät ole ongelma, mutta sopiva perjantairuuhka kouvolan tai luumäen tietämillä jonouttaa liikenteen.

                      Eipä tuo jonossa hyödytäkkään. Itsellä vituttaa eritoten sellaiset yksittäiset kuljettajat joilla se nopeus soutaa ja huopaa 60-85km/h. Sellaisissa paikoissa missä ei voi yrittää ohittaa niin 60 km/h vaan sitten kun aukeaa suora ja yrittää rekalla lähteä ohite niin nostetaan sitä nopeutta sinne 85km/h ettei varmasti pääse ohitte. Siinä vaiheessa minulla loppuu ymmärrys ja saattaapi unohtua myös turvaväli ja pitkät päälle Hyöty suhteen olen havainnut varsin korkeaksi kun pitkät romauttaa päälle pimiällä :think Alkaa sitä kaasua tai tilaa löytymään.

                      Ei se ole mitenkään mukavaa soudella ja huopailla sitä vauhtia +60 tonnin yhdistelmällä varsinkaan liukkaalla ja mäkisessä maastossa. Se rekka kun ei välttämättä ainoastaan pysähdy siihen mäkeen vaan saattaa myös hyvin todennäköisesti lähteä liukumaan takaisin päin. Ei ole kiva varmasti sen kyyränkään kannalta lukea seuraavan päivän sanomalehdessä että tie poikki ja pari henkilöautoa jäi taaksepäin valuvan rekan alle mutta olipahan hän oikeassa...
                      E30 325i 2D -88
                      E39 525i Msport 4D -03 :think

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by [Raver] View Post
                        Eipä tuo jonossa hyödytäkkään. Itsellä vituttaa eritoten sellaiset yksittäiset kuljettajat joilla se nopeus soutaa ja huopaa 60-85km/h. Sellaisissa paikoissa missä ei voi yrittää ohittaa niin 60 km/h vaan sitten kun aukeaa suora ja yrittää rekalla lähteä ohite niin nostetaan sitä nopeutta sinne 85km/h ettei varmasti pääse ohitte. Siinä vaiheessa minulla loppuu ymmärrys ja saattaapi unohtua myös turvaväli ja pitkät päälle Hyöty suhteen olen havainnut varsin korkeaksi kun pitkät romauttaa päälle pimiällä :think Alkaa sitä kaasua tai tilaa löytymään.
                        Tämä lienee yksi suurimmista syistä, miksi joitakin rekkakuskeja vituttaa liikenteessä. Nimimerkillä itsekin kuorma-autoa ajanut (ei kuitenkaan yhdistelmää) ja kaikista vituttavinta on se, jos edellä ajava/t eivät osaa ajaa tasaista nopeutta. Tämä toki vituttaa henkilöautoillessakin, mutta erityisesti raskaammalla kalustolla. Ymmärrettävää on se, että nopeus vaihtelee esim. ruuhkassa, mutta kun puoliltapäivin olet jollakin valtaväylällä liikenteessä ja näet edessäsi sen yhden kyyrän, joka ei osaa ajaa tasaista nopeutta, se alkaa vituttamaan. Minulla ei ollut tapana hiillostaa ketään takapuskurissa kiinni, mutta silti se vitutti, etteivät kaikki osaa ajatella muita ihmisiä liikenteessä.

                        Monesti meitä reippaammin ajavia ihmisiä haukutaan omaan napaan tuijottamisesta, mutta väitän, että myös tuollaiset kyyrät jotka eivät ollenkaan reagoi muihin kanssa-autoilijoihin, ovat yhtälailla oman napansa tuijottajia. Jos kerran on varaa ajaa vaihtelevalla nopeudella ja yleensä vielä tarpeettomasti alinopeutta, mikseivät he tällöin anna tilaa muille tai vaihtoehtoisesti aja hiljaisemmalla tiellä?

                        Palatakseni vielä rekkoihin, väitän että suurin osa munakuskeista on kuitenkin niitä perus henkilöautoilijoita, koska itse ainakin näin toistuvasti munakuskeja silloin kun ajoin kuorma-autoa.

                        Varsin tyypillisiä tilanteita olivat mm. ohitustilanteet joissa väkipakolla joidenkin on päästävä ohi, autoilijat jotka roikkuvat takapuskurissa kiinni (ja näin ovat kuorma-auton kuljettajan näkymättömissä) ja monet risteystilanteet joissa risteävältä tieltä ajetaan viimeiseen asti kuorma-auton eteen, koska ei haluta jäädä kuorma-auton taakse.

                        Munakuskeja löytyy varmasti ammattikuljettajistakin (itsekin montaa tapausta todistaneena), mutta vielä enemmän niitä näkee henkilöauton puikoissa. Ehkä tämä johtuu siitä, että henkilöautoilla ajavat myös sellaiset ihmiset, joita autoilu ei kiinnosta ja kuorma-autoa ajavat pääsääntöisesti vain ammattikuljettajat jotka ovat alalle hakeneet omasta tahdostaan.

                        Comment

                        • sassi
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2008
                          • 412
                          • Nivala

                          Originally posted by MakeH View Post
                          Tähän on hyvä keino varsinkin näin talvella, odottaa että tule joku helvetin iso mäki ja sen juurella hidastaa vauhdin olemattomiin. Kestää viikon että se scania pääsee taas matkanopeuteen!
                          En kyllä tuollaiseen haitantekoon ala, tuo on jo pahemman luokan haitantekoa ja suoraa vittuilua. Ei se minusta ole kenenkään etu että tuolla aletaan kanssa-autoilijoita "kouluttamaan" ja turhaan pinnaa kiristämään.
                          Arvostan ammattiautoilijoita, mutta valitettavasti siinäkin joukossa on noita munakuskeja. Tuossa minun todistamassa tapauksessa suuri osatekijä oli varmasti se venäläinen kilpi siellä perässä...

                          Itse pyrin aina ajamaan joustavasti ja muut huomioiden. Se ei ole minulta pois, jos joku ajaa nopeammin, annan ohituspaikan tullen tilaa ja tiputan hetkeksi vakkarin pois, niin se käy nopeammin ja turvallisemmin myös minun kannalta.

                          Todistin muuten tuolla reissulla kauempaa nähtynä senkin, että rekka lähti ohituskaistalla ylämäessä ohittamaan reilua alinopeutta ajavaa kyyrää, mutta kun rekka pääsi rinnalle niin löytyi kaasupoljin ja rekka joutui palaamaan takaisin omalle kaistalleen. Ja kun ohituskaista loppui, niin nopeus tippui ja kyyrääminen jatkui. Henkilöautolla tuollaisen ohittaminen ei ole ongelma, mutta silloin joutuu itse rikkomaan hetkellisesti nopeusrajoitusta aivan liikaa.
                          --
                          Sassi
                          - F10 530d
                          - KTM 690 Enduro
                          Ex. E90 330d, E46 330d

                          Comment

                          • dieseljussi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2010
                            • 592
                            • Suomi

                            Originally posted by sassi View Post
                            Todistin muuten tuolla reissulla kauempaa nähtynä senkin, että rekka lähti ohituskaistalla ylämäessä ohittamaan reilua alinopeutta ajavaa kyyrää, mutta kun rekka pääsi rinnalle niin löytyi kaasupoljin ja rekka joutui palaamaan takaisin omalle kaistalleen. Ja kun ohituskaista loppui, niin nopeus tippui ja kyyrääminen jatkui. Henkilöautolla tuollaisen ohittaminen ei ole ongelma, mutta silloin joutuu itse rikkomaan hetkellisesti nopeusrajoitusta aivan liikaa.
                            Poliisithan tutkaavat ahkerasti ohituskaistoilla ja puuttuvat ankarasti siihen, jos joku lain vastaisesti lisää nopeutta silloin kun toinen ajoneuvo on ohittamassa. Sitten heräsin ja huomasin, että vasemmalta kaistalta saa enemmän rahaa.

                            Comment

                            • MakeH
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1170
                              • Vantaa

                              Tuo ylinopeus nyt vaan on Suomessa kaikkein pahin rikos! Jopa niin paha, että se pitää mainita 2,58 promillen yhteydessä.



                              Jos tuo täti olisi ajanut todistetusti parikymppiä alle sallitun, olisi penalti ollut ehtoollista.

                              Comment

                              • baansku
                                BTCF Member
                                • Aug 2012
                                • 35
                                • Kirkkonummi

                                Oma munakuski tapaus sattui viime keväänä, kun lähdin kiihdyttämään kehä-3 länteen päin rampilta alas.. Noh silloinhan oli se kello 15 ruuhka alkamassa ja tasainen jono sieltä tuli 80km/h vauhtia. Ihmetyksekseni huomasin että kukaan ei viitsi antaa tilaa vaikka toinen kaista täysin vapaa joten piti puoliväkisin tunkea johonkin pikkuväliin ettei tarvinnu pientareella ajaa, tästä minun taakseni joutumisesta suivaantuneena joku pökötti-mies polkas kaiken minkä autostaan sai ja tuli rinnalle ja eteen ihan etupuskinta hipoen :think perään laitteli vielä keskisormet (?) minä näytin peukkua ja naureskelin kuinka voi ihminen vetää herneet nenään..
                                F20 118i LCI -16

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎