Tuli tuossa oltua hetken aikaa vilkkaassa kolmioristeyksessä odottamassa hyvää väliä mopopojan takana niin alkoi kyllä naurattaa kun pitää sitä kaasua vinguttaa kokoajan että kanssaihmiset kuulee varmasti kuinka hienosti derbi kiertää. No pari minuuttia tuota vingutusta katselin, kunnes kyllästyin ja oli pakko polkaista lapsellisuuttani kerran rajoittajalle, mitä tekee mopopoika, pelästyy ja mihinkään suuntaan vilkaisematta äkkiä täysillä liikkeelle vilkasliikenteisen tien yli, noh autoilijat kerkesivät jarruttamaan eikä sattunut pahemmin... Liikkuukohan noilla päässä mitään?:think
Itellä kävi sama toissapäivänä. "viriviri" derbi ampui suoraan risteyksen yli ja melkein seuraavissa valoissa odottavan mersun perään, komea lukkojarrutus ja mopo poikittain puolen metrin päähän mesestä. Ei niitä ajotunteja ilmeisesti turhaan suunnitella mopokortin hankkijoille
Hopeisen Yariksen kuski, joka lähes kiilasi minut motarilta ulos.
Tapaus sattui kolmostiellä hieman ennen Vantaata. Ajelin normaalia liikennevirran nopeutta ja ajoin vasenta kaistaa, koska oikealla kaistalla oli useampia rekkoja ohitettavana. Erään rekan takana ajoi hopeinen Yaris. En kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota, sillä ajattelin sen haluavan ajaa hiljempaa rekan takana. Kun oman auton keula oli suunnilleen Yariksen takaoven kohdalla, alkaa Yaris yht' äkkiä siirtyä ilman vilkkua kohti vasenta kaistaa. Onneksi refleksit toimivat ja tiukan jarrutuksen ja väistöliikkeen ansiosta pystyin välttämään törmäyksen. Onni onnettomuudessa oli, että minun takana ei ollut ketään lähietäisyydellä.
Kun sitten tilanteen jälkeen menin Yariksen ohi, huomasin kuskina olevan harmaapäisen mummon, joka nenä kiinni lasissa ajoi autoa. Mummo tuskin edes tajusi, että lähes kiilasi toisen auton kylkeen. Epäilenpä, että peilit tai kuolleen kulman havainnoiminen ovat täysin vieras käsite tälle kuskille. Havainnointikyky ei selkeästi enää riittänyt moottoritiellä ajoon.
Itellä vastaavia sattui useampia kun ajelin nelostietä Mäntsälä-Lusi ja toisinpäin viime viikonloppuna. Tosin kukaan ei ollut mummo tai vanha ukki. On se kumma kun ei jakseta odottaa sopivaa väliä, vaan formulatyyliin nopealla ohjauksella ilman vilkkua väliin ja useimmiten hitaammalla vauhdilla kuin vasen kaista etenee.
Epäilen, että syynä voi olla se, että jos laittaa vilkun päälle niin suurinosa ajaa raon umpeen ja tästä syystä koitetaan teleporttautua koloseen ihan kuin kukaan ei huomaisi auton siirtymistä toiselle kaistalle.
ex E91 320d käsiaskilla ex E46 330dat japski ranu ex E30 316i 4d
Hopeinen Yaris eestpoikainkilvis kehä III kello neljän ruuhkassa. Tulit tikkurilan rampista kehä III:lle itään päin, ensin piti matelevan ruuhkan sekaan painaa Yariksella niin paljon kuin Yaris jakaa ja kun kiihdytyskaista loppui hätäjarrutuksen kera kiilasit ensin tummansinisen E90 eteen vaikka tilaa ei ollut ja sen jälkeen vasemmalle kaistalle piti väkisin päästä eteeni vaikka tilaa en antanut idioottimaisen käytöksesi vuoksi vaikka käsimerkein näytit että tiessä on nimesi ja omistat sen. Idioottimainen kiireesi jatkui tämänkin jälkeen ties minne mutta toivottavasti et tapa tai kolaroi kuin itsesi, loppuu kiireet nopeasti tuolla tyylillä.
Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
Top Gear review
Ihmettelenpä vaan että miks ylipäätänsä väistätte näitä sankareita ketkä vaihtaa kaistaa ilman vilkkua tai koittaa kiilaa eteen? Mitäs jos siinä käykin omalle autolle jotain ja toinen vaaan jatkaa matkaa huomaamatta mitään.
Niin ikään hopea Yaris. Jotenkin tämä kyseinen malli hopealla värillä vetää munakuskeja puoleensa? AVK:lta lähdettiin ja tarkoituksena liittyä kehä 3:lle länteen päin. Yariskuski painoi edellä ramppia alas. Ruuhka-aikaan tietysti ajeltiin, mutta pahin ruuhka oli jo ohi ja tilaa oli liittyä mielestäni ihan reilusti. n. 25-30v äijä painaa ensin Yariksellaan vilkku päällä ohituskaistaa n. 80km/h, itse tulin perässä. Siinä vaiheessa, kun kaistaa oli jäljellä enää n. 20m oli pakko liittyä itse liikenteen sekaan kun ei ko. pöljä Toyotallaan saanut mitään aikaiseksi.. paineli sitten penkan puolelle hiekka pöllyten ja jäi sinne seisomaan! Päivän naurut ainakin saatiin faijan kanssa!!
e36 328 Cabriolet -95
e36 318iS Coupe -92
e36 325 Coupe -92
Ihmettelenpä vaan että miks ylipäätänsä väistätte näitä sankareita ketkä vaihtaa kaistaa ilman vilkkua tai koittaa kiilaa eteen? Mitäs jos siinä käykin omalle autolle jotain ja toinen vaaan jatkaa matkaa huomaamatta mitään.
Aika luonnollinen reaktio on koittaa estää törmäys, vaikka ei olisikaan oma vika. Melko kylmähermoinen kaveri saa olla, joka motarinopeuksissa silmää räpäyttämättä antaa toisen auton tulla kylkeen ilman yritystäkään estää kolari.
Aika luonnollinen reaktio on koittaa estää törmäys, vaikka ei olisikaan oma vika. Melko kylmähermoinen kaveri saa olla, joka motarinopeuksissa silmää räpäyttämättä antaa toisen auton tulla kylkeen ilman yritystäkään estää kolari.
Näimpä, ja vakuutusyhtiökään harvoin antaa tarpeeksi rahaa mielipahaan kun oma auto on solmussa.
Aika luonnollinen reaktio on koittaa estää törmäys, vaikka ei olisikaan oma vika. Melko kylmähermoinen kaveri saa olla, joka motarinopeuksissa silmää räpäyttämättä antaa toisen auton tulla kylkeen ilman yritystäkään estää kolari.
Niimpä, ei sitä voi tietää mihin suuntaan se oma auto lähtee, jos tulee kosketus. Siinä voi lähtee henki tai pahimmassa tapauksessa vammautuu pysyvästi.
Jos nyt tuon tuninggin kommentin ymmärsin, niin melkoinen aivopieru pörähti.
ex E91 320d käsiaskilla ex E46 330dat japski ranu ex E30 316i 4d
Nyt on valitettavasti pakko antaa rukkasia yhdelle bemarikuskille ja toiselle maasturikuskille.
Lauantaina olin ajamassa illalla Laihialta Vaasaa kohti ja lähdin ohittamaan 100:n alueella noin 75 kulkevaa letkaa. Olin jo päässyt vimpan auton ohi ja viilettelin menemään sitten jonon keulaa kohti KUNNES joku E34 touring kuski päätti väistää edestään rekkaparkkiin kääntyvää autoa samalle kaistalle, missä olin menossa letkan ohi. Saatana kun oli mälli lähellä!!! Eikö voi vain kaasulta jalkaa nostaa ja hidastaa kun näkee jonkun edestään kääntyvän eikä paahtaa takapuskurissa samaa vauhtia ja lopuksi "koukata" vastaan tulevien kaistalle!
En sitten lähtenyt enää ohi kysyisestä suharista, niin motarilla homma jatkuu, mutta ei enää saman tosin kuskin osalta. Lähdin Bemarin peesissä heti motarin alussa letkaa aiheuttaneen kotteron ohi. Jonkun ikivanhan pakun perässä oli sitten joku iso maasturi ja se meni ihan pakun puskurissa kiinni. Ajattelin sen olevan hinauksessa kun oli niin puskurissa kiinni. Kun olin maasturin vieressä, niin se sitten päätti vetää samaan aikaan vinkkarin päälle ja alkoi kampeamaan sinne ohituskaistalle. Ei muuta kun liinat kiinni ja räikkä päälle!!
Suomalaiset eivät nähtävästi osaa ajaa leveäkaistatiellä, vaikka ohjeet sen käyttämistä varten on kirjoitettu tien laitaan kissan kokoisin kirjaimin. Harvemmin tulee käytyä Itä-Suomessa, mutta viime viikolla kävin Lappeenrannassa ja sai oikein ihmetellä, kuinka monet venäläisetkin henkilöautoilijat ajoivat leveäkaistatiellä paremmin kuin suomalaiset. Helkkarin pölkkypäät ajavat aivan siellä keskiviivan tuntumassa ja päässä ei raksuta siinäkään kohtaa kun näkee muiden ajavan tien laidassa. Tuollainen toiminta kokonaan tuhoaa sen idean, mikä leveäkaistatiellä on.
Sekin ihmetytti kun monet eivät uskalla ohittaa toista autoa, jos vastaan on tulossa asianmukaisesti tien laitaa pitkin toinen auto. Ei kai se kiellettyä ole ohittaa leveäkaistatiellä, jos joku tulee vastaan? Eri asia olisi siinä tapauksessa, että vastaantulijakin ohittaa jotakuta, jolloin ei välttämättä kannata ohittaa itse.
Ja nyt tänään törmäsin Tampereen ohitustiellä johonkin kotipoliisiin, joka jäi ohituskaistalle ajamaan rekan viereen 80 km/h, vaikka oli 100 km/h rajoitus. Pari minuuttia kyseinen autoilija tahallaan hidasteli rekan vierellä, kunnes rekkakuski itse tajusi jarruttaa ja päästi autot ohitse. Kaikki jotuivat sääntöjen vastaisesti ohittamaan oikealta, koska tämä kotipoliisi ajoi koko ajan vasenta kaistaa alinopeudella ja kehtasi vielä vilkutella valoja kaikille ohittajille.
Suomalaiset eivät nähtävästi osaa ajaa leveäkaistatiellä, vaikka ohjeet sen käyttämistä varten on kirjoitettu tien laitaan kissan kokoisin kirjaimin. Harvemmin tulee käytyä Itä-Suomessa, mutta viime viikolla kävin Lappeenrannassa ja sai oikein ihmetellä, kuinka monet venäläisetkin henkilöautoilijat ajoivat leveäkaistatiellä paremmin kuin suomalaiset. Helkkarin pölkkypäät ajavat aivan siellä keskiviivan tuntumassa ja päässä ei raksuta siinäkään kohtaa kun näkee muiden ajavan tien laidassa. Tuollainen toiminta kokonaan tuhoaa sen idean, mikä leveäkaistatiellä on.
Sekin ihmetytti kun monet eivät uskalla ohittaa toista autoa, jos vastaan on tulossa asianmukaisesti tien laitaa pitkin toinen auto. Ei kai se kiellettyä ole ohittaa leveäkaistatiellä, jos joku tulee vastaan? Eri asia olisi siinä tapauksessa, että vastaantulijakin ohittaa jotakuta, jolloin ei välttämättä kannata ohittaa itse.
Ja nyt tänään törmäsin Tampereen ohitustiellä johonkin kotipoliisiin, joka jäi ohituskaistalle ajamaan rekan viereen 80 km/h, vaikka oli 100 km/h rajoitus. Pari minuuttia kyseinen autoilija tahallaan hidasteli rekan vierellä, kunnes rekkakuski itse tajusi jarruttaa ja päästi autot ohitse. Kaikki jotuivat sääntöjen vastaisesti ohittamaan oikealta, koska tämä kotipoliisi ajoi koko ajan vasenta kaistaa alinopeudella ja kehtasi vielä vilkutella valoja kaikille ohittajille.
Tämä on niiin yleistä tuolla 6-tien leveäkaitaosuuksilla! Parhaita suorituksia on mielestäni, kun matkailuauto tms. ajaa oikeata reunaa niinkun pitääkin, ja takaa tuleva päättää jäädä kärkkymään ohitusta siihen keskiviivan viereen (auton verran vierellä jo valmiiksi) ja odottaa, kun vastaan tulee autoja myöskin tien reunaa niinkuin pitää. Ohi ei uskalleta mennä, vaikka tilaa olisi noin 4 auton leveyttä.
Siinä on sitten tehokkaasti blokattuna koko leveäkaista. Joskus joutuu torvea käyttämään, kun ei tajuta, että joku/jotkut uskaltaisivat ohittaa, vaikka vastaan tuleekin auto tien toista reunaa pitkin.
Semi-offtopic pelastaen, viikon munakuski voi olla vaikka nuori naikkonen, joka hitaan varmasti meinasi Turussa peruuttaa parkista autoni keulaan torvesta huolimatta, onneksi refleksit toimivat sittenkin parin tööttäyksen jälkeen, tilaa ei ollut itsellä alkaa peruuttamaankaan. Peilit on keksitty, ja niskakin kiertyy...
Sekin ihmetytti kun monet eivät uskalla ohittaa toista autoa, jos vastaan on tulossa asianmukaisesti tien laitaa pitkin toinen auto. Ei kai se kiellettyä ole ohittaa leveäkaistatiellä, jos joku tulee vastaan? Eri asia olisi siinä tapauksessa, että vastaantulijakin ohittaa jotakuta, jolloin ei välttämättä kannata ohittaa itse.
Jos on vastaantulijoita niin ohittaa saa jos sen voi tehdä ylittämättä keskiviivaa eli oman kaistan puitteissa..
Suomalaiset eivät nähtävästi osaa ajaa leveäkaistatiellä, vaikka ohjeet sen käyttämistä varten on kirjoitettu tien laitaan kissan kokoisin kirjaimin.
Leveäkaistateistä julkaistiin jokunen viikko sitten "tutkimus", jonka perusteella ne ilmeisesti lopetetaan. Onnettomuudet eivät vähentyneet, joten leveäkaistatiet tulkittiin yhtä vaarallisiksi tai turvallisiksi kuin sama tie ilman ohitusmahdollisuutta. Toimistorotilta jäi ilmeisesti huomioimatta, että jos keskinopeus on suurempi kuin aikaisemmin ja onnettomuuksia tapahtuu silti saman verran, on tie luonnollisesti paljon turvallisempi kuin edellinen. Voitaisiin tehdä samaan hintaan tutkimus jonka mukaan metsäautoteillä sattuu vähän kolareita ja muuttaa valtaväylät metsäautoteiksi.
Leveäkaistateistä julkaistiin jokunen viikko sitten "tutkimus", jonka perusteella ne ilmeisesti lopetetaan. Onnettomuudet eivät vähentyneet, joten leveäkaistatiet tulkittiin yhtä vaarallisiksi tai turvallisiksi kuin sama tie ilman ohitusmahdollisuutta. Toimistorotilta jäi ilmeisesti huomioimatta, että jos keskinopeus on suurempi kuin aikaisemmin ja onnettomuuksia tapahtuu silti saman verran, on tie luonnollisesti paljon turvallisempi kuin edellinen. Voitaisiin tehdä samaan hintaan tutkimus jonka mukaan metsäautoteillä sattuu vähän kolareita ja muuttaa valtaväylät metsäautoteiksi.
Mutta jos keskinopeus on suurempi ja onnettomuuksien määrä sama, eivätkös sattuvat onnettomuudet ole silloin pahempia? Mitä nyt satunnaisesti olen noilla leveäkaistaisilla ajanut, olen havainnut, ettei niillä osata ajaa kuten pitäisi, onnettomuusriski kasvaa ja ko. tiet pitäisi poistaa vaarallisina. Ehkä ne kannattaisi muuttaa kolmikaistaiseksi, jossa ohituskaista vuorottelee. Toisaalta ei täällä ohituskaistateilläkään osata ajaa...
Comment