Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tänään koeajoin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    Tänään koeajoin

    Kaivarissa on tällä hetkellä, jonkin sortin Audi tapahtuma ja alle sattui sitten Audi TT. Aikaa oli niin vähän etten edes huomannut lukea mallimerkintöjä! Malli oli Cabrio ja kesäpäivä mitä mainioin Koneena luultavasti 3.2, koska teho ei tuntunut loppuvan yhtäkkiä. Toinen vaihtoehto olisi 2.0TFSI, mutta noiden suorituskyky lienee aika sama, joten perstuntumalla erottaminen ei ollut helppoa.

    Aluksi huomio kiinnittyi mukavaan ajoasentoon ja laadukkuutta ja ennenkaikkea ilmeikkyyttä hehkuvaan kojelautaan. Nappulat tuntuivat jämäkiltä ja jokaista yksityiskohtaa oli harkittu. Sisustan yleisilme ei ole yhtä funktionaalinen kuin uusissa 3, 5-sarjoissa, vaan tässä on panostettu näyttävyyteen ja visuaaliseen laadukkuuteen.

    Ajossa huomasi heti tehon alakierroksilla. Sitä oli runsaanlaisesti (tosin missäpä ei olisi 2 litraisen vaparin jälkeen. Vaihteisto oli DSG ja heti alkuun miinuksena se, että keppiä eteenpäin liikuttaessa vaihtoi isommalle. Tähän ei kyllä heti totu. Onneksi löytyi myös ratti vaihteet, jotka toimivat loogisesti: oikealtä ylös ja vasemmalta alas. DSG tarjoaa todella siis todella suurta ajovaihdetta eri ajotilanteissa. Kierrokset olivat noin 1200rpm luokkaa 40 vauhdissa. Eihän tässä mitään, mutta laatikko antoi myös jonkin verran vedättää lähes tyhjäkäyntikierroksilta. Nappivaihteilla taas sitten pääsi nauttimaan koneen tehoista, myös alakierroksilla. Näinkin pieniin kierroksiin varmasti tottuu, vaikka kokemusta on jonkin verran jo V8:lla ajosta, joka sekään ei turhia kierrä.

    Vaihteisto tuntui tomivan loistavasti ja vaihdot olivat ripeiät, niin ylös- kuin alaspäinkin. Moottori piti ns. urheilullista pörinää kiihdytyksissä. Jotenkin häiritsi kun pörinä vaikutti keinotekoiselta. Välitykset oli kohtuullisen pitkät jolloin kiihtyvyys ei tuntunut erityisen huimalta vaikka suoritusarvot ovatkin hyviä (5,9s 0-100km/h). Tämä taitaa vaivata jokaista uutta autoa. Tasaisesti voimansa antava moottori ei tuota samanlaista kiihtyvyyden tunnetta kuin vanhemmat autot. Maisema kyllä vaihtui ja mittaria oli vaikea uskoa. Nopeuden muutokset tapahtuivat hyvinkin liukkaasti tarvittaessa. Parasta koeajossa oli kelata täysi kiihdytyksellä vaihteieta läpi. Vaihdot tapahtuivat kerrankin ripeästi ja oikeilla kierrosluvuilla.

    Ajotuntumat oli ensialkuun positiivisia. Ohjaustuntuma huokui varmuutta ja autoon pystyi luottamaan heti alkuunsa. Alusta ei ollut mitenkään kova, vaan päinvastoin yllättävän mukava. Sporttista ajoa ei tullut harrastettua, joten tämän enempää vaikea sanoa alustasta tosi toimissa. Ohjaus oli melkoisen tehostettu, joten autoa enemmän ajaessa huomasi tuntuman puutteen mitä alla tarkalleen oikein tapahtuu.

    Kokonaisuutena varmasti erinomainen peli mutta enpä ollut ällikällä lyöty. Ehkä manuaali toisi tämänkaltaiseen autoon lisää fiilistä. Ehkä seuraavaksi voisi mennä S5:sta kokeilemaan!

    Jatkotksi voi muut pistää omia kokemuksia mistä tahansa koeajosta!
    Last edited by Vanquish; 08-08-2007, 20:52.
  • arpuC
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 1377

    #2
    Originally posted by Vanquish View Post
    Koneena luultavasti 3.2, koska teho ei tuntunut loppuvan yhtäkkiä. Toinen vaihtoehto olisi 2.0TFSI, mutta noiden suorituskyky lienee aika sama, joten perstuntumalla erottaminen ei ollut helppoa.
    Ööh, 50hp 3,2 hyväksi samoin vääntöä on 40nm enemmän. Luulis jo äänistä erottuvan ja viimeistään kutoskoneen sitkeyteen vrt. neloskoneeseen. Sekä toinen on nelikko ja toinen etuveto
    Miks sä sytytit Bemarin palaa?
    En löydä enää sun luo
    Teitkö sä tän tahallaan?
    Nyt kaikki palaa.

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1961
      • Hki

      #3
      Originally posted by arpuC View Post
      Ööh, 50hp 3,2 hyväksi samoin vääntöä on 40nm enemmän. Luulis jo äänistä erottuvan ja viimeistään kutoskoneen sitkeyteen vrt. neloskoneeseen. Sekä toinen on nelikko ja toinen etuveto
      Eipä sitä tiedä jos ei ole vertailukohtaa. Ja asvaltilla pitää kans ESP.n kanssa. Hävettää myöntää mut ei sitä heti tiedä mikä peli oli kyseessä.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by arpuC View Post
        Ööh, 50hp 3,2 hyväksi samoin vääntöä on 40nm enemmän. Luulis jo äänistä erottuvan ja viimeistään kutoskoneen sitkeyteen vrt. neloskoneeseen. Sekä toinen on nelikko ja toinen etuveto
        Jos auto on täysin outo peli niin siinä voi vain miettiä että onks kymppi paljo vai vähä.. Mulla ei ole mitään käryä miten TT:n koppa liikahtaa moottorilla x tai y.
        Missäs uutta TT:tä saa koeajaa, vois käydä testaamassa ne syheröominaisuudet.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • snelle
          BTCF Member
          • Aug 2005
          • 611
          • Tampere

          #5
          Ite on tullut ajeltua tollasella 3.2 TT:llä, tosin umpinaisella. Hyvinhän se liikkuu, mutta ei siinä tunne sitä kiihtyvyyttä, vaikka tehdas lupaakin 0-100km/h 5,7s. Huippuja ei oo tullu kokeiltua, vielä. Jämäkkä peli kaikenkaikkiaan.
          F11 520dA M-sport

          ex: e30, e36, e39, e46, e61, e91

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1961
            • Hki

            #6
            Originally posted by petrolhead View Post
            Jos auto on täysin outo peli niin siinä voi vain miettiä että onks kymppi paljo vai vähä.. Mulla ei ole mitään käryä miten TT:n koppa liikahtaa moottorilla x tai y.
            Missäs uutta TT:tä saa koeajaa, vois käydä testaamassa ne syheröominaisuudet.
            Kaivopuistossa. Samasta paikasta löytyy A5, S5, Q7 jne. Aattelin mennä vielä S5:n ajaa Koeajoraporttia tulossa.

            Comment

            • e36next
              BTCF Member
              • May 2004
              • 1574
              • Hattula

              #7
              Todennäköisesti olet ajanut TFSI:llä. Mielestäni Mutterilla ei ollut 3.2 V6:sta kun käytiin siinä kääntymässä punaisella NSU:lla 3.2:ssa äänet sen verran setämiesmäiset varsinkin ikkunat auki ajettaessa että tietää pellin alla olevan jotain nelisylinterisestä poikkeavaa.
              BMW M3 e90 6-spd ´08 Silverstone II
              Mazda 6 2.0 Skyactiv-G Vision Automatic SW ´20
              Ford Fiesta 1.0 Ti-VCT 80hv "Ahvenisto - 1.52 Edition" ´13

              Comment

              • Komu
                BTCF Member
                • Sep 2004
                • 1037
                • Nurmijärvi

                #8
                Karuselliltä S5:n koeajo:

                Kävin polkasee ku oli vapaa-aikaa. Oma auto tuntu ton jälkeen ihan mopolta. 354hp liikutti ihan kivasti, ainut vaan etten tuota manuaalia oikein osannu käskeä enää, kun oma on automaatti. Kallis pikkuautohan tuo on, mut jos rahaa olis ni tollanen vois olla naisen kauppakassina hyvinkin.

                Enpä oo ikinä noin helpolla saanu autoa koeajoon. Ei muuta ku lause et pääseeks tota koeajamaan? ja sit allekirjoitus ja baanalle. Tosin tyttönen tuli istumaan kyytiin koko 30min kestäneelle koeajolle.

                Bmw:n vastaava tapahtuma olisi tervetullut. Luulenpa että bemun kolmossarja coupena olis ajamisen arvoinen...
                E70 X5 40d + F31 330d
                Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                Comment

                • ///Mikko
                  Pornographer
                  • Jan 2003
                  • 3202
                  • Helsinki

                  #9
                  Pystyykö tuolta Karuselliltä heittää mitään fiksua lenkkiä tuossa ajassa?
                  E84 BMW X1 2.0d XDrive
                  Ex: BMW F45 225xe Active Tourer M-Sport
                  ex: BMW E46 330CiA Individual

                  Comment

                  • Stone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 4074
                    • Helsinki

                    #10
                    Tuossa yksi aamu tuli itiksessä samoihin valoihin viereen tuollainen A5:nen. On muuten TODELLA onnistunut korimalli! Vaikkakin kohtuu kookkaalta coupelta vaikutti äkkiseltään.. Miltäs Komu sisätilat jne. vaikutti?
                    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                    VW Pornstarter (työjuhta)
                    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                    Finnmaster T8







                    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                    Comment

                    • Pande
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 1324
                      • Helsinki

                      #11
                      prkl, täytyypi käydä itekkin katsomassa toi kaivarin meininki, kun tästä töistä nyt lähden.

                      Olis kiva päästä ajamaan kyllä s5:sta. Ruuhka aikaan vaan ei mihinkään ennätä kovin lyhyessä ajassa. Länsiväylä varmaan lähimpänä mut ruuhka pahinta
                      Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
                      330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
                      sigpic

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        #12
                        Originally posted by Pande View Post
                        prkl, täytyypi käydä itekkin katsomassa toi kaivarin meininki, kun tästä töistä nyt lähden.

                        Olis kiva päästä ajamaan kyllä s5:sta. Ruuhka aikaan vaan ei mihinkään ennätä kovin lyhyessä ajassa. Länsiväylä varmaan lähimpänä mut ruuhka pahinta
                        Itse ennätin lahdenväylälle. Ei kait siellä mitään aikarajoja ole? Mulle ei ainakaan mitään sanottu ja ihan yksin sain ajella

                        Comment

                        • Vanquish
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1961
                          • Hki

                          #13
                          updatee

                          Tulipas kokeiltua Opel Insignia Asenne oli ainakin kohdallaan koeajoelle lähdettäessä: Oooppeli...

                          Ulkoa muotoilu on vähän särmikkäämpää kuin entisellä vectralla. Sisältä laatufiilis on noussut huimaavasti ja on samalla barilla mondeon tai paskatin kanssa! Ihan tosi. Vakio penkit ovat tukevat ja sisusta on semimuoviton. Muutamissa kohdissa on kovaa muovia, joka luo halpisvaikutelmaa (mutta näin on myös cmesessä!). Kokonaisuutena sisusta on kuitenkin, kuten todettua kilpailijoiden tasolla.

                          Se mikä tästä koeajosta tekee mainitsemisen arvoinen on alusta! Alla oli 17" kitkat. Meno oli hiljaista jopa näinkin isolla rengaskoolla. Mutta hiljaisuus ei johtunut ainoastaan renkaista vaan korista ja sen äänieristyksestä. Siis E39 omistaja kehuu Insignian äänieristystä?? jep! Tämä todellakin on laadukkaasti äänieristetty. Esim. ovissa on tupla karvaverhous ääniä eristämässä ja suomalaisilla nopeuksilla tuuli ei suhise. Kone meluaa reilusti enemmän kuin oma bensakone mutta muuten on hiljaisen oloista menoa. Rengasmelu on vähäistä mutta se kaikkein hämmästyttävin seikka on töyssyjen ylitys. Missään en ole näin hienostunutta alustaa vielä nähnyt (vertailupohjana e90, c200cdi, Passat). Kuopissa ei todellakaan kuulunut mitään ylimääräistä. E90 pitää jonkinlaisen mekaanisen äänen, ei kuitenkaan kolahdusta. Passat taas pitää laadukkaan oloisen mutta kuuluvan äänen. Ooopeli ei pidä -se on todellakin yhtä puuta. Rengas vaan humahtaa kuoppaan ja takaisin. Ei pelkoa että ovitiivisteet natisisivat kuopissa kuten 300 ja 500 sarjoissa. Näin siis puolen tunnin koeajon perusteella, tiedä sitten miten toimii kun on pakkasta, likaa, kosteutta jne jne... Alusta on myös laadukas käännettäessä mutkaan. Ei kovin kummoista kallistelua ja niihin voi mennä reippailla otteilla. Auto ei innosta samalla tavalla AJAmiseen kuten bmw, mutta arkiajoon varmasti kelpokärry.

                          Vähän sitä miettii mitä siinä premium luokassa saa. Alusta on vähintäänkin audin, bemarin ja mersun tasoa. Meno on hiljaisempaa kuin A4ssa, mutta taas hiukan äänekkäämpää kuin cmersussa. Jos ei muuten niin premiumit on perinteisesti erottanut konevalikoima. Nyt tähän ooppeliin saa suht laajasta reviiristä valita sopivan koneen. 2 litran diisselit ovat pienikulutuksisia, mutta ei tehoissa pärjää parhaille. Toisaalta taas bensaturbot laajentavat huomattavasti konevalikoimaa normi perheautoluokassa. Varusteita on tarjolla tähänkin ne tarpeelliset ja niiden hinta on murto-osa audin tai mb:n vastaavista. Vakiona löytyy jo ipod liitäntä jne.

                          Jos moottorista jotain sanoo, niin se on varmaan aika perusakauraa nykystandardeilla. Vääntöä löytyy mutta ainakin se pehmoisempi 2litrainen on juuri niin verkkainen kuin noin 100kw teho antaa ymmärtää = selässä tuntuu vääntö mutta mittari ei nouse samaan tahtiin kuin perstuntuma antais ymmärtää. Ei hiljaisimpia koneita mutta tuon kanssa voi elää, toisin kuin edesmenneen VAG 1,9tdi::n.

                          Mutta siis tuo Insignia on todellakin huipputuote luokassaan, ainakin yleiseen maineeseen ja odotuksiin nähden. Silti en ooppelia ostais muotoilun ja imagon takia.

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by Vanquish View Post
                            Vääntöä löytyy mutta ainakin se pehmoisempi 2litrainen on juuri niin verkkainen kuin noin 100kw teho antaa ymmärtää = selässä tuntuu vääntö mutta mittari ei nouse samaan tahtiin kuin perstuntuma antais ymmärtää.
                            Sittenhän se toimii väärinpäin jos ymmärsin oikein kirjoittamasi. Esim 535d:n kiihtyvyys tuntui pehmoisemmalta kuin odotin. Nopeusmittariin vilkaisu: "Voi vittu!"->Jarrua ja vilkuilua ympärille. Toisin sanoen vetää läpi kierrosalueen koko ajan tasaisen vahvasti.
                            Piti nyt kaivaa paras ajamani diesel ja vielä iso sellainen vertailukohdaksi, mutta pointti pätee..
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Vanquish
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1961
                              • Hki

                              #15
                              uppia:

                              Liuta koejoaja:

                              Uusi focus 150hp:
                              -Sisustan laadukkuuseen selvästi panostettu, pintamateriaalit pehmeää ja muutenkin selvästi panostusta joskin yleisilme sekava. Kone on melko hyvä: tehoa alakierroksilla mukavasti ja sitten myös aivan ylhäällä tapahtuu. Näiden välissä vähän kuollutta. Hiljaisuus on vaikuttavaa tässä koko luokassa. Ajettavuus mallia todella helppo: kytkin, ohjaus jne on helppo heti omaksua. Positiivinen kuva jäi ja varmasti luokassaan kärkipään autoja.

                              bmw 320d efficient dynamics
                              Tuttu auto, joten keskitytään muutamiin havaintoihin.
                              -rengasmelu suurempi kuin focuksessa! Tosin isommat pyörät mutta silti. Renkaina hakka nastat, jotka tuottivat melkoisen yllätyksen. Ohjaus on todella hidas -kun kääntää ei tapahtu mitään vaan käännös kantautuu renkaisiin puolisekuntia myöhässä. Tässä kohdin ratti on jo eri asennossa ja taas korjausliike puoli sekuntia myöhässä. Esim. vasemmalta oikealle ratin heiluttelu oli todella kummallista ja jopa vaarallista. Tiedän että tämä on täysin kiinni rengastuksesta, ja olen ajanut muilla renkailla samanlaista autoa ja silloin ei ongelmaa ole ollut. Mutta näin hitaasti ohjautuvaan renkaaseen en ole ikinä tutustunut enkä halua toista kertaa ajaa moisella! Vai voisikohan dynamic drive tehdä moista talvirenkaiden kanssa? (saako edes moista kolmoseen?)

                              Joskus täällä on vertailtu ko. mottia 523:een ja nyt sain faktaakin: 80-120km/h ajaksi 5.0s (racechroono) ja omalla joskus kellottanut 5.5s. Nämä siis vain yhdellä vedolla ja mittaepätarkkuutta voi hyvinkin olla molemmissa luvuissa. Mutta perstuntumallakin suunnilleen noinpäin.

                              Audi A6:
                              -Tämä uusin versio on jo täysin vertailukelpoinen viitossarjaan. Enään ei ole laivan tuntua vaan tätähän voi jopa Ajaa!! Alla olleet 18" kitkat tarjosi tautisen pidon. Samanlaista pitoa ei ole tullut juuri missään ajamassani autossa vastaan (kitkoista huolimatta). Jälleen tosin melua oli enemmän kuin focuksessa, johtuen isommasta rengaskoosta.

                              Dieseli on sikäli erikonen että sisälle kaikki raksutus on poissa ja tilalla voimasuhina. Vetoa on paljon. Tuntuu selkeästi nopeammalta kuin 530d, vaikka paperilla ajat hyvin tasoissa. Vasta 740d tarjoaa samanlaista potkua. Paikaltaan lähdössä tunne on kuin 550i:ssä, vaikka niin ylös ei kierräkään. Harvoja dieseleitä mitkä oikeasti tuntuu todella nopeilta! Ohjauksesta en sen kummemmin osaa sanoa, kun kitkat oli alla. Kokonaisuutena siis täysin 5-sarjan veroinen, mutta voittajan selvittämiseksi pitäisi ajaa tunteja vuorotellen. Ero audin ja bmw:n välillä on mielestäni kaventunut melkoisesti.
                              Last edited by Vanquish; 09-04-2011, 17:31.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎