Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seiskamietteitä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    Seiskamietteitä

    Hiukan tuohon E34 korimalliin pettyneenä, mutta BMW merkkisistä autoista pitävänä on alkanut mietityttämään nuo seiskat. Jo muutama vuosi sitten oli ykkösvaihtoehtona E32 735ia, mutta tuolloin sattuma ostatti C124 Mersun. Sittemmin tuo E32 on jäänyt pois ikänsä puolesta mielestä. Kiinnostuksen kohteena onkin nyt E38 mallisarja.

    Asia on kuitenkin niin, että juuri nyt en aio autoa vaihtaa. Ensin on seurattava että mihin suuntaan nämä saaste, polttoaine ja autoverotusasiat menevät. Sitten sen jälkeen täytyy päättää ensinnäkin se onko E38 ylipäänsä se minkä voisi vielä ostaa. Jos sellaisen hankkiminen tuntuu vielä viisaalta niin edessä olisi vielä mallin valinta.

    Tällä hetkellä 540ia:lla penareista viimeksi ajaneena olen jostain syystä alkanut kiinnostumaan näistä pienempi moottorisista seiskoista. Lähinnä kai mallista 728ia (jos saa niin vielä pitkänä l mallina). Mitä enemmän herkkuja sen parempi. Toisaalta jos dieselverotukseen tulee huhuista huolimatta jokin järki (kuten dieselvero pois jne.) olisi 725 mallikin mahdollinen, näyttää vaan olevan aika harvinainen ainakin Suomessa. 728 mallien hintahaitari on nettiautossa aika laaja n. 12-22te. Mitenkäs 730 malli. Paljonko eroaa 728:sta (esim. tehoissa ja suorituskyvyssä yms.) kun hinnat pyörii samoissa lukemissa. 735-740-750 mallit ei kiinnosta.

    Pari kysymystä:
    E34 tuntui kovin vikaherkältä autolta. Mitenkäs tuo E38? Tekniikkaa ja sähköhärpäkkeitä on vieläkin enemmän, onko laatu parempaa, vai onko seiskossa vielä enemmän ongelmia? Kannattaako automaatti, vai manuaali? Mitä kaikkea kannattaa huomioida autoa etsiessä, siis mitä varusteita kannattaa ehdottomasti metsästää ja onko jokin vuosimalli, jossa tulee merkittäviä parannuksia autoon?

    Onko heittää linkkiä tai laittaa ketjuun seuraavia arvoja 725-728-730 malleista man/aut:

    0-100km/h - Huiput - Kulutus

    Itse kokisin navin, ilmastoinnin, sähköpenkit ja vakionopeusäätimen mukaviksi. Kattoluukkua en missään nimessä haluaisi, enkä nahkapenkkejä, mutta onko noita edes saanut muilla? Mites talvivarustelu? Lohkiksia saanee malliin kuin malliin? Auto tulisi siis ihan käyttöautoksi.
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    #2
    Miksei 740i olisi hyvä käyttöauto myös talvella. Säteilijät kiinni niin hyvin pelittää. Ei E38 minun kuulemani ymmärrykseni mukaan ole edes niin vikaherkkä kuin E39. M62:lla saa suorituskykyä ja luonnetta autoon ihan eri tavalla. Ja onhan sitten se nokivasara vaihtoehtokin olemassa. Varusteet kannattaa katsoa mahdollisimman hyviksi..

    Jos olen oikein ymmärtänyt niin..
    Tuota autoveroasiaa tuskin kannattaa jäädä odotelemaan. Saa nimittäin odottaa useamman vuoden kun ei tämän hallituksen ohjelmaan kuulu. Käyttöverot tulee voimaan 2010 joten sinnekin joku tovi menee. Ainut mikä on niin polttoainevero nousee jonkin verran nyt syksyllä, mutta kuitenkin niin vähän, että ei vaikuta juurikaan tankillisen hintaan.
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2195
      • kaustinen

      #3
      750i ei saa lohkolämmitintä/säteilijöitä muihin saa. Hinnat yleensä pomppaa jos auto on 9/98 uudempi facelift. 730 on 3.0 kasilla jonka korvaa 96- 735 malli. Steppi laatikko taitaa tulla kans 96-. Kangassisustan on saanu mut aika harvinainen se on.
      725tds man 0-100: 11.5 aut: 12.2
      728i man: 8.6 aut: 9.6
      Last edited by sirkus; 26-08-2007, 13:01.
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • Mika V.
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 37

        #4
        E38 725tds ja 728i

        Kokemukseni mukaan molemmat "pikkumoottorit" riittävät liikuttamaan seiskaa käyttöautolle sopivaan tahtiin. Oma diesel oli automaatti ja bensa manuaali.

        725tdsA (vm. -96) vei parhaimmillaan 6,4 ltr/100 km tasaisessa matka-ajossa. Keskikulutukset maantievoittoisessa ajossa olivat 6,7 - 7,3 ltr/100 km. Pätkäajossa kuluu sitten reilusti enemmän, jopa yli 10 ltr/100 km.

        728i (vm. -98) vei vähimmillään 7,3 ltr/100 km, normaalisti pääsee matka-ajossa 7,5 - 8,2 ltr/100 km. Näin ollen manuaali 728i vie noin litran enemmän kuin automaatti 725tds mutta vähällä menevät molemmat huomioiden auton massan. Tietenkin nykyisellä diesel-verotuksella pitää ajoo jo kohtuu paljon että kuittaa diesel-veron.

        Mittaustulosten valossa 730i (V8) ei ole juuri sen kulkevampi kuin 728i mutta kuluttaa bensaa reilusti enemmän. Esim kiihtyvyys 0-100 km/h on molemmilla muistaakseni 8,6 s. Lisäksi huolto lienee 6-syl. huokeampaa kuin 8-syl.

        2,8 litran vanos-kone on oikeasti erittäin sopiva moottori E38:n, kun ajatellaan autoa puhtaasti käyttöpelinä: vääntävä, kulkee riittävästi, kuluttaa vähän ja kohtuuhintainen ylläpidettävä. Jos kilometrejä tulee reippaasti ei 2,5 tds konettakaan kannata unohtaa kunhan vaan löytää hyvän ja huolletun yksilön.

        -Mika-
        E63 T AMG `Designo´ -07
        E350 T A BLUETEC 9G Elegance -13

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          #5
          Kiitoksia vastauksista.

          Vähän riippuen tulevista valtiovallan räknäyksistä tuo voisi olla joko 725 tai 728 ja tosiaan mieluiten ial malli kangaspenkein, automaatti-ilmastoinnilla, vakkarilla yms. Onko muuten kaikissa joissa on vakio navi myös vakiona C-kasettisoitin? Jos näin on niin taidan ostaa navin erikseen. Jotenkin hylkii pää noita vanhoja mankkoja. (Tiedän, tällaisessa autokaupassa ei pitäisi olla merkitsevä asia, mutta...)


          Tätä autoa voisi etsiä ajan kanssa ja pikkuhiljaa muutenkin. Sellaista sopivaa yksilöä, jossa olisi ellei kaikki niin suurin osa valmiina.
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            #6
            On kasetilla, mutta ostat vaan alkuperäisen navin! Soitin valinnan voi sitten toteuttaa vaikka iPodilla joka toimii oikealla johtosarjalla myös alkuperäisen MF ratin napeista jne..
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14446
              • Oulu

              #7
              Lienee aika harvassa E38 kangaspenkeillä, varsinkin Langit. 728:ia näyttäs Langina olevan. TDS:ää ei.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • SLK
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 275
                • Päijät-häme

                #8
                Kyllä noita kangaspenkein varustettuja e38:ja on myynnissä jonkin verran. Eivät ole niin haluttuja, kun harva seiskan ostaja haluaa "tavalliset" penkit. Niitä saa varmaan edullisesti.

                Kannattaa muistaa sitten se, että mitä enemmän sähköhärpäkkeitä sitä enemmän vikoja (teoriassa ainakin). Miettii kunnolla sen mitä todellakin tarvitsee.

                730 mallissa ei ole mitään järkeä. Ehdottomasti 728...
                exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                Comment

                • SLK
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 275
                  • Päijät-häme

                  #9
                  tuplat
                  Last edited by SLK; 27-08-2007, 08:41. Reason: tupla postaus
                  exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                  Comment

                  • Tenox
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 1732

                    #10


                    Löytyisi suht edullisesti 728ial kangaspenkein webastolla ja kaikilla tarpeellisilla varusteilla. Vähän ajettukin vielä. Jos asia olisi ajankohtainen niin tuota kävisin katsomassa kyllä. Ainoa miinus tulee väristä.

                    Hyvä kuitenkin tietää, että tuollaisia on olemassa.
                    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                    Comment

                    • SLK
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 275
                      • Päijät-häme

                      #11
                      Originally posted by Tenox View Post
                      Olen huomannut tuon itsekin. Sisustan väri on se bemarin kauhein.
                      exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                      Comment

                      • Lanttu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 1643

                        #12
                        Minkä ihmeen takia pitäisi ostaa loistoauto kangaspenkeillä? Kas kummaa kun ei manuaalivaihteistolla. Tulevia päästöihin sidonnaisia vuosimaksuja ei kannata myöskään hirveästi miettiä, jos oikeasti haluaa E38:n tai muun ison auton. Onhan sanomattakin selvää, että minimibudjetilla ei kannata ostaa autoja, jotka ovat 10 vuotta sitten maksaneet 120-130 k€, ylläpito ei ole ilmaista nytkään. Tulevat päästömaksut eivät ole ainoa kuluerä.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7431
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Tenox View Post
                          On kyllä mahtavat nuo takajalkatilat. Toisaalta enpä haluaisi aukoa noin pitkiä takaovia missään markettien parkkipaikoilla tai parkkihalleissa ottaakseni/laittaakseni lapsia turvaistuimeen takapenkille.

                          Originally posted by SAMIoj View Post
                          Sisustan väri on se bemarin kauhein.
                          Eihän tuo nyt mitenkään pahimmasta päästä ole.

                          Originally posted by Lanttu View Post
                          Minkä ihmeen takia pitäisi ostaa loistoauto kangaspenkeillä?
                          Mikäs loistoauto tuo nyt on? Minusta tuota voi ajaltella ihan yhtä hyvin vain hiukan isompikorisena E39:inä. (Tästä nyt tietysti vetää kaikki E38:n omistajat herneet nenään... ) Ja itse ottaisin mieluiten ne kangaspenkit, koska nahka on talvella kylmää ja kesällä kuumaa.

                          Originally posted by Lanttu View Post
                          ... jotka ovat 10 vuotta sitten maksaneet 120-130 k€...
                          Oliko E38 728iA noin kallis? :think

                          EDIT: Autotalli.com kertoo:
                          BMW 728 i A
                          Myynnissä 1995 - 2001
                          Viimeisin ovh 96456 €
                          Eli onhan se varusteineen helposti voinu maksaa aika paljon, varsinkin L-mallina.
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 27-08-2007, 09:47.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Susi
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 473
                            • Kuopio, Suomi

                            #14
                            Originally posted by sirkus View Post
                            750i ei saa lohkolämmitintä/säteilijöitä muihin saa.
                            Kyllä tuohonkin luultavasti jonkin säteilijän saa taikinoitua. Esimerkkinä mainittakoon E36 3.2 M3, johon ei myöskään ole olemassa lohko- eikä säteilijälämmitintä millään valmistajana.
                            Omaani kuitenkin saatiin VW V10 TDI Touaregin säteilijä laitettua ilman vaikeuksia ja oikein hyvín toimi.

                            Comment

                            • Esko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 11687
                              • Kouvola

                              #15
                              Originally posted by Tenox View Post
                              http://www.nettiauto.com/1462284

                              Löytyisi suht edullisesti 728ial kangaspenkein webastolla ja kaikilla tarpeellisilla varusteilla. Vähän ajettukin vielä. Jos asia olisi ajankohtainen niin tuota kävisin katsomassa kyllä. Ainoa miinus tulee väristä.

                              Hyvä kuitenkin tietää, että tuollaisia on olemassa.
                              Suhteellisesti aika kalliin hinnan joutuu maksamaan saadakseen karvalakki-version mallisarjan pienimmällä bensakoneella vielä. 740iA-malli on edelleen tuoduin malli tuosta E38 korimallista ja hinnat on kovemman kilpailun johdosta lähellä oikeata, kuin esim. noi 728:t. Toisekseen omasta mielestä toi korimalli on jo sen verran kookas ja painava, että toi hyvin vääntävä V8 on enemmän kuin kohdallaan tuohon.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎