Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seiskamietteitä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 933
    • Espoo

    #16
    Originally posted by Stone View Post
    Miksei 740i olisi hyvä käyttöauto myös talvella. Säteilijät kiinni niin hyvin pelittää. Ei E38 minun kuulemani ymmärrykseni mukaan ole edes niin vikaherkkä kuin E39. M62:lla saa suorituskykyä ja luonnetta autoon ihan eri tavalla. Ja onhan sitten se nokivasara vaihtoehtokin olemassa. Varusteet kannattaa katsoa mahdollisimman hyviksi..
    Tuosta vikaherkkyydestä. Minkälaisia eroja on tiedossa kestävyydessä ja vioissa E39:n ja E38:n välillä? Vaikuttaako asiaan onko kyseessä facelift-malleja?

    Itse harkitsin käyttikseksi (ja ainoaksi autoksi siis) myös E38:ia, mutta päädyin E39:iin (530iA). Ehkä lähinnä siksi, että ajan 95% yksin. Mutta eipä minun enimmäkseen leppoisalla ajolla isoa eroa varmaan kulutukseen tulisi (530iA vs. 728iA vs. 740iA).

    Tämä nykyinen on kouluarvosanoin tyydyttävällä tavalla pysynyt kasassa. <kop kop>...
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

    Comment

    • Violin
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 57

      #17
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Ja itse ottaisin mieluiten ne kangaspenkit, koska nahka on talvella kylmää ja kesällä kuumaa.
      OT:ksi menee mutta kuinka pitkäaikaisen käytön perusteella nahkat olet tuominnut? Itse olen vasta vajaan vuoden istunut ledereillä ja en voi kyllä väitteeseesi yhtyä. Pienen pienen eron myönnän todeksi mutta tuollaisia lausahduksia kuulee monesti sellaisilta, jotka eivät koskaan edes ole nahkapenkeillä istuneet.

      Kyllä ne persgrillit lämmittää nahkat siinä missä kangasjakkaratkin. Ehkä ääripakkasissa on hitusen kylmempi hitusen pitempään. Kesälläkään ei mitään ongelmia. Jos ilmastointi jäähdyttää sisätiloja, ei ne nahkat mistään mustasta aukosta itseensä hirveitä lämpöenergioita ime. Toki taas äärihelteellä, joita on kerran kesässä Suomessa, voi hiukan hiki olla takamuksessa, mutta onko se kangaspenkkikään viileä?

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7398
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Violin View Post
        OT:ksi menee mutta kuinka pitkäaikaisen käytön perusteella nahkat olet tuominnut?
        Ei ollut tarkoitus tuomita, vaan esittää oma mielipide. Siksi kirjoitin "Itse ottaisin....".

        Myönnän että talven osalta hyvin vähäisten kokemuksien perusteella, muutaman kerran koeajoilla ja kyydissä olleena ja toisen käden tietoa nahkapenkkisillä autoilla ajavilta tutuilta. Tottakai nahkakin lämpenee sähköllä, mutta en haluaisi kärsiä kylmästä penkistä edes sitä aikaa jonka lämpeneminen ottaa.

        Kesähelteistä enemmän kokemusta, ja kyllä ne mustat nahat vain oli kuumemmat ja erityisesti hiostavammat kuin esim. oman auton kangas-Alcantara-verhoilu. Ilmastointi tietysti jäähdyttää molemmat kun ehtii, mutta en usko että moniin autoihin saatavat reikänahat on ihan turha keksintö. Saa tietysti kangaspenkkejäkin tuuletettuina, ei sillä.

        Ulkonäön ja koko sisustan tunnelman kannaltahan nahkapenkit on aivan ykkösjuttu!

        Originally posted by Violin View Post
        Toki taas äärihelteellä, joita on kerran kesässä Suomessa, voi hiukan hiki olla takamuksessa, mutta onko se kangaspenkkikään viileä?
        Olkoot vain kerran kesässä kun on ollut tapana autoilla muuallakin kuin Suomessa.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 27-08-2007, 11:09.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11680
          • Kouvola

          #19
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Ei ollut tarkoitus tuomita, vaan esittää oma mielipide. Siksi kirjoitin "Itse ottaisin....".

          Myönnän että talven osalta hyvin vähäisten kokemuksien perusteella, muutaman kerran koeajoilla ja kyydissä olleena ja toisen käden tietoa nahkapenkkisillä autoilla ajavilta tutuilta. Tottakai nahkakin lämpenee sähköllä, mutta en haluaisi kärsiä kylmästä penkistä edes sitä aikaa jonka lämpeneminen ottaa.

          Kesähelteistä enemmän kokemusta, ja kyllä ne mustat nahat vain oli kuumemmat ja erityisesti hiostavammat kuin esim. oman auton kangas-Alcantara-verhoilu. Ilmastointi tietysti jäähdyttää molemmat kun ehtii, mutta en usko että moniin autoihin saatavat reikänahat on ihan turha keksintö. Saa tietysti kangaspenkkejäkin tuuletettuina, ei sillä.

          Ulkonäön ja koko sisustan tunnelman kannaltahan nahkapenkit on aivan ykkösjuttu!


          Olkoot vain kerran kesässä kun on ollut tapana autoilla muuallakin kuin Suomessa.
          Uskallan kyllä väittää vastaan näissä väittämissä!

          Aika monen vuoden kokemus jo molemmista verhoilumateriaaleista ja en kyllä ole huomannu kangaspenkkejä yhtään sen viileämmiksi kuin nahkapenkkejä. Sama talvella toisinpäin talvella. Lisänä vielä se, että monet kangaspenkit kovettuvat talvipakkasilla koppanoiksi ja pehmenevät vasta, kun lämpiävät. Kun taas nahkapenkkeihin kylmä ei samalla tavalla pääse vaikuttamaan jostian syystä. Liekö sitten käytetään eri pehmustemateriaaleja tms.

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7398
            • Oulu

            #20
            Originally posted by Esko View Post
            Uskallan kyllä väittää vastaan näissä väittämissä!
            Tässä jutussa taitaa olla perskohtaiset näkemyserot sitten aika suuria. Samaahan tuo vaikuttaisi olevan jos vaikka täältä lukee:


            Aika moni tuntuu olevan kylmyydestä samaa mieltä kuin minä mutta ei tietenkään kaikki. Ja toisia joskus hiostaa toisia ei.

            En muista nyt että olisin havainnut mitään suurempaa pakkasessa kovettumista näissä E39:n penkeissä. Tojotan penkit meni ehkä vähän kovemmiksi alle -25°C lämmöissä.
            Last edited by Petri.Kekkonen; 27-08-2007, 12:50.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11680
              • Kouvola

              #21
              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Tässä jutussa taitaa olla perskohtaiset näkemyserot sitten aika suuria. Samaahan tuo vaikuttaisi olevan jos vaikka täältä lukee:


              Aika moni tuntuu olevan kylmyydestä samaa mieltä kuin minä mutta ei tietenkään kaikki. Ja toisia joskus hiostaa toisia ei.

              En muista nyt että olisin havainnut mitään suurempaa pakkasessa kovettumista näissä E39:n penkeissä. Tojotan penkit meni ehkä vähän kovemmiksi alle -25°C lämmöissä.
              Toi penkkien kovettuminen oli ihan yleisesti eli juuri tarkoittanut pelkästään E39:iä tai BMW:tä. Toki osittain kosteudellakin on osansa tuohon, kun autolla ajetaan lyhyttä matkaa, niin auton sisätilojen kosteusprosentti voi olla melko suurikin ja tietenkin se kosteus imeytyy kankaan läpi paremmin, kuin nahan.

              Ainakin omalla kohdalla edelleen, jos ulkona on -20C pakkasta, niin kyllä siinä tulee hytistyä kylmästä ihan koko vartalon edestä eikä takapuolesta, jossa sitä "ylimääräistä" taitaa ihmisvartalossa useimmiten eniten ja juurikin lämmittämässä. Sitä varten on lämppärit penkeissä ja lohkolämppärit/webastot autoissa ettei tartte palella.

              Mitä tulee tohon kesällä selän hikoiluun, niin yleensä tuota väitettä on kuullut vain kangaspenkkien omistajilta ja satunnaiselta kerralta päästä istumaan nahkapenkeillä mahdollisesti jopa ilman ilmastointia.

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7398
                • Oulu

                #22
                Originally posted by Esko View Post
                Ainakin omalla kohdalla edelleen, jos ulkona on -20C pakkasta, niin kyllä siinä tulee hytistyä kylmästä ihan koko vartalon edestä...
                Itellä on ollut tapana pukeutua niin ettei tätä tapahdu.

                Originally posted by Esko View Post
                ... eikä takapuolesta, jossa sitä "ylimääräistä" taitaa ihmisvartalossa useimmiten eniten ja juurikin lämmittämässä.
                Mulla ei sitten kai sitä ole riittävästi koska tänäkin syksynä on jo istuinlämppäreitä useamman kerran tarvittu näillä kangaspenkeilläkin. Tänään viimeksi.

                Originally posted by Esko View Post
                Sitä varten on lämppärit penkeissä ja lohkolämppärit/webastot autoissa ettei tartte palella.
                Niin, kylmän penkin ongelma kyllä menee aina nopeasti ohi, mutta minua rasittaakin se eka 30s jolloin istuin on vielä kylmä. Toki hehkutan autoa aina maksimaalisesti sisälämppärillä kun vain voin, mutta aina sekään ei riitä.

                Originally posted by Esko View Post
                Mitä tulee tohon kesällä selän hikoiluun, niin yleensä tuota väitettä on kuullut vain kangaspenkkien omistajilta ja satunnaiselta kerralta päästä istumaan nahkapenkeillä mahdollisesti jopa ilman ilmastointia.
                Selkä nyt hikoilee kuumassa kangaspenkeilläkin, mutta kyllä nahka hikoilutti persettäkin enemmän kuin kangas sen kahden viikon aikana mitä Saksassa nahkaverhoillulla autolla taannoin ajelin. Ja oli todella kuumat penkit kun auringosta lähti.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • JiiP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 1734
                  • Tampere

                  #23
                  Paras jakkara mitä itsellä on tullut vastaan niin oli E34 M5 alcantra(/nahka?). Mukavuus oli omasta mielestä täyttä timanttia ja näytti aivan pakasta repäistyltä toisin kuin jo vähän istutut nahat.. talvesta ei tosin tullut kokemusta.

                  Ja asiaan jos seiskan ylläpitoa/kustannuksia pitää erityisemmin miettiä niin 728 jos ei niin 740/750.
                  Official member of BTCF-Sauna Team
                  E46 316i -03
                  Ex:
                  E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                  Comment

                  • Aukes!
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 2014
                    • Riihimäki

                    #24
                    Originally posted by Esko View Post
                    Uskallan kyllä väittää vastaan näissä väittämissä!

                    Aika monen vuoden kokemus jo molemmista verhoilumateriaaleista ja en kyllä ole huomannu kangaspenkkejä yhtään sen viileämmiksi kuin nahkapenkkejä. Sama talvella toisinpäin talvella. Lisänä vielä se, että monet kangaspenkit kovettuvat talvipakkasilla koppanoiksi ja pehmenevät vasta, kun lämpiävät. Kun taas nahkapenkkeihin kylmä ei samalla tavalla pääse vaikuttamaan jostian syystä. Liekö sitten käytetään eri pehmustemateriaaleja tms.
                    Onko se nyt niin vaikea tajuta että ihmiset pitää eri asioista? Mulla ainakin hikoo selkä ja perse nahkapenkissä, kankaisessa ei. Oon ajanut paljon kummillakin materiaaleilla, ja kangas on ollut parempi. Ei se ilmastointi paljoa palvele kun sulla on selkä kiinni penkissä, ei se ilma sinne väliin mene.
                    Last edited by Aukes!; 27-08-2007, 13:23.


                    - E60 -05 "too small to mention"
                    ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11680
                      • Kouvola

                      #25
                      Originally posted by Aukes! View Post
                      Onko se nyt niin vaikea tajuta että ihmiset pitää eri asioista? Mulla ainakin hikoo selkä ja perse nahkapenkissä, kankaisessa ei. Oon ajanut paljon kummillakin materiaaleilla, ja kangas on ollut parempi. Ei se ilmastointi paljoa palvele kun sulla on selkä kiinni penkissä, ei se ilma sinne väliin mene.
                      Kerrohan sitten miten eri asioista pitäminen ja selän hikoaminen liittyy toisiinsa? Tarkoituksena oli kumota vain noi perus ennakkoluulot nahkapenkeistä mitä ihmisillä yleensäkin on asiasta.

                      Comment

                      • Lanttu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 1643

                        #26
                        Kummallista, jollei pientä peppuhikeä kestä.

                        Comment

                        • djanni
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 883
                          • 03

                          #27
                          On vähä niikus vaikeeta pysyä otsikon aiheessa

                          No kaadanpa itsellenikin samaa keittoa:
                          Ei ne kuuma-kylmä jutut vaivaa kuin sen ensimmäiset 2min. autoon istumisesta. Nahkapenkeillä varustettuna auto kuitenkin on 24/7 paljon makeampi kuin kangas-veljensä.

                          Aiheeseen:
                          E38 on ehdottomasti hieno ja tyylikäs elvistely-auto, ja jos olisin itse tällä hetkellä sellaista ostamassa, niin enpä niinkään kiinnittäisi huomiota siihen millä koneella se on (henk.koht. tehoja en tarvi ja kulutuksella pyyhin perseeni), vaan pikemminkin varustelutasoon, siisteyteen ja näyttävyyteen... No joo, en ehkä omilla ajo-määrilläni diisseliä kuitenkaan ottaisi .

                          Comment

                          • Aukes!
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 2014
                            • Riihimäki

                            #28
                            Originally posted by Esko View Post
                            Kerrohan sitten miten eri asioista pitäminen ja selän hikoaminen liittyy toisiinsa? Tarkoituksena oli kumota vain noi perus ennakkoluulot nahkapenkeistä mitä ihmisillä yleensäkin on asiasta.
                            No ei se varmaan pitämisestä johdu, vaan lähinnä ihmisten hienerityksestä tjsp. Itselle tosiaan nahkapenkit on aika huono ratkaisu, haisen kun sika 100 kilometrin ajon jälkeen Reikänahkat on paremmat, mutta hyvää kangasta ei tässä tapauksessa voita mikään. Sääli, nahka on kyllä muuten tyylikkäämpi, joskin liukkaampi materiaali.


                            - E60 -05 "too small to mention"
                            ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1651
                              • Pk-seutu

                              #29
                              Originally posted by Aukes! View Post
                              Sääli, nahka on kyllä muuten tyylikkäämpi, joskin liukkaampi materiaali.
                              Jos tästä vielä yksi kommentti sallitaan, niin jo esitettyjen seikkojen lisäksi olen havainnut useammassakin mallissa, että nahkasisustus on äänekkäämpi kuin kangasversio. En siis puhu mistään narahduksista kun tekonahkatakki rutisee penkillä vaan siitä, että kangasverhoilu tuntuu imevän (etenkin korkeita) ääniä paremmin. Voi olla, että kyse on myös melun taajuudesta, mutta joka tapauksessa eron on kyllä huomannut peräjälkeen muutoin samanlaisia autoja ajettaessa. Pitäisikin melkein töistä lainata db-mittaria ja katsoa saisiko sillä eroja aikaan.

                              Comment

                              • Tenox
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 1732

                                #30
                                Originally posted by Lanttu View Post
                                Minkä ihmeen takia pitäisi ostaa loistoauto kangaspenkeillä? Kas kummaa kun ei manuaalivaihteistolla. Tulevia päästöihin sidonnaisia vuosimaksuja ei kannata myöskään hirveästi miettiä, jos oikeasti haluaa E38:n tai muun ison auton. Onhan sanomattakin selvää, että minimibudjetilla ei kannata ostaa autoja, jotka ovat 10 vuotta sitten maksaneet 120-130 k€, ylläpito ei ole ilmaista nytkään. Tulevat päästömaksut eivät ole ainoa kuluerä.
                                En pidä nahkapenkeistä. Onhan ne tietty keskimäärin OK, kun ne on talvella jäätävät ja kesällä polttavat... Kahdessa edellisessä autossa (M-B ja BMW) oli nahat. Manuaalikin kävisi jos niitä saa pitkänä mallina...

                                Tarkoitus olisi ostaa erittäin laadukas ja hiljainen sekä hyvinvarusteltu tilava käyttöauto, mutta pitää samalla kustannukset inhimillisinä. Siksi en katsele 740 mallia, joka olisi muuten ehdottomasti suosikkini seiskoista. 540ia:n omistaneena tiedän ettei herkkurikkaan ison BMW:n omistaminen ole halpaa.
                                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎