Originally posted by nullzwei
View Post
Veron laillisuutta arvioitaessa pitää erottaa sallittu veron maksimi prosenttiosuus ja verrokkiauton päivän arvo. Molemmat pitää olla erikseen oikein eikä maksulapun loppusumma yksinään kerro onko aihetta valittaa jos tavoitteena on saada oikein tehty veropäätös. Esim. 1957 vuosimallin autoista ei pitäisi periä veroa yhtään koska autovero ei vielä ollut keksitty ottaa käyttöön kun auto oli uusi. 1958 vuonna tehdystä muuten täysin vastaavasta autosta voidaan veroa periä mutta siinäkin pitää huomioida vuoden 1958 autovero eikä mitään myöhemmin voimassa olleita verolakeja. Tämä on koko Romanian tuomion pointti. Uusia lakeja voidaan ottaa aivan vapaasti käyttöön mutta ne ei saa vaikuttaa veron prosenttiosuutta nostavasti mihinkään vanhan lain aikana ensirekisteröidyn tuontiin.
Mutta ajattelin tätä asiaa sen kannalta, että aikanaan jo kauan ennen elvin poistumista, maksoit siis euromääräisesti saman verran veroa, kuin maksat nykyään autoveroa, joka ei sisällä elviä, johtuen tuosta korotuksesta. Se tietysti muuttaa asiaa, että kaikki ennen tuota uudistusta tuodut autot (joku rajaus tässä taisi olla, kenties -04-vuodesta lähtien), saivat sen arvonlisävero-osuuden hyvityksenä takaisin, eli maksoit autoveroa ikään kuin vähemmän. Jos tuota palautusta ei olisi tehty, niin silloin autoveroa olisi maksettu euromääräisesti yhtä paljon kuin nykyäänkin. EU ensisijaisesti vaati tuon elvin poistamista, koska se oli laiton. Valtio vain keksi säilyttää verokertymänsä siten, että teki saman korotuksen autoveroon, kuin siitä poistettu elvin osuus oli. Muutoinhan verokertymä olisi laskenut ja autoveroa maksettaisiin nykyään vähemmän.
Comment