Originally posted by Ramzez
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-92 928 GTS
-98 550 Maranello
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostNyt valtio menee muuttamaan myös käytettynä tuotavien veroprosenttia joka johtaa vääjäämättä liian suuriin veroihin. Mikä on tietenkin kiellettyä EU:ssa. Oikeudessa tavataan taas kerran.
Tietysti tuolloin perusteena oli että koko verojärjestelmä uusittiin.
Kyllä minä ainakin aion valittaa kaikista 1.4. jälkeen veroitettavista autoista...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostIhan samalla tavallahan sitä vero% muutettiin 4/2009 kun päästöpohjainen verotus tuli voimana, vai mikä se ajankohta olikaan.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Itse en näistä veroista tiedä muuta kuin sen, että -08 muuttui verotus siten, että kaikki sen jälkeen rekisteröidyt autot verotettiin päästöjen tai kokonaismassan mukaan. Jo tuolloin kuitenkin nekin käytetyt autot, missä veroprosentti nousi, pääsivät silti euromääräisesti samalla verolla, tai näin ainakin kävi, kun olin kaverin kanssa Saksassa, joka toi sitten samalla E46 M3:n Suomeen. Veroa hän maksoi siitä saman verran, kuin ennen muutostakin, vaikka prosentti papereissa olikin suurempi.
Tuo alv:n poistuminen oli aivan oma juttunsa, mutta sehän toteutettiin siten, että alv:n osa sisällytettiin veroon, eli alv poistui, mutta vastaavasti itse autovero-osaa kasvatettiin tuo 22%. Euromääräisesti autovero pysyi siis ennallaan, eikä aiheuttanut ristiriitoja EU:n kanssa.
Nyt kiinnostaisikin se, että joutuisinko maksamaan euromääräisesti enemmän veroa tuontiautosta, jos tuon sen 1.4. jälkeen? Nimittäin jos joudun, niin se on ikään kuin tullin perustamista tuontiautoille, eli kilpailun rajoittamista, joka ei varmasti käy laatuun EU:ssa. Tuskin kuitenkaan jo Suomessa olevien käytettyjen autojen hinnat yhtään siitä nousevat, vaikka tuontiautojen verotus kasvaisi.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostTuo alv:n poistuminen oli aivan oma juttunsa, mutta sehän toteutettiin siten, että alv:n osa sisällytettiin veroon, eli alv poistui, mutta vastaavasti itse autovero-osaa kasvatettiin tuo 22%. Euromääräisesti autovero pysyi siis ennallaan, eikä aiheuttanut ristiriitoja EU:n kanssa.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostMinun mielestä joillekin palautettiin tuo elv, eli 22%. Minun mielestä vero nousi, joten autovero EI pysynyt ennallaan ja aiheutti ristiriitaa, jota selvitellään jo tämän vuoden lopulla tullin kirjaamossa tyyliin; mistä näitä valituksia oikein sikiää.
Autovero tuon uudistuksen jälkeen kuitenkin pysyi ennallaan. Tästä kulkee paljon ristiriitaista tietoa, jotkut luulevat, että alvin lähdettyä, autovero laski sen 22%, tai että alvin lähdettyä, autoveroa nostettiin sen aikaisesta verosta 22%.
Todellisuudessa homma meni kuitenkin seuraavasti:
Autovero ennen alvin poistumista:
10.000 € (sis alv)
Kun tuomio tuli, että alv:tä ei saa periä enää autoveron yhteydessä, muuttui homma seuraavasti:
Autovero 7800 € (ei sis alv)
Valtio kuitenkin välittömästi, eli heti muutoksen tultua voimaan, korotti itse autovero-osaa 22%, joten autoveroksi määräytyi:
7800 + 2200 = 10.000 € (ei sis alv)
Eli käytännössä alv poistui, mutta autovero nousi saman verran, kuin alv:n poistumisesta aiheutuva menetys oli. Loppputulos on siis +-0.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostAutovero tuon uudistuksen jälkeen kuitenkin pysyi ennallaan. Tästä kulkee paljon ristiriitaista tietoa, jotkut luulevat, että alvin lähdettyä, autovero laski sen 22%, tai että alvin lähdettyä, autoveroa nostettiin sen aikaisesta verosta 22%.
Todellisuudessa homma meni kuitenkin seuraavasti:
Autovero ennen alvin poistumista:
10.000 € (sis alv)
Kun tuomio tuli, että alv:tä ei saa periä enää autoveron yhteydessä, muuttui homma seuraavasti:
Autovero 7800 € (ei sis alv)
Valtio kuitenkin välittömästi, eli heti muutoksen tultua voimaan, korotti itse autovero-osaa 22%, joten autoveroksi määräytyi:
7800 + 2200 = 10.000 € (ei sis alv)
Eli käytännössä alv poistui, mutta autovero nousi saman verran, kuin alv:n poistumisesta aiheutuva menetys oli. Loppputulos on siis +-0..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostTiedän että palautettiin, kun olin yksi heistä. Eli palautusta saaneet, saivat nimenomaan tuon arvonlisävero-osan takaisin, mitä joskus maksoivat autoveron yhteydessä, rekisteröidessään autojaan maahan.
Autovero tuon uudistuksen jälkeen kuitenkin pysyi ennallaan.
Eli käytännössä alv poistui, mutta autovero nousi saman verran, kuin alv:n poistumisesta aiheutuva menetys oli. Loppputulos on siis +-0.
Kun sun autosta palautettiin se elvin osuus niin siihen jäi veroa prosentuaalisesti jäljelle 18,03 pinnaa vähemmän (takaperoisesti elvi-osuuden sisältävästä kokonaisverosta laskettuna)
Kun joku toinen toi 1.4.2009 jälkeen samanlaisen auton kuin sulla on jo maahan verotettu niin sen veron määrä onkin tuo elvitön autovero PLUS 22 pinnan veronkorotus.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostÄläs nyt. EU-oikeuden kulmakivi on että autoveroa ei tuontiajoneuvosta saa yksittäistapauksessakaan periä enempää kuin jo maahan verotetussa kuluttajan intressien kannalta samanlaisessa on jäljellä. Tämä vielä verrokkihintojen alarajalta laskettuna, eikä minään keskiarvona.)
.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostMistä tiedän, paljonko Suomen halvimmassa vastaavassa on veroa jäljellä?
Mutta koska tätä et kuitenkaan kysymykselläsi tarkoittanut niin alkuperäisen autoverolain 1994 mukaan autovero kuoleentui 0,5% kuukaudessa laskettuna kunkin kuukauden jäännösarvosta. Siitä voi laskea jäljellä olevan autoveron määrän, ts. milloin vero kuoleentuu. Jostain syystä autovero on tullin verotuksissa herännyt henkiin myös sellaisten ajoneuvojen osalta joitten verrokeista ei ole koskaan maksettu autoveroa. Esimerkiksi kaikki autot yli 50 vuotta vanhat...
Et kuitenkaan tätäkään tarkoittanut joten verrokkiajoneuvojen hintatietojen perusteella sinun täytyy selvittää mikä se on se Suomen halvin tuomasi kaltainen ajoneuvo. Toisin sanoen ajalta jolloin ajoneuvo oli uusi selvitetään ensiksi paljonko oli yksilöllinen veron osuus (huomioi että lisävarustellussa ajoneuvossa veron osuus on prosentuaalisesti pienempi ovh-hinnasta kun karvalakissa, huomioi myös että tämä koskee niitä ajoneuvoja joille yksilöllinen vero% on tullin toimesta määritetty)
ja sitten selvitetään verrokkiautojen hintoja. (Tämä selvitys kaikkien tuontiautojen osalta) Tullin asiakirjojen mukaan jopa vuoden periodi hintojen selvittelyssä on sallittua. Siis jos verotat 9.2.2012 tietyn ajoneuvon niin verrokiksi kelpaa 9.2.2011 myynnissä olleen ajoneuvon hintatieto, mutta se on todennäköisesti kuitenkin kalliimpi kuin 9.2.2012 myynnissä oleva joten ei maksa vaivaa. Tullilla ei ole kattavia hintatietoja verrokeista joten itse kannattaa olla aktiivinen ja printtailla hintatietoja verotuksen ajankohtaa edeltävältä ajalta SEKÄ verotuksen jälkeiseltä ajalta. Kun verotin nykyisen ajopelini niin tein pdf- koosteen nettiauton yms samanlaisista ajoneuvoista pyyntihintoineen ja myöhemmin tulli arvasi autolle veron, jonka laskin heti olleen 300 euroa liian korkean (elvin osuus) Eli siitä riitelen vielä myöhemmin, koska se on minulta ryöstetty.
Erityisesti huomautan että tullin tekemä mahtin päivitys noin 4 vkon periodilla on auttamattoman hidas, sillä jokainen autoista vähänkin kiinnostunut ymmärtää että kuukauden liikkeessä seisonut auto on normitilanteessa ns pitkäksi hinnoiteltu. Ja näin ollen nopeammin myydyt edullisemmat menopelit eivät koskaan päädy tullin mahti-taulukkoon verotusarvoja tuottamaan vaan siellä ovat ne korsumäen auton ylihintaiset...Last edited by nullzwei; 09-02-2012, 21:21.
Comment
-
-
Originally posted by T3 View PostÖh. Eihän se noin mene. 10000€:sta 22% on 2200€, mutta jos 7800€:oon lisätään 22%, se ei ole 2200€, vaan 1716€, vai olenko käsittänyt jotain väärin?
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostJoo hyvä huomio. Hieman kiireessä kirjoitin, niin pääsi laskuvirhe postaukseen...
Offtopic loppu..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostEsimerkiksi päivän yli kolme vuotta vanhassa muuttoautossa, taksissa, paloautossa, ruumisautossa, inva-autossa jne ei euroakaan, vaikka ko. ajoneuvo ei olisi Suomen halvin.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostEli siis, jos autovero ennen oli 10t€ ja siitä poistettiin alv:n osuus, jäi jäljelle 7800€. No valtio totesi tuolloin, että se häviää tuon 2200€, jos mitään ei tehdä. Niinpä päätettiin sitten nostaa se autovero samalle tasolle kuin se olisi ollut ennen alvin kanssa. Eli siihen 7800 euroon lisättiin takaisin se 2200€, mutta tämä sisällytettiin siihen autovero-osaan, eikä kutsuttu sitä enää alviksi, jolloin EU:ssa oltiin tyytyväisiä, suomalaisten silti hyötymättä tästä tilanteesta rahamääräisesti mitenkään. Korotus prosenteissa esimerkin tapauksessa siis olisi ollut n. 28%.
Jos sulla on autossa jäljellä autoveroa "7.800" (koska sait elvit takas) ja mulla samanlaisessa 10.000 (koska elvistä tehtiin autovero) niin suomalaiset ei hyötyneet rahallisesti mitenkään ja EU on tyytyväinen :think
Comment
-
-
Originally posted by jaki View PostTakseista ja eläinlääkäriautoista (siis liittyen BMW:hen) tulee oma juttunsa valituksiin kunhan saan vielä yhden s-postin. Voisin niistäkin nullille postata, jaa mutta ei se ehkä kuitenkaan kiinnosta
Comment
-
Comment