Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemarin ostamisen sietämätön vaikeus

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2509
    • Länsirannikko

    Originally posted by turbobliz View Post
    Outoa vaan jos myyjän esittämä hinta kyseenalaistetaan ilman, että ostajan täytyy itse vastata puheistaan. Jos ostajalla on pokkaa heittää sitova tarjous vaikka kovasti allekin, niin se jo kertoo, että ylipäänsä on kauppaa tekemässä.
    Juuri näin. Kyllä minäkin mielestäni ylihinnoitellun tavaran kohdalla aina varovasti kyselen, että onko kauppasummassa neuvotteluvaraa. Ihan vain sen takia, että kannattaako vaivautua lainkaan, mutta ei myyjän tehtävänä ole omasta hintapyynnistään tinkiminen, sen tekee ostaja - joka selkärankaisena myös tarjoamansa summan maksaa, mikäli myönteisen vastauksen saa.

    Melkoista myötähäpeää ja sympatiavitutusta aiheuttaa tuo Nettiauton selaaminen, tarjoillaan milloin mistäkin autosta kaikkea sadasta Suomen markasta potkukelkkaan ja jos/kun myyjä sitten suostuukin, niin hävitään maan alle. Tuota samaa tiukan hinnan huutelua ja haaveilua on sitten joka ilmoituksen alla sivutolkulla.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • -Dobermann-
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1021
      • Jyväskylä

      Originally posted by r.w. View Post
      Juuri näin. Kyllä minäkin mielestäni ylihinnoitellun tavaran kohdalla aina varovasti kyselen, että onko kauppasummassa neuvotteluvaraa. Ihan vain sen takia, että kannattaako vaivautua lainkaan, mutta ei myyjän tehtävänä ole omasta hintapyynnistään tinkiminen, sen tekee ostaja - joka selkärankaisena myös tarjoamansa summan maksaa, mikäli myönteisen vastauksen saa.

      Melkoista myötähäpeää ja sympatiavitutusta aiheuttaa tuo Nettiauton selaaminen, tarjoillaan milloin mistäkin autosta kaikkea sadasta Suomen markasta potkukelkkaan ja jos/kun myyjä sitten suostuukin, niin hävitään maan alle. Tuota samaa tiukan hinnan huutelua ja haaveilua on sitten joka ilmoituksen alla sivutolkulla.
      Aika samoilla linjoilla sun kanssa asiassa olen. Toki sitä hintaa voi kysyä etukäteen, varsinkin jos ylihintainen, mutta kyllä varsinainen kaupanteko tapahtuu lähes poikkeuksetta paikan päällä. Ainakin allekirjoittaneelta asiallisiin kysymyksiin saa asialliset vastaukset ja toisinpäin.

      Ostajan tehtävä on saada hinta mahdollisimman alas, myyjän taas pitää se mahdollisimman korkeana. Jos auto on lähtökohtaisesti Suomen halvin, ei hinnasta paljoakaan tarvitse tinkiä ihan tinkimisen ilosta. Toki jos autosta löytyy jotain huomauttamista, mistä myyjä ei ole kertonut, on siinä selkeä tinkimisperuste.

      Välillä hauska vedättää näitä soittelijoita jotka ensimmäisenä rykäsevät luuriin että "Saat siitä 3000€" kommentilla: "Selvä, auto on sinun. Millä nimellä teen paperit?" Yleensä menevät ihan hiljaiseksi ja toteavat että kyllä se auto pitää ensin nähdä ja vähän miettiä ja kysellä vaimolta onko väri hyvä ja myydä vanha auto pois ja käydä pankissa ja tarkistaa lotto ja käydä kuopion torilla...

      Comment

      • Squamish
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2009
        • 260
        • HEL

        Originally posted by Thmas View Post
        Mielestäni nuo esitetyt e90:set ovat varsin tiukasti hinnoiteltuja. Pikaisella vilkaisulla Saksassa vastaava 320i vm. 2006 alle 100 tkm ajettuna maksaa 13500e, siihen verot n. 5000e + talvivarusteet + hakukulut ja komeesti mentiin 20 te huonommalle puolelle.
        Nykyisin näyttää siltä, että parhaimmat kaupat tekee ostamalla Suomesta. Tuo yo. kaava nimittäin toteutuu nimittäin yllättävän usein, ts. Saksasta tai Ruotsista hakemalla auto tulee kalliimmaksi.

        Originally posted by Thmas View Post
        Käteisellä tehtävässä autokaupassa avainsanat ovat maltti, ja tilaisuuden tullen nopeus.
        Kyllä. Noin ne hyvät kaupat tehdään. Rahat pitää olla valmiina, omat reunaehdot tarkasti määriteltynä, ja sitten kun se oikea tulee kohdalle niin kaupat tehdään heti tavaran tarkistuksen jälkeen.

        Harvalla kollilla vaan on sitä malttia matkassa, ja onhan se ihan ymmärrettävääkin jos oma auto juuri myyty alta pois eikä julkisella liikkuminen huvita.
        Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

        Comment

        • Squamish
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2009
          • 260
          • HEL

          Originally posted by Matson^ View Post
          Minä ainakin jätän suosiolla ne suomessa olevat autot huomioimatta mistä ei jonkinlaista moottorinlämmitintä löydy. Sellaista myrkkyä kun kylmäkäynnistykset on moottorille että ei kiitos..
          Tervetuloa ostamaan autoa Helsingin kantakaupungista. Täällä ei lohkarilla tee yhtään mitään, kun kadun laidassa harvemmin on sähkötolppia.
          Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

          Comment

          • Purni
            BTCF Member
            • May 2007
            • 915
            • Vantaa

            Originally posted by Squamish View Post
            Harvalla kollilla vaan on sitä malttia matkassa, ja onhan se ihan ymmärrettävääkin jos oma auto juuri myyty alta pois eikä julkisella liikkuminen huvita.
            Niin ja se AUTOKUUME :P
            Kesämiina: E39 M5 S/C
            Talvimiina: E70 X5 530sd

            Comment

            • Squamish
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2009
              • 260
              • HEL

              Originally posted by turbobliz View Post
              Onko tää tapa lähtenyt jostain rautakaupasta tms. missä ovh-hinnoittelu ei muutenkaan ole realistisella tasolla ja automaattisesti lähdetään sovittelemaan numeroita ? Ja siitä sitten levinnyt kaikkeen kaupantekoon.
              En tiedä, mutta ihme basaarimeininki täällä vallitsee. Liekö itärajan takaa tänne rantautunut...
              Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Jooh kyllä minä ainakin olen käskenyt ihan omiaan tarjoilevia jahka-pettereitä tuhlaamaan omaa aikaansa ennemmin kuin minun. Nimittäin se hintalappu näkyy ilmoituksessa, ja mulla se ilmoituksen hinnan laskeminen on ainaki itellä ollut vaan reagointia esim vähäiseen kyselymäärään jne. Toiset tulkitsee sen, että kun ensin on kovempi pyynti, ja kun sitä laskee, että auton saa ostettua millä tahansa rahalla.

                En tajua sitäkään, että autoa myytäessä pitäisi aina olla valmis antamaan tonnitolkulla alennusta. En tiiä mitä sheikkejä tällä foorumilla asustaa, mutta mulle itselle tonni on iso raha. Saahan niitä rahojaan nakella ja kylvää miten tahtoo mutta osoittaa aikamoista typeryyttä myydä ekalle jannulle joka tarjoaa esim 17500 jos pyynti on 19000.

                Eri asia jos kuukausikaupalla myy eikä mee kaupaksi, mutta kyllä se nyt vaan on tyhmää suhtautua auton myynnissä tuhansiin euroihin kuin ne olisi jotain vaihtorahaa!

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Zeta
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7563
                  • Kotona

                  Originally posted by teropa View Post
                  Jooh kyllä minä ainakin olen käskenyt ihan omiaan tarjoilevia jahka-pettereitä tuhlaamaan omaa aikaansa ennemmin kuin minun.
                  Niin, usein kuulee sanottavan: "ei ole pakko myydä". Aivan samalla tavalla voidaan sanoa: "ei ole pakko ostaa".

                  Suuri osa autoista esim. nettiauto.com ovat "showroomissa" eli hinta on laitettu sellaiseksi, että jos löytyy tarpeeksi "hullu ostaja" niin myydään. Muussa tapauksessa autoa vain esitellään tutuille ja tuntemattomille pientä kuukausimaksua vastaan. Tälläisen auton tunnistaa yleensä siitä, että katsojia alkaa olla useampi kymmenen tuhatta tai ilmoituksessa ei ole edes hintaa laitettu (myydään tarjousten perusteella).

                  Ei tässä mitään väärää ole, jokainen saa myydä omaansa juuri sillä hinnalla millä haluaa. Piste.

                  Mitä olen seuraillut, niin "Teropan" autot ovat olleet niin siistejä ja hyväkuntoisia, että ei varmasti ole ollut koskaan edes oikeasti vaikeaa tehdä kauppaa...hyvästä saa hyvän hinnan.
                  -
                  Käyttöautona: F20
                  Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
                  Myydään: HP 14" kannettava Win11 **240e**
                  -

                  Comment

                  • r.w.
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2007
                    • 2509
                    • Länsirannikko

                    Originally posted by teropa View Post
                    En tajua sitäkään, että autoa myytäessä pitäisi aina olla valmis antamaan tonnitolkulla alennusta. En tiiä mitä sheikkejä tällä foorumilla asustaa, mutta mulle itselle tonni on iso raha. Saahan niitä rahojaan nakella ja kylvää miten tahtoo mutta osoittaa aikamoista typeryyttä myydä ekalle jannulle joka tarjoaa esim 17500 jos pyynti on 19000.

                    Eri asia jos kuukausikaupalla myy eikä mee kaupaksi, mutta kyllä se nyt vaan on tyhmää suhtautua auton myynnissä tuhansiin euroihin kuin ne olisi jotain vaihtorahaa!
                    Jos ostaja tarjoaa 17500, niin ei kai sitä autoa missään nimessä alle 18000 myydä?

                    Asia riippuu vähän siitäkin, että mitä on myymässä. Kaikki minun myymäni autot ovat aina olleet selkeästi ylimääräisiä, jolloin niissä kiinni oleva pääoma, n määrä rahaa, on ihan yksiselitteisesti fiksuinta irroittaa mahdollisimman nopeasti muihin tarkoituksiin. Siinä peltilehmässä se kun ei ainakaan korkoa kasva. Jos taas kauppaa ainoaa käyttöautoaan, jolla myymisen sijaan voisi yhtä hyvin ajaa itsekin, voi sitä yhtä ostajaa tietysti odotella vaikka vuodenkin häviämättä mitään muuta, kuin vaivan ja ehkä vuotuisen arvonaleneman. Kukin toki tyylillään, ei tämä niin vakavaa ole.
                    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      Olis kiva tietää jengin kokemuksia 1-sarjalaisesta coupesta (E82).

                      En tiiä tuleeko koskaan laitettua, mutta haaveilla aina voi. Pikkasen polttelis ehkä tommosen 135iA:n hankinta. Se vois olla esim 2008 tai 2009, en tiiä tuliterä hyvillä varusteilla on "pikkasen" kallis .

                      Saksasta saisi tommosia pari vuotiaita, n. 30t ajettuna aika sopevasti. Hyvillä varusteilla niin jäis yli 30ke uutta halvemmaksi .

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • JayCool
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 74
                        • Kuopio

                        Originally posted by teropa View Post
                        Olis kiva tietää jengin kokemuksia 1-sarjalaisesta coupesta (E82).

                        En tiiä tuleeko koskaan laitettua, mutta haaveilla aina voi. Pikkasen polttelis ehkä tommosen 135iA:n hankinta. Se vois olla esim 2008 tai 2009, en tiiä tuliterä hyvillä varusteilla on "pikkasen" kallis .

                        Saksasta saisi tommosia pari vuotiaita, n. 30t ajettuna aika sopevasti. Hyvillä varusteilla niin jäis yli 30ke uutta halvemmaksi .

                        Tero
                        En tiedä muuta, että pirun nätti tollanen 135 coupe on :P Itsekkin haaveillu.
                        BMW E39 528iA -99

                        *keep rollin'*

                        Comment

                        • ruupanen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 5162
                          • Joensuu

                          Itellä kanssa haaveissa 1-sarjalainen, mut kylläkin vasta about 10 vuoden päästä, kun isokoneisia alkaa saamaan tarpeeks halvalla talvipommiks

                          No tuskin miekään koko lopunikääni ajan vain talvet Bwm:llä, joten jossain vaiheessahan se on "sijoitteva" autoon hieman enempikin.

                          Ite olen kanssa harrastanut tätä "showroomia" oikeestaan jokaisen myymäni auton kanssa (noin 10 kpl + kavereiden autot), 2x mopetia ja 1x kelkka. Olen aina laittanut hinnan "hieman yläkanttiin". Kumma kylläkin, kun kaikki on menneet nopeesti (alle parissa viikossa).

                          Tosin minun mielestä kova hinta ei sitten olekkaan tainnut olla ostajille kova hinta, koska menneet niin nopeasti. No autot ja mopotkin olleet max 3500 € arvoisia, eikä esim 316i:n hinta ollut 1500 €, vaan 850 €, joka oli minun mielestä pirun hyvä hinta.

                          Ja mitä tinkaamisen tulee, niin minä ainakin tinkaan aina (paitsi ruokakaupassa). Jos siitä joku loukkaantuu, niin loukkaantuupahan sitten. Toki järki mukana, et sillon tingataan reippaammin, kun siihen aihetta löytyy (vikoja, joita ei oltu kerrottu, jotka sitten ite tuotetta ostaessa havaittiin).

                          Kyllä tinkaaminen kuuluu Suomalaiseen kaupankäyntiin. Toki jos auton hinta 2000 € ja siitä tarjotaan 1500 € ilman järkeviä perusteita, niin törkeetähän se on. Mut jos auto on "ruosteeton helmi" ja paikan päälla paljastuukin helmoista ja kaarista mädäksi pommiksi, niin silloin se 1500 € tarjous on ihan oikeutettu.

                          Suuremmissa hintaluokissahan pelivaraa luulis ihan hyvin olevan 1000-1500 €. Itse ainakin hinnoitteleisin tuotteeni silleen, että olis mahdollista sen verran hinnassa joustaa, JOS sattuu kova tinkaaja ostajaksi. Siinähän jää kummallekkin hyvä mieli
                          Last edited by ruupanen; 29-11-2010, 10:14.
                          E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                          Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                          Comment

                          • Thmas
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2008
                            • 531
                            • HEL

                            Originally posted by ruupanen View Post
                            Suuremmissa hintaluokissahan pelivaraa luulis ihan hyvin olevan 1000-1500 €. Itse ainakin hinnoitteleisin tuotteeni silleen, että olis mahdollista sen verran hinnassa joustaa, JOS sattuu kova tinkaaja ostajaksi. Siinähän jää kummallekkin hyvä mieli
                            Ei bemari, mutta omakohtaisena kokemuksena; kauppasin vuoden 2006 A170 mersua n. 1,5 vuotta sitten. Nettiauton mukaan hinnoittelin auton aluksi, ensimmäinen pyyntini oli 14 900e. Sain pari yhteydenottoa autoliikkeiltä (jotka tarjosivat autosta muistaakseni 11 000e ja 12 000e) sekä jonkun tiukan hinnan kyselijän, joka ei tullut edes katsomaan kun kehoitin miettimään hintaa paikan päällä. Käteiskaupat tehtiin parin kuukauden myyntiajan kuluttua ensimmäisen paikanpäälle vaivautuneen kanssa hintaan 12 750e.

                            Summa summarum: 10 - 15 % pyyntihinnasta pois on ihan ok tarjous, eikä siitä ole kenenkään syytä hermostua.
                            Audi e-tron 55

                            Exiä:
                            1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                            Comment

                            • zanta
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 2908
                              • Oulu

                              Originally posted by Thmas View Post
                              Summa summarum: 10 - 15 % pyyntihinnasta pois on ihan ok tarjous, eikä siitä ole kenenkään syytä hermostua.
                              Riippuu hieman auton hintaluokasta...
                              Jos meikäläiselle esitettäs heti tarjouksena 3k-5k€ alempi hinta, en toki hermostuisi mutta eipä se tarjous myöskään herätä mitään myyntihaluja

                              Nimittäin ei se auton hinta vuodessa juuri noin paljoa alene, ja siinä ajassa se menee jo pyyntihintaankin + saa itse käyttää autoa kokoajan.

                              Tietty jos on perusteita noin suurelle tinkaamiselle, sitten asia erikseen.
                              Mutta sen kummemmin livenä näkemättä jos auto muuten on hintatasoltaan kuten muut vastaavat yksilöt, en lähtisi tinkailemaan 10%:a .
                              LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                              eksälista:
                              E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                              Comment

                              • Pande
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 1324
                                • Helsinki

                                Originally posted by Thmas View Post
                                Summa summarum: 10 - 15 % pyyntihinnasta pois on ihan ok tarjous, eikä siitä ole kenenkään syytä hermostua.
                                Tuosta ei varmaan hermostu, mutta jos hinta on esim jo valmiiksi reilusti halvin niin kyllä siitä on hieman nihkeä ruveta vielä antamaan tonneja alennuksia.. eri asia sit jos auton on hinnoitellut sinne keskitasolle.

                                Tuntuu että on ihan sama onko auton pyyntihinta 20ke, 18ke tai 10ke aina ostajan pitää saada se 2tonnia hinnasta pois ja ikinä se hinta ei ole hyvä.

                                Varmaan jos laittais sigun cäbin tonnilla myyntiin niin tulis nettiautoon tarjouksia "jos tuon käteistä 600e niin lähteekö???!"
                                Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
                                330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎