Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D välijäähdytin...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rahami00
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 306
    • Kirkkonummi

    530D välijäähdytin...

    Joo...päivän hinkannu välijäähdytintä puhtaaksi...
    Kaikennäköisiä liuottimia ja paineilmaa niin prkl:sti.
    Tulin siihen tulokseen, että ens kerralla ostan uuden välärin ennen kuin alan putsaamaan sitä.
    Onkohan kellään mitään "hyvää" konstia kyseiseen prokkikseen?
  • PARONI
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 319
    • Lieto

    #2
    Originally posted by rahami00 View Post
    Onkohan kellään mitään "hyvää" konstia kyseiseen prokkikseen?

    noup...
    I wanna drive my '58 chevy, but I can't find my fucking legs! - John Rambo.
    ___________________________________________
    Audi A4 Avant 1.9TDI -05

    Comment

    • Mauritius
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 327
      • KRS

      #3
      Pesin omani puhtaaksi painepesurilla tietysti järkeä käyttäen. Ensi asfaltti liuotinta muutamaksi tunniksi päälle ja sen jälkeen vain painepesurilla varovasti jäähdytin puhtaaksi. Välijäähdyttimestä tuli kuin uusi ja hyvin toimii mutta kyllähän se menee uudelleen tukkoon ku on niin pahassa paikassa.

      Välijäähdyttimen etupuoli oli kokonaan peitossa noin 1cm paksusta hiekka/öljy kerroksesta.

      Comment

      • Janek
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2005
        • 631
        • Nakkila

        #4
        Painepesuria ja liuottimia tosiaan niinkuin edellä sanottiin, eipä siihen paljon helpompaa konstia löydy, tuskin tuo silti vaikeaa on.
        Audi A4 Avant 2.7BITURBO
        Bmw 740 E38

        Comment

        • Luntti
          2Wheel Driver
          • Jul 2003
          • 5021
          • Yka

          #5
          Lopuksi hyttysverkkoa eteen. Ei ainakaan hyttyset tuki sitä enään.

          Comment

          • opl21
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2007
            • 320
            • Itävalta

            #6
            Originally posted by rahami00 View Post
            Joo...päivän hinkannu välijäähdytintä puhtaaksi...
            Kaikennäköisiä liuottimia ja paineilmaa niin prkl:sti.
            Tulin siihen tulokseen, että ens kerralla ostan uuden välärin ennen kuin alan putsaamaan sitä.
            Onkohan kellään mitään "hyvää" konstia kyseiseen prokkikseen?

            Siihen pitää käyttää miesmallin liuotinta ei mitään joutsenmerkillä varustettua paskaa,ja kyllä muuten lähtee.
            sigpic

            F01 730d -09
            Ex
            E70 x5 3.0d-08
            e39 M5-99
            e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
            (Ego)
            e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
            e39 528ia -97 200hp/290nm
            e36 320i -94
            e30 320i -89

            Comment

            • rahami00
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 306
              • Kirkkonummi

              #7
              Kiitti vinkeistä.
              Pitää kokeilla vielä tuota painepesuria jos sillä sais ne viimeisetkin muruset pois niistä väleistä. Ja hyttysverkko kehiin.

              Comment

              • AkiV
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 329

                #8
                mites tuon välijäähdyttimen saa esille? Jossain repsikan puolen etulokarin edessa vai missä olikaan?

                Purkuohjeita kaipaa hän

                ei ole varmaan mulla koskaan putsattu, noh..ei ainakaan mun kahden vuoden omistuksen aikana
                E39 530dA Touring -00

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by AkiV View Post
                  mites tuon välijäähdyttimen saa esille? Jossain repsikan puolen etulokarin edessa vai missä olikaan?

                  Purkuohjeita kaipaa hän

                  ei ole varmaan mulla koskaan putsattu, noh..ei ainakaan mun kahden vuoden omistuksen aikana
                  Se löytyy keskeltä keulaa, rekisterikilven alapuolelta sieltä muoviritilän takaa. Taitaa jopa saada jotenkuten pestyä mitään purkaamatta.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • rahami00
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 306
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Ite irrotin välärin niin se on helpompi putsata ja näkee kunnolla niihin väleihin. Irottaminen on aika simppeli juttu. Voin kirjoitella ohjeita myöhemmin jos kiinnostaa.

                    Comment

                    • AkiV
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 329

                      #11
                      Originally posted by rahami00 View Post
                      Ite irrotin välärin niin se on helpompi putsata ja näkee kunnolla niihin väleihin. Irottaminen on aika simppeli juttu. Voin kirjoitella ohjeita myöhemmin jos kiinnostaa.
                      pistä ihmeessä ohjetta tulemaan jos jaksat vaan naputtaa
                      E39 530dA Touring -00

                      Comment

                      • Mauritius
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 327
                        • KRS

                        #12
                        Tein omalle 530d:lle vesipumpun/termostaatin + hihnojen kiristimien/rullien vaihdon ja samalla huomasin tuon välijäähdyttimen olevan aivan tukossa. Se oli helppo irrottaa kun jäähdytin oli pois tieltä ja sen sai vaan ottaa klipsuista irti ja työntää taaksepäin niin se tuli helposti pois.

                        Comment

                        • rahami00
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 306
                          • Kirkkonummi

                          #13
                          Joo, palataan aiheeseen kun loppui loma ja on taas aikaa töissä kirjoitella .

                          Ei lähteny painepesurillakaan pikku kivet jäähdytysripojen välistä, mutta muuten kyllä tuli puhtaampi. Nyt näkyy jo läpikin .

                          Epävirallista ohjetta välijäähdyttimen irroittamiseen (mitä muistan vielä...):

                          1. Irroita pienemmät sisälokasuojat. Olikohan muistaakseni 5 pultilla kiinni.

                          1.2 Irroita jarruille tulevan jäähdytysilman "tunnelit".

                          2. Irroita (orkkis) puskuri. Sumuvalojen vieressä on muoviritilät, jotka ovat kiinni kahdella muovinippelillä (nippelit sijaitsee ritilän yläosassa). Itse käytin meisselin kärkeä ja pihtejä, joilla sain nippelin keskeltä irtoavan tangon pois ja sitten lähteekin nippeli irti. Tämän jälkeen ritilät lähtevät nykäisemällä. Kun ritilät on irroitettu, niiden alta paljastuu puskurin kiinnitys torx -pultin kannat (1 molemmilla puolilla). En muista torxin kokoa, mutta se on aika iso.
                          Pyöritä pultit pois ja puskuri lähtee vetämällä poispäin autosta. Tässä vaiheessa kannattaa laittaa jokin tuki puskurin alle, jotta se ei tipahda johtojen (jos on pysäköintitutka) ja pesurinletkun varaan kun sitä vedetään pois.
                          Kun puskuria on vedetty sen verran, että kädet mahtuvat väliin irroitetaan pesurinletku ja johdot. Johtojen liittimet irtovat antureista, kun puristetaan liitintä oikeasta kohdasta ja vedetään pois anturista. Pesurin letku irtoaa vasemmalla olevasta liitoskohdasta, jossa
                          painastaan liitoksessa oleva muovinippeli pohjaan asti. Liitoskohta on lukittuna kun muovisokka on kolossaan, mutta ei ihan pohjassa. Tämän jälkeen puskurin voi vetää pois paikaltaan.

                          3. Irroita auton alla olevasta suojamuovista etummaiset kiinnitysruuvit, jotta muovin etupää tipahtaa maahan.

                          4. (En tiedä onko pakollinen). Irroita konehuoneesta flektin ympärillä olevan muovin kiinnitysnippelit 2 kpl, jotka sijaitsevat muovin yläosassa. Muovi pääsee nyt liikkumaan jonkin verran.

                          5. Välijäähdytin sijaitsee syylärin alapuolella. Irroita välijäähdyttimelle tulevat paksut putket 2kpl. Irroita klemmari ja väännä meisselillä vähitellen putkea pois paikoiltaan sekä samalla toisella kädellä liikuttelet putkea, jotta se irtoaa. Kun putket on irti kannattaa putken päät
                          ja välijäähdyttimen putkiaukot tukkia vaikka paperilla, ettei sisään menee mitään ylimääräistä.

                          6. Kun putket on irti, asettele flektin ympärillä oleva muovi siten, että se olisi kaikista vähiten edessä kun väläri irroitetaan.

                          7. Jäähdytin on kiinni kahdella muovinipsulla jäähdyttimen yläosasta, sekä kahdella muovinipsulla alaosasta. Yläosan nipsut lähtevät irti, kun nipsuja levittää meisselillä.
                          Alaosan nipsut irtoavat vääntämällä nipsuja alaspäin. Jäähdytin lähtee irti työntämällä sitä auton perää kohti.
                          Irroitus on hieman ahtaanoloinen, mutta kyllä se sieltä tulee kun vähän aikaa jaksaa väännellä.

                          8. Sitten kun väläri on irti voi sitä alkaa putsaamaan parhaalla näkemällään tavalla. Sisäpuhdistuksesta en tiedä, mutta itse ainakin varoin
                          ettei vettä mene jäähdyttimen sisään...

                          (Itse leikkasin flektin suojamuoviin aukon välijäähdyttimen kohdalle, jotta ilma pääsee paremmin virtaamaan jäähdyttimen läpi. En tiedä onko tästä hyötyä tai haittaa johonkin auton toimintaan, mutta auton tehot ovat ainakin vähintään samanlaiset kuin aiemminkin.)
                          Last edited by rahami00; 09-07-2008, 08:13.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Hehee, olisit ottanut pohjapanssarin (muutama pikakiinnike) ja flektin muovikotelon irti (kaksi muovitappia), niin ei olisi tarvinnut irroittaa kun ahtoletkut ja liu'uttaa jäähy pois. No, kukin tavallaan, onhan se tietysti virkistävää purkaa keula

                            Taustamuovin silpominen huonontaa viskon jäähdytystehoa ja voi sekoittaa sen toiminnan.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              Originally posted by Cell View Post
                              olisit ottanut pohjapanssarin (muutama pikakiinnike) ja flektin muovikotelon irti (kaksi muovitappia), niin ei olisi tarvinnut irroittaa kun ahtoletkut ja liu'uttaa jäähy pois.
                              Ja flekti sekä sen kehys. Aikaa 530d:n välijäähdyttimen irrotukseen voi kuluttaa 20 minuuttia, loppu on ollut varmaan nautiskelua
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎