Announcement

Collapse
No announcement yet.

Neliveto-BMW vaurioitui katsastuksessa Jyväskylässä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6208
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Kyllä se ehjä bmw neliveto kestää testaamisen oli se xdrive tai ei. Nuo jarrudynamometrin rullat pääsääntöisesti pyörii niin hiljaa ettei sillä itse testillä ei ole mitään merkitystä jakovaihteistolle. Toki kaiken saa rikki, sehän on päivän selvää. Nykyään ei ole mahdollista testata jarruja koeajolla, vaikka joku konttori saattaa niin tehdä on se vastoin lakia. Hidastuvuusmittaus tai jarrudynamometritesti, itse näistä kahdesta valitsisin ehdottomasti dynamon oli alla mikä vehje tahansa. Lähes joka konttorilla lakimuutoksen myötä on nelivetotesteri joten ihan huoletta niitä jarruja siellä voi jauhattaa. Olis kyllä kiva tietää mahdollisia kardaanirikkoja enemmänkin, ja minkälaisilla kilometreillä niitä on sattunut. Jos kaikki on luokkaa 300-500tkm ajettuja autoja niin eikai se niin sanottua ole etteikö semmonen putki rikki voi mennä missä tilanteessa vaan kun veto kytketään päälle.
    Tämäpä uutta tietoa mulle. Siis että nelikkoa ei koeajeta enään, vaan rullilla. Tässä just tullaa e30:sen kanssa sitten jännään tilanteeseen, vanhaa shitboxia leimalle.
    Eihän siinä ajaa voi dynossa, jos tekee ohjeiden mukaan, aina on pientä jännitystä mikä hajoaa jos dynossa ajetaan. Ei ole vielä ollut mitään ogelmia, mutta viimeksi leimannut ix:n 2017, niin näköjään asetukset muuttuneet
    Last edited by MikeDry; 24-10-2023, 07:15.
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • ThemeJ
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 997
      • Turku/Raahe

      #17
      Originally posted by MikeDry View Post

      Tämäpä uutta tietoa mulle. Siis että nelikkoa ei koeajeta enään, vaan rullilla. Tässä just tullaa e30:sen kanssa sitten jännään tilanteeseen, vanhaa shitboxia leimalle.
      Eihän siinä ajaa voi dynossa, jos tekee ohjeiden mukaan, aina on pientä jännitystä mikä hajoaa jos dynossa ajetaan. Ei ole vielä ollut mitään ogelmia, mutta viimeksi leimannut ix:n 2017, niin näköjään asetukset muuttuneet
      Miksi ei voi? Meinaat että puoli minuuttia per akseli ei riitä tavallisessa dynossa vai että nelivetotestereitä ei löydy? Automaailmasta löytyy ihan kunnon lukollisia nelivetoja, ei bmw ole mitenkään paha tapaus siinä mielessä.
      Bmw E30
      Bmw 2000Touring Scrap
      Ex. Bmw E30 316
      Ex. Bmw E36

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 924
        • Sotkamo--Oulu

        #18
        Enpä olekaan tähän aiemmin törmännyt. Itsellä ollut Xdrive vuodesta 2016 ja yhtään kertaan ei ole vielä dynamometrilla jarruja ajettu. Aina on perustunut koeajoon jarrujen toiminnan testaus. Sen lisäksi en ole mielestäni vielä kertaakaan käynyt katsastuskonttorilla, jossa olisi nelivetodynamometri jarrujen testaukseen. Viimeksi käytin Land Roverin nelivetoautoa katsastuksessa syyskuussa ja ei mitattu jarruja kuin koeajolla. Inssi sanoi, että ei voi mitata.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • kooma
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1020
          • Pikis

          #19
          Originally posted by ThemeJ View Post

          Miksi ei voi? Meinaat että puoli minuuttia per akseli ei riitä tavallisessa dynossa vai että nelivetotestereitä ei löydy? Automaailmasta löytyy ihan kunnon lukollisia nelivetoja, ei bmw ole mitenkään paha tapaus siinä mielessä.
          Onhan tuon etukardaanin vaurion perusteella päivänselvää että sen syy johtuu siitä että etuakselia on pyörittänyt ulkoinen voima molempia renkaita samaan suuntaan, jakolaatikko on ollut kytkettynä ja taka-akseli ei ole pyörinyt. Siinä sitten pettää joko kardaani tai jakolaatikko, tai alkaa renkaat sutimaan. Vastaavaa tilannetta on mahdoton saada aikaan bemarissa moottorin voimalla koska yhteys taka-akseliin on kiinteä. Joku auton / kuskin toiminnassa on saanut jakolaatikon kytkeytymään ja sen jälkeen on vauriota luvassa.
          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3452
            • Janakkala

            #20
            Originally posted by autita View Post
            Moro. Minulle kävi täällä Oulussa BMW X5 E70 vm. 2011 jakovaihteistovaurio katsastuksen yhteydessä viime heinäkuussa. Avainasemien Maikkulan katsastuspisteessä katsastusmies keksi testata jarrut dynamometrilla, jota aikaisemmin ei kukaan katsastusmies ollut tehnyt. Ihmettelin tätä katsastusmiehelle ja hän väitti, että kyllä BMW jarrut voi testata dynamometrilla, heillä on ohje miten se tehdään. no lähdin ajeleen konttorilta ja huomasin heti pientä "nypytystä" autossa, varsinkin kaarretta ajaessa. Vaimo lähti sitten käymään kaupassa ja heti tullessaan totesi, että autossa on jotain häikkää. lähdin tarkemmin kokeileen autoa, varsinkin asfaltilla jyrkästi käännettäessä tämä nypytys tuntui selvästi. tilasin heti ajan Suomen Autohuoltoon ja vikadiagnoosi oli "jakovaihteisto vaurioitunut", korjauskustannusarvio 2400 €. Olin heti kirjallisesti yhteydessä katsastajaan ja he kiistivät vauriomahdollisuuden dynamotritestauksessa, koska heillä on siihen soveltuvat laitteet ja Trafin ohjeet. Pyysin lähettämään trafin ohjeen minulle jonka he myös tekivät. Sehän oli juuri sama ohje, minkä Spetke on tälle foorumille aikaisemmin postannut. Ohjejan on tehty v, 2004 jolloin E70 ei edes valmistettu. Olen vienyt asian Kuluttajaneuvontaa, asian käsittely on kesken ja Avainasemat kiistää korvausvelvollisuuden.
            Noi on ikäviä asioita kun katsastuksessa auto hajoaa. Kaikki X-Drive autot kumminkin voidaan testata jarrudynamometrissä. Ja tuossa tiedotteessa vaikka se on jo vanha on kumminkin jo huomioitu X-Drive mallitkin.
            Itse olen saanut aikanaan tuon ohjeen BMW kurssilta ja tiedän myös, että se on "aito" ja siten paikkansapitävä.
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2044
              • Riihimäki

              #21
              Originally posted by ockelbo4500 View Post
              Enpä olekaan tähän aiemmin törmännyt. Itsellä ollut Xdrive vuodesta 2016 ja yhtään kertaan ei ole vielä dynamometrilla jarruja ajettu. Aina on perustunut koeajoon jarrujen toiminnan testaus. Sen lisäksi en ole mielestäni vielä kertaakaan käynyt katsastuskonttorilla, jossa olisi nelivetodynamometri jarrujen testaukseen. Viimeksi käytin Land Roverin nelivetoautoa katsastuksessa syyskuussa ja ei mitattu jarruja kuin koeajolla. Inssi sanoi, että ei voi mitata.
              Mulla on ollut XDrive suunnilleen saman aikaa, myöskin X1 E84, ja joka kerta on testattu dynossa. Dynon tyypistä en osaa sanoa mitään, mutta ei mitään tuoreinta mallia. Muistaakseni käynyt aina samalla asemalla tuon kanssa.

              Comment

              • ThemeJ
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 997
                • Turku/Raahe

                #22
                Originally posted by kooma View Post

                Onhan tuon etukardaanin vaurion perusteella päivänselvää että sen syy johtuu siitä että etuakselia on pyörittänyt ulkoinen voima molempia renkaita samaan suuntaan, jakolaatikko on ollut kytkettynä ja taka-akseli ei ole pyörinyt. Siinä sitten pettää joko kardaani tai jakolaatikko, tai alkaa renkaat sutimaan. Vastaavaa tilannetta on mahdoton saada aikaan bemarissa moottorin voimalla koska yhteys taka-akseliin on kiinteä. Joku auton / kuskin toiminnassa on saanut jakolaatikon kytkeytymään ja sen jälkeen on vauriota luvassa.
                Niin siis tuo mun kommentti koski E30 nelivetoa, ei aloituksen autoa. Mutta otetaan nyt vaikka sen verran kantaa tuohon "ei ole mahdollista saada aikaan" kommenttiin. No moottorin voimalla ei ellei kuski paina kaasua ja jarrua yhtä aikaa, mutta periaatteessahan ajettaessa liukkaalla joku tai jotkut pyörät voi pyöriä eri nopeuksia. Riippuu nyt jarrutesteristä mutta yleensä nuo rullat pyörii siinä 3-5km/h joten melko pienestä nopeudesta on kyse. Yleisin varmaan on se, että etupää on rullilla ja rullilta kun lähdetään nousemaan pois niin takapää sutii tyhjää. Toki siinä samalla etupyörien pitäs myös pyöriä, mutta syystä tai toisesta etupyörät ei pyörähdä.
                Valmistaja kuitenkin sanoo, että vehkeet tommosen kestää niin kukapa siinä on vastaan sanomaan.
                Bmw E30
                Bmw 2000Touring Scrap
                Ex. Bmw E30 316
                Ex. Bmw E36

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6208
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by ThemeJ View Post

                  Miksi ei voi? Meinaat että puoli minuuttia per akseli ei riitä tavallisessa dynossa vai että nelivetotestereitä ei löydy? Automaailmasta löytyy ihan kunnon lukollisia nelivetoja, ei bmw ole mitenkään paha tapaus siinä mielessä.
                  Joo, tottakai voi kun tekee ohjeiden mukaan. En tiedä löytyykö jostain nelivetotesteriä, sellaisia jarrudynoja olen nähnyt mitkä on suunniteltu ajettavaksi nelikolle ja vielä kehuttu, teknisiä juttuja en sitten tiedä.
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • ThemeJ
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 997
                    • Turku/Raahe

                    #24
                    Originally posted by MikeDry View Post
                    Joo, tottakai voi kun tekee ohjeiden mukaan. En tiedä löytyykö jostain nelivetotesteriä, sellaisia jarrudynoja olen nähnyt mitkä on suunniteltu ajettavaksi nelikolle ja vielä kehuttu, teknisiä juttuja en sitten tiedä.
                    Pakko löytyä, tai vaihtoehtoisesti hidastuvuusmittari. Nelivetotesterillä tarkoitan siis nelivetomoodin omaavia jarrudynoja. Osalla asemista varmasti löytyy vielä vanhoilta ajoila apurulliakin, mutta ne on vähän työläät ja osaa autoista ei tahdo saada niiltä nousemaan pois.
                    Bmw E30
                    Bmw 2000Touring Scrap
                    Ex. Bmw E30 316
                    Ex. Bmw E36

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6208
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by ThemeJ View Post

                      Pakko löytyä, tai vaihtoehtoisesti hidastuvuusmittari. Nelivetotesterillä tarkoitan siis nelivetomoodin omaavia jarrudynoja. Osalla asemista varmasti löytyy vielä vanhoilta ajoila apurulliakin, mutta ne on vähän työläät ja osaa autoista ei tahdo saada niiltä nousemaan pois.
                      Ei ossoo sanoa tohon ekaan lauseeseen. Tuohon jälkimmäiseen, hyvä tietää, niin voi kysellä asemalla
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #26
                        Muutamassa viestissä on vedottu dynon rullien pieneen pyörintänopeuteen. Aivan saman vaurion saa aikaiseksi vaikka 0,1 km/h nopeudella, kun voima samalla akselilla voi helposti olla 5 kN. Jos tuossa tilanteessa etu- ja taka-akselit lyödään voimalinjalla yhteen, joku paikka toimii sulakkeena, jos renkaissa pito riittää. Mitään ongelmaahan ei synny edes rullien pyöriessä samaan suuntaan, kunhan jakolaatikolla pakka on auki ja se pyörii vapaasti tyhjää.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • ThemeJ
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 997
                          • Turku/Raahe

                          #27
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Muutamassa viestissä on vedottu dynon rullien pieneen pyörintänopeuteen. Aivan saman vaurion saa aikaiseksi vaikka 0,1 km/h nopeudella, kun voima samalla akselilla voi helposti olla 5 kN.
                          On sillä merkitystä viskolukolliseen.
                          Bmw E30
                          Bmw 2000Touring Scrap
                          Ex. Bmw E30 316
                          Ex. Bmw E36

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by ThemeJ View Post

                            On sillä merkitystä viskolukolliseen.
                            Toki, mutta nythän oli kyse x-Drive:sta.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • ThemeJ
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 997
                              • Turku/Raahe

                              #29
                              Originally posted by Clavurion View Post

                              Toki, mutta nythän oli kyse x-Drive:sta.
                              Aa viittasit alotuksen autoon, pahoittelut. Miten mahtais auto käyttäytyä, jos rullat pyöris vaikka 10km/h?
                              Bmw E30
                              Bmw 2000Touring Scrap
                              Ex. Bmw E30 316
                              Ex. Bmw E36

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by ThemeJ View Post

                                Aa viittasit alotuksen autoon, pahoittelut. Miten mahtais auto käyttäytyä, jos rullat pyöris vaikka 10km/h?
                                Eihän sillä nopeudella ole mitään merkitystä muuten kuin pyörivien osien laakerien kuormitukseen, kunhan jakolaatikon kytkin ei aktivoidu.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎