Kuka aloittaisi kamppanjan jossa teiden varsille laitetaan palloa potkivia lapsia, pyöräilijöitä, hirviä yms. vaaraa aiheuttavia nukkeja tms. Seuraavan tutkatolpan jälkeen taulu "Huomasitko vaaran vai tuijottelitko vain nopeusmittariasi?"
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ylinopeuteen tulossa lähes nollatoleranssi
Collapse
X
-
Lukaiskaapa http://www.eduskunta.fi/faktatmp/uta...1_2009_p.shtml asia tekstiä Alatalolta!
Marginaalisten ylinopeuksien valvonnan kiristäminen
Eduskunnan puhemiehelle
Sisäasiainministeriössä on suunnitteilla ehdotus, joka tähtää ylinopeuksien nollatoleranssiin. Ehdotuksen mukaan syksystä 2009 lähtien autoilija saisi huomautuksen jo siitä, kun ylinopeutta on 3 kilometriä tunnissa. Nykykäytännöksi on muotoutunut se, että huomautus tulee, jos ylinopeus on 7-10 kilometriä tunnissa. Puuttumiskynnys on ollut hyvä.
Kolmen kilometrin toleranssin ehdotus on liian kaavamainen, eikä se huomioi riittävästi liikenteen sujuvuutta ja sen myötä turvallisuutta. Se myös yliarvioi poliisin resurssit valvoa nopeusrajoitusten rikkomuksia. Marginaalisten ylinopeuksien valvonnalla ei ole myöskään merkitystä todellisten riskikuljettajien ajokäyttäytymiseen.
Monilla autoilijoilla tuo nopeuden ylitys 3 km/h saattaa sisältyä nopeusmittarin virhemarginaaliin. Uusi käytäntö vaatisi koko maan autojen nopeusmittareiden kalibrointia, jotta autoilijat voisivat luottaa siihen, etteivät saa huomautusta poliisilta. Kyseinen marginaalitoleranssi aiheuttaa myös turhaa mittarin tuijotusta autoilijoille ja vie näin huomion pois liikenteen muista vaaratekijöistä. Pilkuntarkka nopeustoleranssi aiheuttaa myös sen, että monet jo nyt ylivarovaiset kuljettajat ajavat varmuuden vuoksi alinopeutta ja muodostavat peräänsä mittavia kiireisempien autoilijoiden jonoja. Tästä seuraa vaarallisia ohitustilanteita, jotka kestävät todella kauan siksi, että jo 3 km:n ylinopeuden varominen ohitustilanteessa pakottaa matelemaan ohitettavan rinnalla. Kun tähän lisätään vielä suomalaisten autoilijoiden kummallinen käyttäytyminen ohituskaistoilla, on vaaratilanne valmis: yleensä ohitettavat nostavat ohituskaistojen viereisellä reunakaistalla nopeuttaan nopeusrajoituksen maksimiin tyyliin "minusta ei mennä ohi" ja sitten taas laskevat nopeutensa alinopeuteen ohituskaistan päätyttyä. Siinäkään ei ole järkeä, että rekat joutuisivat ajamaan alamäessä jarrut päällä.
Sisäasiainministeriössä uskotaan ilmeisesti kaavamaisesti, että onnettomuudet vähenevät, mitä enemmän liikennettä rajoitetaan pienten nopeusylitysten osalta kaikkialla maassa. Olisi paremmin huomioitava eri teiden ja alueiden väliset erot. Nopeusrajoitus, jonka tulee olla varsin tiukka toleranssiltaan taajamassa esim. koulun läheisyydessä, ei voi olla samalla toleranssilla Lapin korvessa. Taajamassa, jossa on runsaasti jalankulkuristeyksiä, toleranssin tulee olla toinen kuin kuivalla ja hyväkuntoisella moottoritiellä. Pitkien välimatkojen Suomessa eivät toimi samat tiukat nopeusrajoitukset kuin tiheästi asutussa Keski-Euroopassa.
Ehdotus 3 kilometrin toleranssista perustuu lyhyeen kokeiluun Uudellamaalla. Toisaalta voidaan kysyä, jos jollakin tieosuudella kaikki autoilijat ajavat lievää ylinopeutta, onko nopeusrajoitus silloin liian alhainen ja käytännön järjen vastainen nykyisellä varsin turvallisella ajokalustolla hyvällä kelillä. Tilannenopeus on kuitenkin se olennainen seikka, joka autoilijan täytyy ymmärtää: sumussa, lumisateessa tai liukkaalla kelillä ei tietenkään käytetä maksiminopeutta, jonka liikennemerkki osoittaa. Kolmen kilometrin toleranssilla poistetaan autoilijoilta viimeinenkin oman harkintakyvyn käyttö. Jos kaikki autoilijat ovat ikään kuin hyväksyneet nopeusrajoituksen lievän ylityksen juuri kunnostetulla tiellä, kannattaisiko tienpitäjän harkita nopeusrajoituksen nostoa, kuten Tanskassa on tehty?
Suomen tiet olisi siilattava läpi, jotta nopeusrajoitukset ja teiden kunto olisivat oikeassa suhteessa keskenään. Kysynkin, onko Tiehallinto alentanut tarkoituksella rajoituksia yli tarpeen sen vuoksi, että saadaan kansalaisilta suuttumuksen ja kritiikin kautta poliittista painetta poliitikkoihin, jotta he lisäisivät teiden määrärahoja? Käytetäänkö nopeusrajoituksia jopa vääntömomenttina poliittiseen painostukseen ihmisten lisääntyvien työmatka-aikojen kustannuksella?
Nopeusrajoituksia pitää ylipäätään muuttaa harkiten, koska moni ajaa samoja teitä ja reittejä päivittäin. Rutinoitunutta ajoa ei pidä mennä muuttamaan, koska samalla vähennetään liikenneturvallisuutta, joka on meillä ollut eurooppalaisittain hyvällä tasolla. Tämän vuoksi on myös tärkeää, että jo vanhentuneita tietöiden tai talvinopeusrajoitusten aikaisia liikennemerkkejä ei jää kummittelemaan sakkoansoiksi.
Poliisin kannalta 3 kilometrin toleranssissa on vaarana, että todellisten riskikuljettajien liikennevalvonta jää liian vähälle, kun aletaan tuijottaa liian tarkasti tavallisten työssä käyvien ihmisten kulkemista nopeustutkan avulla. Samalla jäävät valvomatta kuolonkolarien ja onnettomuuksien kannalta traagiset piittaamattomat kuljettajat, kuten rattijuopot ja hurjastelijat, jotka viis veisaavat 3 kilometrin toleransseista.
On ollut erikoista, että nopeusrajoitusasiasta ei aiota käydä poliittista keskustelua lainkaan. Nopeusrajoitusten uskottavuutta ja hyväksyttävyyttä kansalaisten silmissä ei pidä murentaa tekemällä sääntöjä, jotka toimivat järjen vastaisesti tosielämässä. Lakeja ja asetuksia, joita ei pystytä kunnioittamaan ja valvomaan, ei pidä säätää. Pilkuntarkka nippelivalvonta aiheuttaa vain sen, että autoilijat eivät motivoidu järjettömänä pitämäänsä rajoitukseen silloinkaan, kun se turvallisuuden takia olisikin perusteltua. Sinänsä on myönteistä, että ehdotettu kiristys johtaisi vain huomautuksiin eikä automaattisiin sakkoihin.
Sisäasiainministeriön tulee ottaa tavoitteekseen löytää optimaaliset nopeusrajoitukset, jotka huomioivat ihmisten luontaisen nopeuden ajaa autoa ja toisaalta turvallisuustekijät sekä teiden kunnon. Nopeusrajoituksia valmistelevan työryhmän on kuultava tarkasti myös ammatti- ja henkilöautoilijoiden etujärjestöjä. Logistiikan toimivuus Suomen kaltaisessa suurten etäisyyksien maassa on elintärkeää. Se, että ihmiset ja tavarat kulkevat sujuvasti, vaikuttaa jopa kansalliseen kilpailukykyymme. Se vaatii parempaa tiestöä. Toisaalta se vaatii joustavaa liikennettä, johon tarvitaan myös asennekasvatusta ja toisen autoilijan kunnioittamista. Liikenteen keskinopeuksien hidastuminen 10 kilometrillä aiheuttaisi vuosittain paljon ajavilla henkilöillä kymmeniä, jopa satoja lisätyötunteja.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Onko ylinopeuksiin 0-3 km/h kohdistuva valvonta perusteltu keino vähentää liikenneonnettomuuksia, kun todelliset riskikuljettajat aiheuttavat onnettomuuksia huomattavasti suuremmilla nopeuksilla,
voidaanko nopeusrajoitukset suhteuttaa entistä paremmin teiden kuntoon ja ympäröivään alueeseen ja
onko ammattiautoilijoiden ammattijärjestöjä ja autoilijoiden etujärjestöjä kuultava nykyistä tarkemmin, kun sisäasiainministeriö on tiukentamassa ylinopeuksien valvontaa?
Helsingissä 7 päivänä toukokuuta 2009
Mikko Alatalo /kesk
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Mikko Alatalon /kesk näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 411/2009 vp:
Onko ylinopeuksiin 0-3 km/h kohdistuva valvonta perusteltu keino vähentää liikenneonnettomuuksia, kun todelliset riskikuljettajat aiheuttavat liikenneonnettomuuksia huomattavasti suuremmilla nopeuksilla,
voidaanko liikennerajoitukset suhteuttaa entistä paremmin teiden kuntoon ja ympäröivään alueeseen ja
onko ammattiautoilijoiden ammattijärjestöjä ja autoilijoiden etujärjestöjä kuultava nykyistä tarkemmin, kun sisäasiainministeriö on tiukentamassa ylinopeuksien valvontaa?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Hallitus antoi 27.3.2008 liikennepoliittisen selonteon, missä todetaan hallituksen sitoutuneen edellisen hallituksen keväällä 2006 tekemään liikenneturvallisuutta koskevaan periaatepäätökseen, jossa asetettiin tavoitteeksi, että vuonna 2010 enintään 250 ihmistä kuolee liikenneonnettomuuksissa. Pitemmän ajan tavoitteeksi asetettiin, että liikenneturvallisuus paranee tämän jälkeen tasaisesti ja vuoteen 2025 mennessä päästään alle 100 vuotuiseen liikennekuolemaan.
Liikennepoliittisessa selonteossa liikenteen valvonnan todetaan olevan tehokasta liikenneturvallisuustyötä, jota voidaan tehostaa automaattista liikennevalvontaa lisäämällä ja ottamalla nopeusvalvonnan periaatteeksi nollatoleranssi. Myös valtioneuvoston periaatepäätöksessä 2006 on mainittu, että nopeusvalvonnan puuttumiskynnystä alennetaan siten, että liikenteen nopeusrajoitusten ylitykset saadaan pieniksi ja vastaamaan säädettyjen nopeusrajoitusten tasoa.
Poliisin tietoon tulee vuosittain noin 35 000 liikennerikoksista aiheutunutta liikenneonnettomuutta, joissa viime vuonna kuoli 343 ihmistä ja loukkaantui noin 8 500 ihmistä.
Poliisin vastuulla on liikennepoliittisen selonteon liikennevalvontaa koskevien toimenpiteiden käytäntöön saattaminen. Sisäasiainministeriön poliisiosastolla onkin valmisteltu nopeusvalvonnan puuttumisrajan yhtenäistämistä koskevaa ohjetta. Asiasta on käyty neuvotteluja poliisiorganisaatiossa sekä muiden viranomaisten kanssa.
Ohje on tarkoitus antaa elokuussa ennen koulujen alkua. Ohjeissa tullaan myös ohjeistamaan tarvittava varmuusvähennys, joka on ajateltu olevan 3-4 km/h.
VTT teki vuonna 2008 tutkimuksen automaattisen liikennevalvonnan tehostetun puuttumiskynnyksen vaikutuksista kantatiellä 51. Tehostettu nopeuksien automaattivalvonta, johon sisältyi aiempaa aktiivisempi valvonta, kaikkiin ylinopeuksiin puuttuminen ja runsas tiedotus alensivat koetiellä ajonopeuksia 3-4 km/h. Pidemmällä aikavälillä vaikutus on todennäköisimmin noin 3 km/h.
Tutkimustiedon mukaan 80 km/h rajoitusalueella tapahtuva kolmen kilometrin keskinopeuden aleneminen vähentää 7 % henkilövahinko-onnettomuuksia ja liikennekuolemia 16 %. Myös ajoneuvojen välisten etäisyyksien todettiin kasvaneen kokeilun ansiosta ja liikennekäyttäytyminen rauhoittui koejaksolla.
Poliisin liikennevalvonnassa on tärkeää, että suurin osa valvonnasta kohdistetaan ensisijaisesti riskipaikkoihin sekä paikkoihin, joissa liikenneonnettomuuksia tapahtuu eniten.
Poliisin nopeusvalvonnassa tapahtuvan puuttumisen lisääntyessä saadaan ilmi myös muita liikennerikoksia, muun muassa rattijuopumuksia, ajo-oikeudetta ajoja sekä katsastamattomien ajoneuvojen käyttämisiä.
Sisäasianministeriön poliisiosaston sekä Tiehallinnon yhteistyön kehittämisestä 23.4.2009 allekirjoitetussa sopimuksessa todetaan, että nopeusvalvonnan puuttumisrajaa alennettaessa onnettomuus- ja nopeustietoja seurataan entistä tarkemmin. Tiehallinto on pyrkinyt lisäämään muuttuvia nopeusrajoituksia, jolloin nopeuteen vaikuttavat olosuhteet tulevat parhaiten huomioitua.
Keskustelua ammattijärjestöjen ja etujärjestöjen sekä poliisin kanssa käydään jatkuvasti ja tullaan edelleen käymään.
Nopeusvalvonta-asiassa ei ole käyty erillistä keskustelua jonkun ammatti- tai etujärjestön kanssa, koska asiassa ei laadita tai sovelleta lainsäädäntöä, vaan ohjataan poliisin operatiivista toimintaa.
Ylinopeuksien tarkemmalla valvonnalla ja siihen liittyvällä tiedottamisella voidaan vähentää liikenteessä kuolleiden määrää kymmenillä ja loukkaantuneiden määrää sadoilla ihmisillä.
On syytä myös korostaa, että poliisi puuttuu pienempiin ylinopeuksiin huomautusmenettelyllä, jota ei huomioida ajoluvan peruuttamiskäsittelyssä.
Helsingissä 3 päivänä kesäkuuta 2009
Sisäasiainministeri Anne HolmlundIlmastokusetusta vastaan:http://www.ilmastofoorumi.fi/
Comment
-
-
Ohjeissa tullaan myös ohjeistamaan tarvittava varmuusvähennys, joka on ajateltu olevan 3-4 km/h.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Pidetään poliisit työntäytteisenä ajamalla sen verran ylinopeutta et joutuvat kirjoittamaan huomautuksia muttei valtion kassa täyty ennenkuin huomautuksia on tarpeeksi paljon koossa.
Mahtaa poliiseistakin olla turhauttavaa kirjoitella huomautuksia vähän väliä. Vaikka varmaan muutamia automaattikameroita tulee autoihin jotka räpsii kuvia jo ajon aikana ja kirje tulee kotia myöhemmin.
Todennäköisesti myös tutkanpaljastimien(STI) määrä tulee lisääntymään, varsinkin tiheästi liikennöidyllä teillä siitä on hyötyä kun ei poliisit voi käyttää liipaisutekniikka niin paljoa.
Comment
-
-
Työkavereiden kanssa tuossa naureskeltiin, että kellähän meistä on jouluun mennessä eniten huomautuksia, kun kaikki ajaa aina sen +10% rajoituksen päälle.
Todennäköisesti alla rajoitusten köröttelevien määrä tulee lisääntymään ja sitä kautta vaaralliset ohitukset yms. ....ja taas päästään lehdistössä jeesustelemaan miten törkeitä kaahareita saadaan kiinni...Tesla Model 3 Performance
EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
EX: VW Touran 2.0 TDI
EX: VW R6 Polo GTI
EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
EX: BMW E91 325dA M-sport
EX: BMW E46 320d touring M-sport
EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH
Comment
-
-
Tuo 250 liikennekuolemaa vuonna 2010 on ollut jo useamman vuoden tavoitteena, mutta jostain syystä muutosta ei ole juurikaan tapahtunut, vaikka noihin kamerapömpeleihin käytetään jatkuvasti enemmän pelimerkkejä.
Alkujaan tuota nollatoleranssia perusteltiin syillä, jotka olisi saanut toteutettua yksinkertaisesti muuttamalla autoverotus lailliseksi. Loppupeleissä hommassa ei ole kysymys muusta kuin rahan keräämisestä budjetin alijäämän räjähdettyä käsiin..- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEli käytännössä 9-10 km/h ylitys menee jatkossakin huomautuksella ja vastaavasti 10-20 km/h ylitys rikesakolla. Huomautuksia vain alkaa sadella paljon herkempään.
Alkuperäiseen aiheeseen sen verran, etten ainakaan minä usko sakotuskäytännön muuttuvan kuin automaattivalvonnan osalta. Ei poliisien resurssit edelleenkään riitä rikesakkoja kirjoittelemaan sen enempää kuin ennenkään.M135 6/2016, Astra 8/2016
Comment
-
-
Originally posted by JJSS View PostOliko noilla tulevilla "huomautuksilla" seurauksia jos aloittaa keräämisen ?E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEli käytännössä 9-10 km/h ylitys menee jatkossakin huomautuksella ja vastaavasti 10-20 km/h ylitys rikesakolla. Huomautuksia vain alkaa sadella paljon herkempään.
No täytyy kyllä nostaa hattua Alatalolle hyvästä kirjallisesta kysymyksestä.Ilmastokusetusta vastaan:http://www.ilmastofoorumi.fi/
Comment
-
-
Originally posted by Bora View PostVai tarkoittako tuo varmuusvähennys juuri sitä 3km/h huomautusrajaa :thinkE92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostMinusta ei tarkoita, onhan se varmuusvähennys nytkin käytössä.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.s...2009/09/958363Ilmastokusetusta vastaan:http://www.ilmastofoorumi.fi/
Comment
-
-
Turvallisuus ja liikennesuorite
Teiden onnettomuuspaikat tiedetään tilastollisesti täsmälleen. Kuolemanloukkuja on hurjasti pääteillä. Karmein väli on ollut jo kymmeniä vuosia Heinola - Jyväskylä 4-tiellä, sitä ei ole korjattu nykyaikaiseksi. KÄYTTÄKÄÄ VARAT VAIN VAARAKOHTIIN.
Ulkoisen passiivisen teihin liittyvän turvallisuuden parannusehdotuksia:
- Kaikki pääteiden risteykset T-liittymiksi sivuteiden keskisaarekkein tulpattuna.
- Väistötila jokaiseen päätien liittymään.
- Kanavointi jokaiseen päätien liittymään jos kääntyvät yli 1000 ajon./vrk.
- Tilannenopeuden osoittavat rakenteet vaarakohtiin, esim. valoheijastimien tihennys, kaistamaalaukset, ajolinjan muutokset, liikennemerkit, ylinopeudessa syttyvä varoitusvalaistus tielle.
- Keskikaide ja ohituskaistat kohtaamis-onnettomuuksien alueille.
- Hirviaidat kaikille valtateille koko maahan tai vähintään 60m levyinen hakkuuaukko.
- Toistuviin liukkaissa olosuhteissa aiheutuviin kohtaamis- ja suistumisonnettomuuksien kohtiin tiehen sähkölämmitys. Tätä ei tarvitse pitää päällä kuin muutamana viikkona vuodessa ääriolosuhteiden rajaamiseksi.
- Sääolosuhteiden ja liikennetilanteen (liikennevirran seuranta) mukaisesti muuttuvat tiekohtaiset nopeusrajoitukset.
- Liikennevirran automaattivalvonta ja infoliikennemerkit varoittamaan riskitilanteiden muodostumisesta.
Liikenne 17% BKT:stä on kansakunnan kilpailutekijä, joten on haettava optimi liikennesuoritteen osatekijöiden ja turvallisuuden kesken. Jokaisen nopeusrajoituksen sekä siihen liittyen valvonnan tulee olla perusteltu jolloin asenne ajamiseen myös järkeistyy.
Ajaja-ajoneuvon aktiivisen turvallisuuden parannusehdotuksia:
- Alkolukko pakolliseksi jälkiasennuksena joka autoon.
- Ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus pois tai nosto 100km/t.
- Raskaalla kalustolla ääriolosuhteissa tai tilapäisesti sallitaan ylinopeus, jolloin täysperävaunun nuppiauto saisi yliliukkaalla alamäessä vedon pidettyä päällä eikä perävaunu pääse vastaantulevan kaistalle. Toteutus nykytekniikalla: RAJOITTIMEN VOI MUUTTAA ÄLYKKÄÄKSI,
ajoneuvoyhdistelmän vakauden tunnistavaksi!
Koulutuksella niin ammattilaisilla kuin harrastejärjestöillä on sarkaa ajo-opetuksessa:
- Selvitetään 10 yleisintä loukkaantumiseen johtavaa onnettomuustyyppiä ja niiden tyypillinen eteneminen.
- Kehitetään tilanteen mukainen mallinnus esim. simulaattori-rata ja opetustekniikka em. onnettomuustilanteisiin.
- RAKENNETAAN VIRTUAALINEN OPETUSYMPÄRISTÖ PELIYMPÄRISTÖNÄ ja laitetaan yleiseen jakoon ilmaisena.
- Rakennetaan helposti siirrettävä reaalinen testiympäristö, jolla todetaan oikeat reaktiot. Tilanteiden tunnistaminen vähentää virheellisiä päätöksiä ajotilanteissa.
- Toteutetaan riskiryhmien kartoitus ja suunnataan opetus sinne missä se vaikuttaa.
- Ajokäyttäytymisen mallinnus ajaja-ajoneuvo yhdistelminä. Opettelu on asennemuutosta joka toteutuu onnettomuustutkimuksien soveltamisena ajoneuvo ajajayhdistelmä huomioiden. Toteutettavissa riskitekijät sisältävänä suoritepelinä, esim. ilmaisena nettipelinä johon osallistutaan omilta PC:ltä.
Yksilö opettelee parhaan mahdollisen aktiiviturvallisuuden. Oikeat reaktiot ja ennalta opeteltu tilanteen mukainen vaistonvarainen päätöksenteko ajotapahtumien mukaan on parasta aktiivista turvallisuustyötä. Pelitaloissa on osaamista virtuaalisten liikennepelien toteuttamiselle. Internet pohjaiset ajoympäristöt voidaan toteuttaa vain verovaroin.Last edited by TSillfors; 21-09-2009, 22:00.
Comment
-
-
Originally posted by TSillfors View PostTeiden onnettomuusp... ... vain verovaroin.Elämä on pihakivestä.
Comment
-
-
Hienot ajatukset, eli olisipa mielenkiintoista nähdä joku muu ratkaisu _KERRANKIN_ kuin nopeusrajoitusten ja sakotusrajan lasku325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostHienot ajatukset, eli olisipa mielenkiintoista nähdä joku muu ratkaisu _KERRANKIN_ kuin nopeusrajoitusten ja sakotusrajan lasku
Kepit on halpoja, valtion tuotot kasvaa siinä sivussa ja kaikilla on muutenkin parempi mieliE46 M3
Comment
-
Comment