Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW:ltä tulossa kolmesylinterisiä moottoreita

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nifa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 292
    • Kymenlaakso™

    BMW:ltä tulossa kolmesylinterisiä moottoreita

    Tälläinen tarttui silmään itseasiassa jo eilen:


    Ja nopeeta lainausta:
    "BMW suunnittelee aivan uutta moottoriperhettä, joka on kolmesylinterisenä 1,35-litrainen ja nelisylinterisenä 1,8-litrainen."

    "Ennakkotietojen mukaan kolmesylinterisen perusmoottorin teho olisi 120 kW ja vääntömomentti 190 Nm. Tehokkaimman 1,35-litraisen version luvut olisivat vastaavasti 180 kW ja 260 Nm."

    "Kookkaamman nelisylinterisen 1,8-litraisen tehoalue olisi saman lähteen mukaan 204-239 kW."

    Lähdettä tuolle olen yrittänyt eilisestä asti etsiä, mutta en ole löytänyt.. Mut kaippa sitä alkaa bemariltakin mukeja tippumaan ja ahdot nouseemaan. Tosin kyllä itselle 1-sarjalainen 180kW/260Nm arvoilla ja pienellä kulutuksella kelpaisi

    Edittinä:
    Alkuperäinen lähde on siis todennäköisesti saksalainen Auto motor und sport -lehti, jonka lähde taas on jotain "sources close to BMW"

    ja alustavia koodeja moottoreille (saattavat muuttua):
    x16i - 1,35 liters I3, 122hk/190Nm
    x18i - 1,35 liters I3, 150hk/220Nm
    x20i - 1,35 liters I3, 180hk/260Nm
    x23i - 1,80 liters I4, 204hk/300Nm
    x25i - 1,80 liters I4, 240hk/350Nm
    Last edited by Nifa; 15-05-2009, 08:01. Reason: Lähde ja muuta edittiä
    "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Sylinteriluku on pitkälti imagokysymys.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Tctic
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 215
      • Raahe

      #3
      Nyt alkaa kuulostaa mielenkiintoiselta. Sylinteritilavuudella ja sylinterien lukumäärällä ei ole ainakaan minulle mitään merkitystä kunhan moottorin ominaisuudet ovat muuten kohdallaan. Jos/kun yhdistetty kulutus jää 5-6L välille, löytyy tuollainen moottori tulevaisuudessa minunkin autoni konepellin alta.
      Lähes autoton...

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8252
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by Nifa View Post
        Tälläinen tarttui silmään itseasiassa jo eilen:


        Ja nopeeta lainausta:
        "BMW suunnittelee aivan uutta moottoriperhettä, joka on kolmesylinterisenä 1,35-litrainen ja nelisylinterisenä 1,8-litrainen."

        "Ennakkotietojen mukaan kolmesylinterisen perusmoottorin teho olisi 120 kW ja vääntömomentti 190 Nm. Tehokkaimman 1,35-litraisen version luvut olisivat vastaavasti 180 kW ja 260 Nm."

        "Kookkaamman nelisylinterisen 1,8-litraisen tehoalue olisi saman lähteen mukaan 204-239 kW."

        Lähdettä tuolle olen yrittänyt eilisestä asti etsiä, mutta en ole löytänyt.. Mut kaippa sitä alkaa bemariltakin mukeja tippumaan ja ahdot nouseemaan. Tosin kyllä itselle 1-sarjalainen 180kW/260Nm arvoilla ja pienellä kulutuksella kelpaisi
        hmm.. kuulostaisi tehon ja väännön suhteen perusteella hondan moottoreilta.. "normaalisti" vääntöä ja huipputeho "kova" niin ei tästä yhtälöstä voi kuin todeta että huiput saavutetaan jossain 8000rpm paikkeilla
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7366
          • Oulu

          #5
          Näissä uusin moottorien uutisoinneissa on nyt jotenkin sekotettu kilowatit ja hevosvoimat. 1.35 litrainen antaa varmasti sen 180 hv, mutta ei 180 kW. Ja jos antaisikin 180 kW niin 260 Nm väännöllä se tarkoittaisi melkoisia kierroksia.

          Originally posted by peto2 View Post
          hmm.. kuulostaisi tehon ja väännön suhteen perusteella hondan moottoreilta.. "normaalisti" vääntöä ja huipputeho "kova" niin ei tästä yhtälöstä voi kuin todeta että huiput saavutetaan jossain 8000rpm paikkeilla
          Eli juuri tätä tarkoitinkin. Mutta tuota ongelmaa ei ole jos tehot onkin hevosvoimia.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Jonsku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 4645
            • Tuusula

            #6
            Noh, eiköhän Münchenin insinöörit tiedä mitä tekevät. Pikkuautoihinhan nuo toki ovat suunnattu.

            Originally posted by petrolhead View Post
            Sylinteriluku on pitkälti imagokysymys.
            Ja tärinäkysymys myös. Toki tasapainoittamalla saadaan koneitä värinämättömimmiksi mutta jokainen tietää miten esim. neloskone hyppii vrt. V12 koneeseen..
            - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

            ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
            ex. Alpina D10 Touring #33/94
            ... and many more

            Comment

            • r.w.
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2510
              • Länsirannikko

              #7
              Ei ne varmaankaan huonoja koneita tule olemaan, itse veikkaan lähinnä suvereenia ylivoimaa, nyt myös pikkumoottorien luokassa. Ihan maireita vääntöjäkin lupaa jopa kaikkein pienimmälle.

              Muuten ei vain tämä kehityksen suunta miellytä. Uskomatonta, mitä kaikkea paskaa nykyään pitää tehdä, jotta pysyisi mukana CO2-kilvassa. Mihin tämä maailma on menossa? Voisivat muutenkin pikkuhiljaa poistaa ne hinnat alkaen -vitsimallit valikoimasta, nykymallit ovat järjestäen sellaisia mursuja, että jollain 120hv moottoriteholla alkaa ajamisen ilo olla lähinnä surkea vitsi.
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • Petteri75
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2539
                • Kirkkonummi

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                Sylinteriluku on pitkälti imagokysymys.
                Täysin totta, mutta on tullut huomattua että tuota 6-sylinteristä perheautomoottoriakin vedättää mielellään, kivat pörinät. Samaa ei harrastanut muuten, paitsi ex-turbojen kanssa mutta silloin eri syystä kuin moottoriäänistä.

                Miltä muuten ahdettu suora kutonen kuullostaa? Esim. Alpina B10 BiTurbo?

                Täytyy jäädä odottamaan vesi kielellä noita uusia "pikkumoottoreita". Jokaiselle on käyttötarkoituksena, nuo varmasti täyttävät sen erinomaisesti jos toteutuvat tuotantoon. TM:llä oli aikoinaan (80-90 -lukujen taitteessa) artikkelisarja ihan moottoreista ja niiden suunnittelusta, sellainen voisi olla varsinkin nykyään entistä mielenkiintoisempaa.
                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by Jonsku View Post
                  Ja tärinäkysymys myös.
                  Niin on . tiesin jo kirjoittaessani että joku mainitsee tärinät. Tästä syystä kirjoitin "pitkälti" , en "pelkästään".

                  Originally posted by Jonsku View Post
                  Toki tasapainoittamalla saadaan koneitä värinämättömimmiksi mutta jokainen tietää miten esim. neloskone hyppii vrt. V12 koneeseen..
                  Kyllä. Tasapainoakselit tekee aika paljon. Autotehtaat panostaa aika paljon moottori-vaihteistopaketin kiinnitysten virittämiseen sellaisiksi että ne vaimentavat kabiiniin tulevan äänen ja värinän.
                  Muutenkin , kautta linjan 2000 luvun henkilöautoissa on NVH melko hyvin jo hallinnassa. Tämä siis sen valossa mitä ajelen noilla eri pommeilla päivittäin. Joskus olen pukkiin ajanut pikkukikottimen ja koeajon jälkeen vasta ihmetellyt että mihin neljäs pytty on laitettu.. Ei sitä huomaa.

                  Mitä tulee V12-moottorin tärinättömyyteen , muistaakseni Ferrarilla on V-kulma 65 astetta kuudenkympin sijaan ja kampiakselissa on offsettiä sylinteririviin nähden (vai miten tuo nyt pitäisi ilmaista..)
                  6700 r / min kiertävässä kauppakassissa on aika sama onko siinä 3 vai 7 sylinteriä , 8 tonnin paremmalle puolelle kun mennään niin on hyvä ettei kone tärise itseään paskaksi. Jonkin verran saadaan aikaan hyvällä imu-, ja pakosarjalla jotta kaikki sylinterit saadaan käymään samansuuruisella täytöksellä , silloin joka pytyn värähtely on samanlainen.

                  Kyllähän vaikka 4 pyttyinen 2,2 litrainen pannu on kummasti kevyempi ja lyhyempi kuin 2,2 l kuutoskone. Samoin sylinterin tilavuuden suhde sylinteriseinämien pinta-alaan on parempi mikä parantaa hyötysuhdetta pienemmän lämmönjohtumisen ansiosta.

                  Originally posted by Petteri75 View Post
                  Täysin totta, mutta on tullut huomattua että tuota 6-sylinteristä perheautomoottoriakin vedättää mielellään, kivat pörinät.
                  On juu , ihan samaa mieltä. Toisaalta , kun yrittää tosissaan hyökätä mutkatiellä niin moottorin ääntä ei edes tajua. Mutkissa huomaa sen painon..
                  Summa summarum , mun mielestä hyviä autoja/moottoreita syntyy silloin kun tarkastellaan asioita kylmän tekniseltä kannalta ja nakataan kaikki imagokysymykset roskiin.
                  Last edited by petrolhead; 16-05-2009, 10:20.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • beemers
                    BTCF Member
                    • Oct 2005
                    • 5136
                    • Oulunsalo/Oulu

                    #10
                    eipä tuo mikään ihme et tulee "vajaapyttyisiä" markkinoille kun yritetään ilmaston lämpenemistä muka hillitä. VAG:hän noita kolme sylinterisiä on ollut jo aikas pitkään bensana ja dieselinä. Mutta on se kyl melkoinen tärisijä kun vertaa ihan neloskoneeseen.

                    E36Ticompact -95 HELLROT
                    -: orava : connection-

                    EX:E30///M3 replica Tic
                    EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

                    Comment

                    • janikoo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2007
                      • 1263
                      • Lahti

                      #11
                      tää on just tätä ilmastonmuutos kakkaa no kai noita joku viherpiipertäjä ostaa
                      BIGBROTHER kommentti team

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎