Varmaan kohtalotovereita löytyy, mutta löytyykö apukeinoja?
Omistan siis ton E30 cäbin, jonka loppukesästä otan pois liikenteestä ja auto seisoo vapun tienoille, jolloin alkaa taas ajokausi. Talven aikana tein taas autolle yhtä sun toista remonttia ja korjausta. Katsastuksen takaraja on alkuperäisen käyttöönottopäivän mukaan 1.4. ja katsastusaika siitä taaksepäin pykälien mukaan. Eli, auto on pois käytöstä koko sen ajan jolloin sen voisi katsastaa seuraavalle kaudelle.
No, tulee sitten päivä kun on aika ottaa auto taas käyttöön. Katsastus on mennyt talven aikana vanhaksi ja auto on pois liikenteestä, niin en voi laillisesti testailla talven korjauksia kuin kotipihalla edes taas pientä matkaa ajellen alhaisella nopeudella. Tilaan sitten katsastusajan ja saan ihan laillisesti ajaa auton katsastuskonttorille, jossa tehdään vuosikatsastus ja liikenteeseen otto.
Nyt kävi kuitenkin niin, että matkalla katsastukseen syttyi abs-valo, joka tietää automaattista hylkyä katsastuksessa. Jos käännyn ympäri enkä menekään katsastukseen, niin ajomatka muuttuukin laittomaksi ja vielä aika ankarasti rangaistavaksi. En ole menossa katsastukseen, enkä sieltä tulossa. On siis pakko ajaa katsastukseen vaikka tiedän, että auto ei mene läpi. Niihän siinä tietysti kävi ja katsastusasemalta saamani paperin turvin saan taas ajaa laillisesti takaisin kotiin. Tapahtuneesta seuraa myös ylimääräisiä kuluja kun auto on taas vietävä jälkitarkastukseen.
Epäkohdan luonnollinen korjaus olisi vastaava tapa kuin ennen vanhaan seisontavakuutuksien aikaan. Silloinhan autolla sai 30 vuorokautta ajaa, jos auto oli ollut seisonnassa yli koko katsastusajan. Tällä tapaa autoa voisi kokeilla laillisesti oikeissa nopeuksissa ja tilanteissa. Esimerkiksi täydellinen jarruremontti vaatii jonkin aikaa ajoa ja jarruttelua ennen kuin kaikki osat asettuvat kohdilleen ja riittävä jarrutusteho on saavutettu. On paljon muitakin kohteita, joiden todellista toimintaa ei kotipihalla kävelyvauhdissa saa selville. Ajomatka katsastukseen on väärä paikka testata esim. juuri jarruja, selkeä liikenneturvallisuustekijä.
Eli, miten tuosta pääsisi eroon? Pystyykö esim. käyttöönottopäivämäärää muuttamaan tai jotain? Ei kehtais hakea jotain päivän siirtokilpiä vain koeajoja varten. Tää systeemi vähän syrjii meitä kenellä käyttöönottopäivä on näin kevään kynnyksellä. Toki vois ottaa ensin auton liikenteeseen ja sitten rikos olisi vain katsastamattomalla autolla ajo, rapsuja tulee kyllä siitäkin.
Pari päivää sitten laitoin muuten ihan liikenneministerille/ministeriöön saman tarinan tiedoksi tähän systeemiin liittyvästä epäkohdasta.
Omistan siis ton E30 cäbin, jonka loppukesästä otan pois liikenteestä ja auto seisoo vapun tienoille, jolloin alkaa taas ajokausi. Talven aikana tein taas autolle yhtä sun toista remonttia ja korjausta. Katsastuksen takaraja on alkuperäisen käyttöönottopäivän mukaan 1.4. ja katsastusaika siitä taaksepäin pykälien mukaan. Eli, auto on pois käytöstä koko sen ajan jolloin sen voisi katsastaa seuraavalle kaudelle.
No, tulee sitten päivä kun on aika ottaa auto taas käyttöön. Katsastus on mennyt talven aikana vanhaksi ja auto on pois liikenteestä, niin en voi laillisesti testailla talven korjauksia kuin kotipihalla edes taas pientä matkaa ajellen alhaisella nopeudella. Tilaan sitten katsastusajan ja saan ihan laillisesti ajaa auton katsastuskonttorille, jossa tehdään vuosikatsastus ja liikenteeseen otto.
Nyt kävi kuitenkin niin, että matkalla katsastukseen syttyi abs-valo, joka tietää automaattista hylkyä katsastuksessa. Jos käännyn ympäri enkä menekään katsastukseen, niin ajomatka muuttuukin laittomaksi ja vielä aika ankarasti rangaistavaksi. En ole menossa katsastukseen, enkä sieltä tulossa. On siis pakko ajaa katsastukseen vaikka tiedän, että auto ei mene läpi. Niihän siinä tietysti kävi ja katsastusasemalta saamani paperin turvin saan taas ajaa laillisesti takaisin kotiin. Tapahtuneesta seuraa myös ylimääräisiä kuluja kun auto on taas vietävä jälkitarkastukseen.
Epäkohdan luonnollinen korjaus olisi vastaava tapa kuin ennen vanhaan seisontavakuutuksien aikaan. Silloinhan autolla sai 30 vuorokautta ajaa, jos auto oli ollut seisonnassa yli koko katsastusajan. Tällä tapaa autoa voisi kokeilla laillisesti oikeissa nopeuksissa ja tilanteissa. Esimerkiksi täydellinen jarruremontti vaatii jonkin aikaa ajoa ja jarruttelua ennen kuin kaikki osat asettuvat kohdilleen ja riittävä jarrutusteho on saavutettu. On paljon muitakin kohteita, joiden todellista toimintaa ei kotipihalla kävelyvauhdissa saa selville. Ajomatka katsastukseen on väärä paikka testata esim. juuri jarruja, selkeä liikenneturvallisuustekijä.
Eli, miten tuosta pääsisi eroon? Pystyykö esim. käyttöönottopäivämäärää muuttamaan tai jotain? Ei kehtais hakea jotain päivän siirtokilpiä vain koeajoja varten. Tää systeemi vähän syrjii meitä kenellä käyttöönottopäivä on näin kevään kynnyksellä. Toki vois ottaa ensin auton liikenteeseen ja sitten rikos olisi vain katsastamattomalla autolla ajo, rapsuja tulee kyllä siitäkin.
Pari päivää sitten laitoin muuten ihan liikenneministerille/ministeriöön saman tarinan tiedoksi tähän systeemiin liittyvästä epäkohdasta.
Comment