Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW-mallien kulutusvertailua EcoTest-tuloksista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7397
    • Oulu

    BMW-mallien kulutusvertailua EcoTest-tuloksista

    Ajattelin hyödyntää Autoliiton Suomessa julkaisemia EcoTest-tuloksia ihan puhtaaseen kulutusvertailuun eri BMW-mallien kesken ja unohtaa nuo ympäristötähtiluokitukset joita testi tarjoaa. Uskoisin että näistä saa aika hyvin puolueetonta kulutustietoa, joka ehkä kiinnostaa joitain ihmisiä tälläkin foorumilla.

    Mittauksista kerrotaan seuraavaa:
    Monipuolinen testimenetelmä on Saksan autoliiton ADAC:n ja kansainvälisen autoliiton säätiön FIA Foundationin yhdessä kehittelemä, ja sen perustana on eurooppalainen päästölainsäädäntö. EcoTestin rahoittaa FIA Foundation, ja testit tehdään Saksassa.
    Tässä tulokset bensamalleille:

    Code:
    automalli                                   mittauspäivä     kulutus
    BMW 120i                                      04.05.2007        6.82
    BMW 120i                                      15.11.2004        7.59
    BMW 318ti compact Edition Lifestyle           26.05.2004        7.90
    BMW 318i                                      26.02.2003        8.01
    BMW 116i                                      28.02.2005        8.03
    BMW 330i Coupé Automaatti                     29.01.2009        8.04
    BMW 330i Automaatti                           19.02.2009        8.16
    BMW 530i                                      23.05.2007        8.19
    BMW 520i Automaatti                           23.06.2008        8.37
    BMW 125i Cabriolet                            31.03.2008        8.43
    BMW 525i touring Edition Exclusive            10.03.2009        8.57
    BMW 330i Cabriolet                            21.03.2007        8.61
    BMW 330i                                      08.06.2005        8.69
    BMW 320i touring                              27.04.2004        8.78
    BMW 330i                                      15.04.2004        8.80
    BMW 330xi touring Automaatti                  12.02.2008        8.80
    BMW Z4 Roadster 2.2i                          27.07.2004        8.85
    BMW 130i                                      07.10.2005        8.91
    BMW 330i SMG                                  10.05.2004        9.06
    BMW 320Ci Cabriolet                           14.05.2003        9.16
    BMW 330i Automaatti                           03.05.2004        9.40
    BMW 135i Coupé                                19.12.2007        9.42
    BMW Z4 Roadster 3.0i Automaatti               14.07.2003        9.48
    BMW 325Ci Cabriolet Automaatti                03.05.2004        9.60
    BMW 630Ci Coupé Automaatti                    02.04.2007       10.02
    BMW X3 2.5si Automaatti                       16.04.2007       10.41
    BMW M3 Coupé                                  31.01.2008       12.20
    BMW 645Ci Cabriolet                           10.03.2004       12.22
    BMW M3 Cabriolet M DKG                        24.06.2008       12.49
    BMW X5 4.4i Automaatti                        27.01.2004       12.86
    BMW M5 touring SMG                            04.04.2007       14.54
    Näissä hämmästyttää lähinnä 530i:n todella pieni kulutus. Auton koko ei tietenkään välttämättä paljon lisää kulutusta, mutta silti tuossa on tehon, auton koon ja kulutuksen suhde poikkeuksellisen hyvä. Se näkyi myös noissa ecotestin antamissa pisteissä ja tähdissä. 530i sijoittui kokoluokassaan hyvin ja oli luokkansa ekologisin bensamoottorinen auto. Näistä tuloksista näkee myös hyvin tekniikan nopean kehityksen, viimeisen viiden vuoden aikana monien mallien kulutus on laskenut reilusti.


    Tässä lista dieselmalleille:

    Code:
    automalli                                         mittauspäivä     kulutus
    BMW 123d (DPF)                                      25.09.2007        5.33
    BMW 123d Coupé (DPF)                                04.12.2007        5.33
    BMW 318d (DPF)                                      19.09.2008        5.33
    BMW 318d touring (DPF)                              11.03.2008        5.38
    BMW 320d (DPF)                                      13.02.2008        5.51
    BMW 120d Cabriolet (DPF)                            17.04.2008        5.56
    BMW 320d touring (DPF)                              03.11.2008        5.61
    BMW 318d (DPF)                                      30.03.2006        5.66
    BMW 120d                                            10.08.2004        5.74
    BMW 118d (DPF)                                      02.04.2007        5.84
    BMW 325d (DPF)                                      28.02.2008        5.85
    BMW 118d                                            06.04.2005        5.86
    BMW 520d touring (DPF)                              25.03.2009        5.87
    BMW 320d (DPF)                                      10.08.2005        5.96
    BMW 320d touring xDrive (DPF)                       13.10.2008        5.97
    BMW 320d touring (DPF)                              16.08.2005        6.04
    BMW Alpina D3 (DPF)                                 18.04.2007        6.13
    BMW 330d BluePerformance (DPF)                      13.10.2008        6.16
    BMW 520d (DPF)                                      14.01.2008        6.18
    BMW 320Cd Cabriolet                                 26.04.2005        6.42
    BMW 120d (DPF)                                      09.12.2005        6.55
    BMW 330Cd Coupé                                     07.05.2003        6.63
    BMW 525d (DPF)                                      02.12.2004        6.67
    BMW 530d                                            14.07.2003        6.99
    BMW 335d Coupé Automaatti (DPF)                     17.03.2008        7.20
    BMW 530d touring Automaatti (DPF)                   26.04.2007        7.32
    BMW 330d Automaatti (DPF)                           18.04.2006        7.35
    BMW 330d Cabriolet Automaatti (DPF)                 26.03.2008        7.42
    BMW X3 2.0d Automaatti (DPF)                        01.04.2008        7.51
    BMW 730d Automaatti (DPF)                           13.11.2008        8.05
    BMW X3 3.0sd Automaatti (DPF)                       26.05.2008        8.12
    BMW X3 xDrive30d Edition Exclusive Automaatti (DPF) 19.03.2009        8.22
    BMW 730d Automaatti (DPF)                           21.02.2008        8.27
    BMW 535d Automaatti (DPF)                           14.09.2004        8.44
    BMW 530d touring Automaatti (DPF)                   12.05.2004        8.50
    BMW X6 xDrive35d Sport-Automaatti (DPF)             11.06.2008        8.72
    BMW X5 3.0d Automaatti (DPF)                        22.02.2007        8.77
    BMW X3 3.0d Automaatti                              12.07.2004        9.00
    BMW X5 3.0d Automaatti                              27.04.2004        9.99
    BMW 745d Automaatti (DPF)                           14.02.2006       10.19
    Tässä taas hämmästyttää 123d:n kärkipaikka. Toki tuoreimmat 118d/120d puuttuu listalta.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber
  • rasanttu
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 530
    • Tuusula

    #2
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tässä taas hämmästyttää 123d:n kärkipaikka. Toki tuoreimmat 118d/120d puuttuu listalta.
    Tuplaturbolla saavutetaan parempi hyötysuhde. Auto on aika aerodynaaminen ja kevyempi kuin muut mallit.

    BMW 530d touring Automaatti (DPF) 26.04.2007 7.32
    BMW 530d touring Automaatti (DPF) 12.05.2004 8.50
    Mistä moinen ero?
    Last edited by rasanttu; 29-05-2009, 12:18.
    Freude am Fahren

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7397
      • Oulu

      #3
      Originally posted by rasanttu View Post
      BMW 530d touring Automaatti (DPF) 26.04.2007 7.32
      BMW 530d touring Automaatti (DPF) 12.05.2004 8.50
      Mistä moinen ero?
      Moottori näyttää ainakin vaihtuneen M57TUD30 => M57TU2D30-OL.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 29-05-2009, 12:59.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Veiled
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 1130
        • Helsinki

        #4
        BMW 330i Coupé Automaatti 29.01.2009 8.04

        ei kyllä mun ajotyylillä...

        -V-
        /// X6 35i AlpinWeiss ///

        Pesua, tummennuksia, yliteippausta yms. helsingissä:

        www.automatrix.fi

        Comment

        • Vasara
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 310
          • Hesa

          #5
          BMW X5 3.0d Automaatti 27.04.2004 9.99
          Millainen ajosuorite testissä on? Seka-ajo? Aika maantiepainotteisesti saa vetää, että tuohon pääsee.
          -> E92 325i -07
          ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7397
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Vasara View Post
            Millainen ajosuorite testissä on? Seka-ajo? Aika maantiepainotteisesti saa vetää, että tuohon pääsee.
            Tuota on selitetty täällä: http://www.autoliitto.fi/testit_ja_a...st/mittaukset/

            Mittaukset
            Lakisääteisen pakollisen testisyklin lisäksi EcoTestiin sisältyy kaksi ylimääräistä testisykliä. EcoTest ylittää pakollisen testin mittaukset ja antaa tarkemman kuvan ajoneuvon ympäristövaikutuksista. Mittaukset tehdään testipenkissä. ...

            Uusi eurooppalainen testisykli (The New European Driving Cycle, NEDC)

            Testisyklin ensimmäinen osuus edustaa kaupunkiliikenteessä ajamista, jolloin jarrutetaan ja kiihdytetään jatkuvasti. Toinen osuus edustaa maantieliikenteessä ajamista, enintään nopeudessa 120 km/h. Ajoneuvoille tehdään mittaukset kylmänä, ilman energiaa kuluttavia laitteita, eli esimerkiksi radio tai ilmastointilaite poiskytkettyinä. Tämän jälkeen uusi eurooppalainen testisykli tehdään toisen kerran, moottorin ollessa lämmin ja ilmastointilaite kytkettynä päälle. Näin voidaan ottaa huomioon yhden ajoneuvossa eniten energiaa kuluttavan apulaitteen vaikutus.

            ADAC:n lanseeraama moottoritieajosykli

            ADAC:n kehittämän moottoritieajosyklin avulla voidaan todistaa, toimiiko pakokaasujen puhdistusjärjestelmä parhaalla mahdollisella tavalla testattaessa muita kuin lakisääteisiä muuttujia. EcoTestissä selvitetään päästöt silloin, kun moottoria kiihdytetään voimakkaammin tai jopa täydellä kaasulla ja pidetään samanaikaisesti ilmastointi päällä. Tämän testisyklin perusnopeus on 130 km/h, mikä vastaa suurinta sallittua ajonopeutta useimmissa Euroopan maissa.
            Jää silti vähän sekavaksi, että onko nuo nyt vain normaalin EU-syklin lisäksi tehtäviä mittauksia, ja miten noitten erí syklien painotukset menee kun ilmoitetaan vain yksi kulutuslukema...
            Last edited by Petri.Kekkonen; 29-05-2009, 13:45.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • jsa014
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1651
              • Turun Pallivaha

              #7
              Aika kummaa että 530i vie vähemmän soppaa kin 130i. Muutenkin varsin optimistisilta vaikuttaa nuo lukemat, varmasti ne mitattuja ja siten "oikeita" ovat mutta miten sitten käytännössa.
              316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                #8
                BMW 130i - 07.10.2005 - 8.91
                BMW 330i SMG - 10.05.2004 - 9.06
                BMW 320Ci Cabriolet - 14.05.2003 - 9.16

                ..hahhah, kolmelitraset pieksee kakslitrasen kulutuksessa
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • Ileee
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 1025
                  • Espoo

                  #9
                  Jep.. Näyttää olevan mielenkiintoisia tuloksia. Pitää muistaa, että autoissa on erilaisia välityksiä vaihteistossa. Niillä syntyy merkittäviä eroja.

                  Painaisiko Cab niin paljon enemmän, että kuluttaisi litraa isompaa enemmän bensaa?!
                  __________
                  E92 BMW 335i M-Sport -12

                  "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7397
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Ileee View Post
                    Painaisiko Cab niin paljon enemmän, että kuluttaisi litraa isompaa enemmän bensaa?!
                    Tuskin se pelkästä painosta johtuu, noissahan on reilut aikaerot mittauksilla ja 2003 jälkeen on paljon muuttunut uudempiin tekniikassakin.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #11
                      Siellä se todisteaineisto löytyy noistakin tuloksista, ettei nuo E61 530dA:t mene todellakaan pienellä määrällä dieseliä. Itse olen huomannut saman asian, seka-ajossa n. 9 litraa / 100km reippaammalla ajotyylillä.

                      BMW 530d touring Automaatti (DPF) 12.05.2004 8.50

                      Oma E39 530iA sedan kuluttaa n. 9,9 - 10,5 litraa / 100km seka-ajossa. Ja on kuitenkin bensakoneella!
                      Last edited by Juhis; 31-05-2009, 23:53.
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        #12
                        Kyllähän se eu-kulutuskin on ihan aitoa kulutusta, testipenkissä. Testipenkissä nämäkin kulutukset mitataan. Testeillä on lukuisia rajoituksia. Täytyy muistaa että harva ajelee ilman ohjaustehostinta, ilmastointia, radiota jne..puhumattakaan että ajaisi juuri eu-syklin mukaisen lenkin. EU-kulutus lasketaan kaiketi ilman em. laitteita. On siis normaalia ettei kyseinen testi anna samaa kulutusta kuin juuri sinun ajollasi (ajotapa, reitti, säät...) tulee. Lisäksi EU-syklissä manuaalit eivät käytä =>6 vaihdetta, kun taas tomaatti voi käyttää jopa 8. vaihdetta kulutuksen optimoimiseksi!

                        530i kulutus on pudonnut radikaalisti uudempien moottorien myötä. Sama näkyi ilmoitetuissa EU-kulutuksessakin. Diesel puolella taas tuntuu DPF lisänneen kulutusta Hienoa ympäristön säästöä...noh ehkä sieltä muutama hiukkanen vähemmän pääsee läpi, mutta enemmän öljyä silti kuluu

                        Mitäköhän rajoitteita ja koukeroita tähän eco-testiin sisältyy??

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          #13
                          Originally posted by Vanquish View Post
                          530i kulutus on pudonnut radikaalisti uudempien moottorien myötä. Sama näkyi ilmoitetuissa EU-kulutuksessakin. Diesel puolella taas tuntuu DPF lisänneen kulutusta
                          Tiukentuvien päästövaatimusten myötä taitaa dieseltekniikka jäädä taas jalkoihin ja pienikulutuksiset (turboahdetut) bensamoottorit olla kohta päivän sana. Hyvä näin, jospa noista pöllö-öljyllä käyvistä erittäin vikaherkistä traktoreista ja dieselvillityksestä päästäisiin pikkuhiljaa eroon!
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • TROCK
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 435
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Juhis View Post
                            Tiukentuvien päästövaatimusten myötä taitaa dieseltekniikka jäädä taas jalkoihin ja pienikulutuksiset (turboahdetut) bensamoottorit olla kohta päivän sana. Hyvä näin, jospa noista pöllö-öljyllä käyvistä erittäin vikaherkistä traktoreista ja dieselvillityksestä päästäisiin pikkuhiljaa eroon!
                            Lopettaisit sinäkin Juhis tuon lapsellisen ianaikaisen lässyttämisesi noista dieseleistä. Saat itsesi kuulostamaan taas snagarin moposankarilta kehuessasi omaa bensakonettasi, joka on aika kaukana esim. noista mainitsemistasi pienikulutuksisista bensakoneista. Aivan kuin sullakin olisi ensimmäinen valintakriteeri polttoaineen kulutus!

                            Mutta yhtä kaikki... Ainakaan tuo oma e61 530 DAT ´04 ei ole erinomaisen taloudellinen. Edellinen e39 530dA jopa mielestäni oli. Liekö tuossa sitten jotain pielessä, mutta eipä siitä ole mitään paikallistettu ainakaan huollossa (mikä ei sinänsä ole ehkä ihme). Mut onhan se vähän niinkin, että niin kauan kuin pelkällä menovedellä pärjää, niin hyvä on.
                            - - - - - - -
                            F10 520dA
                            ex E61 530dA, ex E39 530dA

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7397
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Vanquish View Post
                              Mitäköhän rajoitteita ja koukeroita tähän eco-testiin sisältyy??
                              Kirjoitin tuohon viestiin http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...90&postcount=6 sen mitä tuolla Autoliiton webbisivulla suomeksi kerrottiin. Saksaksi varmasti löytyisi tarkempaakin tietoa, mutta ainakin tuossa tuli jo esille se, että näissä on osittain myös ilmastointi päällä ja sykli sisältää ilmeisesti myös jonkinlaisen täyskaasukiihdytyksen ja 130 km/h moottorieajoa (joita ei taida EU-syklissä olla).

                              Kaaviot sykleistä löytyy http://www.ecotest.eu/Pages/Measurements.aspx
                              Last edited by Petri.Kekkonen; 02-06-2009, 09:00.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎