Announcement

Collapse
No announcement yet.

Puuttuvien lisävarusteiden arvo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SubZir
    Bimmer Rookie
    • Jan 2003
    • 123
    • Finland

    Puuttuvien lisävarusteiden arvo?

    Morjensta kaikille!

    Ostin pari viikkoa sitten vuosimallia 2003 olevan 330d m-sportti bemmun, nimeltä mainitsemattomasta autoliikkeestä. (asiasta myöhemmin ehkä tarkempaa tietoa)

    Auton käyttöön saatuani (koeajo hetkestä noin 2viikkoa), huomasin että autosta puuttui varusteita jota myynti-ilmoitukseen oli merkitty(myynti-ilmoitus on minulla tallessa).

    Nämä varusteet puuttuivat:
    -Harman Kardon hifit
    -Sadetunnistin
    -Hälyt
    -Penkinlämmittimet

    Nopealla vilkaisulla koeajon jälkeen en tietenkään osannut kiinnittää huomiota varuste puutteisiin, koska luotin, että autoliikkeestä ostetussa autossa on varusteet jotka myynti-ilmoitukseen on merkitty.
    Lisäksi auto oli myllytetty miten sattuu (viimeinen käsittely uupui ja kyljet loimusi)

    Otettuani yhteyttä minua palvelleeseen automyyjään, päästiin jo alustavaan sopimukseen hyvityksestä (19" vanteet kumeineen). ja myyjä lupasi maksaa autoni uudelleen myllytyksen.

    Sitten ongelmat alkoivat...

    Autoliikkeen johtaja/omistaja ei suostunutkaan tähän menettely tapaan, vaan tarjosi minulle hyvitykseksi vanteet ja kumit puoleen hintaan, ja minullehan se ei tietenkään kelpaa.
    Johtajan kanssa aikani keskusteluani, kehoitti hän minua hoitamaan asian kuluttajansuojan kautta.

    Soitin siis kuluttajansuojaneuvojalle joka tutki asian, ja piti hyvin selvänä että tuo autoliikkeen tarjoama hyvitys on melko pieni verrattuna puuttuneisiin varusteisiin.
    Näinpä hän ehdotti että yrittäisin uudestaan sopia yrityksen johtajan kanssa hyvityksen suuruudesta, ennen kui riitauta asian.

    Siihen tarvisin nyt kerholaisten apua!!

    Millaista summaa olisi kohtuullista tässä tapauksessa pyytää?
    Onko 19" kumeineen liian pieni hyvitys varusteisiin nähden?

    En kaipaa "varusteen arvo on se minkä ostaja sille itse antaa!" kommentteja, vaan konkreettisia summia, tai ehdotuksia.

    Kiitoksia teille jo etukäteen.
    Last edited by SubZir; 12-06-2009, 21:22. Reason: pikku lisäys.
  • soldia
    Banned
    • Feb 2006
    • 725
    • Planet X

    #2
    Tuossa ainakin nettiauton ohje myynti-ilmoituksen yhteydessä auton ostajalle.

    * Nettiauto.com ei ota vastuuta ilmoituksissa mainittujen tietojen paikkansapitävyydestä, sillä ilmoitusaineisto perustuu myyjien antamiin tietoihin. Ilmoitetuissa tiedoissa saattaa silti olla puutteita tai virheitä, jotka eivät ole tahallisia. Ilmoitetut tiedot eivät siten ole sitovia, ennenkuin myyjä on ne pyynnöstäsi vahvistanut.

    Kysymys kuuluukin että oliko autoliike hinnoitellut ja lisännyt puuttuvat varusteet kauppahintaan vai olisiko se ollut sama niistä huolimatta. Ja olisitko maksanut kauppahinnan vaikka olisit tiennyt ettei noita varusteita olekaan?

    Muistanpa tapauksen jossa jostain quattro audista -99 uupui luistonesto ja asiakas vaati kaupan jälkeen 1000€ hyvitystä. Entinen työnantaja ei asiaa hyväksynyt ja sanoi että auton voi palauttaa jos hinta ei sovi niillä varusteilla. Mutta eipä halunnut palauttaa vaan vaati ainoastaan hyvitystä. En tiedä miten keissi päättyi koska maisemat vaihtui ennen ratkaisua.

    Comment

    • HC91
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 998
      • 29100/310053

      #3
      Originally posted by SubZir View Post
      Nämä varusteet puuttuivat:
      -Harman Kardon hifit
      -Sadetunnistin
      -Hälyt
      -Penkinlämmittimet
      hifit 3-4 satkua, sadetunnistin 1-2 satkua, hälyt 0€ IMO, persgrillit 1-2 satkua. Eli 500-800€ rabattia... ei se 6v. n. 20k€ autossa kovin suuri enää ole lisävarusteiden merkitys osto-/myyntihintaan. Tietty tässä tapauksessa on johdettu harhaan, ja esim. ostopäätös olisi voinut jäädä tekemättä "puutteiden" vuoksi. Kelvollinen vaihtoehto olisi myös se että liike jälkiasentaisi nuo varusteet mitä se on sulle myynyt ja mistä olet maksanut...
      92' ///M5 3.8 individual
      09' 320d xDrive
      16' NIU N1 Sport
      19' NIU U+ Sport

      Comment

      • SubZir
        Bimmer Rookie
        • Jan 2003
        • 123
        • Finland

        #4
        Originally posted by soldia View Post
        Tuossa ainakin nettiauton ohje myynti-ilmoituksen yhteydessä auton ostajalle.

        * Nettiauto.com ei ota vastuuta ilmoituksissa mainittujen tietojen paikkansapitävyydestä, sillä ilmoitusaineisto perustuu myyjien antamiin tietoihin. Ilmoitetuissa tiedoissa saattaa silti olla puutteita tai virheitä, jotka eivät ole tahallisia. Ilmoitetut tiedot eivät siten ole sitovia, ennenkuin myyjä on ne pyynnöstäsi vahvistanut.

        Kysymys kuuluukin että oliko autoliike hinnoitellut ja lisännyt puuttuvat varusteet kauppahintaan vai olisiko se ollut sama niistä huolimatta. Ja olisitko maksanut kauppahinnan vaikka olisit tiennyt ettei noita varusteita olekaan?
        Myynti-ilmoitus on suoraan liikkeen kotisivulta. Ei nettiautosta.
        Ja tottakai vähemmän olisin kauppahetkellä ollut valmis maksamaan jos autoa olisi ilman noita varusteita minulle kaupattu.

        Comment

        • SubZir
          Bimmer Rookie
          • Jan 2003
          • 123
          • Finland

          #5
          Originally posted by HC91 View Post
          hifit 3-4 satkua, sadetunnistin 1-2 satkua, hälyt 0€ IMO, persgrillit 1-2 satkua. Eli 500-800€ rabattia... ei se 6v. n. 20k€ autossa kovin suuri enää ole lisävarusteiden merkitys osto-/myyntihintaan. Tietty tässä tapauksessa on johdettu harhaan, ja esim. ostopäätös olisi voinut jäädä tekemättä "puutteiden" vuoksi. Kelvollinen vaihtoehto olisi myös se että liike jälkiasentaisi nuo varusteet mitä se on sulle myynyt ja mistä olet maksanut...
          Siitäkin keskusteltiin, mutta ei firman johtaja siihenkään suostunut. piti omaa tarjoustaan kohtuullisena.

          Kuten kuluttajansuojaneuvojakin totesi, että tarjottu hyvitys on kovin pieni verrattaessa varuste puutteisiin.

          Comment

          • soldia
            Banned
            • Feb 2006
            • 725
            • Planet X

            #6
            Originally posted by SubZir View Post
            Myynti-ilmoitus on suoraan liikkeen kotisivulta. Ei nettiautosta.
            Ja tottakai vähemmän olisin kauppahetkellä ollut valmis maksamaan jos autoa olisi ilman noita varusteita minulle kaupattu.
            Kysy autoliikkeestä voitko palauttaa auton koska koet maksaneesi ylihintaa kun sinulle tärkeät varusteet kauppahintaan vaikuttaen uupuivatkin joita et koeajolla ja tarkastuksissa huomannut vaan vasta myöhemmin. Veikkaan että suostuvat siihen jos ovat valehdelleet varusteista ja ottaneet niistä lisähintaa.
            Last edited by soldia; 12-06-2009, 22:43.

            Comment

            • SubZir
              Bimmer Rookie
              • Jan 2003
              • 123
              • Finland

              #7
              Originally posted by HC91 View Post
              hifit 3-4 satkua, sadetunnistin 1-2 satkua, hälyt 0€ IMO, persgrillit 1-2 satkua. Eli 500-800€ rabattia... ei se 6v. n. 20k€ autossa kovin suuri enää ole lisävarusteiden merkitys osto-/myyntihintaan. Tietty tässä tapauksessa on johdettu harhaan, ja esim. ostopäätös olisi voinut jäädä tekemättä "puutteiden" vuoksi. Kelvollinen vaihtoehto olisi myös se että liike jälkiasentaisi nuo varusteet mitä se on sulle myynyt ja mistä olet maksanut...
              Originally posted by soldia View Post
              Kysy autoliikkeestä voitko palauttaa auton koska koet maksaneesi ylihintaa kun sinulle tärkeät varusteet kauppahintaan vaikuttaen uupuivatkin joita et koeajolla ja tarkastuksissa huomannut vaan vasta myöhemmin. Veikkaan että suostuvat siihen jos ovat valehdelleet varusteista ja ottaneet niistä lisähintaa.
              Kysyin toki tuonkin, ja vastaus oli, että ei se enää onnistu. Se oli tiedossakin. Hyvin harvassa tapauksessa aletaan kauppoja purkamaan nykyään. Näin sanoi kuluttajansuojaneuvoja.

              Autoon olen muuten todella tyytyväinen, puutteet varusteissa vaan harmittavat, koska olen maksanut niistäkin.

              Comment

              • 174000
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2008
                • 1178
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by SubZir View Post
                Kysyin toki tuonkin, ja vastaus oli, että ei se enää onnistu. Se oli tiedossakin. Hyvin harvassa tapauksessa aletaan kauppoja purkamaan nykyään. Näin sanoi kuluttajansuojaneuvoja.

                Autoon olen muuten todella tyytyväinen, puutteet varusteissa vaan harmittavat, koska olen maksanut niistäkin.
                Todella ammattitaidotonta, ettei kaikkia ilmoitettuja varusteita löydy, mutta kyllähän tuollaiset asiat pitäisi ITSE selvittää koeajon yhteydessä vaikka pikaisellakin. Ja viimeistään ennen, kun autosta seteliäkään maksaa.

                Eihän noiden varusteiden arvo maltaita ole, joten jos liike jotain hyvitystä lupailee, niin siihen ainakin itse tarttuisin.
                Last edited by 174000; 12-06-2009, 23:35. Reason: typo
                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                '02 VW Golf 1.4i
                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                Comment

                • HC91
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 998
                  • 29100/310053

                  #9
                  tuo kannattaa lukaista: http://www.kuluttajavirasto.fi/File/...tokaupassa.pdf

                  pari poimintaa:

                  "Autosta annetut tiedot
                  Myyjän antamilla tiedoilla on suuri merkitys kuluttajan ostopäätökseen. Kuluttaja ei voi ve-dota virheenä sellaiseen havaitsemaansa vikaan tai puutteeseen, josta hänelle on kerrottu ennen kaupasta päättämistä. Riitatilanteessa myyjän on osoitettava, että on kertonut tällaiset tiedot ostajalle. Viat ja puutteet onkin syytä merkitä kauppakirjaan."

                  "Tarpeettomien virheiden ja väärinkäsitysten ehkäisemiseksi myyjän ja ostajan on hyvä käydä yhdessä huolellisesti läpi kaikki auton tiedot varustus mukaan lukien."

                  "Ostajalla ei ole erityistä selonottovelvollisuutta. Myyjän tulee ilmoittaa ostajalle oma-aloitteisesti sellaiset kauppaan vaikuttavat olennaiset seikat, joita tämän ei voi olettaa havaitsevan."

                  Jos automerkki saati korimalli ole tuttu, niin hankala on taviskuluttajan havaita lisävarusteiden puuttumista (hifit, häly, sadetunnistin). Persgrillit nyt ehkä pitäis huomata jos on käynyt muutakin kuin apukoulun, niiden puute on kyllä jälleenmyyntiä hankaloittava seikka. Mitäs siinä kiisselissä oli varusteita M-sport paketin lisäksi?
                  Last edited by HC91; 12-06-2009, 23:52.
                  92' ///M5 3.8 individual
                  09' 320d xDrive
                  16' NIU N1 Sport
                  19' NIU U+ Sport

                  Comment

                  • SubZir
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2003
                    • 123
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by 174000 View Post
                    Todella ammattitaidotonta, ettei kaikkia ilmoitettuja varusteita löydy, mutta kyllähän tuollaiset asiat pitäisi ITSE selvittää koeajon yhteydessä vaikka pikaisellakin. Ja viimeistään ennen, kun autosta seteliäkään maksaa.

                    Eihän noiden varusteiden arvo maltaita ole, joten jos liike jotain hyvitystä lupailee, niin siihen ainakin itse tarttuisin.
                    Tuosta varusteiden tarkistamisesta olikin puhetta neuvojan kanssa. Hän oli sitä mieltä, ettei voi vaatia tarkistamaan kaikkia varusteita kaupanteko hetkellä, ja nuistakin varusteista valtaosa on sellaisia joita ei koeajossa välttämättä edes voi havaita.
                    Esim. harman kardon hifit, en tiennyt miltä kyseinen setti näyttää, näin ollen uskoin sen autossa olevan. sadetunnistin ei aurinkoisena koeajo päivänä olisi ollut testattavissa ilman erikseen vettä tuulilasiin heittämällä. samoin hälyt olisi pitänyt testata aivan konkreettisesti autoa heiluttamalla tai sisällä jotain liikuttamalla, mutta kuinka moni näin tekee todellisessa tilanteessa?
                    Penkinlämmittimet olisi voinut suoralta kädeltä huomata, mutta ei ensimmäisenä tullut lämpimänä kevätpäivänä sellainen mieleen.

                    Ja autoliikkeen kanssa asiodessa minä ainakin uskoin että heidän antamiin tietoihin ajoneuvosta voi luottaa. Kyseessä on kuitenkin suhteellisen tunnettu autoliike.

                    TARKENNUKSEKSI VIELÄ.

                    Tahtoisin nyt apua lisävarusteiden arvosta ja mitä muut klubilaiset vaatisivat kyseisessä tilanteessa!

                    Comment

                    • SubZir
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2003
                      • 123
                      • Finland

                      #11
                      Originally posted by HC91 View Post
                      tuo kannattaa lukaista: http://www.kuluttajavirasto.fi/File/...tokaupassa.pdf

                      pari poimintaa:

                      "Autosta annetut tiedot
                      Myyjän antamilla tiedoilla on suuri merkitys kuluttajan ostopäätökseen. Kuluttaja ei voi ve-dota virheenä sellaiseen havaitsemaansa vikaan tai puutteeseen, josta hänelle on kerrottu ennen kaupasta päättämistä. Riitatilanteessa myyjän on osoitettava, että on kertonut tällaiset tiedot ostajalle. Viat ja puutteet onkin syytä merkitä kauppakirjaan."

                      "Tarpeettomien virheiden ja väärinkäsitysten ehkäisemiseksi myyjän ja ostajan on hyvä käydä yhdessä huolellisesti läpi kaikki auton tiedot varustus mukaan lukien."

                      "Ostajalla ei ole erityistä selonottovelvollisuutta. Myyjän tulee ilmoittaa ostajalle oma-aloitteisesti sellaiset kauppaan vaikuttavat olennaiset seikat, joita tämän ei voi olettaa havaitsevan."

                      Jos automerkki saati korimalli ole tuttu, niin hankala on taviskuluttajan havaita lisävarusteiden puuttumista (hifit, häly, sadetunnistin). Persgrillit nyt ehkä pitäis huomata jos on käynyt muutakin kuin apukoulun, niiden puute on kyllä jälleenmyyntiä hankaloittava seikka. Mitäs siinä kiisselissä oli varusteita M-sport paketin lisäksi?
                      Perus setit, eli:
                      -Automaatti ilmastointi
                      -Steptronic
                      -Ajotietokone
                      -Vakionopeudensäädin
                      -Sport penkit alcantara
                      -Monitoimiratti
                      -Navi
                      -Parkkitutka
                      -CD- vaihtaja
                      -Puhelin paketti
                      jne jne

                      Tuo kuluttajansuoja sivu on kyllä jo tutuksi käynyt..
                      Last edited by SubZir; 13-06-2009, 00:06. Reason: tietojen lisäys

                      Comment

                      • HC91
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 998
                        • 29100/310053

                        #12
                        Originally posted by SubZir View Post
                        Perus setit, eli:
                        -Automaatti ilmastointi
                        -Steptronic
                        -Vakionopeudensäädin
                        -Sport penkit alcantara
                        -Monitoimiratti
                        -Navi
                        -Parkkitutka
                        -CD- vaihtaja
                        -Puhelin paketti
                        jne jne
                        vai perussetit :think harvassa E46:ssa on yhtähyvät varusteet... anyway tuo varustepaljous hankaloittaa puutteiden havaitsemista. Alcantara ei ole yhtä paha kuin nahka talvella, mutta olisi sitä mieltä että liike saisi luvan hoitaa ne persgrillit autoon ja hyvittää 500€ heikoimmista popeista ja sadetunnistimen uupumisesta. Alkoiko auton kauppahinta ykkösellä vai kakkosella?
                        92' ///M5 3.8 individual
                        09' 320d xDrive
                        16' NIU N1 Sport
                        19' NIU U+ Sport

                        Comment

                        • SubZir
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2003
                          • 123
                          • Finland

                          #13
                          Originally posted by HC91 View Post
                          vai perussetit :think harvassa E46:ssa on yhtähyvät varusteet... anyway tuo varustepaljous hankaloittaa puutteiden havaitsemista. Alcantara ei ole yhtä paha kuin nahka talvella, mutta olisi sitä mieltä että liike saisi luvan hoitaa ne persgrillit autoon ja hyvittää 500€ heikoimmista popeista ja sadetunnistimen uupumisesta. Alkoiko auton kauppahinta ykkösellä vai kakkosella?
                          Tuo ehdotuksesi kuulostaisi jo aivan kohtuulliselta. Grillit maksaa asennettuna kuite enemmän ku tuo pelkkä 500€.
                          Tämä laitettava korvan taakse kyllä!

                          Kauppahinta oli mielestäni varsin kohtuullinen. Toki tällä herkellä huijattu olo puutteiden vuoksi.

                          Comment

                          • jussi_r
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1655
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by HC91 View Post
                            vai perussetit :think harvassa E46:ssa on yhtähyvät varusteet...
                            Neekerimallihan tuo vaikuttaa olevan.

                            Ostajalle: Ota eBay.de käteen ja kaiva varusteiden hintoja. Toki niistä tulee näin jälkiasenteisia, mutta silti parempia kuin tarvikeroina. Mun mielestä ainakin on eri asia onko autossa BMW:n H/K:t ja orggis penkinlämppärit vai jotkut tarvikepopit ja Bilteman persgrillit. Penkinlämppärit voi muuten olla hieman työläs asentaa näin jälkikäteen.

                            Mä suosittelisin kaupan purkamista.
                            M3 Cabrio Individual
                            530d GT xDrive
                            GL420 CDI
                            ZX-12R

                            Comment

                            • jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4328
                              • Turku

                              #15
                              Mitä tuohon sadetunnistimeen tulee, niin eikös sen olemassaolo nyt pitäisi nähdä ensimmäisenä, jos autoa katselee edestäpäin?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎