Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 5-sarjan turvallisuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbmy
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 71

    BMW 5-sarjan turvallisuus

    5-sarjalainen sai neljä tähteä turvallisuudesta 2004 NCAP:n testissä.

    2007 autoon on tehty ainakin ulkoisia muutoksia.
    Onkohan turvapuolta parannettu?
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    #2
    Katopas http://www.euroncap.com/tests/bmw/5_series.aspx josko auttaisi? :think
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • mbmy
      Bimmer Rookie
      • Nov 2006
      • 71

      #3
      No sehän se on toki tiedossani jo.

      Eli pitänee ymmärtää, että turvapuoleen ei ole tehty mitään.

      Voisi olettaa, että seuraava malli (2010) tulee olemaan turvapuolenkin osalta viimeisen päälle tehty.

      Comment

      • ka00z
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1805
        • Varsinais-Suomi

        #4
        Pitänee pelätä pahinta ja toivoa parasta.

        2005 tyypitetty 3-sarjalainen sai sentään viisi tähteä.
        W124 voll, markalla pidemmälle

        Comment

        • BaljonMoottorissaWikoja
          Bimmer Rookie
          • Jul 2005
          • 34

          #5
          Juu ostakaa se 5 tähden 1-sarjalainen ni mä ostan sen 5-sarjalaisen, joka sai vain 4 tähteä. Kummankohan auton sisällä selviää vähemmillä vammoilla, neljän vai viiden tähden?

          Tämä vain tämmöisenä ajatuksena noista tähdistä...

          Comment

          • mbmy
            Bimmer Rookie
            • Nov 2006
            • 71

            #6
            No sovitaan niin, että viitosen tähdet ovat isompia ja turva on samalla parempi.

            Comment

            • ka00z
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1805
              • Varsinais-Suomi

              #7
              Originally posted by BaljonMoottorissaWikoja View Post
              Juu ostakaa se 5 tähden 1-sarjalainen ni mä ostan sen 5-sarjalaisen, joka sai vain 4 tähteä. Kummankohan auton sisällä selviää vähemmillä vammoilla, neljän vai viiden tähden?

              Tämä vain tämmöisenä ajatuksena noista tähdistä...
              Jos ruvetaan miettimään tuohon vuosimalleja mukaan, niin saatat yllättyä.

              Ei sillä, ettei e60 olisi "turvallinen".
              W124 voll, markalla pidemmälle

              Comment

              • Peltsii
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 7061
                • Turenki

                #8
                Noi tähdethän on tosiaan sitten suhteutettu kokoluokkaan. 5 tähteä saanut pieni fiat punto ei ole yhtä turvallinen kuin suuri E60

                Eikä tota euroncap testiä nyt kannata kuitenkaa lukea kun raamattua, testithän ajetaan ~60 kmh nopeudella ja kun nopeus ja energiat nousee, niin autojen käytöshän voi muuttua rankasti tuosta turvallisuus suunnasta..:think
                DUCATI 1098 RACING EVO

                Comment

                • ka00z
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1805
                  • Varsinais-Suomi

                  #9
                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Noi tähdethän on tosiaan sitten suhteutettu kokoluokkaan. 5 tähteä saanut pieni fiat punto ei ole yhtä turvallinen kuin suuri E60

                  Eikä tota euroncap testiä nyt kannata kuitenkaa lukea kun raamattua, testithän ajetaan ~60 kmh nopeudella ja kun nopeus ja energiat nousee, niin autojen käytöshän voi muuttua rankasti tuosta turvallisuus suunnasta..:think
                  Tähdet taitaa mennä luokan mukaan, kyllä.

                  En kuitenkaan sisäistä tuota vertaustasi nopeudesta ja energiasta. Testit ovat standardeja, ne ajetaan samalla nopeudella jokaisella autolla ja autoluokan sisällä. Fysiikan lait niissäkin pätevät, mutta samalla tavalla toistettuna testit ovat nykymenetelmillä vertailukelpoisia.

                  Ja kun nykyään ei ole paljon muita mittareita turvallisuuteen, niin ihmiset eivät halua turvautua testaamaan näitä turvallisuusseikkoja omakätisesti, muuten kuin kolarin sattuessa. Silloinkin tapahtuma on yleensä ei-toivottu.
                  Last edited by ka00z; 16-07-2009, 20:19.
                  W124 voll, markalla pidemmälle

                  Comment

                  • BaljonMoottorissaWikoja
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2005
                    • 34

                    #10
                    Entäs sitte ku se 5-sarjalaisen puoltoistametrinen nokka kohtaa sen punton puolmetrisen nokan? Mites sitte käy tähtien kanssa?

                    Comment

                    • _chris_
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 442
                      • Nokia

                      #11
                      Ja auton massalla on myös iso merkitys. Tuo NCAP:n kiinteään esteeseen ajaminen vastaa samanpainoisen auton kanssa törmäystä. Mitä suurempi painoero, sitä enemmän törmäyksen voimasta siirtyy keveämmälle osapuolelle.

                      Edit. Äärimmäinen esimerkki on auton törmäys junan kanssa. Siinä ei junaa paljon auton massa hidasta.
                      BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                      Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                      Comment

                      • r.w.
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2007
                        • 2510
                        • Länsirannikko

                        #12
                        Voi Hesus. Valitseeko joku ihan oikeasti ajokkinsa NCAP-tähtiä laskemalla? Erityisen määrän läpsimistä ansaitsee, ellei edes tiedä arvostelukriteereiden vaihtelevan autoluokittain.

                        Mainosmiesten ja TM:n höpöjuttujen sijaan kannattanee paneutua ennemmin vaikka oikeasta elämästä tilastoituun faktatietoon, esim:


                        http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.11226!/sakrabilar2005.pdf

                        Lisäksi ihan henk. koht. luuloihin, ajotottumuksiin ja tuntemuksiin perustuen tuntisin itseni turvallisemmaksi autossa, jonka suunnittelussa on mietitty myös ulosajoja baananopeuksilla tai öisiä kohtaamisia hirvieläinten kanssa, kuin kenkälaatikon kokoisessa, kolaritestioptimoiduissa riisissä/patongissa.
                        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                        Comment

                        • Antza
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 2143
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by BaljonMoottorissaWikoja View Post
                          Entäs sitte ku se 5-sarjalaisen puoltoistametrinen nokka kohtaa sen punton puolmetrisen nokan? Mites sitte käy tähtien kanssa?
                          Silloin voi käydä näin: http://www.youtube.com/watch?v=Hlig1se1xew (okei, näiden peruskonstruktioiden ikäero on 14v)

                          Pointti on kuitenkin, että siinä vaiheessa kun pieni "ohjus" kurkkaa kajuuttaan, on viimeistään aika miettiä, jos ehtii, "massaetuja" sekä konepeltien suhteellisia pituuksia.
                          Current rides:
                          F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                          Previous rides:
                          E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                          Comment

                          • Kaimann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 1214
                            • Karigasniemi

                            #14
                            Originally posted by Antza View Post
                            Silloin voi käydä näin: http://www.youtube.com/watch?v=Hlig1se1xew (okei, näiden peruskonstruktioiden ikäero on 14v)

                            Pointti on kuitenkin, että siinä vaiheessa kun pieni "ohjus" kurkkaa kajuuttaan, on viimeistään aika miettiä, jos ehtii, "massaetuja" sekä konepeltien suhteellisia pituuksia.
                            Ikäeropa hyvinkin. Voi olla e6x:n ja volvo 940 ero aikamoinen.
                            "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

                            Comment

                            • ka00z
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 1805
                              • Varsinais-Suomi

                              #15
                              Originally posted by r.w. View Post
                              Voi Hesus. Valitseeko joku ihan oikeasti ajokkinsa NCAP-tähtiä laskemalla? Erityisen määrän läpsimistä ansaitsee, ellei edes tiedä arvostelukriteereiden vaihtelevan autoluokittain.

                              Mainosmiesten ja TM:n höpöjuttujen sijaan kannattanee paneutua ennemmin vaikka oikeasta elämästä tilastoituun faktatietoon, esim:


                              http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.11226!/sakrabilar2005.pdf

                              Lisäksi ihan henk. koht. luuloihin, ajotottumuksiin ja tuntemuksiin perustuen tuntisin itseni turvallisemmaksi autossa, jonka suunnittelussa on mietitty myös ulosajoja baananopeuksilla tai öisiä kohtaamisia hirvieläinten kanssa, kuin kenkälaatikon kokoisessa, kolaritestioptimoiduissa riisissä/patongissa.
                              Jos realisteja ollaan, niin oikeat päätelmät auton turvallisuudesta voi tehdä vilkuilemalla "sillä silmällä" hiukan molempia. Nuo tosielämän kolarit eivät ole vertailukelpoisia keskenään, sillä niissä on aina eri muuttujat ja tilanteet. Toisaalta myöskään testilaboratoriotuloksia ei voi lukea liian mustavalkoisesti (vaikka kyseessä olisi sama toistettu tilanne, ei se välttämättä korreloi oikeassa elämässä tapahtunutta tilannetta).

                              Mainitsin itseni mielestä selväksi että testit ovat vertailukelpoisia autoluokan sisällä, eivät suinkaan joka autoluokalla samoja. TM:n tulokset taitavat olla lähes suoria suomennoksia NCAP-sivuilta, tuskin he itse niitä päästään keksivät.

                              Muiden tavoista vertailla autoja en tiedä, mutta itse suosin tiedon etsimistä monesta lähteestä.

                              Tuo ruotsalainen lähde oli myös tutustumisen arvoinen.
                              W124 voll, markalla pidemmälle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎