Juu ostakaa se 5 tähden 1-sarjalainen ni mä ostan sen 5-sarjalaisen, joka sai vain 4 tähteä. Kummankohan auton sisällä selviää vähemmillä vammoilla, neljän vai viiden tähden?
Tämä vain tämmöisenä ajatuksena noista tähdistä...
Originally posted by BaljonMoottorissaWikojaView Post
Juu ostakaa se 5 tähden 1-sarjalainen ni mä ostan sen 5-sarjalaisen, joka sai vain 4 tähteä. Kummankohan auton sisällä selviää vähemmillä vammoilla, neljän vai viiden tähden?
Tämä vain tämmöisenä ajatuksena noista tähdistä...
Jos ruvetaan miettimään tuohon vuosimalleja mukaan, niin saatat yllättyä.
Noi tähdethän on tosiaan sitten suhteutettu kokoluokkaan. 5 tähteä saanut pieni fiat punto ei ole yhtä turvallinen kuin suuri E60
Eikä tota euroncap testiä nyt kannata kuitenkaa lukea kun raamattua, testithän ajetaan ~60 kmh nopeudella ja kun nopeus ja energiat nousee, niin autojen käytöshän voi muuttua rankasti tuosta turvallisuus suunnasta..:think
Noi tähdethän on tosiaan sitten suhteutettu kokoluokkaan. 5 tähteä saanut pieni fiat punto ei ole yhtä turvallinen kuin suuri E60
Eikä tota euroncap testiä nyt kannata kuitenkaa lukea kun raamattua, testithän ajetaan ~60 kmh nopeudella ja kun nopeus ja energiat nousee, niin autojen käytöshän voi muuttua rankasti tuosta turvallisuus suunnasta..:think
Tähdet taitaa mennä luokan mukaan, kyllä.
En kuitenkaan sisäistä tuota vertaustasi nopeudesta ja energiasta. Testit ovat standardeja, ne ajetaan samalla nopeudella jokaisella autolla ja autoluokan sisällä. Fysiikan lait niissäkin pätevät, mutta samalla tavalla toistettuna testit ovat nykymenetelmillä vertailukelpoisia.
Ja kun nykyään ei ole paljon muita mittareita turvallisuuteen, niin ihmiset eivät halua turvautua testaamaan näitä turvallisuusseikkoja omakätisesti, muuten kuin kolarin sattuessa. Silloinkin tapahtuma on yleensä ei-toivottu.
Ja auton massalla on myös iso merkitys. Tuo NCAP:n kiinteään esteeseen ajaminen vastaa samanpainoisen auton kanssa törmäystä. Mitä suurempi painoero, sitä enemmän törmäyksen voimasta siirtyy keveämmälle osapuolelle.
Edit. Äärimmäinen esimerkki on auton törmäys junan kanssa. Siinä ei junaa paljon auton massa hidasta.
BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91
Voi Hesus. Valitseeko joku ihan oikeasti ajokkinsa NCAP-tähtiä laskemalla? Erityisen määrän läpsimistä ansaitsee, ellei edes tiedä arvostelukriteereiden vaihtelevan autoluokittain.
Mainosmiesten ja TM:n höpöjuttujen sijaan kannattanee paneutua ennemmin vaikka oikeasta elämästä tilastoituun faktatietoon, esim:
Lisäksi ihan henk. koht. luuloihin, ajotottumuksiin ja tuntemuksiin perustuen tuntisin itseni turvallisemmaksi autossa, jonka suunnittelussa on mietitty myös ulosajoja baananopeuksilla tai öisiä kohtaamisia hirvieläinten kanssa, kuin kenkälaatikon kokoisessa, kolaritestioptimoiduissa riisissä/patongissa.
Pointti on kuitenkin, että siinä vaiheessa kun pieni "ohjus" kurkkaa kajuuttaan, on viimeistään aika miettiä, jos ehtii, "massaetuja" sekä konepeltien suhteellisia pituuksia.
Current rides:
F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000
Previous rides:
E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci
Pointti on kuitenkin, että siinä vaiheessa kun pieni "ohjus" kurkkaa kajuuttaan, on viimeistään aika miettiä, jos ehtii, "massaetuja" sekä konepeltien suhteellisia pituuksia.
Ikäeropa hyvinkin. Voi olla e6x:n ja volvo 940 ero aikamoinen.
"Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-
Voi Hesus. Valitseeko joku ihan oikeasti ajokkinsa NCAP-tähtiä laskemalla? Erityisen määrän läpsimistä ansaitsee, ellei edes tiedä arvostelukriteereiden vaihtelevan autoluokittain.
Mainosmiesten ja TM:n höpöjuttujen sijaan kannattanee paneutua ennemmin vaikka oikeasta elämästä tilastoituun faktatietoon, esim:
Lisäksi ihan henk. koht. luuloihin, ajotottumuksiin ja tuntemuksiin perustuen tuntisin itseni turvallisemmaksi autossa, jonka suunnittelussa on mietitty myös ulosajoja baananopeuksilla tai öisiä kohtaamisia hirvieläinten kanssa, kuin kenkälaatikon kokoisessa, kolaritestioptimoiduissa riisissä/patongissa.
Jos realisteja ollaan, niin oikeat päätelmät auton turvallisuudesta voi tehdä vilkuilemalla "sillä silmällä" hiukan molempia. Nuo tosielämän kolarit eivät ole vertailukelpoisia keskenään, sillä niissä on aina eri muuttujat ja tilanteet. Toisaalta myöskään testilaboratoriotuloksia ei voi lukea liian mustavalkoisesti (vaikka kyseessä olisi sama toistettu tilanne, ei se välttämättä korreloi oikeassa elämässä tapahtunutta tilannetta).
Mainitsin itseni mielestä selväksi että testit ovat vertailukelpoisia autoluokan sisällä, eivät suinkaan joka autoluokalla samoja. TM:n tulokset taitavat olla lähes suoria suomennoksia NCAP-sivuilta, tuskin he itse niitä päästään keksivät.
Muiden tavoista vertailla autoja en tiedä, mutta itse suosin tiedon etsimistä monesta lähteestä.
Tuo ruotsalainen lähde oli myös tutustumisen arvoinen.
Comment