Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katsastus (kysymyksiä ja vastauksia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?



    bensiinimoottorilla varustetun ajoneuvon joka on otettu käyttöön 10 vuoden sisällä katsastuspäivästä, pakokaasupäästöt tarkastetaan nykyisestä menettelystä poiketen merkkivalon oikeanlaisesta toiminnasta ja lukemalla ajoneuvon OBD- järjestelmän vikamuisti.

    katsastuksessa havaittuja vikoja joista on aiemmin tullut korjauskehotus, muuttuu hylkäysvioiksi.

    esimerkiksi heijastimien tai rekisterikilven valaisimen puuttuminen sekä vaurioitunut rekisterikilpi, jotka luokitellaan toukokuusta alkaen hylkäykseen johtavaksi viaksi aiemman korjauskehotuksen sijaan.

    Myös sekarengastuksen ja liikennevakuutuksen puuttumisen ainoa vikaluokittelu on jatkossa hylätty.

    hylkäykset ajokielloiksi

    Ajokieltovikoihin puolestaan lisätään uusissa ohjeissa mm. renkaiden kulutuspinnan urasyvyyden 1,6 millimetrin rajan alittaminen sekä tuulilasin ”liikenneturvallisuutta merkittävästi vaarantava” vaurioituminen.

    jne

    Comment

    • MikeDry
      BTCF Member
      • May 2006
      • 6169
      • Helsinki

      Vähän huvittaa noi, mutta toisaalta sen ymmärtää että näin tehdään...Myös se tarkoittaa lisää töitä mulle

      Olisi hyvä saada se koko lista, kun on ollut puhettaa tuulilasista, noissa rekisterivaloissa oli kyllä ehkä pieni sekaannus, siis yhdenvalon/kahdella valolla, se kuulosti erikoiselta ratkaisulta. No kunhan tulee se kunnon lista muutoksista

      EDIT tuossa taitaa olla pidempi lista
      https://www.trafi.fi/tietoa_trafista...steluperusteet
      Last edited by MikeDry; 01-11-2017, 20:02.
      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        https://www.trafi.fi/tietoa_trafista...steluperusteet

        ”Puutteiden arvioinnissa on huomioitava ajoneuvon ensirekisteröinnin tai ensimmäisen käyttöönotto-ajankohdan tai myöhemmät vaatimukset, sekä ajoneuvon tai ajoneuvon osan valmistajan ohjeet.”

        Siitä vaan soveltamaan

        Comment

        • nokonzok
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2013
          • 826
          • Espoo

          Originally posted by nullzwei View Post
          https://www.trafi.fi/tietoa_trafista...steluperusteet

          ”Puutteiden arvioinnissa on huomioitava ajoneuvon ensirekisteröinnin tai ensimmäisen käyttöönotto-ajankohdan tai myöhemmät vaatimukset, sekä ajoneuvon tai ajoneuvon osan valmistajan ohjeet.”

          Siitä vaan soveltamaan
          Ensirekisteröinti = rekisteröinti Suomeen, ensimmäinen käyttöönottoajankohta = käyttöönotto ulkomailla jos tuontiauto. Autoihin sovelletaan aina minimitasona käyttöönottoajankohdan säädöksiä, mutta uudempia saa aina soveltaa.

          Eli ei tämä nyt oikeasti niin vaikeaa ole.

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Originally posted by nokonzok View Post
            Ensirekisteröinti = rekisteröinti Suomeen, ensimmäinen käyttöönottoajankohta = käyttöönotto ulkomailla jos tuontiauto. Autoihin sovelletaan aina minimitasona käyttöönottoajankohdan säädöksiä, mutta uudempia saa aina soveltaa.

            Eli ei tämä nyt oikeasti niin vaikeaa ole.
            Jaa ei vai

            Asiassa C‑142/05

            On huomautettava, että EY 28 artiklassa tarkoitettuina ”tuonnin määrällisiä rajoituksia vaikutukseltaan vastaavina toimenpiteinä” on pidettävä sellaisia jäsenvaltion toteuttamia toimenpiteitä, joilla on tarkoituksena kohdella epäedullisemmin toisista jäsenvaltioista tuotavia tuotteita, ja toimenpiteitä, joilla on tällainen vaikutus, ja jos jäsenvaltioiden lainsäädäntöä ei ole yhdenmukaistettu, tavaroiden vapaan liikkuvuuden rajoituksia, jotka aiheutuvat siitä, että toisista jäsenvaltioista tuotavien ja niissä laillisesti valmistettavien ja kaupan pidettävien tavaroiden on täytettävä toisen jäsenvaltion lainsäädännössä asetetut edellytykset, ja tällaiset toimenpiteet ovat kiellettyjä, vaikka niitä sovelletaan erotuksetta kaikkiin tavaroihin (ks. vastaavasti asia 120/78, Rewe-Zentral, tuomio 20.2.1979, Kok., s. 649, Kok. Ep. IV, s. 403, 6, 14 ja 15 kohta, ns. Cassis de Dijon -tapaus; asia C-368/95, Familiapress, tuomio 26.6.1997, Kok., s. I-3689, 8 kohta ja asia C-322/01, Deutscher Apothekerverband, tuomio 11.12.2003, Kok., s. I-14887, 67 kohta). Saman käsitteen alaan kuuluvat myös kaikki muut toimenpiteet, joilla rajoitetaan muista jäsenvaltioista peräisin olevien tuotteiden pääsyä jäsenvaltion markkinoille (ks. asia C-110/05, komissio v. Italia, tuomio 10.2.2009, 37 kohta...

            C-110/05

            EY 28 artikla kuvastaa velvollisuutta noudattaa syrjintäkiellon periaatetta ja muissa jäsenvaltioissa laillisesti valmistettavien ja kaupan pidettävien tuotteiden vastavuoroisen tunnustamisen periaatetta sekä velvollisuutta varmistaa yhteisön tuotteille vapaa pääsy kansallisille markkinoille (ks. vastaavasti asia 174/82, Sandoz, tuomio 14.7.1983, Kok., s. 2445, Kok. Ep. VII, s. 217, 26 kohta; asia 120/78, Rewe-Zentral, tuomio 20.2.1979, Kok., s. 649, Kok. Ep. IV, s. 403, 6, 14 ja 15 kohta, ns. Cassis de Dijon -tapaus ja em. yhdistetyt asiat Keck ja Mithouard, tuomion 16 ja 17 kohta).

            35 Jos jäsenvaltioiden lainsäädäntöä ei ole yhdenmukaistettu, määrällisiä rajoituksia vaikutukseltaan vastaavia toimenpiteitä ovat siten tavaroiden vapaan liikkuvuuden rajoitukset, jotka aiheutuvat siitä, että toisista jäsenvaltioista tuotavien ja niissä laillisesti valmistettavien ja kaupan pidettävien tavaroiden on täytettävä toisen jäsenvaltion lainsäädännössä asetetut edellytykset, ja näin on siitä huolimatta, että niitä sovelletaan erotuksetta kaikkiin tavaroihin (ks. vastaavasti em. Cassis de Dijon ‑tapaus, tuomion 6, 14 ja 15 kohta; asia C‑368/95, Familiapress, tuomio 26.6.1997, Kok., s. I‑3689, 8 kohta ja asia C‑322/01, Deutscher Apothekerverband, tuomio 11.12.2003, Kok., s. I‑14887, 67 kohta).



            - Pykälien taakse menemällä halutaan näyttää, kenellä on valtaa. Ja tämän takia niiden taakse mennään myös sellaisissa tilaisuuksissa, missä ei edellytettäisi niin tarkkaa sääntöjen noudattamista.

            Radio Aallon kesäkonsertissa järjestysmiehet veivät lapsilta karkit, koska heitä oli ohjeistettu, ettei alueelle saa tuoda omia eväitä. Melinin mukaan tapaus on hyvä esimerkki siitä, miten halutaan osoittaa, kenelle valta kuuluu.

            Comment

            • TFV
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 3080
              • Nurmijärvi

              Selvyyden vuoksi, ja tyhmyyttäni, kysyn vielä:
              Cabrio on käyttöönotettu 23.3.2001
              Katsastin sen 14.4.2018.
              Pomppasi käsijarrusta, katsastuspaprussa lukee, että vuosikatsastus suoritettu, ja että korjattu käsijarru pitää käydä näyttämässä 30pv:kuluessa.
              Onko ajokiellossa vai ei?
              E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

              Comment

              • intfreak
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 2966
                • Uusikaupunni

                Originally posted by TFV View Post
                Selvyyden vuoksi, ja tyhmyyttäni, kysyn vielä:
                Cabrio on käyttöönotettu 23.3.2001
                Katsastin sen 14.4.2018.
                Pomppasi käsijarrusta, katsastuspaprussa lukee, että vuosikatsastus suoritettu, ja että korjattu käsijarru pitää käydä näyttämässä 30pv:kuluessa.
                Onko ajokiellossa vai ei?
                Jos katsastuspäätös on "Hylätty", niin käyttökiellossa on, koska menit näytille leima-ajan jälkeen.
                N62 Money Spender Club

                Comment

                • TFV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 3080
                  • Nurmijärvi

                  Kiitos. Lähdempä siis talliin.
                  E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                  Comment

                  • Suorakuus
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2016
                    • 123
                    • Etelä-Pohjanmaa

                    Minkälaisia kokemuksia porukalla on venykumeilla katsastamisesta? E46 coupen takapäässä 18x10 setti 225/40 kumilla. Rengaskoosta löytyy merkintä otteesta ja renkaan kulutuspintakin pysyy kaaren sisällä.:think Ei viitsisi alkaa leimaa varten ostamaan toista vannesettiä, talvirenkaatkin kaavitettu loppuun

                    Comment

                    • McBeast
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2007
                      • 2998
                      • Tallinn

                      Originally posted by Suorakuus View Post
                      Minkälaisia kokemuksia porukalla on venykumeilla katsastamisesta? E46 coupen takapäässä 18x10 setti 225/40 kumilla. Rengaskoosta löytyy merkintä otteesta ja renkaan kulutuspintakin pysyy kaaren sisällä.:think Ei viitsisi alkaa leimaa varten ostamaan toista vannesettiä, talvirenkaatkin kaavitettu loppuun
                      No sehän riippuu ihan konttorista. Toiset syynää ihan älyttömän tarkkaan. Itse laitoin talvirenkaat aina katsastukseen ihan suosiolla.

                      Ihan sama asia, kun laittomat xenonit, katsastamaton alustasarja jne..
                      Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                      Comment

                      • Suorakuus
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2016
                        • 123
                        • Etelä-Pohjanmaa

                        Originally posted by McBeast View Post
                        No sehän riippuu ihan konttorista. Toiset syynää ihan älyttömän tarkkaan. Itse laitoin talvirenkaat aina katsastukseen ihan suosiolla.

                        Ihan sama asia, kun laittomat xenonit, katsastamaton alustasarja jne..

                        Niin tekisin itsekin mutta taitaisivatt riemastua etu- ja takapään nastaerosta kun takakumet aivan kaljut

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          Originally posted by Suorakuus View Post
                          Minkälaisia kokemuksia porukalla on venykumeilla katsastamisesta? E46 coupen takapäässä 18x10 setti 225/40 kumilla. Rengaskoosta löytyy merkintä otteesta ja renkaan kulutuspintakin pysyy kaaren sisällä.:think Ei viitsisi alkaa leimaa varten ostamaan toista vannesettiä, talvirenkaatkin kaavitettu loppuun
                          Kyllä toi setup jo kiinnittää katsurin huomion ja hylsy tulee. Jos katsuri EI kiinnitä tuohon huomiota, niin sitten kannattaa käydä tekemässä lottolappukin.
                          Ongelma on siis se, että rengaskoko on lakiteknisesti liian kapea ko vanteelle.

                          hyväksytyt vanneleveydet tuolle rengaskoolle on 7½, 8, 8½, 9.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • Vibex
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2014
                            • 1996
                            • Lohja

                            Originally posted by BeamR View Post
                            Kyllä toi setup jo kiinnittää katsurin huomion ja hylsy tulee. Jos katsuri EI kiinnitä tuohon huomiota, niin sitten kannattaa käydä tekemässä lottolappukin.
                            Ongelma on siis se, että rengaskoko on lakiteknisesti liian kapea ko vanteelle.

                            hyväksytyt vanneleveydet tuolle rengaskoolle on 7½, 8, 8½, 9.
                            Itseasiassa, jollei 1001renkaat.com taulukot ole väärässä, niin 235 on kapein mikä 9" leveälle saa mennä. 7"-8.5" leveille menee tuo 225
                            Husqvarna Svartpilen
                            BMW e36 318iA

                            Ex:

                            BMW e85 Z4 3,0
                            BMW e36 316ti
                            MINI Cooper S
                            BMW Z3 Coupé
                            BMW e46 325iA
                            BMW Z3 Roadster
                            BMW e46 328ci
                            BMW e36 316ti

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11080
                              • Oulu

                              Paitsi sitten jos saa renkaanvalmistajalta hyväksynnän käyttää kumia vielä leveämmällä vanteella. Kuten tässä esim. 215/40r17 nankangille lappu et 9" on sallittu vanneleveys vielä: https://pazi88.kuvat.fi/kuvat/random...7+82V+NS-2.pdf

                              Tai 215/40r16 falkenille: https://pazi88.kuvat.fi/kuvat/[email protected]

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • McBeast
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2007
                                • 2998
                                • Tallinn

                                Originally posted by Vibex View Post
                                Itseasiassa, jollei 1001renkaat.com taulukot ole väärässä, niin 235 on kapein mikä 9" leveälle saa mennä. 7"-8.5" leveille menee tuo 225
                                STRO normien mukaan taitaa tuo BeamR:n mainitsema lista olla se jota katsurit käyttää.

                                Anyways aika rankasti pielessä ollaan sieltä ja jokainen näkee tuon olevan väärän kokoinen rengas ko. vanteelle.

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Paitsi sitten jos saa renkaanvalmistajalta hyväksynnän käyttää kumia vielä leveämmällä vanteella. Kuten tässä esim. 215/40r17 nankangille lappu et 9" on sallittu vanneleveys vielä: https://pazi88.kuvat.fi/kuvat/random...7+82V+NS-2.pdf

                                Tai 215/40r16 falkenille: https://pazi88.kuvat.fi/kuvat/[email protected]
                                En tiennytkään, että Nankangikin on noita lappuja tehnyt. Falkenille sai noita joskus aikojen alussakin jo. Niin ja tietenkin tekeehän tuollaisen vaikka itsekin, jos on valmis ottamaan asiakirjaväärennöksestä syytteen kiinnijäädessään.
                                Last edited by McBeast; 14-06-2018, 14:52.
                                Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎