Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blocketista / Ruotsista bongailtua.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niiickeee
    BTCF Member
    • Jun 2007
    • 163
    • Stadi

    Melkein blocket, eli Rejsa.nu

    Näpsäkkä 320is johon laitettu hieman palikkaa, eli noin 65t€ edestä myyjän mukaan.


    Rejsa.nu - allt om trackdays och hobbyracing





    Motor:
    - Mappad hos Köhler i maj 2010. Effekt enligt Köhler är 235hk
    - Nya spridare (Köhler)
    - S14B20 Borr 93.4 x Slag 72.6 (1990cc)
    - Komp 11,5:1
    - Kolfiber plenum, trumpet och filterhållare (för K&N filtret) i kolfiber (MAXX-Automotive)
    - Smidda högkompskolvar (JE Pistons)
    - Ventilfjädrar samt CrMo reitainers från PPF. Klarar 13mm lyft. 50/115kg
    - Supertech CF-37 ventiltryckare
    - Lash-caps tillverkade i Uddeholms Impax Supreme meterial
    - ARP topplocksbultar
    - Total SealGapless rings (kolvringar)
    - Insugskam: 304 grader, 11.8mm lyft
    - Avgaskam: 292 grader, 11.3mm lyft
    - Topp och insugsspjäll portade
    - Blueprintad; vevaxel, tryckplatta och remskiva balanserade (Värmdö Motor)
    - Honat och toppdeckat block (Värmdö Motor)
    - Portat och planad topp
    - Uppgraderad kamkedjespännare (BMW M3 E36)
    - Ställbara kemdrev
    - Köhler racing remhjulskitt med multirem
    - Alla packningar/lager/tätningar/bultar/kedjor/slangar/oljepump är bytta
    - Grupp-N motorkuddar
    - Motorsport grenrör (50/50)
    - Setrab 6-910 10-raders oljekylare (Trendab) med stålomspunnen slang AN6 kopplingar (9mm invändigt) (NBM hydraulics)
    - Borttagen tomgångsmotor
    - Ny termostat (BMW)
    - Nya kylslangar från 2011
    - Vertikal oljetrågsbaffel (Turner Motorsport)
    - Horisontell oljetrågsbaffel (s14power.com)
    - Aluminiumkylare (Mishimoto) med 30% bättre kylkapacitet jämfört med OEM
    - K&N insugsfilter
    - Köhler Racing DTM avgassystem (utan kat) 2x63mm.
    - Grupp-N motorkuddar (BMW Motorsport)

    Elsystem
    - SX Tune Typhoon Specialist Components ECU (Köhler Racing)
    - USB Can bus adapter för att koppla upp sig mot ECU'n
    - Bortagen spole, fördelarlock och rotor med komplett tändningskitt från Köhler Racing
    - Tändkablar Magnacore race 8,5mm med fästpatta från Gustave Stroes
    - Innovate Motorsport LC-1 bredbandslamda med Bosch LSU4.2 bredbandslambda sensor. Innovate Motorsport XD-16 digital display för visning utav lambdavärden. Seriekabel för inkoppling till PC för loggning, justering och kalibrering (HqTeq)
    - Sugande kylfläkt, 13" (Spal)
    - Bosch S4 42Ah 390A batteri på 10kg
    - Ny startmotor
    - Ny generator och diodbrygga
    - Generatorbussningar i polyurethane (Turner Motorsport)
    - Oljetrycksgivare som indikerar på 0,75 bar (original "larmar" först vid 0,2-0,5 bar)
    - VDO mätare för oljetryck och diff temp
    - Möjlighet till att konfigurera shiftlights genom Köhler boxen
    - ABS systemet kan aktiveras/avaktiveras under färd via knapp på instrumentpanel
    - Kylfläkten kan startas manuellt via knapp på instrumentpanel
    - Spänningen till Köhlerboxen kan stängas av innan start, så att oljetryck kan etableras innan start.

    ECU fakta:
    - 32 Bit Microprocessor with 1Mb memory
    - Industry standard CANbus communications with Dashboards and Dataloggers
    - SC micro USB-CAN dongle interface and Windows software
    - 32 x 32 Fuel and Ignition Maps with user programmable breakpoints
    - 1uS and 0.25deg Ignition Resolution
    - Wideband and Narrowband Lambda Control
    - Closed Loop Turbo Boost Control
    - Up to 12 Injectors and 8 Ignition Coils
    - Fully Sequential Fuel and Ignition Control
    - Variable Camshaft Timing Control
    - Powershift Capability
    - Automatic internal Barometric Pressure Compensation
    - Full Environmental Fuel and Ignition Corrections

    Drivlina
    - Lättat svänghjul på 6kg
    - Uppgraderad hardyskiva (BMW M5 E34)
    - Getrag "Dogleg" med ettan ner till vänster
    - Kortade växellägen på spaken.
    - Grupp-N växellådskuddar.
    - 3:46 diff med 40% spärrverkan byggd av Mobimech med nya sinterlammeller och packningar
    - Z3M Coupé diffkåpa med kylflänsar samt Z3M Coupé diffbussning.
    - VDO tempsensor för diffoljetemperatur med VDO tempmätare.
    - Belyst växelspaksknopp i mocka (BMW M3 E30 Evo3)

    Styrning:
    - Styrväxel med utväxling på 13.9:1 från BMW E36 M3 USA version (Zionville Autosport)
    - Servokylning (E30325iX Touring)
    - Stålomspunna och högtrycksslangar från NBM hydraulic
    - Ryckutjämnare i gummi ersatt med dito i aluminium.
    - Ratten justerbar i höjdled
    - Sparco mocka ratt

    Chassie:
    - Fjädrar: Eibach (ID 66mm OD 87mm)
    o Fram: 105 N/mm (600lb) 3,03Hz vid 1200kg
    o Bak: 122 N/mm (700lb) 2,34Hz vid 1200kg
    - Stötdämpare: Justerbara gula Koni
    - Topplagringar: Steglöst justerbar camber och caster (Ground Contol)
    - Höjdjustering: Ground Control
    - Hjälpfjädrar: 15 N/mm, 60mm höga (H&R)
    - Fjäderhållare mellan hjälp- och huvudfjäder (Stötdämparverkstan)
    - Topplagringar från Ground Control bak.
    - Bump-stops från Ground Control
    - Fjäderbensstag (Sparco)
    - Aluminium bärarmar (BMW M3 Evo3). Original stålbärarmar följer med vid köp
    - Justerbara krängningshämmare (Racing Dynamics) 22mm fram och 16mm bak
    - Krängningshämmarstag (Ireland Engineering) med justerbar längd och uniballs
    - Krängningshämmarbussningar (Ireland Engineering) i polyurethane
    - Excentriska bakre bärarmsbussning för främre bärarmarna i delrin (Turner Motorsport)
    - Silenblock i polyurethane (Power Flex)
    - Bärarmsbussningar i polyurethane (Power Flex)
    - Aluminiumförstärkning utav krängningshämmarinfästningen bak (Ireland Engineering)
    - Bakvagnen ombyggd till justerbar med möjlighet att justera camber och toe (Millway)
    - Servostyrningskylare från 325iX med stålomspunnen slang.
    - Förstärkt framvagnsbalk med boxning för infästningen av motorkuddarna.
    - Silenblocksinfästningarna förstärkta från insidan genom buren

    Bromsar fram:
    - 4-kolvs monoblock ok (Porsche Boxter)
    - 300x24mm bromsskivor (Ford Focus ST170) hålborrade
    - PFC-01 belägg (Performance Friction)
    - Stålomspunnen bromsslang (NBM Hydraulics)
    - Bromskylningskanaler i glasfiber med slangar från Kuntze som ansluter i bromsköldar i rostfritt.

    Bromsar bak:
    - 4-kolvs monoblock ok (Porsche Boxter)
    - 294x19mm bromsskivor (BMW 328i e46) hålborrade
    - Porsche ATE belägg
    - Ställbar bromsreduceringsventil till bakvagnen, reducerar 57% som max (Willwood)
    - Stålomspunnen bromsslang (NBM Hydraulics)

    Bur:
    - Full bur (godkänd utav SBP) med totalt ca 36 meter rör. Rör från Guss Motor Gustavsberg (45 mm huvudbåge, 38 mm övrigt.
    - Buren består av huvudbåge, kryss i dörrarna, tröskelsträvor, sträva bakom instrumentpanel rör genom torpedvägg till fjädertornen, toyotastag, hjälkrossarstag, strävor från huvudbåge till bakre hjulhus, samt silentblocksinfästning, mellan hjulhus bak, bältesinfästningar mm.
    - Registreringsbesiktigad och godkänd av Svensk Bilprovning. Inskrivet i registreringsbeviset.

    Interiör:
    - Två stycken Sparco Corsa med delade benkuddar och hög rygg (Rallyimport)
    - Svarta stolsfästen från Sparco (Rallyimport)
    - SBF godkända bältesplattor (Rallyimport)
    - Två uppsättningar röda 6p bälten från Sabelt med 3" axel och midjeband, samt 2" för grenen (Rallyimport)
    - Två uppsättningar tryckutjämnare från Sabelt till axelbältena (Rallyimport)
    - Mockaratt (Sparco)
    - Ratten justerbar i höjdled
    - Dörrsidor och bakre sidopaneler i kolfiber (ACM komposit AB)
    - Reservhjulsbaljan borttagen - sparat ca 6kg
    - Nytt värmepaket
    - Elstyrda backspeglar
    - Fönsterhissar

    Exteriör:
    - Kolfiberhuv (ACM komposit AB) täckt med två lager klarlack
    - Kolfiberbaklucka (ACM komposit AB) täckt med två lager klarlack
    - Evo III hood seals - huvtätning (BMW E30 M3 Evo3)
    - Evo III grill och njure med gummitätningar och store luftintag (BMW M3 E30 Evo3)
    - Nya DE strålkastare (Hella) för både hel och halvljus (med Xenon eller Halogen bytes på fem minuter)

    Däck och fälgar:
    - 8st cross spoke 15" x 7J ET 24 kryssekerfälgar (BBS/BMW)
    - En uppsättning Toyo 888 medium blandning 215/50-15 (fräscha)
    - En uppsättning Michelin Pilot Sport Cup 205/50-15 (slitna)
    - Tre uppsättningar spacers: 10mm, 13mm och 15mm (Koed)
    - Hjulnav med 80mm pinnbult för alla fyra hjul (Manton Racing)

    Övrigt
    - Reservdelar medföljer.
    - Tjock pärm med kvitton, besiktningspapper, manualer och mycket annat medföljer
    - En DVD skiva med byggbilder
    - Oljan (Castrol TWS 10W/60) har bytts minst två gånger per år sedan 2004
    - Kylvätskan har bytts en gång per år sedan 2004
    - Bromsvätskan (Motul RBF 600) har bytts, alternativt luftats minst två gånger per år sedan 2004
    - Försäkringskostnaden för mig (boendes i Stockholm) ligger på 5900kr per år hos BMW Originalförsäkringar. Omfattning: Helförsäkring, max 1000mil, tilläggsförsäkring för vilt och hyrbil. Denna försäkring gäller på Nürburgring och på banträffar i Sverige anordnade utav BMW Sport Club/BMW Club Schweden
    Skodillac Superb ”voll”
    ex. E93 325i ”330i” Showroom
    ex. e46 M3 Showroom

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      Originally posted by Takamisakari View Post
      http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=3

      Saiskohan tuon kilpiin Suomessa? ( eikös kaarien pdä olla E-hyväksytyt jotta kelpaavat?)

      Pääsisköhän tuolla BRCF:n ratasarjaan? Johonki "modified" -luokkaan..
      Originally posted by Niiickeee View Post
      Melkein blocket, eli Rejsa.nu

      Näpsäkkä 320is johon laitettu hieman palikkaa, eli noin 65t€ edestä myyjän mukaan.
      Olihan se jo pari sivua sitten blocketista

      Tuommoinen vastaava mutta orkkiskuntoinen 320iS kelpaisi kyl :think
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • Niiickeee
        BTCF Member
        • Jun 2007
        • 163
        • Stadi

        No niinpä tietenkin... Mutta kun on innoissaan niin on.
        Skodillac Superb ”voll”
        ex. E93 325i ”330i” Showroom
        ex. e46 M3 Showroom

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          Originally posted by Niiickeee View Post
          No niinpä tietenkin... Mutta kun on innoissaan niin on.
          Ei tää niin vakavaa ole ja kyllähän tuota nyt katselee toiseenkin kertaan



          Vähän harvinaisemmalla värillä E39 m-sporttia :think
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • QUASIMODO
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 2542
            • Pirkkala

            Miten tilata/ostaa Ruotsista turvallisesti?

            Eli ilman, että tavara jää tulematta ja rahat menee:think
            sigpic

            Comment

            • beehoo
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 133
              • Helsinki

              Originally posted by QUASIMODO View Post
              Miten tilata/ostaa Ruotsista turvallisesti?

              Eli ilman, että tavara jää tulematta ja rahat menee:think
              Eiköhän se kannata mennä ihan paikanpäältä itse hakemaan. Mikälijokali autoista nyt oli kyse...

              Comment

              • QUASIMODO
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 2542
                • Pirkkala

                Originally posted by beehoo View Post
                Eiköhän se kannata mennä ihan paikanpäältä itse hakemaan. Mikälijokali autoista nyt oli kyse...
                Osista kyse..
                sigpic

                Comment

                • luikas
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 644
                  • Oulu area

                  Originally posted by _nixu_ View Post

                  Vähän harvinaisemmalla värillä E39 m-sporttia :think
                  Siisti ja harvinaisen tuntoinen väri kyllä, mutta jotenki tuo sisustan nahkattomuus laskee kummasti tuon auton hohtoa, manuaali sais olla ehkä mieluummin tuolla koneella...

                  Joku e39 540 99/00 vois kova sana, tuo vuosimalli halvempien verojen toivossa
                  Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                  Past:
                  F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                  F31 318d xdrive -14
                  F07 530d GT-11
                  E90 330xda LCI -09
                  E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                  E39 530d M-Sport -03
                  E39 530iA M-Sport -02
                  E39 528i -97
                  E30 320i -88

                  Comment

                  • mikron
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2170
                    • Himas

                    Originally posted by luikas View Post
                    Siisti ja harvinaisen tuntoinen väri kyllä, mutta jotenki tuo sisustan nahkattomuus laskee kummasti tuon auton hohtoa, manuaali sais olla ehkä mieluummin tuolla koneella...

                    Joku e39 540 99/00 vois kova sana, tuo vuosimalli halvempien verojen toivossa
                    OT: Miten nuo verot menee esim. vm. -99 -> -02 E39 tapauksessa? Onko tullilla käytössä vielä jotain kuukausikohtaisia veroprosentteja vai miten menee?
                    F11 530dA xDrive M-sport -13
                    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                    Ex: E38 740iA -98
                    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                    Ex: E39 523i -96
                    Ex: E34 520i -89

                    Comment

                    • luikas
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 644
                      • Oulu area

                      Originally posted by mikron View Post
                      OT: Miten nuo verot menee esim. vm. -99 -> -02 E39 tapauksessa? Onko tullilla käytössä vielä jotain kuukausikohtaisia veroprosentteja vai miten menee?
                      Tullin sivuilta saat kaikki tarvittavat tiedot, mutta pääpiirteittäin henkilöautot jotka on valmistettu ennen 1/01 verotus tulee painon mukaan, ja 1/01 eteenpäin vero määräytyy co2-päästöjen mukaan ja siitäkin löytyy taulukko tullin tai trafin sivuilta. Eli 540:sen verot vm00 tulee auton omamassan mukaan missä ei ole niin suurta vaihtelua vrt. päästöt 520i-540iA...
                      Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                      Past:
                      F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                      F31 318d xdrive -14
                      F07 530d GT-11
                      E90 330xda LCI -09
                      E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                      E39 530d M-Sport -03
                      E39 530iA M-Sport -02
                      E39 528i -97
                      E30 320i -88

                      Comment

                      • tommi--fi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 1066
                        • Riihimäki

                        Originally posted by QUASIMODO View Post
                        Osista kyse..
                        http://www.bussgods.se/ Matkahuolto?
                        Auto tai moottoripyörä Virosta?

                        Comment

                        • PP440
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 1263
                          • Mikkeli



                          Kohtuu vähän ajettu e39 530 touring ... :think

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            Originally posted by _nixu_ View Post
                            http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=1
                            Vähän harvinaisemmalla värillä E39 m-sporttia :think
                            mikä m-sport?
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14353
                              • Oulu



                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              • däädää
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2010
                                • 756
                                • Tornio



                                Eipä ole nuokkaan ennään pahan hintasia :think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎