Melkein blocket, eli Rejsa.nu
Näpsäkkä 320is johon laitettu hieman palikkaa, eli noin 65t€ edestä myyjän mukaan.
Motor:
- Mappad hos Köhler i maj 2010. Effekt enligt Köhler är 235hk
- Nya spridare (Köhler)
- S14B20 Borr 93.4 x Slag 72.6 (1990cc)
- Komp 11,5:1
- Kolfiber plenum, trumpet och filterhållare (för K&N filtret) i kolfiber (MAXX-Automotive)
- Smidda högkompskolvar (JE Pistons)
- Ventilfjädrar samt CrMo reitainers från PPF. Klarar 13mm lyft. 50/115kg
- Supertech CF-37 ventiltryckare
- Lash-caps tillverkade i Uddeholms Impax Supreme meterial
- ARP topplocksbultar
- Total SealGapless rings (kolvringar)
- Insugskam: 304 grader, 11.8mm lyft
- Avgaskam: 292 grader, 11.3mm lyft
- Topp och insugsspjäll portade
- Blueprintad; vevaxel, tryckplatta och remskiva balanserade (Värmdö Motor)
- Honat och toppdeckat block (Värmdö Motor)
- Portat och planad topp
- Uppgraderad kamkedjespännare (BMW M3 E36)
- Ställbara kemdrev
- Köhler racing remhjulskitt med multirem
- Alla packningar/lager/tätningar/bultar/kedjor/slangar/oljepump är bytta
- Grupp-N motorkuddar
- Motorsport grenrör (50/50)
- Setrab 6-910 10-raders oljekylare (Trendab) med stålomspunnen slang AN6 kopplingar (9mm invändigt) (NBM hydraulics)
- Borttagen tomgångsmotor
- Ny termostat (BMW)
- Nya kylslangar från 2011
- Vertikal oljetrågsbaffel (Turner Motorsport)
- Horisontell oljetrågsbaffel (s14power.com)
- Aluminiumkylare (Mishimoto) med 30% bättre kylkapacitet jämfört med OEM
- K&N insugsfilter
- Köhler Racing DTM avgassystem (utan kat) 2x63mm.
- Grupp-N motorkuddar (BMW Motorsport)
Elsystem
- SX Tune Typhoon Specialist Components ECU (Köhler Racing)
- USB Can bus adapter för att koppla upp sig mot ECU'n
- Bortagen spole, fördelarlock och rotor med komplett tändningskitt från Köhler Racing
- Tändkablar Magnacore race 8,5mm med fästpatta från Gustave Stroes
- Innovate Motorsport LC-1 bredbandslamda med Bosch LSU4.2 bredbandslambda sensor. Innovate Motorsport XD-16 digital display för visning utav lambdavärden. Seriekabel för inkoppling till PC för loggning, justering och kalibrering (HqTeq)
- Sugande kylfläkt, 13" (Spal)
- Bosch S4 42Ah 390A batteri på 10kg
- Ny startmotor
- Ny generator och diodbrygga
- Generatorbussningar i polyurethane (Turner Motorsport)
- Oljetrycksgivare som indikerar på 0,75 bar (original "larmar" först vid 0,2-0,5 bar)
- VDO mätare för oljetryck och diff temp
- Möjlighet till att konfigurera shiftlights genom Köhler boxen
- ABS systemet kan aktiveras/avaktiveras under färd via knapp på instrumentpanel
- Kylfläkten kan startas manuellt via knapp på instrumentpanel
- Spänningen till Köhlerboxen kan stängas av innan start, så att oljetryck kan etableras innan start.
ECU fakta:
- 32 Bit Microprocessor with 1Mb memory
- Industry standard CANbus communications with Dashboards and Dataloggers
- SC micro USB-CAN dongle interface and Windows software
- 32 x 32 Fuel and Ignition Maps with user programmable breakpoints
- 1uS and 0.25deg Ignition Resolution
- Wideband and Narrowband Lambda Control
- Closed Loop Turbo Boost Control
- Up to 12 Injectors and 8 Ignition Coils
- Fully Sequential Fuel and Ignition Control
- Variable Camshaft Timing Control
- Powershift Capability
- Automatic internal Barometric Pressure Compensation
- Full Environmental Fuel and Ignition Corrections
Drivlina
- Lättat svänghjul på 6kg
- Uppgraderad hardyskiva (BMW M5 E34)
- Getrag "Dogleg" med ettan ner till vänster
- Kortade växellägen på spaken.
- Grupp-N växellådskuddar.
- 3:46 diff med 40% spärrverkan byggd av Mobimech med nya sinterlammeller och packningar
- Z3M Coupé diffkåpa med kylflänsar samt Z3M Coupé diffbussning.
- VDO tempsensor för diffoljetemperatur med VDO tempmätare.
- Belyst växelspaksknopp i mocka (BMW M3 E30 Evo3)
Styrning:
- Styrväxel med utväxling på 13.9:1 från BMW E36 M3 USA version (Zionville Autosport)
- Servokylning (E30325iX Touring)
- Stålomspunna och högtrycksslangar från NBM hydraulic
- Ryckutjämnare i gummi ersatt med dito i aluminium.
- Ratten justerbar i höjdled
- Sparco mocka ratt
Chassie:
- Fjädrar: Eibach (ID 66mm OD 87mm)
o Fram: 105 N/mm (600lb) 3,03Hz vid 1200kg
o Bak: 122 N/mm (700lb) 2,34Hz vid 1200kg
- Stötdämpare: Justerbara gula Koni
- Topplagringar: Steglöst justerbar camber och caster (Ground Contol)
- Höjdjustering: Ground Control
- Hjälpfjädrar: 15 N/mm, 60mm höga (H&R)
- Fjäderhållare mellan hjälp- och huvudfjäder (Stötdämparverkstan)
- Topplagringar från Ground Control bak.
- Bump-stops från Ground Control
- Fjäderbensstag (Sparco)
- Aluminium bärarmar (BMW M3 Evo3). Original stålbärarmar följer med vid köp
- Justerbara krängningshämmare (Racing Dynamics) 22mm fram och 16mm bak
- Krängningshämmarstag (Ireland Engineering) med justerbar längd och uniballs
- Krängningshämmarbussningar (Ireland Engineering) i polyurethane
- Excentriska bakre bärarmsbussning för främre bärarmarna i delrin (Turner Motorsport)
- Silenblock i polyurethane (Power Flex)
- Bärarmsbussningar i polyurethane (Power Flex)
- Aluminiumförstärkning utav krängningshämmarinfästningen bak (Ireland Engineering)
- Bakvagnen ombyggd till justerbar med möjlighet att justera camber och toe (Millway)
- Servostyrningskylare från 325iX med stålomspunnen slang.
- Förstärkt framvagnsbalk med boxning för infästningen av motorkuddarna.
- Silenblocksinfästningarna förstärkta från insidan genom buren
Bromsar fram:
- 4-kolvs monoblock ok (Porsche Boxter)
- 300x24mm bromsskivor (Ford Focus ST170) hålborrade
- PFC-01 belägg (Performance Friction)
- Stålomspunnen bromsslang (NBM Hydraulics)
- Bromskylningskanaler i glasfiber med slangar från Kuntze som ansluter i bromsköldar i rostfritt.
Bromsar bak:
- 4-kolvs monoblock ok (Porsche Boxter)
- 294x19mm bromsskivor (BMW 328i e46) hålborrade
- Porsche ATE belägg
- Ställbar bromsreduceringsventil till bakvagnen, reducerar 57% som max (Willwood)
- Stålomspunnen bromsslang (NBM Hydraulics)
Bur:
- Full bur (godkänd utav SBP) med totalt ca 36 meter rör. Rör från Guss Motor Gustavsberg (45 mm huvudbåge, 38 mm övrigt.
- Buren består av huvudbåge, kryss i dörrarna, tröskelsträvor, sträva bakom instrumentpanel rör genom torpedvägg till fjädertornen, toyotastag, hjälkrossarstag, strävor från huvudbåge till bakre hjulhus, samt silentblocksinfästning, mellan hjulhus bak, bältesinfästningar mm.
- Registreringsbesiktigad och godkänd av Svensk Bilprovning. Inskrivet i registreringsbeviset.
Interiör:
- Två stycken Sparco Corsa med delade benkuddar och hög rygg (Rallyimport)
- Svarta stolsfästen från Sparco (Rallyimport)
- SBF godkända bältesplattor (Rallyimport)
- Två uppsättningar röda 6p bälten från Sabelt med 3" axel och midjeband, samt 2" för grenen (Rallyimport)
- Två uppsättningar tryckutjämnare från Sabelt till axelbältena (Rallyimport)
- Mockaratt (Sparco)
- Ratten justerbar i höjdled
- Dörrsidor och bakre sidopaneler i kolfiber (ACM komposit AB)
- Reservhjulsbaljan borttagen - sparat ca 6kg
- Nytt värmepaket
- Elstyrda backspeglar
- Fönsterhissar
Exteriör:
- Kolfiberhuv (ACM komposit AB) täckt med två lager klarlack
- Kolfiberbaklucka (ACM komposit AB) täckt med två lager klarlack
- Evo III hood seals - huvtätning (BMW E30 M3 Evo3)
- Evo III grill och njure med gummitätningar och store luftintag (BMW M3 E30 Evo3)
- Nya DE strålkastare (Hella) för både hel och halvljus (med Xenon eller Halogen bytes på fem minuter)
Däck och fälgar:
- 8st cross spoke 15" x 7J ET 24 kryssekerfälgar (BBS/BMW)
- En uppsättning Toyo 888 medium blandning 215/50-15 (fräscha)
- En uppsättning Michelin Pilot Sport Cup 205/50-15 (slitna)
- Tre uppsättningar spacers: 10mm, 13mm och 15mm (Koed)
- Hjulnav med 80mm pinnbult för alla fyra hjul (Manton Racing)
Övrigt
- Reservdelar medföljer.
- Tjock pärm med kvitton, besiktningspapper, manualer och mycket annat medföljer
- En DVD skiva med byggbilder
- Oljan (Castrol TWS 10W/60) har bytts minst två gånger per år sedan 2004
- Kylvätskan har bytts en gång per år sedan 2004
- Bromsvätskan (Motul RBF 600) har bytts, alternativt luftats minst två gånger per år sedan 2004
- Försäkringskostnaden för mig (boendes i Stockholm) ligger på 5900kr per år hos BMW Originalförsäkringar. Omfattning: Helförsäkring, max 1000mil, tilläggsförsäkring för vilt och hyrbil. Denna försäkring gäller på Nürburgring och på banträffar i Sverige anordnade utav BMW Sport Club/BMW Club Schweden
Näpsäkkä 320is johon laitettu hieman palikkaa, eli noin 65t€ edestä myyjän mukaan.
Motor:
- Mappad hos Köhler i maj 2010. Effekt enligt Köhler är 235hk
- Nya spridare (Köhler)
- S14B20 Borr 93.4 x Slag 72.6 (1990cc)
- Komp 11,5:1
- Kolfiber plenum, trumpet och filterhållare (för K&N filtret) i kolfiber (MAXX-Automotive)
- Smidda högkompskolvar (JE Pistons)
- Ventilfjädrar samt CrMo reitainers från PPF. Klarar 13mm lyft. 50/115kg
- Supertech CF-37 ventiltryckare
- Lash-caps tillverkade i Uddeholms Impax Supreme meterial
- ARP topplocksbultar
- Total SealGapless rings (kolvringar)
- Insugskam: 304 grader, 11.8mm lyft
- Avgaskam: 292 grader, 11.3mm lyft
- Topp och insugsspjäll portade
- Blueprintad; vevaxel, tryckplatta och remskiva balanserade (Värmdö Motor)
- Honat och toppdeckat block (Värmdö Motor)
- Portat och planad topp
- Uppgraderad kamkedjespännare (BMW M3 E36)
- Ställbara kemdrev
- Köhler racing remhjulskitt med multirem
- Alla packningar/lager/tätningar/bultar/kedjor/slangar/oljepump är bytta
- Grupp-N motorkuddar
- Motorsport grenrör (50/50)
- Setrab 6-910 10-raders oljekylare (Trendab) med stålomspunnen slang AN6 kopplingar (9mm invändigt) (NBM hydraulics)
- Borttagen tomgångsmotor
- Ny termostat (BMW)
- Nya kylslangar från 2011
- Vertikal oljetrågsbaffel (Turner Motorsport)
- Horisontell oljetrågsbaffel (s14power.com)
- Aluminiumkylare (Mishimoto) med 30% bättre kylkapacitet jämfört med OEM
- K&N insugsfilter
- Köhler Racing DTM avgassystem (utan kat) 2x63mm.
- Grupp-N motorkuddar (BMW Motorsport)
Elsystem
- SX Tune Typhoon Specialist Components ECU (Köhler Racing)
- USB Can bus adapter för att koppla upp sig mot ECU'n
- Bortagen spole, fördelarlock och rotor med komplett tändningskitt från Köhler Racing
- Tändkablar Magnacore race 8,5mm med fästpatta från Gustave Stroes
- Innovate Motorsport LC-1 bredbandslamda med Bosch LSU4.2 bredbandslambda sensor. Innovate Motorsport XD-16 digital display för visning utav lambdavärden. Seriekabel för inkoppling till PC för loggning, justering och kalibrering (HqTeq)
- Sugande kylfläkt, 13" (Spal)
- Bosch S4 42Ah 390A batteri på 10kg
- Ny startmotor
- Ny generator och diodbrygga
- Generatorbussningar i polyurethane (Turner Motorsport)
- Oljetrycksgivare som indikerar på 0,75 bar (original "larmar" först vid 0,2-0,5 bar)
- VDO mätare för oljetryck och diff temp
- Möjlighet till att konfigurera shiftlights genom Köhler boxen
- ABS systemet kan aktiveras/avaktiveras under färd via knapp på instrumentpanel
- Kylfläkten kan startas manuellt via knapp på instrumentpanel
- Spänningen till Köhlerboxen kan stängas av innan start, så att oljetryck kan etableras innan start.
ECU fakta:
- 32 Bit Microprocessor with 1Mb memory
- Industry standard CANbus communications with Dashboards and Dataloggers
- SC micro USB-CAN dongle interface and Windows software
- 32 x 32 Fuel and Ignition Maps with user programmable breakpoints
- 1uS and 0.25deg Ignition Resolution
- Wideband and Narrowband Lambda Control
- Closed Loop Turbo Boost Control
- Up to 12 Injectors and 8 Ignition Coils
- Fully Sequential Fuel and Ignition Control
- Variable Camshaft Timing Control
- Powershift Capability
- Automatic internal Barometric Pressure Compensation
- Full Environmental Fuel and Ignition Corrections
Drivlina
- Lättat svänghjul på 6kg
- Uppgraderad hardyskiva (BMW M5 E34)
- Getrag "Dogleg" med ettan ner till vänster
- Kortade växellägen på spaken.
- Grupp-N växellådskuddar.
- 3:46 diff med 40% spärrverkan byggd av Mobimech med nya sinterlammeller och packningar
- Z3M Coupé diffkåpa med kylflänsar samt Z3M Coupé diffbussning.
- VDO tempsensor för diffoljetemperatur med VDO tempmätare.
- Belyst växelspaksknopp i mocka (BMW M3 E30 Evo3)
Styrning:
- Styrväxel med utväxling på 13.9:1 från BMW E36 M3 USA version (Zionville Autosport)
- Servokylning (E30325iX Touring)
- Stålomspunna och högtrycksslangar från NBM hydraulic
- Ryckutjämnare i gummi ersatt med dito i aluminium.
- Ratten justerbar i höjdled
- Sparco mocka ratt
Chassie:
- Fjädrar: Eibach (ID 66mm OD 87mm)
o Fram: 105 N/mm (600lb) 3,03Hz vid 1200kg
o Bak: 122 N/mm (700lb) 2,34Hz vid 1200kg
- Stötdämpare: Justerbara gula Koni
- Topplagringar: Steglöst justerbar camber och caster (Ground Contol)
- Höjdjustering: Ground Control
- Hjälpfjädrar: 15 N/mm, 60mm höga (H&R)
- Fjäderhållare mellan hjälp- och huvudfjäder (Stötdämparverkstan)
- Topplagringar från Ground Control bak.
- Bump-stops från Ground Control
- Fjäderbensstag (Sparco)
- Aluminium bärarmar (BMW M3 Evo3). Original stålbärarmar följer med vid köp
- Justerbara krängningshämmare (Racing Dynamics) 22mm fram och 16mm bak
- Krängningshämmarstag (Ireland Engineering) med justerbar längd och uniballs
- Krängningshämmarbussningar (Ireland Engineering) i polyurethane
- Excentriska bakre bärarmsbussning för främre bärarmarna i delrin (Turner Motorsport)
- Silenblock i polyurethane (Power Flex)
- Bärarmsbussningar i polyurethane (Power Flex)
- Aluminiumförstärkning utav krängningshämmarinfästningen bak (Ireland Engineering)
- Bakvagnen ombyggd till justerbar med möjlighet att justera camber och toe (Millway)
- Servostyrningskylare från 325iX med stålomspunnen slang.
- Förstärkt framvagnsbalk med boxning för infästningen av motorkuddarna.
- Silenblocksinfästningarna förstärkta från insidan genom buren
Bromsar fram:
- 4-kolvs monoblock ok (Porsche Boxter)
- 300x24mm bromsskivor (Ford Focus ST170) hålborrade
- PFC-01 belägg (Performance Friction)
- Stålomspunnen bromsslang (NBM Hydraulics)
- Bromskylningskanaler i glasfiber med slangar från Kuntze som ansluter i bromsköldar i rostfritt.
Bromsar bak:
- 4-kolvs monoblock ok (Porsche Boxter)
- 294x19mm bromsskivor (BMW 328i e46) hålborrade
- Porsche ATE belägg
- Ställbar bromsreduceringsventil till bakvagnen, reducerar 57% som max (Willwood)
- Stålomspunnen bromsslang (NBM Hydraulics)
Bur:
- Full bur (godkänd utav SBP) med totalt ca 36 meter rör. Rör från Guss Motor Gustavsberg (45 mm huvudbåge, 38 mm övrigt.
- Buren består av huvudbåge, kryss i dörrarna, tröskelsträvor, sträva bakom instrumentpanel rör genom torpedvägg till fjädertornen, toyotastag, hjälkrossarstag, strävor från huvudbåge till bakre hjulhus, samt silentblocksinfästning, mellan hjulhus bak, bältesinfästningar mm.
- Registreringsbesiktigad och godkänd av Svensk Bilprovning. Inskrivet i registreringsbeviset.
Interiör:
- Två stycken Sparco Corsa med delade benkuddar och hög rygg (Rallyimport)
- Svarta stolsfästen från Sparco (Rallyimport)
- SBF godkända bältesplattor (Rallyimport)
- Två uppsättningar röda 6p bälten från Sabelt med 3" axel och midjeband, samt 2" för grenen (Rallyimport)
- Två uppsättningar tryckutjämnare från Sabelt till axelbältena (Rallyimport)
- Mockaratt (Sparco)
- Ratten justerbar i höjdled
- Dörrsidor och bakre sidopaneler i kolfiber (ACM komposit AB)
- Reservhjulsbaljan borttagen - sparat ca 6kg
- Nytt värmepaket
- Elstyrda backspeglar
- Fönsterhissar
Exteriör:
- Kolfiberhuv (ACM komposit AB) täckt med två lager klarlack
- Kolfiberbaklucka (ACM komposit AB) täckt med två lager klarlack
- Evo III hood seals - huvtätning (BMW E30 M3 Evo3)
- Evo III grill och njure med gummitätningar och store luftintag (BMW M3 E30 Evo3)
- Nya DE strålkastare (Hella) för både hel och halvljus (med Xenon eller Halogen bytes på fem minuter)
Däck och fälgar:
- 8st cross spoke 15" x 7J ET 24 kryssekerfälgar (BBS/BMW)
- En uppsättning Toyo 888 medium blandning 215/50-15 (fräscha)
- En uppsättning Michelin Pilot Sport Cup 205/50-15 (slitna)
- Tre uppsättningar spacers: 10mm, 13mm och 15mm (Koed)
- Hjulnav med 80mm pinnbult för alla fyra hjul (Manton Racing)
Övrigt
- Reservdelar medföljer.
- Tjock pärm med kvitton, besiktningspapper, manualer och mycket annat medföljer
- En DVD skiva med byggbilder
- Oljan (Castrol TWS 10W/60) har bytts minst två gånger per år sedan 2004
- Kylvätskan har bytts en gång per år sedan 2004
- Bromsvätskan (Motul RBF 600) har bytts, alternativt luftats minst två gånger per år sedan 2004
- Försäkringskostnaden för mig (boendes i Stockholm) ligger på 5900kr per år hos BMW Originalförsäkringar. Omfattning: Helförsäkring, max 1000mil, tilläggsförsäkring för vilt och hyrbil. Denna försäkring gäller på Nürburgring och på banträffar i Sverige anordnade utav BMW Sport Club/BMW Club Schweden
Comment