Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uusi M5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11662
    • Kouvola

    #46
    Originally posted by r.w. View Post
    Luulen, ettei Mersun ja Audin kanssa tule ongelmia jatkossakaan, Bemarit on tehty mutka-ajoon ja siinä M:t on aina olleet tehottomampinakin nopeampia. Kamalat äänet siinä kyllä on, tuo maamoottorimainen crossplane-kasin rutkutus ja turbojen vislaus on kyllä melkoinen turnoff ainakin tälle moottoripornon ystävälle. Mut kehitys kehittyy, 70-luvulla oli juutalaiset ja energiakriisi, 2000-luvulla vasurihipit ja ilmastonmuutos.
    No ei nyt maalailla piruja seinälle kesken kehitystyön. Ei noissa aiemmissakaan M5:ssa äänet ole vakiona olleet mitenkään sykähdyttävät.

    Jos aftermarket-osilla saa S62:stakin taiottua näin muhkeat äänet, niin toivottelen ilomielin kasikoneen takaisin M5:n konepellin alle! Unohtuu aika nopeasti crossplanet..

    Comment

    • r.w.
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2510
      • Länsirannikko

      #47
      Originally posted by petrolhead View Post
      Sama tehomäärä kevyemmässä autossa olisi oikea resepti , 500 hevosvoimaakin on kuitenkin IHAN VITUN PALJON.
      E61 M5 ei kyllä itsellä herättänyt oikeen minkäänlaisia tunteita, asia voisi tavallaan olla toinen, jos pääsisi emäntä ja matkatavarat kyydissä baanalle koittamaan, miten iso perhefarkku lähtee vielä parin sadan matkavauhdeista. Se 1900kg omamassa ja robottivaihteisto ovat vaan yksinkertaisesti liikaa, urheilullisuus tuntuu enää numeroina paperilla, vaikka maisema vaihtuukin.

      Turvallisuus ja mukavuus eivät tietysti koskaan ole paha asia, mutta noissa M-malleissa voitaisiin mun puolestani tehdä suorituskyvyn eteen hiukan enemmän muita kompromisseja. Jos tarvii perheen kanssa päästä ripeästi alpeille, siihen kelpaisi varmaan myös 760i tai 550i. M-mallien syvin olemus on kyllä alusta saakka ollut äärimmäisen suorituskykyisissä ja hyvin varustelluissa koko perheen matka-autoissa, alkavat nykyään vaan nuo kiristyvät säädökset ja muut arvot syömään yhä kiihtyvällä tahdilla sitä vapaampaan maailmanaikaan luotua M-brändin selkärankaa: urheilullisuutta.
      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #48
        Originally posted by Remotion View Post
        Vaikka joku toivoi ettei fefesta enempää niin..



        Ei ole ihan ensimmäinen eikä toinenkaan startti jolla lähtee noihin aikoihin.
        Ferrarin kompuutteri "oppii" ensimmäisten vetojen aikana alustan pidon ja vasta sen jälkeen, uusilla mutta hieman korkatuilla renkailla syntyy tuo aika.
        Ferrarilla on aina kansainvälisten lehtien suorituskykytesteissä mekaanikot mukana ja läjä renkaita yms. että sikäli.
        joo, tästähän puhuttiin myös aikaisemmin, että tavallinen mattimeikäläinen ei saa edes omalla corollallaan tehtaan ilmoittamaa aikaa ihen helposti.

        Eli vaatii vähän yritystä, mutta se ei tarkoita etteikö se olisi mahdollista.
        Lisäksi kun ottaa huomioon, että Bemarilla on yleensä tapana ollut olla vähän pessimistinen noiden ilmoitettujen arvojen kohdalla, niin en hämmästyisi hirveästi vaikka jossain vaiheessa tuollainen uusi M5 saataisiin 4 sekan alitukseen (vaikkakin rakentamisen/kiusaamisen jälkeen).

        Joku asiansa osaava viripaja sitä epäilemättä vielä yrittää.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #49
          Originally posted by Remotion View Post
          Vaikka joku toivoi ettei fefesta enempää niin..



          Ei ole ihan ensimmäinen eikä toinenkaan startti jolla lähtee noihin aikoihin.
          Ferrarin kompuutteri "oppii" ensimmäisten vetojen aikana alustan pidon ja vasta sen jälkeen, uusilla mutta hieman korkatuilla renkailla syntyy tuo aika.
          Ferrarilla on aina kansainvälisten lehtien suorituskykytesteissä mekaanikot mukana ja läjä renkaita yms. että sikäli.
          0-100 ei kerro mun mielestä oikein yhtään mitään.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • BMW
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 3822
            • California

            #50
            Originally posted by petrolhead View Post
            0-100 ei kerro mun mielestä oikein yhtään mitään.
            Paitsi sen, että voittaako sillä valoista lähdettäessä naapurin auton vai ei. Eri asia on luonnollisesti se, että kenelle se merkitsee jotain ja kenelle ei.
            P
            R
            N
            D

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #51
              Originally posted by BMW View Post
              Paitsi sen, että voittaako sillä valoista lähdettäessä naapurin auton vai ei. Eri asia on luonnollisesti se, että kenelle se merkitsee jotain ja kenelle ei.
              Okei.

              Aika monella superautolla 0-100 aika saavutetaan 1. vaihteella. Jos eka pykälä ei ihan riitä , autossa voi olla korkeampi kierrosluvun rajoitus ykkösvaihteella niin riittää. Kuulostaako järkevältä? Oletko koskaan ajanut (ruuhkassa) autolla jonka ykkösvaihde on niin pitkä että se riittää sataseen?

              0-100 aikaan voi vaikuttaa alustan säädöillä , rengaspaineiden muuttamisella , kylmän brutaalilla kiihdytystavalla (esim 1. -> 2. vaihtamalla täyskaasulla ).. Se mitä spekseihin saadaan ruksattua ei kerro auton voimavaroista paljoa.. 0-100 mailiin tunnissa on sitten sellainen testi jossa alkaa erottua nopeammat hitaammista.
              Last edited by petrolhead; 14-01-2010, 18:17.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #52
                Täällähän nyt on varsin kiivas keskustelu jostain 0,3 sekunnin kiihtyvyyseroista. Henk. koht. olen sitä mieltä, että auton on hyvä kiihtyä ripeästi, muttei siihen sataseen tarvitse missään sekunnissa päästä. Hyvä ohituskiihtyvyys on mielestäni tärkeämpää, kuin päästä nollasta sataan housut tulessa. Huippunopeus ei myöskään mielestäni ole niin tärkeää, kunhan auto kulkee nyt vaikka vähän päälle kahtaasataa, se riittää. Siitä en sitten tiedä, että käykö nämä supertehoja vaativat jatkuvasti jossain radalla ajelemassa tjsp., mutta ei sillä kovalla kiihtyvyydellä ja yli 300 km/h nopeudella tee mitään yleisellä tiellä. Sitä aina ihmettelin Veyronissakin, että miksi sen pitää kulkea päälle 400 km/h, kun mahdollisuudet tuon nopeuden aikaansaamiseen, on hyvin rajalliset. Noh kai se sitten joku insinöörien taidonnäyte sitten oli.

                Comment

                • BMW
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 3822
                  • California

                  #53
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Okei.

                  Aika monella superautolla 0-100 aika saavutetaan 1. vaihteella. Jos eka pykälä ei ihan riitä , autossa voi olla korkeampi kierrosluvun rajoitus ykkösvaihteella niin riittää. Kuulostaako järkevältä? Oletko koskaan ajanut (ruuhkassa) autolla jonka ykkösvaihde on niin pitkä että se riittää sataseen?
                  Superauto ei ole omimmillaan ruuhkassa. Jep, tämä oli tiedossa.

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  0-100 aikaan voi vaikuttaa alustan säädöillä , rengaspaineiden muuttamisella , kylmän brutaalilla kiihdytystavalla (esim 1. -> 2. vaihtamalla täyskaasulla ).. Se mitä spekseihin saadaan ruksattua ei kerro auton voimavaroista paljoa..
                  Totesit että 0-100km/h ei kerro juuri yhtään mitään. Minä totesin siihen että kertoo se sen miten se pulkka irtoaa viivalta. Kaikki muuttujat on tietysti olemassa, 0-100km/h aikaan vaikuttaa sekin että onko kuski ympäripäissään vai vesiselvä. Toisilla varmaan ensin mainittu jopa positiivisesti. En minä tiedä. Idea oli vastauksessani se, että esim. liikennevalolähdössä hyvällä 0-100km/h voi olla merkitystä. Ei siinä sen enempää ollut tarkoitus pohtia kaikkia mahdollisia muuttujia.

                  0-100km/h aikaa verrattaessa tehopainosuhteeseen voi spekuloida esim. kuinka hyvin alusta toimii kiihdytettäessä (jos perä niiaa liikaa, vähenee renkaan kosketuspinta-ala kun pyörä on väärässä kulmassa ->sutii -> pito huononee tai onko vetävällä akselilla riittävästi painoa kiihdytettäessä), onko renkaat hyvät/huonot, millaiset välitykset autossa on, millainen vetoalue moottorissa on jne., mutta nämä nyt ovat varmaan aika itsestään selvyyksiä joten en jaksa luetella enempää.
                  Last edited by BMW; 14-01-2010, 19:07.
                  P
                  R
                  N
                  D

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎