Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ostamassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RS6power
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 21
    • Helsinki

    E34 ostamassa

    Hei vaan!

    Olisin ostamassa kyseisen mallin autoa, ja haluaisinkin hieman tietää mihin olisi syytä kiinnittää huomiota autoa ostaessa. Löytyykö kenties kyseisestä mallista suhtkoht vakavia tyyppivikoja jotka pitäisi noteerata. Toivottavasti foorumilta löytyy vastauksia. Itse en koskaan ole omistanut Bemaria, mutta kovasti kutkuttaa tuo kyseinen auto.

    Auto on siis BMW E34 525i, manuaalivaihteinen, vuosimallia 1994.
    Ajokilometrejä on kertynyt n. 144 000!
    Kyseessä on Suomi-auto!
    Lisäksi auto on katsastettu tänä vuonna.

    Tässä vähän sälää mitä autoon mm. kuuluu:

    - ilmastointi (kenno vaihdettu)
    - iso ajotietokone
    - M aerodynamiikkapaketti
    - M Sport-alusta
    - jarrulevyt sekä jarrupalat on juuri vaihdettu
    - lisäksi tietenkin ABS, sähköikkunat + peilit, käynnistyksenesto ym.

    Olisi todella hienoa jos saisin hieman vinkkejä, ettei ihan tyhmyys vallitsisi autoa tarkastettaessa. Olisi myöskin hienoa saada tietoa siitä, onko autoon luvassa lähikilometreillä isoja huoltoja?

    Kiitos jo etukäteen kaikille vastausaikaa uhranneillle..

    Toivottavasti olisin joku päivä Baijerilaisen onnellinen omistaja!
    Last edited by O.K.; 19-04-2010, 20:45. Reason: otsikko
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #2
    Perin vähän on kilometrejä kiertynyt 525i:hin...Sinänsä jos kilometrit pitää paikkaansa, niin kamppeen täytyy olla aivan loistavassa kunnossa. Noilla kilometreillä periaatteessa vain vesipumppu on menossa. Näissähän oli se muovisiipinen, joka ei tahdo kestää. Korvausosa on sitten metallisiipinen, mikä on jo lujempaa tekoa.

    Muutenkin koneen pitäisi käydä suht siististsi. Naputukset yms. voivat johtua VANOS-järjestelmän viasta. Muuten koneessa ei mitään ihmeellisiä ongelmia pitäisi olla. Tietty tavanomaiset on syytä tarkistaa, kuten kansivian mahdollisuus.

    Alustan pitäisi olla iskussa noilla kilometreillä. Jos ratissa esiintyy vapinaa 90 km/h:n vauhdissa, niin aputukivarsien puslat on menossa. Ei niitten vielä aivan noilla kilometreillä pitäisi kovin huonot olla.

    Ei näissä huoltojen puolesta mitään erikoista pitäis olla. Öljyt ja suodattimet kun vaihtaa, niin hyvin toimii. Toki raskas auto syö jarruja, alustaosia, renkaita ja muuta sellaista normaalia enemmän.

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #3
      Vie autotohtorille se auto. Maksaa jonkun euron, mutta käyvät huolellisesti auton lävitse ja kertovat vioista ja mahd. tulevista vioista. Jos ei itse tiedä mitään, eikä kaverit osaa auttaa, niin suosittelen.

      Comment

      • harri525ixTA
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 101

        #4
        autotohtori on hyvä idea. mittasivat pakokaasuanalysaattorilla josko jäähdytinnesteen seassa on palokaasujämiä, joita siinä pommissa myös löytyi. mahdolliset jäähdytysjärjestelmän ongelmat on syytä selvittää tarkasti, koska jos kone on joskus ylikuumennut niin todennäköisyys kansiongelmille on suuri. päästöarvojen on myös syytä olla täysin kunnossa.

        mikäli kyseessä on ilmastoinnin lauhduttimen kenno niin mullakin oli sama vika, 140t jälkeen kenno halki :/

        mun käsittääkseni -94 mallissa tuo vesipumpun siipi enää ole samanlainen ongelma kuin vanhemmissa.

        Comment

        • Kilpuri
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 831
          • Tampere

          #5
          Originally posted by harri525ixTA
          mun käsittääkseni -94 mallissa tuo vesipumpun siipi enää ole samanlainen ongelma kuin vanhemmissa.
          Onko tää faktaa vai ns. mutua? Eli päteekö sama myös 3 sarjalaisiin? Itsellä tuo 328 -96, joten olisiko siinä tämä "parempi" pumppu?

          Oisko jollain faktoja? :roll:
          Now: 525xd -09
          Ex: 330d -07
          Ex: 328i -96

          Comment

          • Hevimies
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1456
            • Savonlinna

            #6
            Paljonkas tuollaisessa "aidossa suomi-autossa" on hintapyyntö? Aika harvassa tuollaiset kyllä tässä maassa että sinänsä jo ihan löytö mielestäni.

            Comment

            • rei7pir8
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 248

              #7
              [quote="pmv"]

              Muutenkin koneen pitäisi käydä suht siististsi. Naputukset yms. voivat johtua VANOS-järjestelmän viasta. Muuten koneessa ei mitään ihmeellisiä ongelmia pitäisi olla. [quote]

              Vai ei mitään ihmeellisiä! :roll: Tuolta ongelmat osiosta löytyy käyntihäiriöisiä ja rallattavia M50:siä vaikka kuinka paljon! :roll:
              525iA -91
              518i -90
              324tdic -88

              Comment

              • mailman
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 8003
                • Vantaa

                #8
                [quote="rei7pir8"][quote="pmv"]

                Muutenkin koneen pitäisi käydä suht siististsi. Naputukset yms. voivat johtua VANOS-järjestelmän viasta. Muuten koneessa ei mitään ihmeellisiä ongelmia pitäisi olla.

                Vai ei mitään ihmeellisiä! :roll: Tuolta ongelmat osiosta löytyy käyntihäiriöisiä ja rallattavia M50:siä vaikka kuinka paljon! :roll:
                Ja ihan varmasti löytyy enemmän myös niitä täysin toimivia M50 koneita, harvoin kukaan tulee foorumille kertoilemaan tyyliin "hyvin toimii tänäänkin mun M50Bxx" :wink:
                G01 ///M40i '19
                F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                E39 ///M5 '00

                Comment

                • Jucke
                  BTCF Member
                  • Mar 2006
                  • 518
                  • Keski-suomi

                  #9
                  E34 525 vs 530

                  Auton vaihto alkaa olla edessä, uskollisesti palvellut n.400 tuhatta ajettu e34 520 (m20b20) alkaa kyllästyttämään sen verran jo...tehoa ei nimeksikään ja bensaa imee niin että pyörre käy tankissa. Mutta asiaan: e34 touringeja oon katellut, ja 525 (m50b25) ja 530 v8 näyttäis menevän hintahaarukkaan sopivasti. Haulla yritin etsiä juttuja ja löytyihän niitä ihan hyvin mutta pari asiaa jäi vielä hieman auki, eli kumpi noista on käytännössä järkevämpi hankinta? Bensankulutuksessa ei kai ole hirveitä eroja, mutta miten kestävyys ja huollot? V8:n tyyppivika on ilmeisesti ainakin kampikammion huohotusventtiili, onko muita tiedossa olevia? Entäs m50b25, onko vastaavia ongelmia tms.? Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon noita vertaillessa?
                  E34 ///M5 3.8 '93,
                  ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14311
                    • Oulu

                    #10
                    M60 moottorin vakio-ongelmia on ainakin öljypumpun pulttien löystyminen. Itse olen katsellut E34 525iA Touringia myös, joten tuosta M50 moottorista ois kans hyvä kuulla. Yksi ainakin taitaa siinä olla vesipumpun paukkuminen.

                    Mutta onhan noi mielestäni ihan eri luokassa 530i Touring vs. 525i Touring.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11675
                      • Kouvola

                      #11
                      No en nyt lähtisi jonkun 150tkm välein hajoavan vesipumpun takia pelkäämään yhtä konetyyppiä. Kyllähän toi M60B30 on hitusen janoisempi, kuin mitä toi M50B25. Kulkupuolessa ei juurikaan ole eroa, joten en ainakaan itse nää syytä miksi tuo 530i pitäisi valita. Lisäksi toi M50 on huoltoystävällisempi (paremmin konehuoneessa tilaa) ja tuohan se +2 sylinteriä aina hitusen lisää kustannuksia. Jos ei korkeat bensan hinnat hirvitä, niin voisin suositella lämpimästi harkitsemaan suoraan 540i:tä. Kulutuksessa ei ole nimeksikään eroa tuohon B30:iin verrattuna ja kuitenkin kulkupuoli on ihan toiselta planeetalta.

                      Eli siis jos järkivalintaa kaipaat, niin ehdottomasti toi M50B25 ja fiilispohjalta M60B40

                      Comment

                      • Anselmo H
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 936
                        • Vantaa

                        #12
                        Omasta 525iA touringista sen verran, että kyllä sitä bensaa menee ihan hemmetisti tuollakin. Suht rivakkaa ajoa, joista ainakin puolet kaupunkiajoa = 12,5l/100km, en tosin edes yritä mitään taloudellisuusjuttuja. Käsistähän tuo ei tehon puolesta lähde mutta liikenteen mukana pärjäilee ihan mukavasti. Paikaltaan lähtö ehkä suurin ongelma, painoa kun ihan riittävästi. Looda toimii koneen kanssa mainiosti, joskin lisää vääntöä jää joissain tilanteissa kaipaamaan.

                        Jos nyt olisin E34:sta ostamassa, niin valinta olisi 540 tai M5.
                        F11 523iA Touring
                        E93 325i cabrio
                        Triumph Daytona 955i

                        Comment

                        • J0ne
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 746
                          • Turku

                          #13
                          Jos vähänkään pitää miettiä käytännöllisyyttä/järkevyyttä niin ehdottomasti M50B25, vanos tai ei, eipä väliä. Jos taas haetaan elämyksiä ja hauskoja hetkiä maanteillä niin kyllä M60B40 tai S38-sukuinen on Se juttu. Matkassa molemmilla, omien kokemusten perusteella pääsee helposti 9:lä nurkille pyöriviin lukemiin ja tässä on otettu huomioon nuo edellä mainitut elämykset ja hetket.

                          Toki M60:sä on omat "heikot" kohtansa, kuin myös S38:sa, vaan elämä on. M60:n öljypumpun kiinnitysongelmakaan ei ole mikään ongelma kun käyttää öljypohjan irti(2-osainen) ja kirii. Yksinkertaista.

                          Onneksi nuita vehkeitä ei enää järjellä valitakaan. Karu totuus kun kuitenkin on että polttoaineen hinta on suuntansa löytänyt ja jo "sisäänajetut" V- ja ///M-moottorit eivät pelkällä pyhällä hengellä liiku...
                          On-One InBred 29er

                          Comment

                          • Night-Wind
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 1534
                            • 02

                            #14
                            525 valitset niin voin taata että et tule ainakaan pettymään, kuten Eskokin sanoin niin kulkupuolessa ei varmaan mitään hälyttäviä eroja ole kun taas vertaa tuota bensankulutusta. 540 ehdottomasti mutta jos ei mahdu budjettiin niin M50
                            ex: BMW E38 735iA -97
                            ex: MB W211 E200CDI -03
                            ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                            ex: BMW E39 528iA -96
                            ex: MB W126 300SE -89
                            ex: BMW E34 525iAT -95
                            ex: BMW E36 316iA -91

                            Comment

                            • Jucke
                              BTCF Member
                              • Mar 2006
                              • 518
                              • Keski-suomi

                              #15
                              Ok, kiitoksia vastauksista. 530 ei ilmeisesti hirveästi saa kannatusta. Tässä k.o. yksilössä jota olen katsellut olis vaan lähes kaikki varusteet ja muutenkin siistin oloinen peli, ja suhteellisen edullinen verrattuna moneen köyhemmin varusteltuun 525:een. Pitänee vielä funtsailla, ostoilmoituksenkin laitoin joten sinne voi tarjota jos jollain on myynnissä sopivasti.
                              E34 ///M5 3.8 '93,
                              ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎