Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muistutus -koululaiset liikenteessä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2171
    • Himas

    #46
    Originally posted by pazq View Post
    Tämmöisissäkin tilanteissa voi antaa pikku merkkiä takaa tulevalle esim vilauttamalla jarruvaloa pari kertaa. Näin teen joskus itse jos en ole varma takana tulevan omasta huomioinnista ja saa kiinnitettyä sen huomion siihen että aha, täällä tapahtuu nyt jotain..
    Mutta ainoa turvallinen tapa on ajaa se oma auto poikittain molemmille kaistoille tai olla antamatta tietä.
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89

    Comment

    • pazq
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 3175
      • 47200

      #47
      Originally posted by mikron View Post
      Mutta ainoa turvallinen tapa on ajaa se oma auto poikittain molemmille kaistoille tai olla antamatta tietä.
      Heh! Joo joku tolkku pitää tietenkin olla, jos takana tulee vaikka viisikin kpl autoja nii ei siihen tarvitse/kannata jäädä tupeksimaan koska jollain menee kuitenkin hermo ja lähtee toista kaistaa menemään ohi ja loput luetaan lehdestä..

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #48
        Originally posted by teme[[ View Post
        Kuvitellaanpa sellainen tilanne että suojatien eteen on pysäköity auto. Pysähdyt sen viereen ja huomaat että sieltä tulee kävelijä joka lähtee ylittämään tietä. Viereiseltä kaistalta ajava auto ajaa kävelijän päälle. Vikahan on siinä autoilijassa joka sen kävelijän päälle ajoi, eikä pysähtynyt,tässä tilanteessa on todella väärin että joidenkin mielestä tilanteeseen syyllinen on parkkeeratun auton viereen pysähtynyt vaikka tämä toimi oikein.
        Ei tässä ollut alunperin kyse siitä, että se pysähtyjä tekisi väärin, hänhän noudattaa lakia. Mutta ei pidä opettaa niille muksuille sokeasti luottamaan siihen, että se viereisenkin kaistan auto muistaa pysähtyä. Eli jos ensimmäinen auto pysähtyy, niin siltikin pitää etenkin tuollaisilla kaksikaistaisilla teillä olla erityisen varovainen, koska sieltä voi ihan hyvin tulla toista kaistaa auto, joka ei pysähdy. Ja ainakin itse olen nähnyt näitä tapauksia varsin riittävästi, eikä siellä useinkaan ole pelkästään amispellejä ratin takana, vaan kaikki ihan nuoresta jannusta vanhaan vaariin saattavat posottaa läpi sen suojatien pysähtymättä, koska eivät joko huomanneet, älynneet tai välittäneet siitä, että viereisellä kaistalla on auto pysähtyneenä. Sitten tulee näitä suojatie onnettomuuksia, kun ei osattu varautua tilanteeseen oikealla tavalla. Yliajaja on toki vastuussa, mutta syyllisen setvintä jälkikäteen on aika turhaa sen uhrin kannalta.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #49
          Originally posted by mikron View Post
          Mutta ainoa turvallinen tapa on ajaa se oma auto poikittain molemmille kaistoille tai olla antamatta tietä.
          Ei ole. Suomessa nimenomaan tapahtuu vuosittan kymmeniä vammauttavia suojatieonnettomuuksia joissa "teiden ritari" on pysähtynyt suojatien eteen ja takaa tuleva on ajanut tämän perään.
          Pysähtynyt auto luonnollisesti jyrää suojatietä kulkevan yli varsinkin jos/kun kyseessä on tuollainen ekaluokkalainen "hukkapätkä".
          Ainoa varma keino suojella varsinkin näitä pienimpiä tielläliikkujia on olla ehdoin tahdoin vetämättä...kutsumatta heitä suojatien ylitykseen yrityksellä pysäyttää samalla koko muu liikenne.
          Lapsi kyllä lähtee kaukaakin jalkakäytävältä suojatielle...yleensä juosten jos/kun tämä "teiden ritari" autonsa suojatien eteen pysäyttää ja parhaassa tapauksessa vielä viittoo lapsille että: "yli vaan"....vaikka tutkimusten mukaan jopa joka neljäs jättää pysähtymättä vaikka viereisellä kaistalla olisi auto pysäytetty suojatien eteen.
          Lisäksi suurin osa Suomessa tapahtuvista peräkolareista johtuu nimenomaan törmäämisestä suojatien eteen pysäköineen auton perään...josta taas tämä rullaa suojatietä kävelevän päälle, "kaunistaen" suojatieonnettomuuksien tilastoa.
          Se mikä tässä on absurdeinta on se että nämä "teiden ritarit" eivät tässäkään kohdin ole syyllistyneet mihinkään rikolliseen, vaan niissä kaikissa muissahan se vika on.
          Se kuitenkin kovin vähän lohduttaa niitä perheitä jotka saavat poliisilta tai sairaalasta puhelinsoiton koskien heidän ekaluokkalaistaan joka joutui taas kerran yhden "teiden ritarin" uhriksi.

          Eli käyttäydytään niin kuin tieliikennelakikin edellyttää, eli: Pysähdytään VAIN mikäli jalankulkija on selvästi ilmaissut aikomuksensa astua suojatielle ja annetaan näin jalankulkijalle itselleen valta valita koska hän haluaa suojatien ylittää. Piste!

          Vanhemmat puolestaan opettavat lapsilleen sen että jäädään vähintään metrin/parin päähän odottamaan suojatien reunasta sellaista tyhjää kohtaa liikennevirrasta että autoilijoiden ei tarvitse pysähtyä.
          Jopa selvästi opetetaan/kielletään astumasta suojatielle vaikka auto sen eteen pysähtyisikin(eli tilastollisesti se vakavin onnettomuus tapahtuu juuri tässä tilanteessa, joten miksi opettaa omalle lapselle suuremman riskin käyttäytymistä).
          Jo tällä säästettäisiin useita koululaisten henkiä ja vakavia loukkaantumisia vuosittain jotka kuitenkin ovat pääosin juuri suojatieonnettomuuksia.
          Last edited by Hemi; 09-08-2011, 00:51.

          Comment

          • Miltzu
            BTCF Member
            • May 2008
            • 2476
            • Finland

            #50
            Hyvä topic, ihan asiallista muistuttaa meitä lapsettomiakin koulujen alkamisesta!

            Mutta pakko sanoa, että vaikka osaltaan pointin ymmärränkin, niin jotenkin nyt tuntuu selittelyltä tuo suojatieasia. Mutta tottakai on järkevää vilkaista taustapeiliin ennen kun pysähtyy suojatien eteen, eikä tehdä mitään äkkijarrutuksia niin että takana tulevalla on riski tulla päälle. Mutta jos sen suojatien merkin näkee jo kaukaa ja näkee, että siinä joku odottaa, niin siihen voi alkaa hidastaa jo kauempaa eikä ole pakko mitään lukkojarrutusta vetää viime hetkillä.

            Jos kukaan ei pysähdy antamaan tietä suojatiellä vaan lapsen on aina odotettava että tulee riittävän pitkä rako autojen väliin, niin miksi se lapsi sitten käyttäisi sitä suojatietä? En minä ainakaan itse kävelisi metriäkään ylimääräistä suojatielle, jos kadun ylittäminen ihan mistä kohtaa tahansa olisi yhtä "helppoa" kuin suojatiellä - odotat vaan että tulee riittävän pitkä rako autojen väliin. Lisäksi lapsen voi olla todella vaikea hahmottaa miten kauan autolla kestää tulla hänen kohdalleen, esim. jos suojatie on pitkällä suoralla niin pitääkö sen lapsen seistä siinä kadun varressa puoli tuntia siksi, että kadun päässä jossain kaukana näkyy auto eikä uskalla lähteä ylittämään, jos se ei vaikka pysähdykään?

            Ja eiköhän valtaosa Suomen suojateistä ole tiellä missä on vain yksi kaista suuntaansa ja yleensä ne on alueilla missä nopeusrajoitukset on sen verran alhaalla että jopa peräänajotilanteessa se suojatien eteen pysähtynyt auto ei välttämättä montaa metriä pomppaa eteenpäin ellei takana tulija jarruttamatta tule perään. Eihän sitä pakko ole ajaa etupyörät siihen suojatielle.

            Minä aion pysähtyä suojateiden eteen jatkossakin, myös silloin kun näen jalankulkijan vasta odottamassa kadun reunassa, ei vielä astumassa kadulle. Sen verran tulee kuljettua jalan itsekin että ärsyttää ihan älyttömästi autoilijat jotka eivät voi pysähtyä antamaan tietä.

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7450
              • Oulu

              #51
              Originally posted by Miltzu View Post
              Lisäksi lapsen voi olla todella vaikea hahmottaa miten kauan autolla kestää tulla hänen kohdalleen, esim. jos suojatie on pitkällä suoralla niin pitääkö sen lapsen seistä siinä kadun varressa puoli tuntia siksi, että kadun päässä jossain kaukana näkyy auto eikä uskalla lähteä ylittämään, jos se ei vaikka pysähdykään?
              Samaa mieltä.

              Originally posted by Miltzu View Post
              Ja eiköhän valtaosa Suomen suojateistä ole tiellä missä on vain yksi kaista suuntaansa ja yleensä ne on alueilla missä nopeusrajoitukset on sen verran alhaalla että jopa peräänajotilanteessa se suojatien eteen pysähtynyt auto ei välttämättä montaa metriä pomppaa eteenpäin ellei takana tulija jarruttamatta tule perään.
              Mun työmatkalla on koko matkan vain yksi kaista suuntaansa ja 40 km/h nopeusrajoitusalueella monta suojatietä. Lähtökohtaisesti pysähdyn aina jos jossakin niistä on jalankulkija pyrkimässä ylittämään tietä ja pystyn tilanteen niin ajoissa näkemään että pysäyttäminen sujuu ilman voimakasta jarruttamista. En tietenkään halua ketään tahallaan perääni, mutta minusta perässä ajavan on todellakin syytä miettiä missä on vika jos hänelle tulee yllätyksenä se, että joku voi pysähtyä 40 km/h nopeurajoitusalueella suojatien eteen tai turvaväli on niin pieni että tämä aiheuttaa hänelle panikointia.

              Originally posted by Miltzu View Post
              Sen verran tulee kuljettua jalan itsekin että ärsyttää ihan älyttömästi autoilijat jotka eivät voi pysähtyä antamaan tietä.
              Sama. Aikuisenakin on joskus vaikea päästä tien yli jos ei vain kävele ihan pokkana liikkuvan autojonon keskelle. Tästä on seurauksena monesti hyvin hämmästyneitä ilmeitä autoilijoilla, vaikka aloittaisi kävelyn tyhjän kaistan puolelta tietä jolloin autoilijoilla on 4-5 sekuntia aikaa havaita tilanne että joku nyt todellakin lähti ylittämään tietä suojatiellä ja autojonon nopeus on vain noin 20-30 km/h.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #52
                Pakko avautua; eilen meinasin jyrätä yhden penttiperusinsinöörin näköisen jantterin, joka veti suojatielle polkupyörällä katsomatta ollenkaan että tuleeko autoja vai ei. Ajoin kuorma-auton takana, 60km/h rajoitusalue ja dorka vetäs 90 asteen kulman pyörätieltä siihen suojatielle vauhdissa. Hyvät jarrut oli ainoa asia mikä pelasti sen evoluution harhalaukauksen hengen

                Eli vaikka kuinka yrität olla varovainen, niin koskaan ei tiedä, mitä muut tielläliikkujat oikein touhuaa.
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • Jochen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1229
                  • Valkeakoski & Trondheim

                  #53

                  No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                  Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                  Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                  Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                  Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                  Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                  Comment

                  • teme[[
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2009
                    • 269
                    • Lake Worth, FL

                    #54
                    Originally posted by mikron View Post
                    Eiköhän tässä nyt muilla ole pointtina se, että ei ensimmäisenä olla pysähtymässä siihen suojatien eteen antamaan jalankulkijalle tietä, kun pelkona on että toista kaistaa tuleva ei pysähdykään.
                    En ole missään niin väittänytkään, itse henk.koht pysähdyn vain silloin kun kävelijä on selvästi menossa. Vauhdin hidastan kuitenkin melkein kokonaan pois.

                    Comment

                    • sonikk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 1664
                      • Kerava

                      #55
                      Pakko avautua vaikka tänne, toi kotikatu on melko kapea ja siinä on molemmin puolin autoja parkissa. No sepä ei estä yhtä vitun pelleä vedättelemästä useamman kerran joka päivä niin paljon kun sen paska Volvo V70 kulkee. Mikä vittu siinä on kun motarin liittymä on muutaman sadan metrin päässä niin menis vaikka sinne?? Eikä todellakaan ole ainoa, myös pyöräkuskien ihan mahdoton ajaa se 200m rajotusten mukaan.

                      Kyllä mäkin tykkään antaa välillä tennaria ja ajelen reippaasti mutta en mä nyt vittu keskellä asuinaluetta missä lapsia ym. Onneks muutto kuukauden päästä, pistää pikkasen vihaks ajatus että oma muksu jäis tollasen kusipään alle.

                      Comment

                      • lao
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2010
                        • 278
                        • Tampere

                        #56
                        Olen kaahari ja liikenteen vaarantaja Suomen tieliikennelakia tulkittaessa. Ajan välillä hiljaisella moottoritiellä köh pari mark.... maaseututeillä yli rajoituksen, otan ns. viivoja valoista. Eikä minua haittaa, jos joku vetää ohi moottoritiellä tai maaseututiellä, annan vielä kohteliaasti tilaa selvästi nopeammalle.

                        Mitä EN TEE

                        1) kaahaa koulujen edustoilla
                        2) kaahaa pihakaduilla tai muillakaan asutusalueilla
                        3) aja suojatien eteen pysähtyneen auton ohitse
                        4) paina kaasua, kun nään lapsia mahdollisissa vaaranpaikoissa

                        Vittuttaa yli kaiken kun esimerkiksi, kun pysähtyy suojatielle antamaan tilaa ja joku laskee ohi. Saisivat tehdä automaatin pakolliseksi, niin oppis suomalaiset pysähtymään suojateille yleensäkkin? Mikä siinä on niin vaikeaa ennakoida mahdollinen suojatielle tulija ja hiljentaa ajoissa? Siitä on sitten helppo myös jatkaa pysähtymättä, jos jalankulkija antaa selvästi merkkejä, että mene vaan. Käyn Norjassa melko usein duunimatkoilla ja siellä ei kyllä tarvitse odottaa suojatiellä pääsyä.

                        Comment

                        • Miltzu
                          BTCF Member
                          • May 2008
                          • 2476
                          • Finland

                          #57
                          Originally posted by lao View Post
                          Mikä siinä on niin vaikeaa ennakoida mahdollinen suojatielle tulija ja hiljentaa ajoissa?
                          Niinpä. Tampere on kyllä mun vähäisellä kokemuksella Suomen pahin paikka ton suojatiellä tilaa antamisen suhteen. Monissa muissa kaupungeissa saa aika surutta lähteä ylittämään, jopa keskeltä katua, ja se on ihan normaalia. Tampereella mulle on soitettu torvea kun oon ylittänyt katua suojatietä pitkin paikassa missä autoilija on joutunut kaukaa vähän hiljentämään, ei ole edes tarttenut pysähtyä

                          Comment

                          • teme[[
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2009
                            • 269
                            • Lake Worth, FL

                            #58
                            Originally posted by Miltzu View Post
                            Niinpä. Tampere on kyllä mun vähäisellä kokemuksella Suomen pahin paikka ton suojatiellä tilaa antamisen suhteen. Monissa muissa kaupungeissa saa aika surutta lähteä ylittämään, jopa keskeltä katua, ja se on ihan normaalia. Tampereella mulle on soitettu torvea kun oon ylittänyt katua suojatietä pitkin paikassa missä autoilija on joutunut kaukaa vähän hiljentämään, ei ole edes tarttenut pysähtyä
                            Ja koko Suomi yleensäkin, monissa muissa maissa mm. espanjassa annetaan jalankulkija mennä rauhassa tien yli, kovakin vauhti pysäytetään nopealla jarrutuksella enne suojatietä lähes poikkeuksetta.

                            Comment

                            • jms-btcf
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 696
                              • Tampere

                              #59
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Eli käyttäydytään niin kuin tieliikennelakikin edellyttää, eli: Pysähdytään VAIN mikäli jalankulkija on selvästi ilmaissut aikomuksensa astua suojatielle ja annetaan näin jalankulkijalle itselleen valta valita koska hän haluaa suojatien ylittää. Piste!
                              Tähän sen verran että enpä muista kenenkään sen kummemmin "selvästi ilmaisseen aikomuksensa" astua suojatielle, ne vaan astuu suojatielle kun siltä tuntuu. Oletuksenahan kuitenkin siinä reunassa väijyvillä on tarkoitus siirtyä tien yli - eli aikomus astua suojatielle.
                              Se että pysähtymällä vaarantaa tienylittäjän terveyden on mun mielestä bullshittiä - yhtälailla vastaava onnettomuus tapahtuu jos on tapahtuakseen silloin kun tienylittäjä päättää astua suojatielle (ilman sen kummempia sadetansseja) jolloin on pysähdyttävä, halusi tai ei. Toinen kaista on kuitenkin vapaana kiireisille ja jos joku urpo ajaa perään niin se todennäköisesti olisi ajanut samaa hönkää myös jalankulkijan yli ilman tätä pysähtynyttä autoa...
                              e61 535d

                              Comment

                              • BavariaMW
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2011
                                • 149
                                • Iitti

                                #60
                                Tuosta aikaisemmasta mopo keskustelusta sen verran että ei ole ehkä aina itsekkään tullut niin fiksusti käyttäydyttyä mopolla liikenteessä, koska ainakin ennen ajo-opetusta se oli sitä liikenteessä opettelua, en tosin tarkoita tahallista idioottimaisuutta vaan ehkä tasa-arvoisten huomiointi on esimerkiksi ollut heikkoa:think Tosiaankaan en usko kenenkään fiksun kaahailevan minkään koulun lähistöllä, sanoisin että taajamassa yleensäkkään, kyllä ne lapset siellä liikenteessä ovat muuallakin kuin koulun lähistöllä!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎