Originally posted by pazq
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Muistutus -koululaiset liikenteessä.
Collapse
X
-
Originally posted by mikron View PostMutta ainoa turvallinen tapa on ajaa se oma auto poikittain molemmille kaistoille tai olla antamatta tietä.Joo joku tolkku pitää tietenkin olla, jos takana tulee vaikka viisikin kpl autoja nii ei siihen tarvitse/kannata jäädä tupeksimaan koska jollain menee kuitenkin hermo ja lähtee toista kaistaa menemään ohi ja loput luetaan lehdestä..
Comment
-
-
Originally posted by teme[[ View PostKuvitellaanpa sellainen tilanne että suojatien eteen on pysäköity auto. Pysähdyt sen viereen ja huomaat että sieltä tulee kävelijä joka lähtee ylittämään tietä. Viereiseltä kaistalta ajava auto ajaa kävelijän päälle. Vikahan on siinä autoilijassa joka sen kävelijän päälle ajoi, eikä pysähtynyt,tässä tilanteessa on todella väärin että joidenkin mielestä tilanteeseen syyllinen on parkkeeratun auton viereen pysähtynyt vaikka tämä toimi oikein.
Comment
-
-
Originally posted by mikron View PostMutta ainoa turvallinen tapa on ajaa se oma auto poikittain molemmille kaistoille tai olla antamatta tietä.
Pysähtynyt auto luonnollisesti jyrää suojatietä kulkevan yli varsinkin jos/kun kyseessä on tuollainen ekaluokkalainen "hukkapätkä".
Ainoa varma keino suojella varsinkin näitä pienimpiä tielläliikkujia on olla ehdoin tahdoin vetämättä...kutsumatta heitä suojatien ylitykseen yrityksellä pysäyttää samalla koko muu liikenne.
Lapsi kyllä lähtee kaukaakin jalkakäytävältä suojatielle...yleensä juosten jos/kun tämä "teiden ritari" autonsa suojatien eteen pysäyttää ja parhaassa tapauksessa vielä viittoo lapsille että: "yli vaan"....vaikka tutkimusten mukaan jopa joka neljäs jättää pysähtymättä vaikka viereisellä kaistalla olisi auto pysäytetty suojatien eteen.
Lisäksi suurin osa Suomessa tapahtuvista peräkolareista johtuu nimenomaan törmäämisestä suojatien eteen pysäköineen auton perään...josta taas tämä rullaa suojatietä kävelevän päälle, "kaunistaen" suojatieonnettomuuksien tilastoa.
Se mikä tässä on absurdeinta on se että nämä "teiden ritarit" eivät tässäkään kohdin ole syyllistyneet mihinkään rikolliseen, vaan niissä kaikissa muissahan se vika on.
Se kuitenkin kovin vähän lohduttaa niitä perheitä jotka saavat poliisilta tai sairaalasta puhelinsoiton koskien heidän ekaluokkalaistaan joka joutui taas kerran yhden "teiden ritarin" uhriksi.
Eli käyttäydytään niin kuin tieliikennelakikin edellyttää, eli: Pysähdytään VAIN mikäli jalankulkija on selvästi ilmaissut aikomuksensa astua suojatielle ja annetaan näin jalankulkijalle itselleen valta valita koska hän haluaa suojatien ylittää. Piste!
Vanhemmat puolestaan opettavat lapsilleen sen että jäädään vähintään metrin/parin päähän odottamaan suojatien reunasta sellaista tyhjää kohtaa liikennevirrasta että autoilijoiden ei tarvitse pysähtyä.
Jopa selvästi opetetaan/kielletään astumasta suojatielle vaikka auto sen eteen pysähtyisikin(eli tilastollisesti se vakavin onnettomuus tapahtuu juuri tässä tilanteessa, joten miksi opettaa omalle lapselle suuremman riskin käyttäytymistä).
Jo tällä säästettäisiin useita koululaisten henkiä ja vakavia loukkaantumisia vuosittain jotka kuitenkin ovat pääosin juuri suojatieonnettomuuksia.Last edited by Hemi; 09-08-2011, 00:51.
Comment
-
-
Hyvä topic, ihan asiallista muistuttaa meitä lapsettomiakin koulujen alkamisesta!
Mutta pakko sanoa, että vaikka osaltaan pointin ymmärränkin, niin jotenkin nyt tuntuu selittelyltä tuo suojatieasia. Mutta tottakai on järkevää vilkaista taustapeiliin ennen kun pysähtyy suojatien eteen, eikä tehdä mitään äkkijarrutuksia niin että takana tulevalla on riski tulla päälle. Mutta jos sen suojatien merkin näkee jo kaukaa ja näkee, että siinä joku odottaa, niin siihen voi alkaa hidastaa jo kauempaa eikä ole pakko mitään lukkojarrutusta vetää viime hetkillä.
Jos kukaan ei pysähdy antamaan tietä suojatiellä vaan lapsen on aina odotettava että tulee riittävän pitkä rako autojen väliin, niin miksi se lapsi sitten käyttäisi sitä suojatietä? En minä ainakaan itse kävelisi metriäkään ylimääräistä suojatielle, jos kadun ylittäminen ihan mistä kohtaa tahansa olisi yhtä "helppoa" kuin suojatiellä - odotat vaan että tulee riittävän pitkä rako autojen väliin. Lisäksi lapsen voi olla todella vaikea hahmottaa miten kauan autolla kestää tulla hänen kohdalleen, esim. jos suojatie on pitkällä suoralla niin pitääkö sen lapsen seistä siinä kadun varressa puoli tuntia siksi, että kadun päässä jossain kaukana näkyy auto eikä uskalla lähteä ylittämään, jos se ei vaikka pysähdykään?
Ja eiköhän valtaosa Suomen suojateistä ole tiellä missä on vain yksi kaista suuntaansa ja yleensä ne on alueilla missä nopeusrajoitukset on sen verran alhaalla että jopa peräänajotilanteessa se suojatien eteen pysähtynyt auto ei välttämättä montaa metriä pomppaa eteenpäin ellei takana tulija jarruttamatta tule perään. Eihän sitä pakko ole ajaa etupyörät siihen suojatielle.
Minä aion pysähtyä suojateiden eteen jatkossakin, myös silloin kun näen jalankulkijan vasta odottamassa kadun reunassa, ei vielä astumassa kadulle. Sen verran tulee kuljettua jalan itsekin että ärsyttää ihan älyttömästi autoilijat jotka eivät voi pysähtyä antamaan tietä.
Comment
-
-
Originally posted by Miltzu View PostLisäksi lapsen voi olla todella vaikea hahmottaa miten kauan autolla kestää tulla hänen kohdalleen, esim. jos suojatie on pitkällä suoralla niin pitääkö sen lapsen seistä siinä kadun varressa puoli tuntia siksi, että kadun päässä jossain kaukana näkyy auto eikä uskalla lähteä ylittämään, jos se ei vaikka pysähdykään?
Originally posted by Miltzu View PostJa eiköhän valtaosa Suomen suojateistä ole tiellä missä on vain yksi kaista suuntaansa ja yleensä ne on alueilla missä nopeusrajoitukset on sen verran alhaalla että jopa peräänajotilanteessa se suojatien eteen pysähtynyt auto ei välttämättä montaa metriä pomppaa eteenpäin ellei takana tulija jarruttamatta tule perään.
Originally posted by Miltzu View PostSen verran tulee kuljettua jalan itsekin että ärsyttää ihan älyttömästi autoilijat jotka eivät voi pysähtyä antamaan tietä.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Pakko avautua; eilen meinasin jyrätä yhden penttiperusinsinöörin näköisen jantterin, joka veti suojatielle polkupyörällä katsomatta ollenkaan että tuleeko autoja vai ei. Ajoin kuorma-auton takana, 60km/h rajoitusalue ja dorka vetäs 90 asteen kulman pyörätieltä siihen suojatielle vauhdissa. Hyvät jarrut oli ainoa asia mikä pelasti sen evoluution harhalaukauksen hengen
Eli vaikka kuinka yrität olla varovainen, niin koskaan ei tiedä, mitä muut tielläliikkujat oikein touhuaa.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
-
Originally posted by mikron View PostEiköhän tässä nyt muilla ole pointtina se, että ei ensimmäisenä olla pysähtymässä siihen suojatien eteen antamaan jalankulkijalle tietä, kun pelkona on että toista kaistaa tuleva ei pysähdykään.
Comment
-
-
Pakko avautua vaikka tänne, toi kotikatu on melko kapea ja siinä on molemmin puolin autoja parkissa. No sepä ei estä yhtä vitun pelleä vedättelemästä useamman kerran joka päivä niin paljon kun sen paska Volvo V70 kulkee. Mikä vittu siinä on kun motarin liittymä on muutaman sadan metrin päässä niin menis vaikka sinne?? Eikä todellakaan ole ainoa, myös pyöräkuskien ihan mahdoton ajaa se 200m rajotusten mukaan.
Kyllä mäkin tykkään antaa välillä tennaria ja ajelen reippaasti mutta en mä nyt vittu keskellä asuinaluetta missä lapsia ym. Onneks muutto kuukauden päästä, pistää pikkasen vihaks ajatus että oma muksu jäis tollasen kusipään alle.
Comment
-
-
Olen kaahari ja liikenteen vaarantaja Suomen tieliikennelakia tulkittaessa. Ajan välillä hiljaisella moottoritiellä köh pari mark.... maaseututeillä yli rajoituksen, otan ns. viivoja valoista. Eikä minua haittaa, jos joku vetää ohi moottoritiellä tai maaseututiellä, annan vielä kohteliaasti tilaa selvästi nopeammalle.
Mitä EN TEE
1) kaahaa koulujen edustoilla
2) kaahaa pihakaduilla tai muillakaan asutusalueilla
3) aja suojatien eteen pysähtyneen auton ohitse
4) paina kaasua, kun nään lapsia mahdollisissa vaaranpaikoissa
Vittuttaa yli kaiken kun esimerkiksi, kun pysähtyy suojatielle antamaan tilaa ja joku laskee ohi. Saisivat tehdä automaatin pakolliseksi, niin oppis suomalaiset pysähtymään suojateille yleensäkkin? Mikä siinä on niin vaikeaa ennakoida mahdollinen suojatielle tulija ja hiljentaa ajoissa? Siitä on sitten helppo myös jatkaa pysähtymättä, jos jalankulkija antaa selvästi merkkejä, että mene vaan. Käyn Norjassa melko usein duunimatkoilla ja siellä ei kyllä tarvitse odottaa suojatiellä pääsyä.
Comment
-
-
Originally posted by lao View PostMikä siinä on niin vaikeaa ennakoida mahdollinen suojatielle tulija ja hiljentaa ajoissa?
Comment
-
-
Originally posted by Miltzu View PostNiinpä. Tampere on kyllä mun vähäisellä kokemuksella Suomen pahin paikka ton suojatiellä tilaa antamisen suhteen. Monissa muissa kaupungeissa saa aika surutta lähteä ylittämään, jopa keskeltä katua, ja se on ihan normaalia. Tampereella mulle on soitettu torvea kun oon ylittänyt katua suojatietä pitkin paikassa missä autoilija on joutunut kaukaa vähän hiljentämään, ei ole edes tarttenut pysähtyä
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli käyttäydytään niin kuin tieliikennelakikin edellyttää, eli: Pysähdytään VAIN mikäli jalankulkija on selvästi ilmaissut aikomuksensa astua suojatielle ja annetaan näin jalankulkijalle itselleen valta valita koska hän haluaa suojatien ylittää. Piste!
Se että pysähtymällä vaarantaa tienylittäjän terveyden on mun mielestä bullshittiä - yhtälailla vastaava onnettomuus tapahtuu jos on tapahtuakseen silloin kun tienylittäjä päättää astua suojatielle (ilman sen kummempia sadetansseja) jolloin on pysähdyttävä, halusi tai ei. Toinen kaista on kuitenkin vapaana kiireisille ja jos joku urpo ajaa perään niin se todennäköisesti olisi ajanut samaa hönkää myös jalankulkijan yli ilman tätä pysähtynyttä autoa...e61 535d
Comment
-
-
Tuosta aikaisemmasta mopo keskustelusta sen verran että ei ole ehkä aina itsekkään tullut niin fiksusti käyttäydyttyä mopolla liikenteessä, koska ainakin ennen ajo-opetusta se oli sitä liikenteessä opettelua, en tosin tarkoita tahallista idioottimaisuutta vaan ehkä tasa-arvoisten huomiointi on esimerkiksi ollut heikkoa:think Tosiaankaan en usko kenenkään fiksun kaahailevan minkään koulun lähistöllä, sanoisin että taajamassa yleensäkkään, kyllä ne lapset siellä liikenteessä ovat muuallakin kuin koulun lähistöllä!
Comment
-
Comment