A8 vs. 530 (vai joku muu)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    #31
    Originally posted by Juice View Post
    VW Phaeton:

    - paino 2.5 tonnia tms., pikkukoneen 3.2L bensan kulutus jo 16-17L
    - vikakoodit, mittaristodisko (kaikki sähköllä, alkaen räppänöistä kojataulussa)
    - mitään ei löydy hyllystä, kaikki osat aina tilaten
    - vain pari huoltopaikkaa VW:llä, jossa edes saa huoltoa / osaamista (kestää)

    + mahtava muutoin, ei pröystäilevä (näyttää Passatilta)

    Onko tuolla yhtenevyyttä muihin "loistoluokan" VW-konsernin tuotteisiin ?
    Onko oikeasti noin painava? Muistaakseni V10 Langi painoi alle 2,5 tonnia. V8 koneinen jäi mielestäni jopa alle kahden tonnin.

    Mitä aikanaan selvitin Phaetoniin liittyen, niin kannattaa tilata joitakin osia Audin osina. Parempi saatavuus, koska esim. V8 on Phaetonissa ja A8:ssa käytännössä sama kone, neliveto ja vaihteisto. Sama pätee W12 malliin.


    Varoituksen sanana täytyy kuitenkin kertoa, että D3 koppaiset alkupään A8:t ovat syystä tai toisesta erittäin vikaherkkiä. Aikanaan selailin enemmänkin ulkomaisia nettifoorumeita tuohon malliin liittyen ja usein kirottiin niiden ongelmia. Kuulemma -04 D3:lla oli enemmän takaisinkutsukampanjoita, kuin Audilla on koskaan ollut siihen asti. D2 koppaisia Audeja pidetään parempina, kuin alkupään D3:a. Tässä vanhemmassa mallissakin on joidenkin tarinoiden mukaan laatikkovikoja, vähän samaan tyyliin, kuten E38:ssa. Jos siis A8:n ostat, niin mielellään sitten -06 tai uudempi, muuten tuhlaat omaisuuden korjauksiin.

    Comment

    • Juhaska
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 3997
      • Suomi

      #32
      Originally posted by Ramzez View Post
      Onko oikeasti noin painava? Muistaakseni V10 Langi painoi alle 2,5 tonnia. V8 koneinen jäi mielestäni jopa alle kahden tonnin.

      Mitä aikanaan selvitin Phaetoniin liittyen, niin kannattaa tilata joitakin osia Audin osina. Parempi saatavuus, koska esim. V8 on Phaetonissa ja A8:ssa käytännössä sama kone, neliveto ja vaihteisto. Sama pätee W12 malliin.


      Varoituksen sanana täytyy kuitenkin kertoa, että D3 koppaiset alkupään A8:t ovat syystä tai toisesta erittäin vikaherkkiä. Aikanaan selailin enemmänkin ulkomaisia nettifoorumeita tuohon malliin liittyen ja usein kirottiin niiden ongelmia. Kuulemma -04 D3:lla oli enemmän takaisinkutsukampanjoita, kuin Audilla on koskaan ollut siihen asti. D2 koppaisia Audeja pidetään parempina, kuin alkupään D3:a. Tässä vanhemmassa mallissakin on joidenkin tarinoiden mukaan laatikkovikoja, vähän samaan tyyliin, kuten E38:ssa. Jos siis A8:n ostat, niin mielellään sitten -06 tai uudempi, muuten tuhlaat omaisuuden korjauksiin.
      Tuo D2 korisen audin laatikko ongelmat ei tosiaan ole mitenkään harvinaisia.
      Jostain muistelin lukeneeni, että alkupään nelilovinen-automaatti oli melko vikaherkkä laitos, mutta ei tuo viisilovinenkaan ole täysin pomminvarma.

      Toki vikoja ei kovin helpolla pääse esiintymään, kun muistaa vaihtaa lootan öljyt/suodattimen säännöllisesti yms. ja muut huollot tietenkin päälle (toki eihän tämä kaikille ole aina aivan selvä tapaus )

      Mutta jos mukaan otetaan vielä uudempi 7-sarjan bmw, niin silloin ei itselläkään olisi kovin helppoa päättää kumman laittaisin.
      Pitkän koeajon ja muun tutkailun jälkeen saattaisin EHKÄ päätyä bemariin, ainakin jos kyseessä olisi facelift malli.
      ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

      Comment

      • Juice
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 822

        #33
        _________________________
        Last edited by Juice; 17-03-2012, 13:12.

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by Juhaska View Post
          Mutta jos mukaan otetaan vielä uudempi 7-sarjan bmw, niin silloin ei itselläkään olisi kovin helppoa päättää kumman laittaisin.
          Pitkän koeajon ja muun tutkailun jälkeen saattaisin EHKÄ päätyä bemariin, ainakin jos kyseessä olisi facelift malli.
          Facelift E66 olisi todella herkullinen auto. Aina silloin tällöin tulee selattua Saksan autosivuja ja välillä osuu kohdalle todella hienoja seiskoja. Harmi vain kun tällä hetkellä ei ole mahdollisuuksia sellaista ostaa. Paras kompromissi olisi mielestäni -05-06 750Li. Se on kuitenkin tehokkaalla myllyllä, muttei ole samanlainen "hirviö", kuten 760i:n V12. Taloudellisuus, verot ja huoltokustannukset ovat kuitenkin kasissa kohtuullisemmat. Lisäksi kun itse tulee autot pääsääntöisesti huollettua, niin en henkilökohtaisesti kaipaa ahdasta konehuonetta. V12 olisi varmasti loistomylly, mutta jos nyt olisi rahat ostaa E66, niin se olisi kyllä 750Li kaikilla herkuilla.

          Comment

          • wuoma
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 519
            • Espoo

            #35
            Originally posted by Juice View Post
            VW Phaeton:

            - paino 2.5 tonnia tms., pikkukoneenkin 3.2L bensan kulutus jo 16-17L
            - vikakoodit, mittaristodisko (kaikki sähköllä, alkaen räppänöistä kojataulussa)
            - mitään ei löydy hyllystä, kaikki osat aina tilaten
            - vain pari huoltopaikkaa VW:llä, jossa edes saa huoltoa / osaamista (kestää)

            + mahtava muutoin, ei pröystäilevä (näyttää Passatilta)

            Onko tuolla yhtenevyyttä muihin "loistoluokan" VW-konsernin tuotteisiin ?
            Periaatteessa sama moottori ahdettuna + sama voimansiirtolinja + sisustan namiskat ja navi jne jne löytyy esim Bentley flying spurista ja continental GT:stä. Käyttää siis konsernin D1-plattaa.

            Tuo Phaetonin suunnitteluhan meni niin (ainakin legendan mukaan), että Ferdinand Piech käski tuottaa auton, jolla pystyy ajamaan 300km/h koko päivän 50 asteen ulkolämpötilassa, samalla kun sisällä pysyy stabiili 22 astetta. Nopeus rajattiin tämän jälkeen herrasmiessopimuksen 250:een.
            M6 E63

            Comment

            • TeeDee
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 497
              • Rovaniemi

              #36
              Originally posted by wuoma View Post
              Tuo Phaetonin suunnitteluhan meni niin (ainakin legendan mukaan), että Ferdinand Piech käski tuottaa auton, jolla pystyy ajamaan 300km/h koko päivän 50 asteen ulkolämpötilassa, samalla kun sisällä pysyy stabiili 22 astetta. Nopeus rajattiin tämän jälkeen herrasmiessopimuksen 250:een.
              Mitä nyt tuon top gear jakson katsoin niin käsitin, että vielä sillä tavalla, että noissakin nopeuksissa kyyti täytyi olla täysin tasaista. Hyvin jännä homma, että jopa Jeremy Clarkson tykkäs tuosta aika kovasti.

              Ite ajoin joku vuosi sitten muistaakseni 3l v6 tdi phaetonilla, kun oli joku volkkarin kiertue. Aika mukavan tasaiset kyydit .
              Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90

              Comment

              • E38
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 269
                • HKI,TKU

                #37
                A8, Phaeton tai E65 tai E60?

                E65:n on tullu omistetua ja E60:ssa tulee matkustettua tosi usein edelleen kun kaverilla on sellanen. Pelkästään ZF:n laatikko saa E6X sarjan autoissa hulluuden partaalle, muista "pienistä" vioista puhumattakaan. Vuosia Jenkkifoorumia seuranneena, todettakoon että E65:n faceliftin jälkeen mallisarjan "utopistisia" ongelmia on edelleen olemassa. Hinnat on alhaalla ja sille on aina, ikävä kyllä syy. Ei se ostohinta vaan ne käyttökustannukset jotka pilaa ajonautinnon vaikka kyyti olisi kuinka helmeä.

                Minä katsoisin A8:a tai Phaetonia nelivetoisena. A8 ei kuulemma ole niin kallis pidettävä (saman ikäisenä) kuin E65. Volkkari on minusta vielä paremman näkönen ja sellaisia ei tule joka kadun kulmassa vastaan.
                Autotalli:
                -07 Lexus GS300
                -96 Mercedes-Benz SL320
                -79 Wartburg 353W Tourist
                -66 Cadillac Coupe De Ville


                Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #38
                  E60 ei todellakaan kuulu samaan sarjaan Audi a8 Vw phaeton tai bmw E65 (tai paremminkin 66 tässä yhteydessä) mallien kanssa. Mutta jos jälkimmäisiä vertaillaan niin kieltämättä eniten on tuotannossa ainakin ollut yritystä panostaa vwllä phaeton malliinsa, joskaan perinnettä loistoautojen rakentamisessa ei tehtaalla ole siinä määrin kuin bmwllä. Se ovatko ratkaisut käytännössä yhtä onnistuneita kuin bmwn "häivytetyt varusteet" ja hillitty toimivuus, selviää vain ajan kanssa, bmwllä filosofiana kun on kautta aikain varsinkin 7 sarjan suunnittelussa ollut vaivattomuus ja varusteluyksityiskohdat joihin ei useinkaan kiinnitä heti sen suurempaa huomiota mutta joiden puutteen huomaa taatusti astuessaan seiskasta tavallisempiin autoihin. Toki näitä ominaisuuksia audiltakin löytyy ja tietysti myös merkkien pienemmätkin mallit ovat osansa saaneet.
                  Phaeton olisi toki mielenkiintoinen kokeilu, miksei myös maybach. Seiska bmw on myös näihin täysin rinnastettavissa olava auto parhaimmillaan, seiskaa saa toki myös niin karvalakkina että sen saa pudotettua luokkaa alemmaksi, mielestäni a8 liikkuu myös laadullisesti jonkin verran seiskaa alempana mutta toki siinäkin varustelutasosta riippuen, phaetonin tai maybachin varusteluversioihin en toki ole tarkemmin tutustunut. Seiskan osalta esimerkiksi tuplalasien puuttuminen tai valitun verhoilun kokonaistaso vaikuttavat huomattavasti auton laadukkuuden tuntuun kaikin puolin.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #39
                    Laitetaan tähän vielä; kun itse olen joutunut korjaamaan audia ja saanut korjata bemaria, molempia aika paljon, niin enimmäkseen tilanne on kuitenkin niin että: Audiin monessa tapauksessa osan vaihto on noin kaksi kertaa hankakalampaa kuin vastaavan osan vaihto bemariin. Myös osan hinta on yleensä noin kaksinkertainen vastaavan bmw osan hintaan verrattuna. Itsekin pidän a8sta mallina mutta tämä on rajoittanut kiinnostusta omalla kohdallani merkittävästi. Silti jos auto olisi todella todella upea ei tämä asia vaikuttaisi enää niin paljoa mikäli kysessä ei varsinainen vikapesäke olisi (esim phaeton ja maybach olisivat kiinnostavia mahdollisista varaosahinnoista tai korjaamisen hankaluudesta huolimatta), molempien ja varsinkin jälkimmäisen hintaluokka on tosin tällä hetkellä vielä turhan korkealla, joten ajelenpa seiskalla edelleen.
                    Last edited by WSE1; 10-09-2010, 23:19.

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3030
                      • Sjundeå

                      #40
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      ...bmwllä filosofiana kun on kautta aikain varsinkin 7 sarjan suunnittelussa ollut vaivattomuus ja varusteluyksityiskohdat joihin ei useinkaan kiinnitä heti sen suurempaa huomiota mutta joiden puutteen huomaa taatusti astuessaan seiskasta tavallisempiin autoihin.

                      Samaa mieltä. Se käytön vaivattomuus vaan on mielestäni unohtunut jonnekin E38:n jälkeen.

                      Tämä ei ollut mikään empiirisen tutkimuksen tulos, vaan ihan omiin muutamiin kokemuksiin perustunut mielipide.

                      Parikin simppeliä esimerkkiä E65:stä ja sen käytön vaivattomuudesta. Ajoasennon säätäminen on jotenkin vittumaisen rasittavaa tällaiselle nakkisormelle. Ihmettelen vaan, että minkä takia se pitää tehdä sellaiseksi kikkailuksi (napista valitset haluamasi säädön, ja sen jälkeen pyörität tai liikutat rullaa haluamaasi suuntaan.) Saman ikäisessä Mersussa asia on sata kertaa vaivattomampaa ihan jo siitä lähtien, että näet ne penkin sähkökytkimet siitä kuskin paikalta ilman sen ihmeempiä venkoiluja.

                      Toinen mitä vihaan, on ensimmäiset versiot Idrive:stä. Ensimmäisissä kun ei sitä paluunappulaa ole, on sen käyttö jotenkin jäätävän epämääräistä. Niissä malleissa, joissa paluunappi on jo olemassa, on sen käyttö jo helpompaa. Silti Esim MB:n COMAND:n tai Audin MMI:n käyttö on mielestäni järkevämmän tuntuista.

                      Ja jottei tulisi tästä mielipiteestä väärinkäsityksiä... Edellä mainituilla esimerkeillä ja vertailukohdilla tarkoitin nimenomaan sellaisten henkilöiden näkökulmasta, jotka sattumanvaraisesti hyppäävät joihinkin em. autoista ja rupeavat käyttämään niitä. Ei sellaisen henkilön, joka olisi jo sattunut vaikkapa mersulla ajamaan pidempään ja sen kautta kokisi esim COMAND:n käytön helpommaksi kuin Idriven...
                      -25 Toyota Proace City Verso
                      -23 Nissan Leaf

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • AlliumPorrum
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 316
                        • Suomi

                        #41
                        Perskuta mitä teitte; alkoi tuo E65 nyt ihan tosiaan kiinnostaa vaihtoehtona, vaikka siitä uupuukin se neliveto... ;=)

                        Audissa edelleen hieman epäilyttää ylläpitokulut; itselläni on TODELLA huonoja kokemuksia C5 mallin A6:sta, ja parilla kaverillakin on uponnut huomattava määrä tonneja uudempien Audien korjaamiseen, kalliiden perushuoltojen lisäksi siis. Itselleni seiskasatanne bemun on ollut huomattavasti halvempi (ja parempi!) peli ajella kuin tuo edellinen A6. Näyttäisi myös siltä että E65 on jostain syystä halvempi hankkiakin kuin A8. Ja on tuolla takapotkulla tähänkin asti pärjätty vallan hienosti.

                        Valitettavasti budjetti ei salli faceliftiä (olihan se vuodesta 2006?), eli pitänee tyytyä johonkin 03-05 malleihin. Pari kyssäriä tähän malliin liittyen:

                        - miten voi varmistaa että siinä on tuo paljon puhuttu Dynamic Drive? Ja mitä se itse asiassa tarkoittaa, missä kaikkialla on eroja? Muuttuuko esim. alustassa jotain ja kuinka tuo suhtautuu Sport- pakettiin?
                        - tämä saattaa kuulostaa hieman tyhmältä kyssäriltä tämän luokan autossa, mutta onko noihin saanut edes lisävarusteena kaatuvia takapenkkejä?? Tuolla on melko iso merkitys kun harrastan talvisin laskettelua ja pitäisi saada kamat kyytiin. Ja kontti taitaa muutenkin olla aikas pieni, ainakin kuvien perusteella.
                        - onko noissa pre-facelift malleissa huomattavaa eroa vuosimallien välillä? Vai onko ihan sama ottaako 02:sen vai 05:sen?
                        Last edited by AlliumPorrum; 18-09-2010, 16:42.

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Originally posted by AlliumPorrum View Post
                          Valitettavasti budjetti ei salli faceliftiä (olihan se vuodesta 2006?), eli pitänee tyytyä johonkin 03-05 malleihin. Pari kyssäriä tähän malliin liittyen:

                          - miten voi varmistaa että siinä on tuo paljon puhuttu Dynamic Drive? Ja mitä se itse asiassa tarkoittaa, missä kaikkialla on eroja? Muuttuuko esim. alustassa jotain ja kuinka tuo suhtautuu Sport- pakettiin?
                          Tuota ominaisuutta ei kai suoraan näe mistään, mutta VIN-numeron perusteella voi toki selvittää, kuuluuko auton varusteluun kyseinen ominaisuus. Mahdollisesti myös ohjekirjan tai huoltokirjan välissä saattaa olla varustelista mukana. Dynamic Driven tarkoitus on vähentää auton kallistelua kaarteessa. Luulisin, että iskarit ovat vähän samantyyliset, kuten vanhempien seiskojen EDC iskarit, mutta toimivat itsenäisesti. Joku joka tietää tästä enemmän, osaa varmaan kertoa tarkemmin. Ainoa miinus, mitä keksin, on varmaankin korjaamisen hinta, jos tuohon systeemiin jotain vikaa tulee.

                          Ominaisuuden saa mielestäni Sport paketin yhteydessä.

                          Originally posted by AlliumPorrum View Post
                          - onko noissa pre-facelift malleissa huomattavaa eroa vuosimallien välillä? Vai onko ihan sama ottaako 02:sen vai 05:sen?
                          Ulkonäöllisesti on hieman eroa ja joitakin varusteita ei saanut ennen faceliftiä. I-drive on faceliftissä hieman päivitetty käyttäjäystävällisemmäksi. Lastentauteja yleensä on uudemmissa malleissa vähemmän. Facelift taisi tulla vuoden 2005 paikkeilla. Uusia varusteita oli mm. yönäkö (night vision).

                          EDIT: TÄSSÄ linkki, josta näet ulkonäölliset erot.
                          Last edited by Ramzez; 18-09-2010, 18:11.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Originally posted by Ramzez View Post
                            Dynamic Driven tarkoitus on vähentää auton kallistelua kaarteessa. Luulisin, että iskarit ovat vähän samantyyliset, kuten vanhempien seiskojen EDC iskarit, mutta toimivat itsenäisesti.
                            Ei DD toimi iskareiden avulla vaan kallistuksenvakaajan keskellä on hydraulisesti toimiva "moottori" joka vääntää vakaajaa ja korjaa kallistuksen.

                            Saiko E65:een myös aktiiviohjauksen? Jos sai, niin kannattaa etsiä auto jossa sekin on.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • AlliumPorrum
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 316
                              • Suomi

                              #44
                              Originally posted by AlliumPorrum View Post
                              - tämä saattaa kuulostaa hieman tyhmältä kyssäriltä tämän luokan autossa, mutta onko noihin saanut edes lisävarusteena kaatuvia takapenkkejä?? Tuolla on melko iso merkitys kun harrastan talvisin laskettelua ja pitäisi saada kamat kyytiin. Ja kontti taitaa muutenkin olla aikas pieni, ainakin kuvien perusteella.
                              Niin oliko kellään tästä hajua..?

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7470
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by AlliumPorrum View Post
                                Niin oliko kellään tästä hajua..?
                                E60 on kyllä saanut kaatuvat takapenkit ja siihen sisältyvän suksipussin:
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X