Announcement

Collapse
No announcement yet.

Peräkärryä hankkimassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Peräkärryä hankkimassa

    Alunperin kaveri oli uutta kärryä hankkimassa ja siitä sitten kiinnostus nousi itsellenikin, kun käytiin noita kärryjä alustavasti katsomassa. Tarkoitus olisi siis löytää seuraavia kriteerejä vastaava kärry:

    Koko: 300 x 150 tai 330 x 150
    Jarruton
    Kipillä
    Takalaita sovelluttava ajosillaksi = vahvistettu
    Kuomu voisi kelvata, jos ei aivan mahdottoman hintainen
    Lehtijousitettu iskareilla
    Paljon kiinnityspisteitä
    Tukeva, mielellään rungollinen
    Keinuteli, ei tosin välttämätön ja saa puhua minut siitä ulos jos se on oikeasti hyödytön ominaisuus
    Nokkapyörä olisi plussaa

    Aluksi luulin, että käytettynä olisi kohtuuhintaisia, mutta suurin osa tuntuu olevan vain muutaman satasen maksimissaan uutta halvempia, joten näiltä lähtökohdilta olen uutta kärryä etsimässä. Tästä sitten seurasi uusi ongelma, kun merkkejä ja malleja on yhtä paljon, kuin Bemariin värivaihtoehtoja. Hinta ja laatu vaihtelee melkoisesti ja aina hintakaan ei takaa laatua. Kysymys siis olisi, mikä olisi hinnaltaan ja laadultaan paras?

    Näitä on tähän mennessä tullut katseltua:

    Tekno-Trailer 3300T
    - hinnaltaan ainakin sopiva ja vaikuttaisi aika laadukkaalta, kun on huomattavasti jämäkämmistä materiaaleista tehty, kuin monet kilpailijansa. Netissä kuitenkin pyörii keskustelua, että nuo pulttikasatut kärryt olisivat jotenkin "löysiä", eli vääntyilevät miten sattuu kuormattuna. Tästä huolimatta toistaiseksi ykkössijalla omaksi kärryksi.

    Respo 322L15
    - tästäkin on ollut netissä juttua ja kuulemma jämäkkä kuin mikä. Hinnasta ei ole mitään tietoa, mutta ilmeisesti kohtuullisen hintainen?

    Majava M 5030 2 AKS
    - pari tuttua kehui, mutta vaikuttaisi melko kalliilta jo ilman kuomuakin ja laidat ovat aika matalat. Kokemuksia kuitenkin kaivataan, jos sellaisia on. Bauhaus näyttäisi näitä myyvän, joten olisi aika lähellä myyntipiste, mutta tässä hiljattain kävin juuri kärryjä siellä katsomassa ja en muista olivatko juuri ne kärryt Majavaa, mutta ainakin osa kärryjen sisälenkeistä oli popniitattu , joten ei oikein jaksanut kiinnostusta herättää. Äkkiähän nuo nyt pulteiksi vaihtaa, mutta ei silti kerro hyvää kärrystä, jos sitä saa alkaa heti modifioimaan.

    Muuli Pro 940K
    - vaikuttaisi aika hyvältä, muttei ole hinnasta vielä tietoa.

    Farmi Pro 330-sarja
    - tällä valmistajalla olikin vaikka minkälaisia kärryjä tarjolla, mutta ajattelin tuon sarjan palvelevan eniten tarpeitani. Hinta kuomulla tosin tuntuu olevan niin kova, että melkein harkitsen jopa ennen hankkivani jarrullisen lavalla varustetun autotrailerin.

    IKH HPV5032TL
    - vissiin sama kärry jonkun Majavan mallin kanssa?? Kuitenkin suht kalliita, mitä niitä nyt olen Sarankulman IKH:n pihassa nähnyt, tosin kyseisen liikkeen kanssa on aina ollut hinnoissa neuvotteluvaraa ja asiakaskorttikin sinne löytyy. Vaikuttaisi kuitenkin laadukkaalta kärryltä.


    Tuossa nyt muutama kiinnostuksen kohteena ollutta kärryä. Luonnollisesti muitakin merkkejä ja malleja saa tarjota, samoin neuvoja ja ohjeita. Hintoja kyseisille kärryille olisi myös mukava kuulla, kun joillakin valmistajilla on useita jälleenmyyjiä eri hinnoin.

    PS. lukaisin jo sen yhden vanhan topikin suunnilleen samasta aiheesta, mutta ajattelin kuitenkin aloittaa puhtaalta pyödältä ja kerätä tähän topikkiin kokemuksia.
    Last edited by Ramzez; 02-10-2010, 16:34.
  • Jukke
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 40
    • Pirkkala

    #2
    Jos mahdollisimman suuri kantavuus on kriteeri numero uno kannattaa valita 1 akselinen kärry. Teli kärry on taaseen mukavempi vedettävä (vakaampi), mutta ehkä hieman kankeampi peruuttaa. Maku asioita sano musti kun .... nuoli.

    Kaikki linkittämäsi valmistajat on varmasti ihan päteviä, jos kärry ei tule kovaan ammatti käyttöön. Meinasin suositella Juhta:n p-kärryjä, mutta heillä ei tunnu ainakaan tällä hetkellä olevan tarpeaksi leveää mallia valmistuksessa. Itse olen ollut juhtaan varsin tyytyväinen, vankkaa tekoa ja tulee perässä eleettömästi.
    ex E46 320ci clubsport

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Jukke View Post
      Jos mahdollisimman suuri kantavuus on kriteeri numero uno kannattaa valita 1 akselinen kärry. Teli kärry on taaseen mukavempi vedettävä (vakaampi), mutta ehkä hieman kankeampi peruuttaa. Maku asioita sano musti kun .... nuoli.
      Kyllähän tuo teli sitä kantokykyä pois vie, mutta tarkoitus ei ollutkaan täyttää kärryä heti ensimmäiseksi tiilikuormalla. Lähinnä 6 metrisen puutavaran takia tuollainen isompi kärry olisi mukava ja aina välillä tulee vietyä joitakin huonekaluja sinne sun tänne, joten kokoa saisi siksikin olla. Veikkaisin, että tuo telillinen kärry on myös hieman mukavampi lastata, kun ei tule niin herkästi keula- tai peräpainoiseksi. Ja mitä nyt olen pari kertaa telillistä kärryä auton perässä vetänyt, niin se tosiaan on vakaampi ja ei sellainen pompotin soratiellä.

      Comment

      • -KK-
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 265

        #4
        Mä vastasin kanssa joskus aiempaan topikkiin ja puolsin Tekno-Traileria ihan ok kärryksi. Mulla on ollut yksiakselisena semmonen 4,5 vuotta ja 83 käyttökertaa takana. Pisimmillään parit ~2000km reissut kaksi kelkkaa kyydissä ja sitten siitä lyhyempiä matkoja iso liuta. Ihan ok ollut käytössä kun vaan pitää normaalia huolta. Pulttien kiristyksen lisäksi olen kaksi kertaa tarkistanu laakerit eli vähän rasvaa ja kiristystä hyvään välykseen. Pikkasen vempulahan tuo on, mutta ei paha. Sidontalenkkejä on helppo asentaa ite lisää ja mulla on lisätty neljästä jopa 12 kappaleeseen.

        Telistä luopumisella saa teoriassa noin muutaman kymmen kiloa lisää laillista kantovaraa kuormaan. Kokonaispaino on kuitenkin 750kg ja teli syö tuosta osan jos sellasen ottaa. Alkuperäiset renkaat (Jing Jong) kestää yksiakselisena tuon juuri ja juuri ryhdissä kun laittaa sallitut maksimit 2,7bar.

        Pari esimerkkikuvaa mun kärrystä, joissa näkyy muunmuassa takalaidan hyödyntäminen. Mainittakoon, että kuomun irrottaminen onnistuu kahdelta kaverilta kohtuullisen helposti ja sen poistamalla saa jopa 60kg lisää kantovaraa.
        Attached Files

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by -KK- View Post
          Mä vastasin kanssa joskus aiempaan topikkiin ja puolsin Tekno-Traileria ihan ok kärryksi. Mulla on ollut yksiakselisena semmonen 4,5 vuotta ja 83 käyttökertaa takana. Pisimmillään parit ~2000km reissut kaksi kelkkaa kyydissä ja sitten siitä lyhyempiä matkoja iso liuta. Ihan ok ollut käytössä kun vaan pitää normaalia huolta. Pulttien kiristyksen lisäksi olen kaksi kertaa tarkistanu laakerit eli vähän rasvaa ja kiristystä hyvään välykseen. Pikkasen vempulahan tuo on, mutta ei paha. Sidontalenkkejä on helppo asentaa ite lisää ja mulla on lisätty neljästä jopa 12 kappaleeseen.

          Telistä luopumisella saa teoriassa noin muutaman kymmen kiloa lisää laillista kantovaraa kuormaan. Kokonaispaino on kuitenkin 750kg ja teli syö tuosta osan jos sellasen ottaa. Alkuperäiset renkaat (Jing Jong) kestää yksiakselisena tuon juuri ja juuri ryhdissä kun laittaa sallitut maksimit 2,7bar.

          Pari esimerkkikuvaa mun kärrystä, joissa näkyy muunmuassa takalaidan hyödyntäminen. Mainittakoon, että kuomun irrottaminen onnistuu kahdelta kaverilta kohtuullisen helposti ja sen poistamalla saa jopa 60kg lisää kantovaraa.
          Kiitoksia kuvista.

          En nyt heti keksi mitään sellaista, mikä vaatisi omassa käytössäni hirveän korkeaa kantokykyä, tosin ainahan sitä on hyvä olla. Varmasti tuollainen yksiakselinen on mukava käännelläkin. Täytyy nyt katsoa, ostanko yksiakselisen vai telillisen kärryn. Näitä käyttäjäkokemuksia todella kaipaan, kun siinä kaupan pihassa on aika hankala arvioida kunkin kärryn ominaisuuksia. Mutta tuo Tekno-Trailer on eniten kiinnostanut juuri siksi, kun se on hinta/laatu-suhteeltaan erittäin pätevältä vaikuttava kärry.

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11719
            • Kouvola

            #6
            Kelkkakärrynä on tuommonen vuoden vanha Respon valmistama kuomullinen 1-akselinen muistaakseni 3,5 vai 4m pitkänä ja kipillä tottakai. Ihan asiallista tekoa tuntuu olevan ja tulee kivuttomasti perässä. Eikai noissa hirveesti eroja loppupeleissä ole kuin hinnassa eri valmistajien välillä ja jarruttomana kuormaakaan ei saa paljoa edes laittaa.

            Comment

            • Will_E39
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 920
              • Seinäjoki

              #7
              http://www.sakaco.fi/6 mites nuo aku merkkiset,itellä 10 vuoden kokemus 300tl mallista eikä löydy mitään negatiivista
              e39 520ia-96

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Will_E39 View Post
                http://www.sakaco.fi/6 mites nuo aku merkkiset,itellä 10 vuoden kokemus 300tl mallista eikä löydy mitään negatiivista
                Näitähän riittää ja siksi neuvoakin kysyn tässä peräkärryviidakossa. Tuo Akun kärry vaikuttaa aika pitkälle Majavan tyyliseltä, kun on melko matalat laidat ja hintakin kokolailla sama. Ei silti pois suljettu vaihtoehto.

                Comment

                • Will_E39
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 920
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Näitähän riittää ja siksi neuvoakin kysyn tässä peräkärryviidakossa. Tuo Akun kärry vaikuttaa aika pitkälle Majavan tyyliseltä, kun on melko matalat laidat ja hintakin kokolailla sama. Ei silti pois suljettu vaihtoehto.

                  tottahan tuo on et vaihtoehtoja on liikaa,sitä en tiedä onko olemassa sitä paskaa kärryvalmistajaa...tuntuu nuo kaikki olevan lähestulkoon samanmoisia
                  e39 520ia-96

                  Comment

                  • -KK-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 265

                    #10
                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Kiitoksia kuvista.

                    En nyt heti keksi mitään sellaista, mikä vaatisi omassa käytössäni hirveän korkeaa kantokykyä, tosin ainahan sitä on hyvä olla. Varmasti tuollainen yksiakselinen on mukava käännelläkin. Täytyy nyt katsoa, ostanko yksiakselisen vai telillisen kärryn. Näitä käyttäjäkokemuksia todella kaipaan, kun siinä kaupan pihassa on aika hankala arvioida kunkin kärryn ominaisuuksia. Mutta tuo Tekno-Trailer on eniten kiinnostanut juuri siksi, kun se on hinta/laatu-suhteeltaan erittäin pätevältä vaikuttava kärry.
                    Kuvia riittää vaikka mistä tilanteista Myös siitä kun on 6 metrisiä harjateräksiä kyydissä taikka vajaa eurolava lecaharkkoja joilla oli jo kuorma aika limiiteillä. En tosiaan suosittele Teknon kanssa yhtään ylikuormaa vahingossakaan. Jotkut perinteiset kestää rankkaakin kuormaa teoriassa hyvin kun samaa runkoa saattaa saada jarrujenkin kanssa vaihtoehtoisena.

                    Jos pitää plussia kaivaa lisää, niin korkeampi laita sekä 100cm kuomu on hyviä. Tuohon kannattaa kiinnittää huomiota. Teknossa on hyvä korkeus kun on kelkkalaidatkin. Joissain saattaa olla matalampi tila. Tässäkin on ollu tiukilla korkeus muuttokuorman kanssa joskus.

                    Ja tasapuolisuuden vuoksi pitää sanoa, että en tiedä muista kärryistä juurikaan muuta kuin että vankempia löytyy.

                    Kuvassa tommonen perus saunasetti. Taustalla sauna-satu levyt pystyssä.
                    Attached Files

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10078
                      • KVLA

                      #11
                      Jos joutuu paljon pitkiä matkoja kyytimään painavampia kuormia,niin ehdoton valinta on telikärry.Rasitus laakereihin ja renkaisiin on paljon pienempi/pyörä.Itselläni on tällä hetkellä yksiakselinen kärry.Hyvä ja toimiva,mutta vaihtuu teliin ensitilassa,kun sopiva sattuu kohdalle juuri noista mainitsemistani syistä.Ja kun kuorma on piilossa kuomun alla,niin kantavuudessakin voidaan tarvittaessa vähän "joustaa".Yksiakselisella ei paljoa uskalla painoylityksiä edes hetkellisesti kuljetella laakeri- rengasrikon pelossa.

                      Comment

                      • Henkka90
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2009
                        • 450
                        • Tornio

                        #12
                        miksei jc-trailer? http://www.agrimarket.fi/main.cfm?iA=3508
                        e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Jos joutuu paljon pitkiä matkoja kyytimään painavampia kuormia,niin ehdoton valinta on telikärry.Rasitus laakereihin ja renkaisiin on paljon pienempi/pyörä.Itselläni on tällä hetkellä yksiakselinen kärry.Hyvä ja toimiva,mutta vaihtuu teliin ensitilassa,kun sopiva sattuu kohdalle juuri noista mainitsemistani syistä.Ja kun kuorma on piilossa kuomun alla,niin kantavuudessakin voidaan tarvittaessa vähän "joustaa".Yksiakselisella ei paljoa uskalla painoylityksiä edes hetkellisesti kuljetella laakeri- rengasrikon pelossa.
                          Enpä tullut ajatelleeksi, kiitos neuvosta!

                          Originally posted by Henkka90 View Post
                          Ei hemmetti, paljonko näitä kärryjä oikein on? Ihan kohtuullisen hyvältä tuokin vaikuttaa. Mahtaako nuo muovilokarit kuitenkaan olla kovin pitkäikäisiä?

                          Comment

                          • Henkka90
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2009
                            • 450
                            • Tornio

                            #14
                            Originally posted by Ramzez View Post
                            Enpä tullut ajatelleeksi, kiitos neuvosta!



                            Ei hemmetti, paljonko näitä kärryjä oikein on? Ihan kohtuullisen hyvältä tuokin vaikuttaa. Mahtaako nuo muovilokarit kuitenkaan olla kovin pitkäikäisiä?
                            kylläkait nuo kestää ku ei pitkin seiniä perruuttele
                            e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

                            Comment

                            • Ansis
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2009
                              • 38
                              • Helsinsky

                              #15
                              Porukoilla on hukassa teli- ja kaksiakselisten käsitteet :think
                              Samoin jarruttomilla painavien kuormien vetäminen on myös aika hauskaa, tosin eipä niitä taida olla kun täällä entisen neukkulan vaikutusalueilla. Kannattaa siis ottaa selvää, millaisilla autoilla jarruttomia saa vetää kuorman kanssa ja mitä nopeuksia, jos meinaa ulkomaillakin tarvita
                              Muuten perävaunujakin valmistetaan ja myydään ulkomailla, jarrullisena ja parempilaatuisena kuin baltiassa/suomessa valmistetut.
                              E34 535

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎