Announcement

Collapse
No announcement yet.

Peräkärryä hankkimassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -KK-
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 265

    #16
    Originally posted by Ansis View Post
    Porukoilla on hukassa teli- ja kaksiakselisten käsitteet :think
    Samoin jarruttomilla painavien kuormien vetäminen on myös aika hauskaa, tosin eipä niitä taida olla kun täällä entisen neukkulan vaikutusalueilla. Kannattaa siis ottaa selvää, millaisilla autoilla jarruttomia saa vetää kuorman kanssa ja mitä nopeuksia, jos meinaa ulkomaillakin tarvita
    Muuten perävaunujakin valmistetaan ja myydään ulkomailla, jarrullisena ja parempilaatuisena kuin baltiassa/suomessa valmistetut.
    Teli vs kaksiakselisten nimityksissä laittaisin rennosti puhekielessä samaan kategoriaan kuin kuorma-auto vs rekat. Kansankielessä ei niin nuukaa puhua. Saanee yleistää. Sama kuin laskeutuisi lentokoneella platalle, mistä ei hyvää seuraisi

    Itse yritän aina tiukasti noudattaa kuormarajoituksia. Myös koukun valmistajan, että auton suhteen. Se on tullut todettua reissuissa erään Volvon kanssa, että jarrut voi olla limiitillä. Laillinen jarrullinen kärry-yhdistelmä Volvossa, jossa alle 750kg jarruttomana mutta jarruilla enemmän tietty. Pikkasen kärysi auton jarrut vaikka rekkari salli tuon. Kyseisessä Volvossa jarrut kuluu aika nopsaan normaaliajossakin. Ja tosiaan tässä tuo kärry oli ihan kelpo Virolainen valmiste, eli suomen ulkopuolinen vaikkei kauempaa.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17546
      • Turku

      #17
      Respo on virolaisvalmisteinen ja ihan kelpo kärry.

      Itselläni on hämeenlinnalainen v. 2007 Heppu-kärry, joka on hyvin kestänyt ylikuormiakin. Mitään huoltoa en ole tehnyt ja ajoa on pitkiäkin matkoja välillä. Tuota ei vain taida omistajanvaihdoksen ja hinnannousujen jälkeen olla myynnissä missään...?

      IKH:n kärry on saman valmistajan kuin Majava.
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #18
        Sen kummemmin en jaksanut lueskella muiden juttuja, mutta nuorempana kun kärryjen huoltajana toimin, niin niiden kokemusten perusteella.

        1-akselinen:
        + Ketterä
        + Kevyt
        + Kantavuus
        + "Huoltovapaus"
        + Vain yksi rengaspari
        - Tahtoovat pomppia
        - Jousitus heikko osassa
        - Laakerointi, akselit
        - Kevyempi rakenne

        2-akselinen jarrullinen
        + Rauhallinen peruuttaessa
        + Ei pompi, tyhjänä eikä kuormapäällä
        + Uskaltaa vetää isommankin mällin niskaan
        + Useinmiten laadukkaammista kamppeista kasattu
        + Nokkapyörät jne.
        - Vaatii tilaa kääntymiseen, muttei tee niin teräviä liikkeitä kuin 1-aks.
        - Rengaskulut
        - Jarrujen huolto jne.
        - Yleensäkkin kaikki tuplana..

        Jos ei ammatikseen tarvitse kärriä vedellä, vaan satunnaisesti jne. niin 1-akselisella pärjää helposti.
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • Bmw316-88
          Bimmer Rookie
          • May 2004
          • 83

          #19

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #20
            Kesällä kun itse ostin kärryn niin tuli hieman vertailtua ja päädyin teräsrakenteeseen jossa hinta/laatu suhde paras. Farmi pro on ainakin varma valinta ja jos hinnat tuntuu täällä kovilta niin eestistä saa huokeemmin samaa kärryä jos viitsii hakea. "Eläinkärryt"(muuli,kärppä,majava yms) suosittelen unohtamaan samantien.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Jisv
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2008
              • 461
              • Pori

              #21
              Keinutelillä ja kaksakselisella on kyllä oikeastikkin eroa. Keinutelillä kiikkupiste, tai miksi sitä nyt sitten oikeaoppisesti pitäisi sanoa, on vastaava kuin yksiakselisella. Kakisakselisessa se on akseleitten välinen alue. Keinutelillisen käytös on kaikkein paras, telin kulkua tasaavan vaikutuksen takia, mutta onko sillä sitten loppupeleissä satunnaiskäytössä niinkään väliä? Kyllä ne kaikki perässä tulee, tavalla tai toisella.

              Itse miettisin myös materiaalivalintaa. Alumiinivaunut on kalliimpia, mutta on niissä toisaalta puolensakin.




              Jarruttomien vaunujen valmistajia on vähintään 100 liian monta, halpuuden kyllä huomaa laadusta. Ehkä jonkunlaista laadun taetta tuo, jos samalla valmistajalla on myös isoja ammattikärryjä valikoimissaan (tai sitten ei).
              Kuormansidontalenkit on yks suurin perkele koko vaunuissa, joko ne on täysin väärässä paikassa, liian pieniä, niitä on liian vähän tai ne on väärin kiinnitetty. Kannattaa mm. tarkistaa, onko lenkki kiinnitetty ainoastaan pohjavaneriin, vai meneekö kiinnityspultti myös jonkun metallirakenteen läpi.
              Taannoin testasimme noita kiinnityslenkkejä voima-anturin kanssa, valtaosa lenkeistä hajosi paljon ennen niille speksattuja voimia, tai ainakin vääntyi käyttökelvottomaksi.

              Noi hollantilaiset Saris ja Agados saattaa myös olla tutustumisen arvoisia vaunuja, en tosin muista ulkoa onko niillä jarruttomia ollenkaan.
              Last edited by Jisv; 03-10-2010, 10:08.
              e46 non m-sport touring
              Dieselin kulutus

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by Rahu View Post
                Kesällä kun itse ostin kärryn niin tuli hieman vertailtua ja päädyin teräsrakenteeseen jossa hinta/laatu suhde paras. Farmi pro on ainakin varma valinta ja jos hinnat tuntuu täällä kovilta niin eestistä saa huokeemmin samaa kärryä jos viitsii hakea. "Eläinkärryt"(muuli,kärppä,majava yms) suosittelen unohtamaan samantien.
                Voisitko kertoa lisää, mikä noissa "eläinkärryissä" mättää?

                Olen nyt pyrkinyt vähän seulomaan itselleni soveltuvia kärryjä ja ainakin tällä hetkellä tuo Tekno-Trailer, Majava, Respo ja IKH, vaikuttavat parhaimmilta. Lopullista päätöstä en tosin tee, ennen kuin olen käynyt ihan oikeasti kuhunkin kärryyn tutustumassa. Farmi Pro vaikuttaisi muuten erittäin hyvältä, mutta se on kyllä niin tyyris, ettei oikein jaksa sellaista ostaa ainakaan uutena. Kuomullisena kuitenkin 3000€ pintaan. Respo vaikuttaisi olevan lähinnä sellainen kärry, mitä tarvitsen ja sidontalenkitkin näyttäisivät kuvassa olevan niitä järeämpiä upotettuja malleja, mitä joissakin kuorma-autoissa käytetään. Jos vaan tuolla Sarankulman Trailconissa sattuisi noita pihassa olemaan, niin täytyy käydä niihinkin tutustumassa.

                Bauhausissa näyttäisi nyt olevan joku Majavan yksiakselinen 325 x 150 kuomullinen kärry myytävänä hintaan 1850€, joten täytyy tuokin käydä tsekkaamassa. Ja jos kerran IKH:n kärryt ovat samoja, niin täytyy sielläkin käydä kysymässä, josko myisivät saman kärryn halvemmalla.

                Niin ja tosiaan oma käyttöni on kohtuullisen satunnaista ja harvoin sillä tulee kuljetettua mitään hirveän painavaa. Päältä ajettavaa leikkuria, huonekaluja satunnaisesti, halkoja ja puutavaraa, sekä rakennusmateriaaleja sillä enimmäkseen kuljettaisin. Mihinkään ammattikäyttöön kärry ei siis tule.

                Comment

                • jumbo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 6603
                  • Lappeenranta

                  #23
                  Kumma miten nyt syksyllä on kärreillä kysyntää, viime talvena koitettiin myydä isoa Farmi pro kltj kärriä niin ei mennyt millään. Nyt meni viikossa ja ostajia ois ollu useampikin, siitä ois saanu hyvän ja ison kärrin sopuhintaan. Oli tosin jarrullinen ja kantavuutta senverran että pikku eetä ois tarvinnu.
                  M550d

                  Comment

                  • -KK-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 265

                    #24
                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Bauhausissa näyttäisi nyt olevan joku Majavan yksiakselinen 325 x 150 kuomullinen kärry myytävänä hintaan 1850€, joten täytyy tuokin käydä tsekkaamassa. Ja jos kerran IKH:n kärryt ovat samoja, niin täytyy sielläkin käydä kysymässä, josko myisivät saman kärryn halvemmalla.

                    Niin ja tosiaan oma käyttöni on kohtuullisen satunnaista ja harvoin sillä tulee kuljetettua mitään hirveän painavaa. Päältä ajettavaa leikkuria, huonekaluja satunnaisesti, halkoja ja puutavaraa, sekä rakennusmateriaaleja sillä enimmäkseen kuljettaisin. Mihinkään ammattikäyttöön kärry ei siis tule.
                    Jos laskee koivuklapia pinokuutiona eli siististi lastattuna 325*150 kärryyn tasaisesti 30cm laitojen korkeudelle, niin menisi pikkasen alle 1,5 kuutiota. Ja pinokuution painoksi kuivaa koivua voisi laskea 400kg eli tuosta tulisi jo melkein 600kg. Heittokuution painoksi voisi laskea noin 300kg eli yhteensä siis 450kg kuorma. Kuusi olisi vissiin sitten vähän kevyempää. Mutta ei 1,5-2 kuutiolla kovin pitkälle vielä lämmitä eli pitäisi useampi reissu tehdä. Tuoretta koivua pinokuutio voi painaa noin 700kg, eli sitä saisi pinottuna noin reilun 15cm kerroksen kuljetettua eli 0,7 kuutiota. Riippuen kärryn omapainosta.

                    Kuivaa multaa tiivis 7,5cm kerros kärryssä painaisi 585kg. Kuution painona laskin 1600kg. Ilmavasti lapioituna menisi enempi kyytiin.

                    Kakkosnelosia 6 metrin pituudelta ilmakuivana vois mennä jopa 35 kpl. Tuoreena jäisi pariinkymmeneen kappaleeseen. Sahalla nuo taitaa olla vähän lyhyempiä. Itse olen ostanut 5,4 metrisenä..
                    Last edited by -KK-; 03-10-2010, 16:04. Reason: täsmennys

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      #25
                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Voisitko kertoa lisää, mikä noissa "eläinkärryissä" mättää?
                      Itsellä ei ole henkilökohtaista kokemusta niistä mutta olen useammankin perässä ajanut mikä on hyppinyt ja pomppinut tyhjänä tai kevyellä lastilla ja melkein poikseutta siinä on joku eläimen nimi lukenut kyljessä.. Joten jo ihan sen perusteella kiersin ne kaukaa.
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      [email protected]
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • penari
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 598
                        • Vihanti

                        #26
                        Työpaikalla on tuommonen teknotrailer 3300 kuomukärry yhellä akselilla. kesällä työmaalta tullessa (200km), huomasin työpaikan pihalla että aisa oli melkein poikki. Painoa oli kyllä aika reippaasti, mutta ei ois uskonu että se aisa ekana antaa periksi.

                        Samalla sitten ku korjattiin niin jatkettiin aisaa 30cm, niin käy peruuttaminenki vähä helpommin ku ei oo kärry heti linkussa.
                        F01 730d semivoll
                        e30 325 turbo m-tech2

                        Comment

                        • -KK-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 265

                          #27
                          Originally posted by penari View Post
                          Työpaikalla on tuommonen teknotrailer 3300 kuomukärry yhellä akselilla. kesällä työmaalta tullessa (200km), huomasin työpaikan pihalla että aisa oli melkein poikki. Painoa oli kyllä aika reippaasti, mutta ei ois uskonu että se aisa ekana antaa periksi.

                          Samalla sitten ku korjattiin niin jatkettiin aisaa 30cm, niin käy peruuttaminenki vähä helpommin ku ei oo kärry heti linkussa.
                          Pystytkä täsmentämään tarkemmin mistä kohti meinasi mennä poikki? Täytyy omastakin tarkistaa. Mun kärryssä on tosiaan nuo aisat avointa neliöprofiilia. Ei vakuuttavimman oloinen rakenne kokonaisuudessaan kun kattoo. Semmosta peltiä.

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by Rahu View Post
                            Itsellä ei ole henkilökohtaista kokemusta niistä mutta olen useammankin perässä ajanut mikä on hyppinyt ja pomppinut tyhjänä tai kevyellä lastilla ja melkein poikseutta siinä on joku eläimen nimi lukenut kyljessä.. Joten jo ihan sen perusteella kiersin ne kaukaa.
                            Toivottavasti tuossakin on jotain kehitystä tapahtunut, ettei uudet kärryt, ainakaan kaksiakseliset pompottaisi. Niitä uusia kärryjä nyt tuskin saa lähteä "koeajamaan", joten tällaiset faktat on hyvä kuulla etukäteen.

                            Originally posted by penari View Post
                            Työpaikalla on tuommonen teknotrailer 3300 kuomukärry yhellä akselilla. kesällä työmaalta tullessa (200km), huomasin työpaikan pihalla että aisa oli melkein poikki. Painoa oli kyllä aika reippaasti, mutta ei ois uskonu että se aisa ekana antaa periksi.

                            Samalla sitten ku korjattiin niin jatkettiin aisaa 30cm, niin käy peruuttaminenki vähä helpommin ku ei oo kärry heti linkussa.
                            On kyllä aika akuutti vika. Täytyy tutustua tuohon aisan rakenteeseen sitten paikan päällä, jos nyt jostain Pirkanmaalta löydän jälleenmyyjän, jolla olisi noita kärryjä pihassa.


                            Ensi viikolla alan sitten soittelemaan noita paikkoja läpi ja tiedustelen hintoja. Täytyy tuolla Sarankulmassakin käydä, kun siellä on monta jälleenmyyjää samassa paikassa. Nyt kun täällä on näitä kokemuksia kertynyt, niin sen perusteella olen alkanut kallistua tuohon Respoon. Hieman arvokas kärry sekin, mutta kai nyt täytyy sitten tinkiä sen verran, etten ota kuomua. Riippuu tietysti sitten siitä, minkälaisen paketin saan myyjän kanssa aikaiseksi. Miten muuten muistelisin sellaista, että nämä kärryt olivat vielä muutama vuosi sitten jonkin verran halvempia?

                            Comment

                            • Jisv
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2008
                              • 461
                              • Pori

                              #29
                              Useimmiten ne tyhjillään pompottavat kärryt on vääntövarsijousituksella olevia, se on niitten ominaisuus. Kuormattuna kyllä kulkevat sitten asiallisesti.

                              Pari vuotta sitten tapahtui ainakin se muutos, että nykyään vetolaitteet (ja oliko vielä aisatkin) pitää olla tyyppihyväksyttyjä, joten se on saattanut nostaa vaunujen hintoja.

                              Tuota koeajoa kyllä melkein kysyisin ihan rohkeesti. Ei luulis olevan suuri ongelma, jos vaunuja on varastossa ja keli on kuiva.
                              e46 non m-sport touring
                              Dieselin kulutus

                              Comment

                              • penari
                                BTCF Member
                                • Nov 2004
                                • 598
                                • Vihanti

                                #30
                                Originally posted by -KK- View Post
                                Pystytkä täsmentämään tarkemmin mistä kohti meinasi mennä poikki? Täytyy omastakin tarkistaa. Mun kärryssä on tosiaan nuo aisat avointa neliöprofiilia. Ei vakuuttavimman oloinen rakenne kokonaisuudessaan kun kattoo. Semmosta peltiä.
                                Tuosta se meni nuiden kiinnityspulttien takaa, missä tuo lähtee jakautumaan molemmille puolin.

                                E: kuvassa tuo punasella rajattu kohta.
                                Last edited by penari; 27-05-2012, 14:10.
                                F01 730d semivoll
                                e30 325 turbo m-tech2

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎