Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ajetut kilometrit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jones50
    Bimmer Rookie
    • Aug 2008
    • 93

    #46
    Enemmän ajettu, 10 välein öljyn ja putsarin vaihdossa käynyt moottori on "aina" parempi kuin 30 kympin huolto-ohjelmaa noudattanut kone. Paskasilla öljyillä on suurin vaikutus koneen kulumiseen.
    Ei se veivi mihinkään kurkistele normaali ajossa. Myynti kikkare tuollainen vaihtoväli. Voihan näillä vanhoillakin ajaa lujaa, mutta "kumitkatuun" ajolla
    nää vessat hajoaa käsiin. Ihan sama onko "hyvät kilsat" ja huoltokirja
    jos autolla ajettu pelkkää kisaa.

    Comment

    • riuska
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1160
      • Lahti

      #47
      Originally posted by Jakuza View Post
      Ostettaessa yli 10v vanha bemari puhtaasti kilometrilukeman perusteella harrastaa kyllä täysin ultimatum itsepetosta!
      Ostaja ei voi mistään tietää onko sillä ajettu mittarin osoittama 150tkm vai jotain ihan muuta. Kenelläkään ei myöskään ole ennustuspalloa mistä sen mittarin ruuvaustiheyden voi päätellä.
      Yleiskunto siis ratkaisee: Siitä kun voi päätellä kaiken muun lisäksi myös hieman sitä kilometrimäärää.
      Todellakin.. On tullu joskus nähtyä aika hirveässä kunnossa olevia 100-150tkm. ajettuja e36,e39 ja e46:sia..
      Tai ei siis ajettuja, mutta mittarissa on ollut tuollaisia lukemia.. muutama päivä auton kimpussa ja....
      Muutenki etenkin saksassa ajetaan todella paljon enemmän autolla kuin esim:suomessa. ja pysyyhän se hyvässä kunnossa kun ei ole suolan paskaa jos vaikka ajetaan toihin ja takasin yht. vaikka 200km/päivässä.tekee 10 vuodessa n:500tkm. mutta missä on ne autot missä on noin paljon mittarissa.. myynnissä 100tkm. ajettuina
      F30 320d
      F30 320i
      E46 320i
      E36 325i
      E30 316

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #48
        Originally posted by Jakuza View Post
        Ostettaessa yli 10v vanha bemari puhtaasti kilometrilukeman perusteella harrastaa kyllä täysin ultimatum itsepetosta!
        Ostaja ei voi mistään tietää onko sillä ajettu mittarin osoittama 150tkm vai jotain ihan muuta. Kenelläkään ei myöskään ole ennustuspalloa mistä sen mittarin ruuvaustiheyden voi päätellä.
        Yleiskunto siis ratkaisee: Siitä kun voi päätellä kaiken muun lisäksi myös hieman sitä kilometrimäärää.
        Autoahan ei ikinä, eikä minkään ikäisenä pidäkkään ostaa PELKÄN kilometrilukeman perusteella.
        Mutta...mihin tästä yhtälöstä aina unohtuu ne hyväkuntoiset ja kuitenkin pienemmin mittarilukeman autot?
        Eli miksi tämä asetelma lähtee aina siitä että vastassa on huonosti huollettu/pidetty vähän ajettu ja kuin silkkikukkaa kämmenellä pidetty paljon ajettu?
        Yleensäkkin, miten ihmeessä ne paljon ajetut voi olla aina "hyvin pidettyjä", kun taas ne vähemmän ajetut on piloille huoltamattomuudella raiskattu?
        Eli mistä sitten nämä hyvin huolletut ja paljon ajetut sinne häkkipihan perille putoavat? Taivaasta?
        Eli jos kerran se paljon ajettu on kuitenkin huollettu+pidetty hyvin, eikö se/sellainen kannata ostaa vähän ajettuna?



        Originally posted by MajorDrake View Post
        Aina on väärä sana. Todennäköisesti/keskimäärin tai jotan sinnepäin olisi oikea.
        Kun kenelläkään ei sitä ennustuspalloa voi olla, niin matemaattisesti on AINA lähdettävä siitä että se 100tkm ajettu on tasan 100tkm vähemmän ajettu ja 100tkm vähemmän kulutettu.
        Mitä muuta me oikeasti voimme auton sadoista eri komponenteista/osista ja niiden kulloisestakin sisäisestä kunnosta tietää?
        Otetaan rautalankaa...ja esimerkiksi laturi?
        Eli varmasti se toimii vielä tasan yhtä hyvin niin 100tkm ajetussa, kuin vielä 300tkm ajetussakin kun käydään koeajolenkillä ja/tai siihen lyödään mittarit kiinni.
        Mikään käyttö tai huollollinen asia ei sen elinkaareen käytännön tasolla vaikuta, vaan ainoa korrelaatio on käyttötunnit=ajetut kilometrit.
        Kummassakohan tapauksessa ko.laturin vaihto tulee näkymään todennäköisemmin niiden perus kulutusosien vaihtojen lisäksi lisääntyneenä vikatiheytenä?
        ...tai startti, tai jäähdytysjärjestelmä, tai elektroniikka/releet/konkat,jne,jne?
        Näihin ei mitkään käytännön normaalit huoltotoimet vaikuta mitään, vaan ne korkkaa sitten kun käyttötunnit vain tulee täyteen.
        Niitä käyttötunteja alkaa kuitenkin enenevässä määrin tulemaan täyteen kun ajosuorite kasvaa ja tämä on ihan 100% matemaattinen fakta.
        Selittelemällä ja itseään pettämällä tämä tosiasia voidaan autoa ostettaessa selittää itselleen päinvastaiseksi...sillä että joku on auton viitsinyt pestä, imuroida ja vähän jopa myllytellä.
        Ok, ne kilometrithan ei vanhassa autossa ole 100% varmuudella yhtä kuin mittarilukema, mutta kuka sen takaa etteikö ihan yhtä hyvin siitä 300tkm ajetusta vanhasta mutta todella siististä lentokenttätaksista olisi jo ruuvattu jossain kohtaa se sama 200tkm pois, kuin siitä 100tkm mittarilukemalla varustetusta autosta.
        Eli tässäkin on kuitenkin loppujen lopuksi kysymys kolikonheitosta, jolloin todennäköisemmin aina se pienemmän mittarilkeman auto omaa pienemmän vikatiheyden kuin se isomman mittarilukeman auto.
        Itse olen autokauppaa tehnyt jo lähes 20-vuotta ja jostain syystä minulla ei ole sitä ennustuspalloa eikä jostain syystä sitä röntgenkatsetta vielä kehittynyt, joka kuitenkin tuntuu jo monella reilu parikymppisellä kaverilla jostain syystä olevan.
        Tällaisen kaverin voisi mielellään ottaa hommiin hyvällä provikkapalkalla sisäänostajaksi, joka oikeasti näkee tunnin renkaita potkiessaan ja koeajolenkillä käydessään missä kohtaa elinkaartaan mikäkin ko.auton osa on.
        Eli näin voisi sisään ottaa paljonkin ajettuja autoja ilman pienintäkään pelkoa siitä että sen aina saa mitä pyytää eikä sama auto ole viikon päästä takaisin pihassa pelti auki porukalla kolinoita kuunnellen.
        Eli kun tosiaan löytyisi tällainen röntgenkatseen omaava kaveri kovallakin provikkapalkalla, mutta joka myös maksaisi pommit omasta pussistaan...koska niitähän ei tule kun kerran auto ostetaan sen "kunnon perusteella"?
        Last edited by Hemi; 10-05-2011, 18:17.

        Comment

        • M-Lead
          Bimmer Enthusiast
          • May 2007
          • 1500
          • Oulu

          #49
          Tuo olisi kätevä tietää, että millä käyttötuntimäärällä pamahtaa mikäkin paikka hajalle tai kuuluisi vaihtaa autossa. Ilma-aluksissahan tämä on laskettu ja tehtaan huolto-ohjelmassa on määritelty komponenteille turvallinen käyttöaika, jolloin sen täytyttyä komponentti menee vaihtoon/tarkastukseen. Tarpeeksi kun tunteja kertyy niin puretaan koko höskä atomeiksi, tarkastetaan ja rakennetaan uusiksi. Tämä olisi kiva autoissakin, mutta eipäs ole, kun autot ovat loppujen lopuksi kulutustavaraa.

          Otetaas semmonenki asia huomioon, että on sellassiakin osia, jotka vanhenevat ihan pelkästään ajan myötä. Kuten kumi on sellainen aine, joka vanhenee ja haurastuu vaikka mitä tekisi. ...joten voi olettaa yli 15v vanhassa autossa, että tiivisteet voi jo fuskaa ja puslat sekä kumityynyt ovat väsähtäneet. ...vai ajaisiko joku vielä turvallisin mielin yli 15v vanhoilla renkailla?

          Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #50
            Originally posted by M-Lead View Post
            Tuo olisi kätevä tietää, että millä käyttötuntimäärällä pamahtaa mikäkin paikka hajalle tai kuuluisi vaihtaa autossa. Ilma-aluksissahan tämä on laskettu ja tehtaan huolto-ohjelmassa on määritelty komponenteille turvallinen käyttöaika, jolloin sen täytyttyä komponentti menee vaihtoon/tarkastukseen. Tarpeeksi kun tunteja kertyy niin puretaan koko höskä atomeiksi, tarkastetaan ja rakennetaan uusiksi. Tämä olisi kiva autoissakin, mutta eipäs ole, kun autot ovat loppujen lopuksi kulutustavaraa.
            Siis tällaista selvää tutkittua ja yhtenäiseksi koottua tilastoa ei ole olemassakaan, mutta toki ne jotka autojen kanssa päivittäin työkseen painivat ja varsinkin ne joiden tilipussiin se suoraan vaikuttaa tiedätkö vai etkö tiedä missä automerkissä mikäkin palikka mitäkin kestää.
            Eli raha aika hyvä kannustin oppia hyvinkin tarkasti tietämään kunkin automerkin/mallin heikkoudet ja myös vahvuudet, sekä millä kilometreillä mitäkin on edessä/odotettavissa.
            Esimerkki: Sinulle on tulossa vaihdossa 170tkm ajettu -00 mallinen e39 523i siisti ja täyden Suomi huoltokirjan bemari.
            Mitä oikeasti pitää tietää ja ottaa huomioon näillä kilometreillä?
            Autohan pelaa kuin unelma ja on kunnoltaan kuin uusi?
            No, alustassahan voi olla jo jokin pallonivel aavistuksen ehtoopuolella, mutta onko se edes tärkeää tietää?
            Ei ainakaan siihen verrattuna että tiedossa on että vielä autossa oleva orggis vesipumppu poikii hyvinkin lähiaikoina ja kun se kuitenkin tapahtuu uuden toiselta puolen Suomea tulleen omistajan päästyä auton osto reissultaan 10km:n päähän kodistaan...hän tietenkin ajaa vielä kotiin asti vaikka lämmöt ovatkin tapissa.
            Ok, syyläri halki, pumppu sökö mutta onneksi kansi näissä kestää lähes mitä tahansa...tai sitten ei juuri tässä tapauksessa.
            Ja kenenkähän taskusta tämä on pois jos noin päivän selvää asiaa ei Siperia ole vielä opettanut.
            No, sitten kiesi saadaan omasta pussista kasaan ja uudelleen ajoon.
            Uusi soitto parin päivän päästä että laatikon ratasvalo syttyi ja meno loppui sillä kertaa siihen....
            Joo, vasta sitten selvittelyä että edellinen omistaja oli todella autoaan "huoltanut" ja pitänyt "hyvin". Laatikon öljyt (3L) oli vaihdettu "Pärnäsellä" muun myyntihuollon yhteydessä viikkoa ennen kuin se tuli sinulle.
            Eipä tullut kysyttyä eikä huoltokirjaa vilkaistua onko öljyt vaihdettu vai ei ja jos on, niin koska ja miten?
            Siperia kyllä taas opettaa oman lompakon kautta sen seuraavan kerran kysymään/selvittämään ja mikäli sitä tietoa ei ole, pitää sisäänostohinnassa myös näkyä mahdollinen "jumi", jne,jne,jne.
            Eli ei todellakaan tarvitse montaa vuotta autoja elääkseen ostaa/myydä jotta vähintäänkin kohtuullinen tieto eri merkkien/mallien tyyppivioista=osien elinkaarista alkaa hahmottumaan.
            Kuluttajilla sitä puolestaan ei pääsääntöisesti juurikaan ole, vaan heille riittää että auto vain simppelisti "ostetaan kunnossa"....ja tosiaan sehän yleensä hyvän myyntifiksauksen jälkeen onkin "kunnossa" ja tarkasti huollettu....

            Comment

            • Eetu
              Banned
              • Oct 2008
              • 2843

              #51
              Originally posted by Hemi View Post
              Siis tällaista selvää tutkittua ja yhtenäiseksi koottua tilastoa ei ole olemassakaan, mutta toki ne jotka autojen kanssa päivittäin työkseen painivat ja varsinkin ne joiden tilipussiin se suoraan vaikuttaa tiedätkö vai etkö tiedä missä automerkissä mikäkin palikka mitäkin kestää.
              Eli raha aika hyvä kannustin oppia hyvinkin tarkasti tietämään kunkin automerkin/mallin heikkoudet ja myös vahvuudet, sekä millä kilometreillä mitäkin on edessä/odotettavissa.
              Esimerkki: Sinulle on tulossa vaihdossa 170tkm ajettu -00 mallinen e39 523i siisti ja täyden Suomi huoltokirjan bemari.
              Mitä oikeasti pitää tietää ja ottaa huomioon näillä kilometreillä?
              Autohan pelaa kuin unelma ja on kunnoltaan kuin uusi?
              No, alustassahan voi olla jo jokin pallonivel aavistuksen ehtoopuolella, mutta onko se edes tärkeää tietää?
              Ei ainakaan siihen verrattuna että tiedossa on että vielä autossa oleva orggis vesipumppu poikii hyvinkin lähiaikoina ja kun se kuitenkin tapahtuu uuden toiselta puolen Suomea tulleen omistajan päästyä auton osto reissultaan 10km:n päähän kodistaan...hän tietenkin ajaa vielä kotiin asti vaikka lämmöt ovatkin tapissa.
              Ok, syyläri halki, pumppu sökö mutta onneksi kansi näissä kestää lähes mitä tahansa...tai sitten ei juuri tässä tapauksessa.
              Ja kenenkähän taskusta tämä on pois jos noin päivän selvää asiaa ei Siperia ole vielä opettanut.
              No, sitten kiesi saadaan omasta pussista kasaan ja uudelleen ajoon.
              Uusi soitto parin päivän päästä että laatikon ratasvalo syttyi ja meno loppui sillä kertaa siihen....
              Joo, vasta sitten selvittelyä että edellinen omistaja oli todella autoaan "huoltanut" ja pitänyt "hyvin". Laatikon öljyt (3L) oli vaihdettu "Pärnäsellä" muun myyntihuollon yhteydessä viikkoa ennen kuin se tuli sinulle.
              Eipä tullut kysyttyä eikä huoltokirjaa vilkaistua onko öljyt vaihdettu vai ei ja jos on, niin koska ja miten?
              Siperia kyllä taas opettaa oman lompakon kautta sen seuraavan kerran kysymään/selvittämään ja mikäli sitä tietoa ei ole, pitää sisäänostohinnassa myös näkyä mahdollinen "jumi", jne,jne,jne.
              Eli ei todellakaan tarvitse montaa vuotta autoja elääkseen ostaa/myydä jotta vähintäänkin kohtuullinen tieto eri merkkien/mallien tyyppivioista=osien elinkaarista alkaa hahmottumaan.
              Kuluttajilla sitä puolestaan ei pääsääntöisesti juurikaan ole, vaan heille riittää että auto vain simppelisti "ostetaan kunnossa"....ja tosiaan sehän yleensä hyvän myyntifiksauksen jälkeen onkin "kunnossa" ja tarkasti huollettu....

              Hemi puhuu asiaa

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎