Noita iskaritestejä on kahta erilaista, mm. Meidän Katastus -Jyväskylässä mittaa arvoa eri asteikolla, lähempänä nollaa on parempi.
Ihmettelinkin kun tuli 2x arvoja bemareista.
Tosin sitten aiemmin käytin autot K1:llä, siellä sanoivat että bemareista tulee järkiään huonoja arvoja iskaritesteistä, olisko ollu 40 pintaan, siis 90 maksimi, yli liian kova. Taisi tarkoittaa E61 farkun taka-aksielia kun siellä on ilmajouset...
Juu voi olla, mutta totesi tuo kuitenkin, että iskarit on huippukunnossa.
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla sitten minkälaisia tuloksia olet saanut kun noin varmana väität toista? Omat mittaukset tehty kalibroidulla testerillä joten ihmettelempä kyllä että noissa muka olisi isojakin eroja eri testerien suhteen.
Renkaisiin ilmaa se 6-8bar ja testerille, todennäkösesti antaa ns. normi testerillä, missä 0 on mimimi vaimennusarvo ja 100 maksimi, arvon 10-20 %. Trafin mukaan rikkinäinen iskari antaa arvon 20 tai alle ellei auto ole poikkeuksellisen kevyt, jos nyt en ihan väärin muista.
Oisko syytä tässäki vähä miettiä etukäteen. Jos vaimentavaa "ainetta" poistetaan tai siitä tehdään jäykempää, vaimennusarvo pienenee? Voit siihen kalibroidulle testerille pistää renkaan tilalta vaikka kivipyörän ja kokeilla miten käy. Katsastustoimipaikkojen testerit kuuluu kalibroida tasaisin väliajoin, että eiköhän vika asemilla ole käyttäjässä eikä laitteessa.
Renkaisiin ilmaa se 6-8bar ja testerille, todennäkösesti antaa ns. normi testerillä, missä 0 on mimimi vaimennusarvo ja 100 maksimi, arvon 10-20 %.
Ja voin sanoa että henki on herkessä jos 8 baaria lyöt normaaliin autonrenkaisiin.
Väitätkö löyneesi joskus 6-8 baria painetta normi renkaaseen? ÄLKÄÄ NYT KUKAAN MENKÖ ITSEÄÄN TAPPAMAAN TUOLLAISELLA KOKEILULLA!!!
Nm. Traktorin eturengas räjähtänyt poikasena rengaskoneen päällä täytettäessä 3.5 barin paineessa ja 30 kg vanne/rengas lensi 5 metrin korkeuteen,
lippis lensi päästä hallin päähän (10 metriä) rengaspinon päälle...
Niin, sillä iskaritestin numeroarvolla ei ole varsinaista merkitystä, vaan sillä että arvot ovat suunnilleen samat molemmilla puolilla. Esim. toinen etuiskari 60 ja toinen 20, niin silloin toinen on rikki ja tällä mittauksella nimenomaan eliminoidaan selvästi vialliset iskarit.
Kymmeniä, ellen satoja eri autoja katsastaneena olen kuullut tuon katsastajalta useammankin kerran.
Niin, sillä iskaritestin numeroarvolla ei ole varsinaista merkitystä, vaan sillä että arvot ovat suunnilleen samat molemmilla puolilla. Esim. toinen etuiskari 60 ja toinen 20, niin silloin toinen on rikki ja tällä mittauksella nimenomaan eliminoidaan selvästi vialliset iskarit.
Kymmeniä, ellen satoja eri autoja katsastaneena olen kuullut tuon katsastajalta useammankin kerran.
Näinhän se menee.. En sen enempää ala vääntämään tuosta renkaan ilmanpaine hommasta kun jotkut eivät kuitenkaan usko, mutta 0,5 - 2 ja 4 bar paineilla ei KALIBROIDUSSA testerissä arvot muutu juurikaan suuntaan eikä toiseen.
Aiemmin jätin e28:n katsastuksen tuolla väliin, kun jo ennen katsastuksen aloitusta tuli kommenttia auton mataluudesta. Käännyin takaisin autolle ja vaihdoin paikkaan, jossa mataluudesta ei tarvinnut kuunnella kuittailuja.
Nyt sitten kävi pieni vahinko ja huomasin, että uskollisesta perheen kakkosautosta Citroen Xantiasta oli leima menossa umpeen ja ainoa auki oleva paikka oli juurikin tuo kyseessä oleva. Yli puoli tuntia tutkivat autoa, koska onhan sitruunapatongista nyt joku vika löydettävä. Siis oikeesti, mitään toista autoa ei ole ikinä missään syynätty noin tarkasti. No löytyihän sieltä vikoja. Jarrulevyt mittausten jälkeen 0,jotain milliä liian kuluneet. Tämä vielä ok, vaikka ei ole kyllä kukaan noin tarkkaan noitakaan koskaan katsonut. Mutta sitten päälle mussutus, että kaikki vilkkujen polttimot ovat liian vaaleat. Helvetti sentään noilla polttimoilla ja aivan saman värisenä ne on aiemminkin menneet läpi. Vaihdoin kaikkien vilkkujen polttimot ja vaikutuksen ehkä joku voi havaita jollain suurennuslasilla. Itse en havaitse mitään eroa. Saa kattoa mitä sanovat. Varmaan nyt kelpaa kun saavat lisää rahaa
Ja voin sanoa että henki on herkessä jos 8 baaria lyöt normaaliin autonrenkaisiin.
Väitätkö löyneesi joskus 6-8 baria painetta normi renkaaseen? ÄLKÄÄ NYT KUKAAN MENKÖ ITSEÄÄN TAPPAMAAN TUOLLAISELLA KOKEILULLA!!!
Nm. Traktorin eturengas räjähtänyt poikasena rengaskoneen päällä täytettäessä 3.5 barin paineessa ja 30 kg vanne/rengas lensi 5 metrin korkeuteen,
lippis lensi päästä hallin päähän (10 metriä) rengaspinon päälle...
Ihmisiä on maailma pullollaan ja jokainen on erilainen, eli kyllä niitä paineitakin jotku sinne renkaaseen pistää ihan riittävästi.
Mutta olkoonpa tämä aihe sitte tässä.
e60 lci, ei mene katsastuksesta läpi, kun rattilukko ei toimi. (Lukko vaihteistossa) Mitä tämä kertoo näiden kavereiden halussa ottaa selvää asioista. Olet auton omistaja niin sinua voi juoksuttaa hakemassa todistuksia maahantuojalta.:thinkToivottavasti avataan oikeasti kilpailulle tuo katsastus toiminta ja laki määrittämään max kustannus 15 eur.
Mitähän tykkäisi kun ottaisi oman ruuvarin ja menis kanssa asiantuntevasti koputtelemaan mukaan.
Toyota Avensis -12, Toyoya Proace -20. EX - e36 316i M-look -94, e30 316/320 -84, e36 325i sedan -91, e36 318i -95, e46 320d sedan -01, e39 530Da Touring -04, E60 LCI 520 Da -08, E36 328 Cab -96, F30 316 D -12 Yaris 1.3 -02, Avensis D4D -00, Corolla -06, Rav4 2.0 4x4 -04, Mazda Premacy -02, Nissan Almera SR -98, Smart for two -03, Leon 2.0 TFSI -06, Land Cruiser D4D -04, PT-Cruiser -01, Hiace Pegabus -07, Mazda 6 stw -07, Volvo V70 2.0F -08, Smart ForFour -15, Peugeot Expert -16
Comment