Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pari kysymystä ennen katsastusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S^X
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 933
    • Muurame

    #31
    Mulla henk. koht. ei riitä ymmärrys niitä ihmisiä kohtaan ketkä eivät oikeasti tajua/ymmärrä sitä että madalletulla autolla ei yksinkertaisesti voi ajaa ajohidasteeseen/monttuun/töyssyyn ilman hidastamista ja väistämistä.
    Helppohan se on "kasikasi korollalla" jossa 10cm kumia vanteen molemmin puolin ajaa vaikka hunttia siihen ja eikä tunnu missään Sitten ajetaan ihan perseessä kiinni,vilkutellaan valoja,pyöritetään päätä ja jopa töötätään,siis mitä vittua!?

    Saathan sä maantielläkin ajaa alinopeutta niin mikset voisi sitten hidasteista mennä lipumalla ja kiemurtelemalla,niiden tehtävähän on nimenomaan hidastaa sitä ajonopeutta.
    W208
    W638
    E36

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by S^X View Post
      Mulla henk. koht. ei riitä ymmärrys niitä ihmisiä kohtaan ketkä eivät oikeasti tajua/ymmärrä sitä että madalletulla autolla ei yksinkertaisesti voi ajaa ajohidasteeseen/monttuun/töyssyyn ilman hidastamista ja väistämistä.
      Helppohan se on "kasikasi korollalla" jossa 10cm kumia vanteen molemmin puolin ajaa vaikka hunttia siihen ja eikä tunnu missään Sitten ajetaan ihan perseessä kiinni,vilkutellaan valoja,pyöritetään päätä ja jopa töötätään,siis mitä vittua!?

      Saathan sä maantielläkin ajaa alinopeutta niin mikset voisi sitten hidasteista mennä lipumalla ja kiemurtelemalla,niiden tehtävähän on nimenomaan hidastaa sitä ajonopeutta.
      Puhe oli laittomista madalluksista... Ainakin teoriassa pitäisi lain mukaan sellaisella autolla pystyä ajamaan vielä suht sujuvasti, missä on maavaraa se 80 mm. Toki Suomi on täynnä paikkoja, missä laillisestikin madalletulla autolla on hankala kulkea, eikä se minua henk koht vituta, mutta se vituttaa, jos auto makaa maassa alustansa varassa ja sellaisella laitoksella lähdetään sitten kiertämään kylää. Siinä vain tarpeettomasti tukitaan muiden liikkuminen ja ei vaadi paljoa, kun olet järjestänyt itsesi johonkin mottiin ja olet sitten täysin jumissa, estäen kaikkien muidenkin liikkumisen.

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #33
        Määritelkää ihmeessä, että mikä on mielestänne laiton madallus tai liian matala auto. Odotan vastausta mielenkiinnolla!
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • joni_wt
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 3627
          • Yka

          #34
          Miten minusta tuntuu, että täällä nyt hieman suurennellaan asioita..
          e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by Juhis View Post
            Määritelkää ihmeessä, että mikä on mielestänne laiton madallus tai liian matala auto. Odotan vastausta mielenkiinnolla!

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              #36
              Ja mitenkä kyseinen Youtube-video liittyy topicin aiheeseen, eli vaikkapa madalletun auton katsastamiseen Suomessa? Mielestäni topicin aloittaja ei missään vaiheessa maininnut autonsa olevan tuollainen videossa ollut asvalttia suoralla tiellä raapiva tapaus. :think
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by Juhis View Post
                Ja mitenkä kyseinen Youtube-video liittyy topicin aiheeseen, eli vaikkapa madalletun auton katsastamiseen Suomessa? Mielestäni topicin aloittaja ei missään vaiheessa maininnut autonsa olevan tuollainen videossa ollut asvalttia suoralla tiellä raapiva tapaus. :think
                Puhehan oli alunperin autojen madalluksista, jotka olivat alle lain salliman rajan. Sitten kun kritisoin noita laittomia madalluksia, niin siitä alettiin vetämään palkoja nenään. Itsekin halusit konkreettisen esimerkin laittomasta madalluksesta ja piruuttani laitoin tuon videon esille. Tarkoitus ei ollut verrata kyseistä autoa topikin aloittajan autoon. Mutta olkoon tämä nyt viimeinen kommentti tästä aiheesta, tässä topikissa.

                Comment

                • Justabanana
                  BTCF Member
                  • Jul 2008
                  • 835
                  • Käpylä

                  #38
                  Perus foorumikiukkuamista ilman mitään syytä taas vaihteeksi, lukkoa odotellessa.

                  MINUN auto näyttää tosi hienolta tontissa, joten sinne se lasketaan, ja jos haittaan/tukin liikennettä / hajoan routakuoppaan/töyssyyn/hidasteeseen, niin se on muiden ongelma. Mutta jos JOKU MUU ajaa vain sitä mittarinopeutta maantiellä niin YHYYYYYYYKYYRÄÄÄÄÄ!!!11

                  Mainittakoon, että henkilökohtaisella tasolla minulle on ihan sama vaikka niitä kipinöitä lentelisi sieltä pohjan alta kaiken aikaa, mutta tollanen älyllinen epärehellisyys on kyllä varsin turhauttava piirre ihmisessä.
                  Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
                  Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    #39
                    Eipä oo tarvinnut olla tientukkona tuolla maantiellä, vaikka autot onkin perinteisesti olleet suhteellisen tontissa. Mun mielestä toimivassa alustassa se matalimmasta kohdasta mitattuna noin 6-7cm maavaraa on ihan riittävä. Eikä nyt puhuta mistään pilipali osilla tehdyistä madalluksista.

                    Korotettuihin suojateihin, tietyöpätkiin yms totta kai hidastan vaikka alla olisi vakioalustainen auto - ei kuulu tapoihini hajottaa autoa turhan takia!
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • Rockford
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 8028
                      • Pinsiö

                      #40
                      Originally posted by Justabanana View Post
                      MINUN auto näyttää tosi hienolta tontissa, joten sinne se lasketaan, ja jos haittaan/tukin liikennettä / hajoan routakuoppaan/töyssyyn/hidasteeseen, niin se on muiden ongelma. Mutta jos JOKU MUU ajaa vain sitä mittarinopeutta maantiellä niin YHYYYYYYYKYYRÄÄÄÄÄ!!!11
                      Niin tässähän on outoa se, että nuo jotka painelevat torvea ja kaasuttelevat takanani esim. hidastekohdissa tai ryöttäisillä sorateillä - ovat tien tukkona seuraavalla valtatiellä alinopeutta ajamassa. Minusta aika noloa.
                      Eikö hidastetöyssyt ole hidastamista varten vai olenko ymmärtänyt väärin? Moottoritiet ja valtatiet sen sijaan taas ei. Muutenkin tapana lämäyttää sen verran hidastamisen jälkeen, että kellekkään ei jää pyllyyn paha mieli.

                      Moni ei muutenkaan tunnu ymmärtävän, että jos alla on vanteet, jotka maksaa samanverran, kun sen takana kaasuttelevan kyyrän auto, niin on itsestään selvyys ajaa hitaasti tarpeen vaatiessa. Muutenkin pidän huolta autostani ja en halua ainuttakaan sorapuhallusta yhteenkään kohtaan koria. Älyllinen vajakki, jos joku ei ymmärrä, miksi harrasteautolla ajetaan hiljaa muutamissa kohdissa.

                      Tallille ajelen ~5km todella paskaa soratietä, ajan ja väistelen kuoppia ~10km/h - sopii tulla ajamaan lujempaa tuo tie ja kokeilemaan. Yleensä kerran viikossa saan perääni jonkun, joka menee puolelta toiselle ja soittaa torvea. Sitten ohitan tämän saman paskaläjän, kun pääsen Pori-Tre-tielle, että siihen loppui kyyrän kiire.
                      Last edited by Rockford; 25-07-2011, 14:16.
                      -Dodge Charger -73
                      -Mercedes-Benz GLK
                      -VW Transporter

                      Comment

                      • MarQu
                        Moderator
                        • Mar 2006
                        • 5517
                        • Vaasa

                        #41
                        Rokkari kiteytti asian aika hienosti. Ja sitäpaitsi hidastan jopa orkkis autolla töyssyihin ja yritän varoa kuoppia. Ei maavara ole mikään tekosyy päästään hidasteeseen sitä 50km/h. Sille hidasteelle on olemassa aika usein oikea syy miksi se on siihen laitettu, suojatie, koulu tai joku muu vastaava.
                        sigpic

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Originally posted by MarQ83 View Post
                          Rokkari kiteytti asian aika hienosti. Ja sitäpaitsi hidastan jopa orkkis autolla töyssyihin ja yritän varoa kuoppia. Ei maavara ole mikään tekosyy päästään hidasteeseen sitä sallittua 50km/h. Sille hidasteelle on olemassa aika usein oikea syy miksi se on siihen laitettu, suojatie, koulu tai joku muu vastaava.
                          Lupasin olla kommentoimatta, mutta kommentoin vielä yhden kerran. Eli jos joku ei tajunnut alkuperäistä kommenttiani, niin tarkoitushan minulla oli vain kritisoida sellaisia madallettuja autoja, jotka ovat alle lain sallimissa rajoissa, jopa niin matalia, ettei niistä hidasteista pääse yli, meni sitten kuinka vinottain. Näitäkin kun näkee aina silloin tällöin. Tästä johtuen on aika mukava juuttua reiluksi puoleksi tunniksi johonkin Tampereen keskustaan, kun joku on kaikessa viisaudessaan päättänyt madaltaa autoansa niin alas, ettei sillä lähestulkoon voi enää ajaa.

                          Mutta missään nimessä se ei minua haittaa, jos joku haluaa omaa autoansa madaltaa, kunhan niistä ei tehdä tarkoituksellisia tien tukkoja. Sen ymmärrän erittäin hyvin, että madalletulla autolla, täytyy hidastaa hidasteisiin ja ajaa niiden yli välillä vinottainkin. Se ei minua haittaa ja en siitä kiitoksena soita torvea. Enkä itsekään tuolla seiskalla paina täyttä vauhtia hidasteisiin tai rotvalleihin, vaikka sen alustaa ei olekaan madallettu.

                          Eli tiivistääkseni, on mielestäni hyvä, että noita autojen mataluuksia tutkitaan konttorilla, ettei joka bensalenkkarilla ole niin matalat autot, ettei niillä voi enää edes etäisesti sujuvasti ajaa. Se ei minua vituta, jos joku ajaa matalalla autolla ja joutuu sen seurauksena ehkä ajamaan normaalia hitaampaa, kunhan ei pysäytä koko liikennettä sen vuoksi, että joutuu madalluksensa johdosta tämän tämän jumiin. Toivottavasti tämä nyt selvensi asiaa, tai jos ei niin sitten ei.

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            #43
                            Oma lotja on pudotettu ja muutoskatsastettu ja varmasti korkeutta on ainakin se 8cm, mutta silti saa olla tarkkana hidastetöyssyissä ja välillä ihan normaaleissa ramppikanttareissakin (esim kauppojen pihoilta tiealueelle poistuttaessa). Mutta omituisinta on että ei meinaa löytyä katsastusasemaa, jossa pohja ei ottaisi kiinni nosturille ajaessa. Sitten huomautellaan "liian matalasta autosta" ja että "heillä katsastusasema nn on tarkoituksella mitoitettu rampit niin että yli 8cm autot pääsee sinne".
                            Jos ei ota rampeissa kiinnin niin viimeistään dynorullille ajaessa alkaa jännittämään...

                            Sama ongelma on muuten monella autohuoltoyrityksellä, yrität ajaa nosturille niin pohja ottaa kiinni. Ongelma vielä korostuu pidemmän akselivälin autolla.

                            Eli jos olet laittamassa autohuoltofirmaa pystyyn ja/tai etsimässä uusia tiloja sellaiselle, niin varmista, että sinne saa nosturin jonka rampit tulee ihan lattian tasalle.
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7518
                              • Jyväshyvä

                              #44
                              Originally posted by Juhis View Post
                              Määritelkää ihmeessä, että mikä on mielestänne laiton madallus tai liian matala auto. Odotan vastausta mielenkiinnolla!
                              "Liikenneministeriön päätös
                              auton rakenteen muuttamisesta

                              15 §
                              Auton korkeuden muuttaminen

                              1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

                              2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.

                              3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

                              4. M1- luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset."

                              Madallus on laiton (= liian matala tai ei täytä vaatimuksia) jos em. ehdot ei täyty.
                              Last edited by MajorDrake; 25-07-2011, 14:49.
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • Juhis
                                BTCF Honorary Member
                                • Jul 2002
                                • 19175
                                • -

                                #45
                                Sieltähän se vastaus tuli, kun hetken odotteli. Eli mielestäsi siis esim. tehdastekoisella 60/40mm madallussarjalla varustettu auto on laiton?

                                Tai otetaas toinen esimerkki. Autoon on laitettu Saksassa korkeussäädettävä alusta ja se on siellä muutoskatsastettu asianmukaisesti käytettävälle ajokorkeudelle. Alusta on myös TÜV-hyväksytty. Suomessa auto kuitenkin pomppaa katsastuksesta. Onko auto mielestäsi laiton?
                                All good things come to those who wait.

                                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                                Sound Factory Bar & Nightclub

                                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎