Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pari kysymystä ennen katsastusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vehkis
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1441
    • Turku

    #46
    Originally posted by Juhis View Post
    Sieltähän se vastaus tuli, kun hetken odotteli. Eli mielestäsi siis esim. tehdastekoisella 60/40mm madallussarjalla varustettu auto on laiton?

    Tai otetaas toinen esimerkki. Autoon on laitettu Saksassa korkeussäädettävä alusta ja se on siellä muutoskatsastettu asianmukaisesti käytettävälle ajokorkeudelle. Alusta on myös TÜV-hyväksytty. Suomessa auto kuitenkin pomppaa katsastuksesta. Onko auto mielestäsi laiton?
    Minä näistä mitään tiedä, mutta jos auto ei täytä lain vaatimia edellytyksiä, niin eikös se silloin ole laiton??
    No joo, kyllähän tuollainen on ihan hullua, mutta laki kun sattuu vain olemaan laki jota vain täytyy totella..
    Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
    ex E39 535iA -97
    sekä x määrä riisikippoja


    Kesäautona toimii vw kupla -65

    Comment

    • Kuqi
      Moderator
      • Sep 2002
      • 12525
      • Oulu

      #47
      Originally posted by Juhis View Post
      Suomessa auto kuitenkin pomppaa katsastuksesta. Onko auto mielestäsi laiton?
      jos maavara matalimmasta kohdasta on alle sen sallitun 80mm niin se on laiton.
      BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
      BMW CRUISE BIKE 2017
      TREK POWERFLY 4 2021
      @kukisenjussi instagram

      Comment

      • basso72
        BTCF Member
        • Dec 2004
        • 1837
        • Ylä-Pinsiö

        #48
        Tähän voisi määritellä ja perustella myös syyt,miksi alle 80mm maavaralla varustettu auto pitäisi hyväksyä tieliikenteeseen Suomessa.
        sigpic
        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
        320i -77

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7518
          • Jyväshyvä

          #49
          Originally posted by Juhis View Post
          Tai otetaas toinen esimerkki. Autoon on laitettu Saksassa korkeussäädettävä alusta ja se on siellä muutoskatsastettu asianmukaisesti käytettävälle ajokorkeudelle. Alusta on myös TÜV-hyväksytty. Suomessa auto kuitenkin pomppaa katsastuksesta. Onko auto mielestäsi laiton?
          On laiton. Suomen omat lait, säädökset ja asetukset ovat kuitenkin määräävämpiä kuin EU-säädökset.

          Ihan sama koskee esim. Ruotsista tuotavia autoja, siellä autojen
          rakentelu on paljon vapaampaa kuin Suomessa.

          Ja tüv on vain tarkastuslaitos. Ei se takaa että osa olisi Suomen lain säädännön mukainen.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • kmn
            Moderator
            • May 2009
            • 6022
            • Sipoo

            #50
            Originally posted by basso72 View Post
            Tähän voisi määritellä ja perustella myös syyt,miksi alle 80mm maavaralla varustettu auto pitäisi hyväksyä tieliikenteeseen Suomessa.
            Niin, miksi pitäisi ylipäätään hyväksyä tieliikenteeseen madallettu auto? Eiköhän tuo nyt ollut vähän turha heitto.. Lähinnä pitäisi miettiä ehkä sitä perustetta, miksi tuo halutaan rajoittaa nimenomaan 80mm, kuin esim mielestäni tuo 50mm on oikein sopiva. :P Jos sitä maavaraa saa olla 80mm, niin miksi ei saisi olla 50mm? :think

            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
            --
            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

            Comment

            • Justabanana
              BTCF Member
              • Jul 2008
              • 835
              • Käpylä

              #51
              Niin, itsekään en ajanut takaa sitä ettei töyssyihin saisi hidastaa, vaan sitä, että aivan liikaa madallettu auto voi aiheuttaa liikenteen tukkeutumisen tai onnettomuuden. Siksi se tuntuu noin maalaisjärjellä perustellulta väijyä niiden autojen korkeuksia leimamulkeroiden toimesta. Vaikka kaikki tyylitajuiset tuunaajat ja keskivertoa huomattavasti loistavammat autoilijat täällä osaavatkin pärjätä matalalla kiesillä liikenteessä, niin se hondaklubin lippispää ei välttis osaa ajatella niin pitkälle, ja kiskoo sen kasikasin sivikkinsä ihan sinne asfalttiin asti.

              Onko auto sitten 6-7 senttiä matalana jotenkin selkeäti vaarallisempi? No tuskin. Raja pitää vaan vetää johonkin, se voi olla 5cm, 10cm, tai jotain muuta. Kuten olen todennut n+1 kertaa, katsatuksen ohjeistuksessa olisi parantamisen ja vapauttamisen varaa, mutta tietyt säännöt pitäisi jokaisen ymmärtää, että miksi on olemassa. Korkeuden lisäksi esim. valoista tunnutaan marmattavan tälläkin palstalla väsymiseen saakka. Nätisti sävytetyt takavalot näkyvät varmasti yhtä hyvin kuin vakiotkin, mutta aivan umpeen maalatut eivät. Saattaa hieman vituttaa jos edessä oleva auto kiskaisee hätäjarrutuksen, mutta niitä jarruvaloja ei näe ollenkaan. Eli jotenkin niitä pitää säännöin valvoa, kun osa jengistä on vaan niin jumalattoman puupäistä. Rajaa ei voi vetää oikein muualle kuin, että ei spreijata ollenkaan, samoin kuin mataluudessa on tietty raja jonka alle ei mennä ollenkaan. Kuten sanotaan, niin yksi perseilee, kaikki kärsii.

              Olisihan tuonkin ajatuksen voinut koittaa alunperin tuoda jotenkin sivistyneesti esille, mutta kun isot pojatkin provoaa ja vittuilee, ni mä haluun kans
              Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
              Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19175
                • -

                #52
                Entäs sitten Suomen tieliikennelain määräämät minimikorkeudet ajovaloille ja etusumuvaloille? Tiesittekö, että useissa automalleissa ajovalot ja / tai sumuvalot ovat "liian matalalla" jo täysin vakiokorkuisissa autoissa! Eli olisikohan lainsäändännössä joku pielessä, jos edes vakiokuntoiset ja tehdasvalmisteiset autot eivät täytä kansallisia määräyksiä?
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7518
                  • Jyväshyvä

                  #53
                  Originally posted by Juhis View Post
                  Eli olisikohan lainsäändännössä joku pielessä, jos edes vakiokuntoiset ja tehdasvalmisteiset autot eivät täytä kansallisia määräyksiä?
                  On, sitä tuskin kukaan täysjärkinen kieltää.
                  Mutta menit kysymään että mikä on lain kannalta asia,
                  siinä ei maalaisjärki valitettavasti aina auta,
                  vaan lopenlopen tuomioistuimet ne päättää miten sitä lakikirjan tekstiä
                  tulkitaan.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • basso72
                    BTCF Member
                    • Dec 2004
                    • 1837
                    • Ylä-Pinsiö

                    #54
                    Originally posted by kmn View Post
                    Niin, miksi pitäisi ylipäätään hyväksyä tieliikenteeseen madallettu auto? Eiköhän tuo nyt ollut vähän turha heitto.. Lähinnä pitäisi miettiä ehkä sitä perustetta, miksi tuo halutaan rajoittaa nimenomaan 80mm, kuin esim mielestäni tuo 50mm on oikein sopiva. :P Jos sitä maavaraa saa olla 80mm, niin miksi ei saisi olla 50mm? :think
                    Millä tavalla turha? Esitä nyt sitten joku peruste,miksi 80mm on liian paljon.

                    Peruste rajoittamiselle on tuo ns. "mahakosketuksen" riskin kasvu,erityisesti esim. keväisin routa-aikaan ja talvisin uraisilla teillä keskivallien kulta-aikaan. Usein talvella 80mm:kin on liian vähän. Joo,jopa madalletulla ja katsastetulla autolla saa ajaa talvella. Tietysti myös rengasrikon sattuessa pitää olla pelivaraa.
                    sigpic
                    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                    320i -77

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7518
                      • Jyväshyvä

                      #55
                      Originally posted by basso72 View Post
                      Millä tavalla turha? Esitä nyt sitten joku peruste,miksi 80mm on liian paljon.
                      Ja jos saivarrellaan,
                      asetuksessa ei tarkalleen ottaen sanota että pitääkö olla
                      a) 80 mm kuormaamatta
                      b) 80 mm kuormattuna.
                      Edellä kyllä puhutaan että kuormaamatta, mutta ei se välttämättä
                      enää ole seuraavassa lauseessa voimassa ;-)
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        #56
                        Kuormaamatta vähintään 80mm maavaraa matalimmasta kohdasta, myös pakoputkesta ja vastaavista osista..

                        Omassa Compactissa muuten rengasrikon sattuessa maavara ei juuri muutu, kun edessä on 30-sarjalaiset ja takana 25-sarjalaiset kumit. Eipä siinä - onhan auto laillinen muutenkin, kun alustasarjakin on asianmukaisesti muutoskatsastettu juuri nykyiselle ajokorkeudelle. Kuten myös kaikissa muissa meidän talouden kolmessa BMW:ssä.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎