Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akkulaturit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #31
    Originally posted by LiLHezz View Post
    Itsehän ajattelin ratkaista IX:n käynnistysongelmat seuraavalla kokoonpanolla:

    - Webasto (on jo asennettu)
    - Defan lohkolämppäri (tulossa)
    - Sisäpistoke takaluukkuun johon kiinni sisätilan lämppäri ja ctek MXS 5.0 (tulossa)

    ja kun kerrostalossa asustaa ja autopaikasta kumminki maksaa käytti sähköä tai ei, niin idea olis tämä:

    Lähtö töihin 6:00
    Lohkolämppäri starttaa latureineen 4:00 (aika on rajoitettu 2h)
    Webasto starttaa 5:30

    Ja jos ei tällä kokoonpanolla starttaa niin on selvästi pekkaspäivä..
    Miksi ihmeessä tuohon pitää laittaa lohkolämppäri?? toimiihan se tietenkin kovimmillakin pakkasilla mutta mielestäni webasto+ctek on riittävä yhdistelmä.
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • LiLHezz
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 647
      • Pilpala / Riihimäki

      #32
      Originally posted by Axum View Post
      Miksi ihmeessä tuohon pitää laittaa lohkolämppäri?? toimiihan se tietenkin kovimmillakin pakkasilla mutta mielestäni webasto+ctek on riittävä yhdistelmä.
      No esim. Viimeviikolla kun piti liikenteeseen lähteä niin webasto ei suostunutkaan lähtemään päälle.. Noh "raakana" -20C auto käyntiin.. Lohkolämppäri nyt on aika varma tapa lämmittää, oli keli kuin keli.. Eikä se investointinakaan ole kuin 60-80€? Ja kun kerta sisätilan pistoke tulee kumminkin.

      Tottahan se on että pelkällä webastolla+ctek:illäkin pärjäisi. Tykkään vaan pelata ns. varmanpäälle
      Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

      E30 325iXA Touring
      Lizzy - '82
      Jättiprojekti

      Comment

      • Axum
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 4416
        • Kuopio

        #33
        Originally posted by LiLHezz View Post
        No esim. Viimeviikolla kun piti liikenteeseen lähteä niin webasto ei suostunutkaan lähtemään päälle.. Noh "raakana" -20C auto käyntiin.. Lohkolämppäri nyt on aika varma tapa lämmittää, oli keli kuin keli.. Eikä se investointinakaan ole kuin 60-80€? Ja kun kerta sisätilan pistoke tulee kumminkin.

        Tottahan se on että pelkällä webastolla+ctek:illäkin pärjäisi. Tykkään vaan pelata ns. varmanpäälle
        Kuulostaa vähän liiankin tutulta, joten oon pitänyt kovimmilla pakkasilla mahdollisuuksien mukaan laturissa niin jaksaa webastokin pyöriä
        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
        - E39 528ia
        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

        Puretaan 520ia -97
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

        Comment

        • Hanza
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1931
          • Juvan Shell. Requiescat in pace

          #34
          Originally posted by LiLHezz View Post
          No esim. Viimeviikolla kun piti liikenteeseen lähteä niin webasto ei suostunutkaan lähtemään päälle.. Noh "raakana" -20C auto käyntiin..
          No joo siinähän se on syykin miksei käynnistyny. Oisit ostanu eeberin.
          Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

          t: luft waffel

          "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            #35
            Kokemuksia talvelta 2011

            E46 uudehko akku alkoi näyttämään hyytymisen merkkejä jatkuvan pakkasjakson ja lyhyen pätkäajon jälkeen. Yritin ladata akkua autossa paikallaan muttei se ottanut virtaa ollenkaan.
            Kannoin akun kylppäriin ja meni yli tunti lämpimällä lattialla ennenkuin se alkoi latautumaan. No latasin akun täyteen ja sen jälkeen ei ongelmia ollutkaan.
            Ctekkiä minäkin olen käyttänyt, mutten ole autoon kiinteästi asentanut.

            Bemarissa on vielä se hankala kun akku on kontissa syvällä rungossa ja kylmässä paikassa.. ehkä näissä autoissa missä akku on konehuoneessa se pysyy hieman lämpimämpänä = ottaa virtaa paremmin sisään?

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2816
              • Kuusankoski

              #36
              Originally posted by Dualfun View Post
              Juu, nämä on varmasti myös asiallisia tuotteita. Miinuspuolena minusta suht kova hinta siihen nähden, että jää kiinteästi autoon paikalleen eikä voi hyödyntää muihin tarkoituksiin.
              Itse taas en pidä 100e pahana hintana jos sillä yhdenkin akun säästää ja tuo varmuutta käynnistykseen.
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • LiLHezz
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 647
                • Pilpala / Riihimäki

                #37
                Originally posted by Hanza View Post
                No joo siinähän se on syykin miksei käynnistyny. Oisit ostanu eeberin.
                Nomuttakun.. oli toi weba kiinni tossa jo ku ostin auton
                Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                E30 325iXA Touring
                Lizzy - '82
                Jättiprojekti

                Comment

                • illu^^
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 1703
                  • Kajaani

                  #38
                  Originally posted by Laku View Post
                  Totta. P. Perusautoilijan on vain aika vaikea tietää kaapelien paksuuksista, koska valmiissa paketeissa on ilmoitettu nimellisvirranmäärä (esim. 200A). Lisäksi hän ostaa usein halvimman vaihtoehdon.

                  Järkevintä onkin ostaa rajua virtajohtoa ja hauenleuat ja rakentaa johto itse.
                  Ja tekee kerralla reilun mittaiset, mikään ei vituta enempää kun temppuilla liian lyhkäisten kaapeleiden kanssa, nuo normikaapelit kun on sen mittaiset että maa kulkee melkein ilman kaapeliakin..

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17844
                    • PKS

                    #39
                    Rehellisesti sanottuna, vaikka ajan lyhyttä pätkäajoa kovilla pakkasilla päivittäin, ei minulla ole ollut ikinä ongelmia freesin akun kanssa autossa missä ei ole virtaa kuluttavia laitteita (Webasto ym). Siinä mielessä satsaisin mieluummin kalliiden latureiden hinnan suoraan vaan kunnon akkuun tälläisissä autoissa.

                    Originally posted by Antti O View Post
                    Bemarissa on vielä se hankala kun akku on kontissa syvällä rungossa ja kylmässä paikassa.. ehkä näissä autoissa missä akku on konehuoneessa se pysyy hieman lämpimämpänä = ottaa virtaa paremmin sisään?
                    Kyllä varmasti auttaa asiaa. Hyvä pointti tämäkin.
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    ½
                    G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • dieseljussi
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 592
                      • Suomi

                      #40
                      Originally posted by Antti O View Post
                      Kokemuksia talvelta 2011

                      E46 uudehko akku alkoi näyttämään hyytymisen merkkejä jatkuvan pakkasjakson ja lyhyen pätkäajon jälkeen. Yritin ladata akkua autossa paikallaan muttei se ottanut virtaa ollenkaan.
                      Kannoin akun kylppäriin ja meni yli tunti lämpimällä lattialla ennenkuin se alkoi latautumaan. No latasin akun täyteen ja sen jälkeen ei ongelmia ollutkaan.
                      Ctekkiä minäkin olen käyttänyt, mutten ole autoon kiinteästi asentanut.

                      Bemarissa on vielä se hankala kun akku on kontissa syvällä rungossa ja kylmässä paikassa.. ehkä näissä autoissa missä akku on konehuoneessa se pysyy hieman lämpimämpänä = ottaa virtaa paremmin sisään?
                      Saman suuntaisia havaintoja. Uusi ja kallis 100Ah akku pystyy -30C lämpötilassa tuottamaan tuskin samaa virtaa, kuin ruohonleikkurin akku kesällä. Myös virran vastaanottokyky on surkea.
                      Ratkaisu olisi laittaa Bilteman termostaatilla varustettu istuimenlämmitin (15 euroa) akun ympärille niin, että se lämpenee akkulaturista, tai ajon aikana muutenkin.

                      Comment

                      • MakeH
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1170
                        • Vantaa

                        #41
                        Tai laittaa suoraan AGM-akun, ei tarvitse pelleillä latureitten kanssa.

                        Onko kukaan muuten testannut bilteman AGM-akkua? Takuu ainakin toimii.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #42
                          Originally posted by MakeH View Post
                          Tai laittaa suoraan AGM-akun, ei tarvitse pelleillä latureitten kanssa.

                          Onko kukaan muuten testannut bilteman AGM-akkua? Takuu ainakin toimii.
                          Heh, aina on olevinaan joku ylivertainen ratkaisu tähän samaan ongelmaan, merkki tai tyyppi. Ihan vinkkinä, käy lukemassa vaikka akku-topicia niin huomaat ettei siellä pelkästään perinteisiin akkuihin hajoilla. Ei se matto kennojen välissä poista sitä ongelmaa, ettei oikein mitään mene akkuun kun on tarpeeksi kylmä. Kapasiteettikin on olematon verrattuna alkuperäiseen.

                          Mulla meni koko viikonloppu ladatessa akkua, jolla ei saanut enää autoa käyntiin. Jos kelit ei ois lauhtuneet, olis jäänyt haaveeksi latailla pihalla.

                          Teippasinpa lämpöanturin akun kylkeen, jäi tällä kelillä ~-9 paikkeille vaikka ajelin pidempää matkaa. Auto tosin oli lämmin, kun lähtiessä oli n. -10 pakkasta ja nyt tunteja myöhemmin perillä -20

                          Siinä yhden AGM-akkuvalmistajan graafi ihmeteltäväksi:

                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • MakeH
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1170
                            • Vantaa

                            #43
                            No ei ole kovin moni Optiman omistaja valitellut käyntiinlähdöstä, vai onko?

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17844
                              • PKS

                              #44
                              Originally posted by dieseljussi View Post
                              Ratkaisu olisi laittaa Bilteman termostaatilla varustettu istuimenlämmitin (15 euroa) akun ympärille niin, että se lämpenee akkulaturista, tai ajon aikana muutenkin.
                              Vähän alkaa olla ilmassa niksipirkka [tm] -meininkiä, mutta kieltämättä varmasti tämäkin on toimiva ratkaisu
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              ½
                              G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • Madfexx
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3646
                                • Lempäälä

                                #45
                                Originally posted by dieseljussi View Post
                                Ratkaisu olisi laittaa Bilteman termostaatilla varustettu istuimenlämmitin (15 euroa) akun ympärille niin, että se lämpenee akkulaturista, tai ajon aikana muutenkin.
                                Eikös vastaavalla idealla toimivia lohkolämppäriin kiinnitettäviä akkupussejakin ole ollut jossain myynnissä? Näin ainakin itse muistelen nähneeni.
                                Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                                Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎