Announcement

Collapse
No announcement yet.

auto Latviasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    #31
    Pitää vaan lähteä avoimin mielin reissuun ja katsoa kuinka käy ja nimenomaan valmistautua siihen, että kotiin saatetaan tulla tyhjin käsin. Ainahan noissa riskinsä on ja tuolla Suomen eteläpuolella ei edes tiedetä, mitä kusettaminen tarkoittaa. Siellä on vain tyhmiä, jotka menevät miinaan. Koko ajatusmalli ja kulttuuri vedättämisen suhteen on ihan erilainenkuin meillä. Silti siellä on ihan fiksuakin sakkia. Jos yksityiseltä ostaa, niin kannattaa nähdä vähän vaivaa henkilön taustojen selvittelyyn. Omaa tuskaa helpotti myyjän positio ison kansainvälisen yrityksen koneistossa ja nopeasti varmistui myös se, että oli ihan samanlainen harrastaja kuin itsekin olen.
    Last edited by Juppe; 20-11-2018, 16:41.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #32
      Ihan turha tässä nyt kirjaviisaudesta puhua, kun fakta on se, ettei tuollainen auto enää kestä toista mälliä samalla tavalla kun sitä ensimmäistä. Monet kuitenkin mieltää sen uuden auton turvalliseksi kolaritilanteissa. Tuollaisesta ei kukaan voi sanoa mitä käy seuraavassa kolarissa. Kori ei ole enää samalla tavalla ruostesuojattu kun tehtaalta. Eli tulee ruostumaan paljon nopeammin. Kyllähän tuollainen on melkoinen pommi, kun näissä ei tietenkään kerro mitään ostajalle.

      Siistin näköisiä autojahan tuo Arthur tekee ja moni ei varmasti huomaisikaan että on korjattu auto. Jos on kunnon maalari ollut tekemässä, niin ei ole todellakaan helppoa sanoa mikä on korjattu ja mikä ei päältä päin katsomalla. Toki maalaus/korihommien kanssa tekemisissä ollut varmasti osaa katsoa vähän toisin, niin huomaa että mikä on korjattu ja mikä ei. Kannattaa tarkistaa juuri nuo runkoaisat edessä, takakontissa verhoilun alta jne. jne.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Zeta
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7513
        • Kotona

        #33
        Originally posted by chevy55 View Post
        Prkle kun edelleen kiinnostaisi yksi auto Latviassa.
        Onko uutena Latviaan myyty? On Virostakin kuulemma löytynyt ihan hyviä autoja mutta niiden pitää olla siellä uutena myytyjä/liisareina olleita.
        -
        Käyttöautona: F20
        Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
        Myydään: HP 14" kannettava **90e**
        -

        Comment

        • E39touring
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 203
          • Janakkala

          #34
          ei kokemusta, mutta siistiä kalustoa liikkuu tässä liikkeessä!

          EZ AUTO ir mazlietotu,izmeklētu auto portāls. Katra piedāvātā automašīna ir rūpīgi izvēlēta, lai piedāvātu Jums pašas labākās automašīnas.

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5402
            • S:t Karins

            #35
            Originally posted by Janzki View Post
            Ei ehkä kannata haukkua paskaksi ja milloin miksikin jos ei asiasta tiedä. Uskallan väittää että tuo(kin) jannu korjaa kolarin jäljiltä autot paremmin kuin yli puolet Suomalaisista ”ammattilaisista”. En usko että olisi pokkaa julkaista videoita tuolla tavalla jos kuraa tulisi.
            Vääntyneet runkopalkit rälläköidään palasiksi, pellit taotaan moskalla suoraksi ja hitsataan takaisin kiinni
            Jotain vanhaa Ladaa vois noin korjata, mutta ei tuo kyllä mene ihan "BMW:n korjausohjeen" mukaan
            Pätevä kaveri mutta mutta
            Eikös Suomessa ole kuitenkin ohjeet mitä pitää vaihtaa jos korjataan ja tämä pitää myös todentaa?
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • suppari
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4049
              • Turku

              #36
              Originally posted by Tommix View Post
              Vääntyneet runkopalkit rälläköidään palasiksi, pellit taotaan moskalla suoraksi ja hitsataan takaisin kiinni
              Jotain vanhaa Ladaa vois noin korjata, mutta ei tuo kyllä mene ihan "BMW:n korjausohjeen" mukaan
              Pätevä kaveri mutta mutta
              Eikös Suomessa ole kuitenkin ohjeet mitä pitää vaihtaa jos korjataan ja tämä pitää myös todentaa?
              Tämä kiinnostaa itseäkin, että millä AVK autojen uusintaleimalla todennetaan että nuo suurlujuusteräksiset osat on kokonaisuudessaan vaihdettu, eikä vaan oiottu. Kaikki on kuitenkin alla piilossa.

              Toisaalta mietin että mikä järki tuossa on suurinta osaa 7 videolla olevia komponentteja tuntitolkulla hakata suoraksi, esim. koko runkopalkki suomessa n.250euron osa, ja uskoisin että sen vaihtaa nopeammin kun vasaralla naputtelee vanhan suoraksi. A pilari toki maksaakin jo 800euroa.
              sigpic
              P:0409699000

              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
              huollot/korjaukset!

              BMW E&F sarjaan.
              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

              Comment

              • kimmon
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1461
                • Tuusulantien päässä...

                #37
                Originally posted by suppari View Post
                suurlujuusteräksiset osat on kokonaisuudessaan vaihdettu, eikä vaan oiottu.
                Ainakin esim. Volvo ja Renault sallii suurlujuusteräksen oikaisun lommojen tapauksessa. Vain lämpöä ei saa oikaisussa käyttää mutta mekaaninen oikaisu on sallittu. Eikä suurlujuusteräksestä sitä paitsi muuta kuin lommoja saakaan oikaistua. Rypistymiset ja kasaanpainumiset repeää oikaistaessa/vedettäessä penkissä. Esim. Runkoaisan päähän tulleen osuman seurauksena sen joutuu vaihtamaan valmistajan korjausohjeessa mainitusta kohdasta eli esim. runkoaisassa on yleensä useampi kohta josta se voidaan katkaista ja vaihtaa. Sen sijaan pyörään tullut osuma joka on tehnyt lommon runkoaisan kylkeen niin sen saa oikaista. Aisoja saa myös vetää sivusuunnassa paikoilleen ihan normaalisti.

                Mistäkö tiedän? Useamman edellä mainitun merkin autoja kolarista tehneenä...

                Artur on muuten peltiseppänä ihan huipputasoa kädentaidoiltaan, erityisesti nuo sen tekemät pitkien kylkipeltien pintaoikaisut on hienoa katsottavaa. Tekisi mieli sanoa, että vastaavaan työhön ei pysty yksikään merkkiliikkeen peltiseppä... Kaikki Arturin korjaukset ei toki mene valmistajan korjausohjeen mukaan mutta hänen taitojaan ei voi kukaan näistä hommista jotain ymmärtävä vähätellä.
                Last edited by kimmon; 20-11-2018, 22:14. Reason: Kehuttu Arturia
                Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                Comment

                • chevy55
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2013
                  • 275
                  • Vesilahti

                  #38
                  Originally posted by Juppe View Post
                  Pitää vaan lähteä avoimin mielin reissuun ja katsoa kuinka käy ja nimenomaan valmistautua siihen, että kotiin saatetaan tulla tyhjin käsin. Ainahan noissa riskinsä on ja tuolla Suomen eteläpuolella ei edes tiedetä, mitä kusettaminen tarkoittaa. Siellä on vain tyhmiä, jotka menevät miinaan. Koko ajatusmalli ja kulttuuri vedättämisen suhteen on ihan erilainenkuin meillä. Silti siellä on ihan fiksuakin sakkia. Jos yksityiseltä ostaa, niin kannattaa nähdä vähän vaivaa henkilön taustojen selvittelyyn. Omaa tuskaa helpotti myyjän positio ison kansainvälisen yrityksen koneistossa ja nopeasti varmistui myös se, että oli ihan samanlainen harrastaja kuin itsekin olen.
                  Juuri näin. Auton ensimmäinen ostaja on tiedossa, tunnetun firman toimari ja tämä nykyinen omistaja myös paikallisen, tunnetun firman toimari todistetusti. Lisäksi olen saanut kaiken pyytämäni tiedon sekä kuvat kaikista minua arveluttavista paikoista autosta, jossa mahdolliset korjaukset voisivat näkyä. Avoimin mielin tässä pitää muutenkin olla ja jos homma tuntuu epäilyttävältä, Riikasta pääsee takaisin kotiin nopeasti.

                  Katsotaan miten homma etenee. Kunhan saan tuon E83:n myytyä ensin alta pois

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17837
                    • PKS

                    #39
                    Originally posted by chevy55 View Post
                    Juuri näin. Auton ensimmäinen ostaja on tiedossa, tunnetun firman toimari ja tämä nykyinen omistaja myös paikallisen, tunnetun firman toimari todistetusti. Lisäksi olen saanut kaiken pyytämäni tiedon sekä kuvat kaikista minua arveluttavista paikoista autosta, jossa mahdolliset korjaukset voisivat näkyä. Avoimin mielin tässä pitää muutenkin olla ja jos homma tuntuu epäilyttävältä, Riikasta pääsee takaisin kotiin nopeasti.
                    Juu, sama oli tässä meidänkin tavoittelemassa yksilössä, yksiomisteinen auto, ja kuten sanoin huoltodokumentit täsmäsi hienosti kokonaisuuteen. Yksi katsastustieto kuitenkin pilasi kaiken tallennetun km tiedon osalta.

                    Lisäksi tutkimalla maalipinnan roskia, löytyi selittämätön takakyljen maalaus. Olisi pitänyt ehdottomasti raottaa takakontin verhoilua jotta olisi voinut varmistaa oliko myyjän perinteinen kommentti "siinä on ollut varmaan naarmuja" paikkaansapitävä.

                    Tottakai samat asiat pätee helposti mihin tahansa vaikkapa Saksasta ostettuun autoon, miksei Suomesta, mutta silloin kun ollaan tekemisissä Balttimaiden kanssa pitää olla vieläkin tarkempana. Harmittaa suunnattomasti että auto meni ohisuun, mutta ei olisi pystynyt elämään selittämättömien asioiden kanssa - kun edes hyvällä mielikuvituksella ei voinut tarinaa paikata kuntoon.

                    Originally posted by E39touring View Post
                    ei kokemusta, mutta siistiä kalustoa liikkuu tässä liikkeessä!

                    http://www.ezauto.lv/en/cars
                    Latvian tyyliin, myynti-ilmoitukset on kyllä taivaallisia. Voisi Kamuxilla ottaa vähän mallia.
                    Last edited by Dualfun; 21-11-2018, 10:20.
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36
                    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    Muut talouden vehkeet:
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • chevy55
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2013
                      • 275
                      • Vesilahti

                      #40
                      Originally posted by Zeta View Post
                      Onko uutena Latviaan myyty? On Virostakin kuulemma löytynyt ihan hyviä autoja mutta niiden pitää olla siellä uutena myytyjä/liisareina olleita.
                      Auto on myyty uutena Liettuaan. Dealer historiaa löytyy 22 merkintää 2 eri merkkiliikkeestä.

                      Onkohan Latviassa mitään palvelua, josta voi selvittää omistajatiedot niinkuin Suomessa, rekkarin perusteella?

                      Comment

                      • radiaani
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2016
                        • 130
                        • Etelä-Suomi

                        #41
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Ihan turha tässä nyt kirjaviisaudesta puhua, kun fakta on se, ettei tuollainen auto enää kestä toista mälliä samalla tavalla kun sitä ensimmäistä
                        Oleellista onkin, että onko luultavaa, että toisessa mällissä auton kori käyttäytyisi merkittävän eri tavoin kuin alkuperäinen. En oikein usko tähän. Tuossa on kuitenkin puututtu lähinnä korin pehmeisiin osiin, joiden kuuluukin antaa periksi onnettomuudessa.

                        Vasen etunurkka on ehkä suunniteltua pehmeämpi hitsauskorjauksen vuoksi mutta siltikin korjatun palkin takana oleva järeä korikehikko on ehjä. Pikkupusussa menee ehkä pahemmin rikki kuin ilman korjausta mutta jos seiskan korin lujuudesta ruvetaan oikeasti ottamaan mittaa, niin aisakorjauksella on lähinnä akateemista mielenkiintoa.

                        Itse olisin enemmänkin huolestunut takapilarin sisävahvikkeen korjauksesta, jossa yhtenäiseen palkkiin tuli hitsisauma. Jos tuo pettää rajussa peräänajossa (motarivauhdilla päin pysähtynyttä autojonoa, tjsp), niin koko perä saattaa nitkahtaa ylös. Ei ehkä kovin todennäköinen tilanne kuitenkaan?

                        Eikö TM tehnyt aikanaan törmäyskokeen jollekin kolarikorjatulle pösölle, ja lopputulema oli, että auto meni pahemmin/eri tavoin rikki, mutta sillä ei isossa kuvassa ollut oleellista merkitystä?
                        Last edited by radiaani; 22-11-2018, 23:30.
                        Ajossa: F10 520d SE (2012)

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6709
                          • PK-seutu

                          #42
                          Originally posted by radiaani View Post
                          Oleellista onkin, että onko luultavaa, että toisessa mällissä auton kori käyttäytyisi merkittävän eri tavoin kuin alkuperäinen. En oikein usko tähän. Tuossa on kuitenkin puututtu lähinnä korin pehmeisiin osiin, joiden kuuluukin antaa periksi onnettomuudessa.

                          Vasen etunurkka on ehkä suunniteltua pehmeämpi hitsauskorjauksen vuoksi mutta siltikin korjatun palkin takana oleva järeä korikehikko on ehjä. Pikkupusussa menee ehkä pahemmin rikki kuin ilman korjausta mutta jos seiskan korin lujuudesta ruvetaan oikeasti ottamaan mittaa, niin aisakorjauksella on lähinnä akateemista mielenkiintoa.

                          Itse olisin enemmänkin huolestunut takapilarin sisävahvikkeen korjauksesta, jossa yhtenäiseen palkkiin tuli hitsisauma. Jos tuo pettää rajussa peräänajossa (motarivauhdilla päin pysähtynyttä autojonoa, tjsp), niin koko perä saattaa nitkahtaa ylös. Ei ehkä kovin todennäköinen tilanne kuitenkaan?

                          Eikö TM tehnyt aikanaan törmäyskokeen jollekin kolarikorjatulle pösölle, ja lopputulema oli, että auto meni pahemmin/eri tavoin rikki, mutta sillä ei isossa kuvassa ollut oleellista merkitystä?
                          Eli pitää vaan muistaa kolaroida oikein niin ei mitään hätää? Ja ohjeistaa sama myös takapenkillä istuville lapsille?
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • TFV
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 3080
                            • Nurmijärvi

                            #43
                            Originally posted by radiaani View Post
                            Oleellista onkin, että onko luultavaa, että toisessa mällissä auton kori käyttäytyisi merkittävän eri tavoin kuin alkuperäinen. En oikein usko tähän. Tuossa on kuitenkin puututtu lähinnä korin pehmeisiin osiin, joiden kuuluukin antaa periksi onnettomuudessa.

                            Vasen etunurkka on ehkä suunniteltua pehmeämpi hitsauskorjauksen vuoksi mutta siltikin korjatun palkin takana oleva järeä korikehikko on ehjä. Pikkupusussa menee ehkä pahemmin rikki kuin ilman korjausta mutta jos seiskan korin lujuudesta ruvetaan oikeasti ottamaan mittaa, niin aisakorjauksella on lähinnä akateemista mielenkiintoa.

                            Itse olisin enemmänkin huolestunut takapilarin sisävahvikkeen korjauksesta, jossa yhtenäiseen palkkiin tuli hitsisauma. Jos tuo pettää rajussa peräänajossa (motarivauhdilla päin pysähtynyttä autojonoa, tjsp), niin koko perä saattaa nitkahtaa ylös. Ei ehkä kovin todennäköinen tilanne kuitenkaan?

                            Eikö TM tehnyt aikanaan törmäyskokeen jollekin kolarikorjatulle pösölle, ja lopputulema oli, että auto meni pahemmin/eri tavoin rikki, mutta sillä ei isossa kuvassa ollut oleellista merkitystä?
                            Ei voi olla typerämpää kommentointia. Herää nyt unestasi. Etupalkit ovat nimenomaan suunniteltu pysäyttämään koossa pysyvä ohjaamo hallitusti.
                            Taittele sitä paperiliitintä, niin ehkä ymmärrät.
                            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                            Comment

                            • Janzki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 4947
                              • Lohja

                              #44
                              Originally posted by Tommix View Post
                              Eikös Suomessa ole kuitenkin ohjeet mitä pitää vaihtaa jos korjataan ja tämä pitää myös todentaa?
                              Avk:n kautta käyneet joo, mutta paljonko noitakin korjataan ilman sitä kierrosta? Se on myös tarkastajasta sekä päivästä kiinni mitä merkataan.
                              Useammastakin Fxx bemarista on tässä maassa aisoja vedetty suoraksi mitään ohjeita katsomatta, ja monesta jopa ne klommotkin jätetty oikomatta.

                              Originally posted by suppari View Post
                              Tämä kiinnostaa itseäkin, että millä AVK autojen uusintaleimalla todennetaan että nuo suurlujuusteräksiset osat on kokonaisuudessaan vaihdettu, eikä vaan oiottu. Kaikki on kuitenkin alla piilossa.
                              Tätä koitin sanoa itsekin.
                              Originally posted by kimmon View Post
                              Ainakin esim. Volvo ja Renault sallii suurlujuusteräksen oikaisun lommojen tapauksessa. Vain lämpöä ei saa oikaisussa käyttää mutta mekaaninen oikaisu on sallittu. Eikä suurlujuusteräksestä sitä paitsi muuta kuin lommoja saakaan oikaistua. Rypistymiset ja kasaanpainumiset repeää oikaistaessa/vedettäessä penkissä. Esim. Runkoaisan päähän tulleen osuman seurauksena sen joutuu vaihtamaan valmistajan korjausohjeessa mainitusta kohdasta eli esim. runkoaisassa on yleensä useampi kohta josta se voidaan katkaista ja vaihtaa. Sen sijaan pyörään tullut osuma joka on tehnyt lommon runkoaisan kylkeen niin sen saa oikaista. Aisoja saa myös vetää sivusuunnassa paikoilleen ihan normaalisti.

                              Mistäkö tiedän? Useamman edellä mainitun merkin autoja kolarista tehneenä...

                              Artur on muuten peltiseppänä ihan huipputasoa kädentaidoiltaan, erityisesti nuo sen tekemät pitkien kylkipeltien pintaoikaisut on hienoa katsottavaa. Tekisi mieli sanoa, että vastaavaan työhön ei pysty yksikään merkkiliikkeen peltiseppä... Kaikki Arturin korjaukset ei toki mene valmistajan korjausohjeen mukaan mutta hänen taitojaan ei voi kukaan näistä hommista jotain ymmärtävä vähätellä.
                              Pelkkää asiaa.
                              Sähköposti.
                              IG: janzki_

                              Comment

                              • Spetke
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 3449
                                • Janakkala

                                #45
                                Se on helppo täällä huudella uusien autojen kolarikorjauksista ja kyseenalaistaa jonkun tahon korjaustaidot ja menetelmät sillä näkemyksellä, että kyseisellä autolla ei enään uskalla ajaa kun tulee kuolema korjaamaan jos pienen pusun ottaa.
                                Kuitenkin samat jannut jostakin kumman syystä uskaltaa vetää liipissä vanhoilla aatamin aikuisilla pommeilla ja lintoilla ilman pelkoa kuolemasta ja siitä että auto olisi vaarallinen.
                                Ennemmin istuisin kolarin tullen Arthurin korjaamassa uudehkossa seiskassa kuin siinä maailman parhaassa puolimädässä E39. Makuasioita toki.
                                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎