Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 X5 "laatikkovika", kamux vaatii korvauksia (homma ok!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • *PexU*
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 1989
    • Vantaa

    E53 X5 "laatikkovika", kamux vaatii korvauksia (homma ok!)

    Noniin, kysytääs nyt sitten arvon raadin mielipidettä tälläiseen asiaan :think

    Liittyy tosiaan tähän e61 m-sporttiin, autoliikkeen toimesta tuli siis väärä auto saksasta, mutta siitä on siis toinen topicci showroomissa..

    Vaihdossa meni tuo e53 x5 3.0d sport -03 ajettuna aika tarkalleen 200tkm, vaihtopäivänä auto vietiin liikkeen pihalle, ja otettiin uusi auto ajoon. Kukaan ei halunnut autoa tuolloin koeajaa, vaikka sitä erikseen kysyimmekin, autossa ei ollut meikäläisen vajaan 25 bemarin perstuntumalla mitään vikaa, eikä mitään ylimääräisiä ääniä, tutinoita, ei valoja mittaristossa eikä muutakaan vikaa ollut tuolloin.

    Neljän päivän päästä se myyjä jonka kanssa kauppaa oltiin väännetty, joka joka siis hommasi tuon "väärän" auton saksasta meille laittoi mailia, että autoa fixiin siirrettäessä laatikossa oli vikaa, sen enempää erittelemättä sitä. Laitoin mailia, että autossa ei ollut mitään vikaa, siitä menen takuuseen, ja vaimoni myös, ja miksi olisimmekaan jättäneet auton jossa on laatikko paskana liikkeeseen, kun sen varmasti kaikki huomaisivat heti.


    Nooh, meni varmaan 2-3 vkoa, auto lähti tikkurilasta, muistaakseni mikkeliin saman ketjun toiseen liikkeeseen, ja sieltä edelleen uudelle omistajalleen, muistaakseni savonlinnaan, jolla oli n reipas parisen vkoa, omistaja reklamoi liikkeeseen, ajeltuaan sillä kilometrejä x, ajassa x, että laatikossa olikin nyt vikaa hänen mielestään, ja vaati kaupan purkua. Näin oltiin myös tehtykin, ja auto palautui lahteen, saman ketjun kolmanteen liikkeeseen.

    Jälleen reipas automyyjämme otti yhteyttä ja kertoi että uusi omistaja olikin myös huomannut parin vkon jälkeen että laatikossa olikin vikaa, ja kauppa oli purettu. Meitä vaadittiin korvaamaan laatikko remppa.

    Nooh, meni taas varmaan 4-5 vkoa, ja eilen tuli sitten viesti, laatikkoa oli sitten korjailtu isolla kädellä, ja meiltä vaaditaan 50% reippaan 3300€:n korjaamolaskusta, laatikossa oli kuulemma metallihiukkasia, vaihteistosta oli vaihdettu turbiini, keskirumpu?? uusittu, levyt ja männät?? uusinta, pumppu korjattu. Kuin myöskin kardaanin etunivel vaihdettu, joku luukku??? vaihdettu mm. Meille ei tietenkään kerrottu mitään mistään, lasku tosiaan tuli sähköpostin liitteenä eilen. Hyvää meininkiä sanon minä ;D

    En ole ihan samaa mieltä tuosta korvattavuudesta, eikä ole kuluttajasuojaviranomainenkaan, eikä lakimies, mutta liike on:think

    Tämä sama automyyjä ei ole vieläkään pystynyt toimittamaan jo alunperin 15.3 tehdystä autokaupasta luvattuja papereita. Kauppasopimuksessa, ja liikkeen sivuilla luvataan (luvataan edelleenkin) että kauppaan kuuluu tekninen tarkistus (ei tehty, jollei katsastus ole sitten sellainen??), takuutodistus kilometrien paikkaansa pitävyydestä ja kolaroimattomuudesta (ei ole saatu, useista pyynnöistä huolimatta edelleenkään). On muuten harvinaisen hyvä syy hinnanalennukseen/kaupanpurkuun, kuulemma.

    Myyjä tosin sanoi eilen, että voidaanhan se dokumentti ( siis todistus) hakea suomestakin, mutta sille ei taida antaa kukaan tai mikää liike takuuta täältä, ja kolaroimattoimuus lappua ei vissiin pahemmin täältä pyydellä. Huoltokirjahan autossa kyllä on, mutta kuten tiedetään niitähän on suhtkoht helppo vierennellä

    Että näin tekee kauppaa suomen suurin 19 myymälän vaihtoautojen erikoisliike KAMUX OY
    Last edited by *PexU*; 07-02-2013, 11:40.
    AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

    E61 530xd M-Sport Touring -07
    Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
    Duunissa: F11 520d x-drive -17
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    Et ole vastuussa siitä laatikosta, jollet ole erikseen mennyt vetämään nimeä alle johonkin "takuulappuun". Ja vaikka olisitkin, en silti usko että sellainen pätee.

    Autoliike on velvollinen tekemään kaikki kauppasopimuksessa olevat asiat.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • *PexU*
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 1989
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by suppari View Post
      Et ole vastuussa siitä laatikosta, jollet ole erikseen mennyt vetämään nimeä alle johonkin "takuulappuun". Ja vaikka olisitkin, en silti usko että sellainen pätee.

      Autoliike on velvollinen tekemään kaikki kauppasopimuksessa olevat asiat.

      Näin tuolta lakipuoleltakin vähän saneltiin, ja sanottiin myös että on hiukan erikoista että välillä aina joku huomaa että se onkin rikki, ja sitten menee taas viikkoja, ja auto myydään liikkeestä jo uudelle omistajallekin ja kun tämä uusi omistajakin on ajellut autollaan parisen vkoa, ja sitten taas kuuluu että laatikossa onkin ehkä vikaa:think:think
      Last edited by *PexU*; 26-06-2012, 12:10.
      AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

      E61 530xd M-Sport Touring -07
      Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
      Duunissa: F11 520d x-drive -17

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        En muista oliko toisessa ketjussa jo, mutta kerro nyt liikkeen nimi niin osataan vältellä.

        Comment

        • *PexU*
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 1989
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by Bmw Master View Post
          En muista oliko toisessa ketjussa jo, mutta kerro nyt liikkeen nimi niin osataan vältellä.
          No nyt sen voi jo ihan julkisestikin kertoa, kyseessä siis Kamux Oy ja tikkurilan liike josta tämä pelleily sai alkunsa.
          Last edited by *PexU*; 26-06-2012, 12:36.
          AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

          E61 530xd M-Sport Touring -07
          Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
          Duunissa: F11 520d x-drive -17

          Comment

          • pexodus
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2009
            • 1577
            • Leppävirta/Oravikoski

            #6
            Onko yleensäkään olemassa GM:n tai ZF:n benarille valmistamaan automaattia jossa ei olisi jotain "vikaa" esim +180tkm ajettuna? Joko olen liian tarkka tai minulla on ollut huonoa tuuria, mutta jokainen ajamani e39/e46/e6x diesel automaatti on vähintäänkin täyttänyt turbiibi"rikon" tunnusmerkit! Ei noita silti ole tarvinnut korjata vielä montakaan sen takia että olisi ihan rikkoutunut!
            BMW F11 LCI 530da x-drive
            Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

            Comment

            • ka00z
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1805
              • Varsinais-Suomi

              #7
              Hoida kuluttajasuojamiehen kanssa, äläkä anna yliotetta noille uhkailuille. Ensinnäkin se ei ole OK, että ensin korjataan ilman mitään päätöstä ja vain "lähetetään" lasku "maksajalle".

              Lisäksi sinun paikallasi, minua vituttaisi tuon autoliikkeen sekoilut jo siinä määrin, etten enää astuisi liikkeeseen toiste. Tulee väärää autoa, papereita puuttuu ja vanhasta autosta soitellaan vielä perään? Mikä tuolla sitten on mennyt niin hyvin, että joku päättää tuollaista pelleilyä katsoa. Paha sanoa.
              W124 voll, markalla pidemmälle

              Comment

              • *PexU*
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 1989
                • Vantaa

                #8
                Niinpä... Kuluttajasuoja lakimies on asiasta sitä mieltä, että jos kinaa (ja on jo) tulee niin käräjäoikeus on tässä tapauksessa oikea paikka asian ratkaisemiseen. Tarvittaessa mennään kyllä vaikka sinnekin, ja ei pelkoa että nuo "uhkailut" minua paljoa hetkauttaisivat




                Originally posted by ka00z View Post
                Hoida kuluttajasuojamiehen kanssa, äläkä anna yliotetta noille uhkailuille. Ensinnäkin se ei ole OK, että ensin korjataan ilman mitään päätöstä ja vain "lähetetään" lasku "maksajalle".

                Lisäksi sinun paikallasi, minua vituttaisi tuon autoliikkeen sekoilut jo siinä määrin, etten enää astuisi liikkeeseen toiste. Tulee väärää autoa, papereita puuttuu ja vanhasta autosta soitellaan vielä perään? Mikä tuolla sitten on mennyt niin hyvin, että joku päättää tuollaista pelleilyä katsoa. Paha sanoa.
                AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                E61 530xd M-Sport Touring -07
                Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                Duunissa: F11 520d x-drive -17

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  Kyllä maksaja löytyy sieltä osakeyhtiöstä. jos uhkailevat oikeudella niin käske niitä sitten viemään se asia oikeuteen. Tod näk tulevat siinä kohden järkiinsä, ja jos eivät niin kyllä tuomari viimeistään selvittää pään. Omahan on ollut ongelmansa jos ei ole autoa kokeillut.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • *PexU*
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 1989
                    • Vantaa

                    #10
                    Tätä samaa mieltä ovat olleet kaikki joiden kanssa olen asiasta puhunut, ja näköjään sama meininki jatkuu täällä, ja hyvä niin.

                    Taitaa vaan olla sillä lailla että koska liike otti tuhansia euroja turpaansa tuossa kaupassa (isommat verot, teippaus, kolhujen poisto, sekä hehkujen vaihto, akun vaihto, apparin etupenkin korjaus, uudet jengat vasemman etupyörän napaan, panoraman vedenpoiston fixaus), niin koittavat saada nyt jostain rahaa takaisinpäin.. Myyjä siis maksoi itse omasta pussistaan osan tästä lystistä



                    Originally posted by BeamR View Post
                    Kyllä maksaja löytyy sieltä osakeyhtiöstä. jos uhkailevat oikeudella niin käske niitä sitten viemään se asia oikeuteen. Tod näk tulevat siinä kohden järkiinsä, ja jos eivät niin kyllä tuomari viimeistään selvittää pään. Omahan on ollut ongelmansa jos ei ole autoa kokeillut.
                    AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                    E61 530xd M-Sport Touring -07
                    Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                    Duunissa: F11 520d x-drive -17

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7518
                      • Jyväshyvä

                      #11
                      <teoreettinen mutu>

                      Kommentoin vain sen verran että allekirjoittaneen näkemys asiasta on että kuluttajasuojasi toimii vain sinun autoliikkeestä ostamaasia autoon,
                      jos olet myynyt autoliikkeelle jotain (ts. antanut vaihdossa),
                      ei siinä sovelleta kuluttajan suojaa.

                      Tässä tapauksessa liikkeeseen menneen vaidokin osalta käytettänee kauppalakia, ja autoliike voinee vedota vain siihen että sinun piti tai olisi pitänyt tietää että laatikko on rikki ja se tieto olisi vaikuttanut liikkeen päätökseen hyvityshinnasta.

                      Tässä tapauksessa ongelmaksi jäänee se että miten liike em. väittämän todistaa...

                      Monet ovat mieltäneet että rikkonaisen auton voi pukata autoliikkeeseen ja saada siitä ehjän auton hyvityksen,
                      ja ongelmat jää liikkeelle. Monesti liike nieleekin tappiot,
                      mutta periaatteessa ei niin tarvisi tehdä.
                      Kyllä sen kuluttajankin pitää kertoa vaihdokin viat ja puutteet.

                      </teoreettinen mutu>
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • *PexU*
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 1989
                        • Vantaa

                        #12
                        Näinhän se tuon lain osalta meneekin, eli kauppalakia tässä sovelletaan, ei kuluttajasuojalakia.

                        Mutta keskusteltuani muutamankin varatuomarin kanssa asiasta tänään tuli esille muutamia epäkohtiä liikkeen toiminnassa.

                        1. Liike ei koeajanut autoa, vaikka sitä vielä erikseen pyysimmekin. Koeajo tapahtui vasta 4-5 päivän päästä siitä kun auto oli tuotu liikkeeseen.

                        2. Välillä vika ilmeni, välillä taas ei. Välissä meni jopa useita vkoja. Auto myytiin jo liikkeestä eteenpäin uudelle omistajalle, jolla auto oli ~2vkoa, tämän jälkeen tämä kaveri huomasi että laatikossa olikin jotain, hänen mielestään. Mitä tänä aikana autolle on tapahtunut, tai tehty siitä ei kukaan. Ja siitä hyvästä en aio minä todellakaan maksaa, jos joku toinen polkee laatikon p**kaksi.

                        3. Myyjäliike ilmoitti että auto menee laatikonkorjaukseen, mutta seuraava mitä siitä saan eteeni, on vajaan 3400€:n lasku, sisältäen mm jonkun puskurinluukun vaihdon, kardaanin etunivelen (miten liittyy vaihdelaatikon sisällön kunnon tarkistukseen?), sekä jonkun keskivaimentimen vaihdon. Laskusta ei todellakaan ollut mitään keskustelua, ennen kuin se läntättiin naaman eteen. Ei todellaakaan kuulu mennä näin.

                        4. Kaupat tehtiin alunperin 15.3, ja auto haettiin 30.3, tuosta päivästä saakka ei myyjäliike ei ole toimittanut dokumentteja jotka olennaisesti vaikuttavat auton jälleenmyynti arvoon, ja jotka luvataan kuuluvan jokaiseen kauppaan. Eli kirjallinen takuu sekä ajetuille kilometreille ja kolaroimattomuudelle.


                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        <teoreettinen mutu>

                        Kommentoin vain sen verran että allekirjoittaneen näkemys asiasta on että kuluttajasuojasi toimii vain sinun autoliikkeestä ostamaasia autoon,
                        jos olet myynyt autoliikkeelle jotain (ts. antanut vaihdossa),
                        ei siinä sovelleta kuluttajan suojaa.

                        Tässä tapauksessa liikkeeseen menneen vaidokin osalta käytettänee kauppalakia, ja autoliike voinee vedota vain siihen että sinun piti tai olisi pitänyt tietää että laatikko on rikki ja se tieto olisi vaikuttanut liikkeen päätökseen hyvityshinnasta.

                        Tässä tapauksessa ongelmaksi jäänee se että miten liike em. väittämän todistaa...

                        Monet ovat mieltäneet että rikkonaisen auton voi pukata autoliikkeeseen ja saada siitä ehjän auton hyvityksen,
                        ja ongelmat jää liikkeelle. Monesti liike nieleekin tappiot,
                        mutta periaatteessa ei niin tarvisi tehdä.
                        Kyllä sen kuluttajankin pitää kertoa vaihdokin viat ja puutteet.

                        </teoreettinen mutu>
                        AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                        E61 530xd M-Sport Touring -07
                        Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                        Duunissa: F11 520d x-drive -17

                        Comment

                        • pexodus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2009
                          • 1577
                          • Leppävirta/Oravikoski

                          #13
                          Autohan oli ehjä sinne jätettäessä, olkoon hajonnut sitten vaikka ekassa siirrossa se on ihan sama PeXulle kuluttajan suoja jo nimensä mukaan pätee vain kuluttajiin, ei yrityksiin, kuten yllä jo mainittiinkin
                          BMW F11 LCI 530da x-drive
                          Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            #14
                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            <teoreettinen mutu>

                            Kommentoin vain sen verran että allekirjoittaneen näkemys asiasta on että kuluttajasuojasi toimii vain sinun autoliikkeestä ostamaasia autoon,
                            jos olet myynyt autoliikkeelle jotain (ts. antanut vaihdossa),
                            ei siinä sovelleta kuluttajan suojaa.

                            Tässä tapauksessa liikkeeseen menneen vaidokin osalta käytettänee kauppalakia, ja autoliike voinee vedota vain siihen että sinun piti tai olisi pitänyt tietää että laatikko on rikki ja se tieto olisi vaikuttanut liikkeen päätökseen hyvityshinnasta.

                            Tässä tapauksessa ongelmaksi jäänee se että miten liike em. väittämän todistaa...

                            Monet ovat mieltäneet että rikkonaisen auton voi pukata autoliikkeeseen ja saada siitä ehjän auton hyvityksen,
                            ja ongelmat jää liikkeelle. Monesti liike nieleekin tappiot,
                            mutta periaatteessa ei niin tarvisi tehdä.
                            Kyllä sen kuluttajankin pitää kertoa vaihdokin viat ja puutteet.

                            </teoreettinen mutu>
                            Sinänsä ihan oikein, mutta ei kuluttajalla ole takuuta autoliikkeen suuntaan missään tapauksessa. Autoliikkeen voidaan katsoa olevan ammattilainen käytettyjen autojen tapauksessa, ja heidän niin ollen pitäisi olla päteviä arvioimaan auton kunto, ennen kaikkea kun ovat sitä ostamassa. Se, että eivät ole koeajaneet sitä autoa vain oikeastaan pahentaa tilannetta. Se, että he myivät auton eteenpäin ja sittenkin viasta reklamoitiin vasta viikkoja myöhemmin, ei voi olla ensimmäisen myyjän ongelma.
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • Perlenbacher
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2010
                              • 1103
                              • Suomi

                              #15
                              Tuollainen strategia on muuten tullut jossain huomattua. Eivät koeaja niin luulevat saavansa jonkun etulyötiaseman tähän.

                              Jos koeajaisivat niin asiahan olis samantien selvä, kun eivät vikaa olisi huomanneet tietenkään koeajolla kun sitä ei ollut edes olemassa sillon. Täten voisi siihen vedota saman tien että vikaa ei ollut kun ostajakin sen totesi.

                              Mutta tuo kuluttajansuojajuttu on nyt sellainen että se koskee yksityisen ja yrityksen välistä kaupankäyntiä, missään ei sanottu etteikö se suojaisi myös kun kauppa menee toisin päin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎