Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW katsastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 3156
    • Nummela

    #16
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Oliko niin että nelivetoja ei saa saa laittaa rullille jarrutestiin?
    Omaa nelikkoa ei ainakaan laitettu, käytännön testaus konttorin pihalla riitti.
    E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
    E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


    Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

    Comment

    • intfreak
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 2966
      • Uusikaupunni

      #17
      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Oliko niin että nelivetoja ei saa saa laittaa rullille jarrutestiin?
      Riippuu nelivedosta
      N62 Money Spender Club

      Comment

      • X07
        Bimmer Rookie
        • Apr 2012
        • 107
        • Finland

        #18
        Originally posted by Petri View Post
        Omaa nelikkoa ei ainakaan laitettu, käytännön testaus konttorin pihalla riitti.
        Sama täällä, jarrut koittivat pihalla.

        Onhan auton katsastuskulttuuri muuttunut, jos joku muistaa 70 - 80-luvun, jolloin auton katsastukseen vieminen oli jännittävämpää kuin esikoisen syntymä. V...tuilua sai kuulla tämän tästä katsastusinsinöörin suusta.

        Comment

        • Petri
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 3156
          • Nummela

          #19
          Kävin viime viikolla avon kanssa leimalla, muutoskatsastin korkeussäädettävän alustan samalla.

          Meinasi mennä vääntämiseksi kun katsuri autoon istuessaan kyseli TUV-todistusta alustasta ja totesin, että eihän sitä tähän tarvitse. Hommaahan lähdettiin pienen inttämisen jälkeen sisältä selvittämään, jolloin joku fiksumpi leimamies kertoi että näinhän se on. Minä 1 - Katsuri 0

          Päästöt ok, jarrut ok ja auto nosturille. Kuskin puolen sumuvalo osoittaa tuhannesosan liian ylös. Huoh, kävin tökkimässä sitä ja sain väännettyä oikeaan asentoon. Minä 2 - Katsuri 0
          Puslat hieman väsyneet, kannattaa vaihtaa, homma roger. Alettiin mittailemaan alustan ulosjoustoa, n. 4,5cm vaikka pitäisi 5cm olla. Huoh, taas käytiin kysymässä mielipidettä toiselta katsurilta. "Nääh, sit jos on jotain parin sentin luokkaa niin voi hylätä, toihan on ihen helvetin hyvä!"

          "Mites nää vanteet, näyttäis olevan takana leveemmät?" -Juu edessä 8x18" ja takana 9x18", renkaat 225/40 joka nurkassa. "Pera, käys tarkistaa kuinka leveen vanteen voi laittaa 225/40 kumin kanssa!" -"Ysituumanen maksimissaan." Minä 3 - Katsuri 0

          Kuskin puolen alapallonivel väljä, siihenkin tarvittiin toinen kaveri toteamaan kun ilmeisesti väkisin piti jotain löytää, tästä syystä hylsy. Minä 3 - Katsuri 6
          E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
          E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


          Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3447
            • Janakkala

            #20
            Kyllähän äxien jarrut voi rullilla testailla.

            Onhan noita katsastusasemia / miehiä varmasti joka lähtöön.
            Itse olen aina käyttänyt kahta poikkeusta lukuunottamatta aina samaa Hämeenlinnan "vanhaa valtion konttoria" ja oppinut tuntemaan sieltä henkilökuntaa ja aina olen saanut hienoa ja asiantuntevaa palvelua sekä asiallista käytöstä.
            Toki olen aina vienyt sinne ehjiä ja suurinpiirtein laillisia autoja oli ne sitten uusia tai vanhoja.

            Ensimmäinen poikkeus oli kun sain Kantolan konttorista alennuskupongin katsastukseen rekisteröinti asioiden ohessa.
            No kävinkin sitten leimaamassa vanhan E34 siellä ja auto syynättiin suhtkot tarkkaan läpi mutta ehjähän se kaikinpuolin oli ja katsastusmieheltä tuli vielä kehut päälle autosta sekä Bilsteinin alustasarjasta. Jäi ihan positiivinen kuva.

            Toinen poikkeus olikin juuri tällä viikolla kun ajattelin käyttää K1 aseman lahjakortin pois vanhenemasta eli koko määräaikaiskatsasastus + päästömittaus ilmaiseksi. No vein emännän E46 sitten Idänpäähän leimalle ja jumalauta mihinkä pilkunnussinta syyniin auto pistettiin.
            Jo pihalla autoa kierrettiin ympäri moneen kertaan ja kytättiin orkkis valoista kaikki E hyväksynnät ym, sitten vedeltiin kaikki turvavyöt läpi, ja renkaiden kantavuutta katsottiin oikein lakikirjasta ja verrattiin otteeseen vaikka autossa on alla orkkiskokoiset 18" tuumaiset vanteet ja kumit. Konehuonetta kytättiin lampulla varmaan 5 minuuttia. Ei selvinnyt, että mitä sieltä haettiin? Valmistajan kilvessä oli sitten naarmu yhden painon kohdalla ja katsastusmies kehottikin siten uusimaan koko tarran. Alustaa rynkytettiin niillä paineilmalla toimivilla liukulevyillä kovaan tahtiin mutta sekään ei riittänyt vaan molemmat akselit nostettiin ilmaan ja väänneltiin vielä rengasraudalla paikat läpi. No väljää ei kuitenkaan löytynyt. Jarrulevyjä myös mittailtiin työntömitalla, vaikka levyissä ei ollut edes kulumakynttä. Sen verran löytyi vikaa, että takavilkkujen polttimoista oli se oranssi pinnoite hilseillyt mutta ei mitään vakavampaa.
            Toki ymmärrän, että työtäänhän se katsastusmieskin tekee ja onhan niillä omat kriteerin ja kohdat jotka on katsottava läpi ja niinhän tässä toimittiinkin mutta minun mielestäni mentiin kyllä ihan pilkkua viilamalla joka asia läpi. Sellainen mielikuva jäi ettei toista kertaa tarvi mennä kyseiselle konttorille.
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • Petri
              BTCF Member
              • Jun 2004
              • 3156
              • Nummela

              #21
              Originally posted by Spetke View Post
              Kyllähän äxien jarrut voi rullilla testailla.

              Poikkeuksettako? :think

              Löysin tämmöisen, jossa kerrotaan mm. seuraavaa:

              "X3, X5 ja 300-sarja Xi 2001->
              Jatkuva neliveto, mekaaninen planeettapyörästötyyppinen keskitasauspyörästö, jossa ei ole tasauspyörästön lukkoa. Pyörää jarruttava luistonestojärjestelmä. Ei voida tarkastaa dynamometrillä."
              E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
              E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


              Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3447
                • Janakkala

                #22
                Originally posted by Petri View Post
                Poikkeuksettako? :think

                Löysin tämmöisen, jossa kerrotaan mm. seuraavaa:

                "X3, X5 ja 300-sarja Xi 2001->
                Jatkuva neliveto, mekaaninen planeettapyörästötyyppinen keskitasauspyörästö, jossa ei ole tasauspyörästön lukkoa. Pyörää jarruttava luistonestojärjestelmä. Ei voida tarkastaa dynamometrillä."
                Niilo saa olla ihan sitä mieltä mitä haluaa, minä pysyn väitteessäni

                Last edited by Spetke; 15-09-2012, 18:48.
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • intfreak
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 2966
                  • Uusikaupunni

                  #23
                  Originally posted by Petri View Post
                  Poikkeuksettako? :think

                  Löysin tämmöisen, jossa kerrotaan mm. seuraavaa:

                  "X3, X5 ja 300-sarja Xi 2001->
                  Jatkuva neliveto, mekaaninen planeettapyörästötyyppinen keskitasauspyörästö, jossa ei ole tasauspyörästön lukkoa. Pyörää jarruttava luistonestojärjestelmä. Ei voida tarkastaa dynamometrillä."
                  Mä uskon kans mieluummin tähän http://www.trafi.fi/filebank/a/13224...kastaminen.pdf vaikka ei ihan tuoreinta tietoa olekkaan enää.
                  N62 Money Spender Club

                  Comment

                  • Petri
                    BTCF Member
                    • Jun 2004
                    • 3156
                    • Nummela

                    #24
                    Originally posted by intfreak View Post
                    Mä uskon kans mieluummin tähän http://www.trafi.fi/filebank/a/13224...kastaminen.pdf vaikka ei ihan tuoreinta tietoa olekkaan enää.
                    Ilmeisesti katsurit sitten vain varmuuden vuoksi jättää nelikot dynottamatta...
                    E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                    E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                    Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                    Comment

                    • tuumas
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2007
                      • 2564
                      • Lapland, Finland

                      #25
                      Originally posted by Spetke View Post
                      Toinen poikkeus olikin juuri tällä viikolla kun ajattelin käyttää K1 aseman lahjakortin pois vanhenemasta eli koko määräaikaiskatsasastus + päästömittaus ilmaiseksi. No vein emännän E46 sitten Idänpäähän leimalle ja jumalauta mihinkä pilkunnussinta syyniin auto pistettiin.
                      Jo pihalla autoa kierrettiin ympäri moneen kertaan ja kytättiin orkkis valoista kaikki E hyväksynnät ym, sitten vedeltiin kaikki turvavyöt läpi, ja renkaiden kantavuutta katsottiin oikein lakikirjasta ja verrattiin otteeseen vaikka autossa on alla orkkiskokoiset 18" tuumaiset vanteet ja kumit. Konehuonetta kytättiin lampulla varmaan 5 minuuttia. Ei selvinnyt, että mitä sieltä haettiin? Valmistajan kilvessä oli sitten naarmu yhden painon kohdalla ja katsastusmies kehottikin siten uusimaan koko tarran. Alustaa rynkytettiin niillä paineilmalla toimivilla liukulevyillä kovaan tahtiin mutta sekään ei riittänyt vaan molemmat akselit nostettiin ilmaan ja väänneltiin vielä rengasraudalla paikat läpi. No väljää ei kuitenkaan löytynyt. Jarrulevyjä myös mittailtiin työntömitalla, vaikka levyissä ei ollut edes kulumakynttä. Sen verran löytyi vikaa, että takavilkkujen polttimoista oli se oranssi pinnoite hilseillyt mutta ei mitään vakavampaa.
                      Toki ymmärrän, että työtäänhän se katsastusmieskin tekee ja onhan niillä omat kriteerin ja kohdat jotka on katsottava läpi ja niinhän tässä toimittiinkin mutta minun mielestäni mentiin kyllä ihan pilkkua viilamalla joka asia läpi. Sellainen mielikuva jäi ettei toista kertaa tarvi mennä kyseiselle konttorille.
                      Tämä

                      Comment

                      • MikeDry
                        BTCF Member
                        • May 2006
                        • 6168
                        • Helsinki

                        #26
                        Ei mitään lisättävää tähän voi poistaa
                        Last edited by MikeDry; 16-09-2012, 07:44.
                        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                        Comment

                        • ThemeJ
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 997
                          • Turku/Raahe

                          #27
                          Originally posted by Spetke View Post
                          Niilo saa olla ihan sitä mieltä mitä haluaa, minä pysyn väitteessäni

                          Nämä niilon ohjeet muistaakseni on maahantuojan ilmottamia ohjeita (en ole asiasta kyllä ihan sata varma). Bemarin huoltoa/maahantuojaa vois syyttää nuista nelivedon tarkistusvinkeistä jos en väärässä ole.
                          Bmw E30
                          Bmw 2000Touring Scrap
                          Ex. Bmw E30 316
                          Ex. Bmw E36

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            #28
                            Originally posted by ThemeJ View Post
                            Nämä niilon ohjeet muistaakseni on maahantuojan ilmottamia ohjeita (en ole asiasta kyllä ihan sata varma). Bemarin huoltoa/maahantuojaa vois syyttää nuista nelivedon tarkistusvinkeistä jos en väärässä ole.
                            Eli kun vie esim. manuaali XDriven katsastukseen niin on hyvä mainita asiasta vastaanotossa. Oisko värikäs PostIT-lappu katsurille liikaa vaadittu?
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • ThemeJ
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 997
                              • Turku/Raahe

                              #29
                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              Eli kun vie esim. manuaali XDriven katsastukseen niin on hyvä mainita asiasta vastaanotossa. Oisko värikäs PostIT-lappu katsurille liikaa vaadittu?
                              Eikai siitä maininnasta mitään haittaa ole jos nelivedon tarkastus huolettaa. Tuskin kyllä tommonen X-drive mitään tuosta jarrudynosta välittää oli se manuaali tai automaatti. Eiköhän se sen verran luistoa anna ettei rikki mene, olettasin ainaki. Onko kellään tietoa kuinka paljon pyörintänopeuseroa tommonen sietää ennen kuin tuo vetosuhde alkaa muuttua? Eikös bemari käytä omia abs antureita tohon nelivedon välittämiseen eli luulis ettei ainakaan alle 10km/h nopeus aiheuta mitään häikkää?
                              Last edited by ThemeJ; 17-09-2012, 09:23.
                              Bmw E30
                              Bmw 2000Touring Scrap
                              Ex. Bmw E30 316
                              Ex. Bmw E36

                              Comment

                              • Spetke
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 3447
                                • Janakkala

                                #30
                                Originally posted by 205/65-15H View Post
                                Eli kun vie esim. manuaali XDriven katsastukseen niin on hyvä mainita asiasta vastaanotossa. Oisko värikäs PostIT-lappu katsurille liikaa vaadittu?
                                Jahkaan nyt vielä samaa asiaa uudelleen. Kaikki xdrivet voi huoletta testata rullilla.
                                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎