Originally posted by 205/65-15H
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW katsastus
Collapse
X
-
Originally posted by Petri View PostOmaa nelikkoa ei ainakaan laitettu, käytännön testaus konttorin pihalla riitti.
Onhan auton katsastuskulttuuri muuttunut, jos joku muistaa 70 - 80-luvun, jolloin auton katsastukseen vieminen oli jännittävämpää kuin esikoisen syntymä. V...tuilua sai kuulla tämän tästä katsastusinsinöörin suusta.
Comment
-
-
Kävin viime viikolla avon kanssa leimalla, muutoskatsastin korkeussäädettävän alustan samalla.
Meinasi mennä vääntämiseksi kun katsuri autoon istuessaan kyseli TUV-todistusta alustasta ja totesin, että eihän sitä tähän tarvitse. Hommaahan lähdettiin pienen inttämisen jälkeen sisältä selvittämään, jolloin joku fiksumpi leimamies kertoi että näinhän se on. Minä 1 - Katsuri 0
Päästöt ok, jarrut ok ja auto nosturille. Kuskin puolen sumuvalo osoittaa tuhannesosan liian ylös. Huoh, kävin tökkimässä sitä ja sain väännettyä oikeaan asentoon. Minä 2 - Katsuri 0
Puslat hieman väsyneet, kannattaa vaihtaa, homma roger. Alettiin mittailemaan alustan ulosjoustoa, n. 4,5cm vaikka pitäisi 5cm olla. Huoh, taas käytiin kysymässä mielipidettä toiselta katsurilta. "Nääh, sit jos on jotain parin sentin luokkaa niin voi hylätä, toihan on ihen helvetin hyvä!"
"Mites nää vanteet, näyttäis olevan takana leveemmät?" -Juu edessä 8x18" ja takana 9x18", renkaat 225/40 joka nurkassa. "Pera, käys tarkistaa kuinka leveen vanteen voi laittaa 225/40 kumin kanssa!" -"Ysituumanen maksimissaan." Minä 3 - Katsuri 0
Kuskin puolen alapallonivel väljä, siihenkin tarvittiin toinen kaveri toteamaan kun ilmeisesti väkisin piti jotain löytää, tästä syystä hylsy. Minä 3 - Katsuri 6
Comment
-
-
Kyllähän äxien jarrut voi rullilla testailla.
Onhan noita katsastusasemia / miehiä varmasti joka lähtöön.
Itse olen aina käyttänyt kahta poikkeusta lukuunottamatta aina samaa Hämeenlinnan "vanhaa valtion konttoria" ja oppinut tuntemaan sieltä henkilökuntaa ja aina olen saanut hienoa ja asiantuntevaa palvelua sekä asiallista käytöstä.
Toki olen aina vienyt sinne ehjiä ja suurinpiirtein laillisia autoja oli ne sitten uusia tai vanhoja.
Ensimmäinen poikkeus oli kun sain Kantolan konttorista alennuskupongin katsastukseen rekisteröinti asioiden ohessa.
No kävinkin sitten leimaamassa vanhan E34 siellä ja auto syynättiin suhtkot tarkkaan läpi mutta ehjähän se kaikinpuolin oli ja katsastusmieheltä tuli vielä kehut päälle autosta sekä Bilsteinin alustasarjasta. Jäi ihan positiivinen kuva.
Toinen poikkeus olikin juuri tällä viikolla kun ajattelin käyttää K1 aseman lahjakortin pois vanhenemasta eli koko määräaikaiskatsasastus + päästömittaus ilmaiseksi. No vein emännän E46 sitten Idänpäähän leimalle ja jumalauta mihinkä pilkunnussinta syyniin auto pistettiin.
Jo pihalla autoa kierrettiin ympäri moneen kertaan ja kytättiin orkkis valoista kaikki E hyväksynnät ym, sitten vedeltiin kaikki turvavyöt läpi, ja renkaiden kantavuutta katsottiin oikein lakikirjasta ja verrattiin otteeseen vaikka autossa on alla orkkiskokoiset 18" tuumaiset vanteet ja kumit. Konehuonetta kytättiin lampulla varmaan 5 minuuttia. Ei selvinnyt, että mitä sieltä haettiin? Valmistajan kilvessä oli sitten naarmu yhden painon kohdalla ja katsastusmies kehottikin siten uusimaan koko tarran. Alustaa rynkytettiin niillä paineilmalla toimivilla liukulevyillä kovaan tahtiin mutta sekään ei riittänyt vaan molemmat akselit nostettiin ilmaan ja väänneltiin vielä rengasraudalla paikat läpi. No väljää ei kuitenkaan löytynyt. Jarrulevyjä myös mittailtiin työntömitalla, vaikka levyissä ei ollut edes kulumakynttä. Sen verran löytyi vikaa, että takavilkkujen polttimoista oli se oranssi pinnoite hilseillyt mutta ei mitään vakavampaa.
Toki ymmärrän, että työtäänhän se katsastusmieskin tekee ja onhan niillä omat kriteerin ja kohdat jotka on katsottava läpi ja niinhän tässä toimittiinkin mutta minun mielestäni mentiin kyllä ihan pilkkua viilamalla joka asia läpi. Sellainen mielikuva jäi ettei toista kertaa tarvi mennä kyseiselle konttorille.
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostKyllähän äxien jarrut voi rullilla testailla.
Poikkeuksettako? :think
Löysin tämmöisen, jossa kerrotaan mm. seuraavaa:
"X3, X5 ja 300-sarja Xi 2001->
Jatkuva neliveto, mekaaninen planeettapyörästötyyppinen keskitasauspyörästö, jossa ei ole tasauspyörästön lukkoa. Pyörää jarruttava luistonestojärjestelmä. Ei voida tarkastaa dynamometrillä."
Comment
-
-
Originally posted by Petri View PostPoikkeuksettako? :think
Löysin tämmöisen, jossa kerrotaan mm. seuraavaa:
"X3, X5 ja 300-sarja Xi 2001->
Jatkuva neliveto, mekaaninen planeettapyörästötyyppinen keskitasauspyörästö, jossa ei ole tasauspyörästön lukkoa. Pyörää jarruttava luistonestojärjestelmä. Ei voida tarkastaa dynamometrillä."
Last edited by Spetke; 15-09-2012, 18:48.
Comment
-
-
Originally posted by Petri View PostPoikkeuksettako? :think
Löysin tämmöisen, jossa kerrotaan mm. seuraavaa:
"X3, X5 ja 300-sarja Xi 2001->
Jatkuva neliveto, mekaaninen planeettapyörästötyyppinen keskitasauspyörästö, jossa ei ole tasauspyörästön lukkoa. Pyörää jarruttava luistonestojärjestelmä. Ei voida tarkastaa dynamometrillä."N62 Money Spender Club
Comment
-
-
Originally posted by intfreak View PostMä uskon kans mieluummin tähän http://www.trafi.fi/filebank/a/13224...kastaminen.pdf vaikka ei ihan tuoreinta tietoa olekkaan enää.
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostToinen poikkeus olikin juuri tällä viikolla kun ajattelin käyttää K1 aseman lahjakortin pois vanhenemasta eli koko määräaikaiskatsasastus + päästömittaus ilmaiseksi. No vein emännän E46 sitten Idänpäähän leimalle ja jumalauta mihinkä pilkunnussinta syyniin auto pistettiin.
Jo pihalla autoa kierrettiin ympäri moneen kertaan ja kytättiin orkkis valoista kaikki E hyväksynnät ym, sitten vedeltiin kaikki turvavyöt läpi, ja renkaiden kantavuutta katsottiin oikein lakikirjasta ja verrattiin otteeseen vaikka autossa on alla orkkiskokoiset 18" tuumaiset vanteet ja kumit. Konehuonetta kytättiin lampulla varmaan 5 minuuttia. Ei selvinnyt, että mitä sieltä haettiin? Valmistajan kilvessä oli sitten naarmu yhden painon kohdalla ja katsastusmies kehottikin siten uusimaan koko tarran. Alustaa rynkytettiin niillä paineilmalla toimivilla liukulevyillä kovaan tahtiin mutta sekään ei riittänyt vaan molemmat akselit nostettiin ilmaan ja väänneltiin vielä rengasraudalla paikat läpi. No väljää ei kuitenkaan löytynyt. Jarrulevyjä myös mittailtiin työntömitalla, vaikka levyissä ei ollut edes kulumakynttä. Sen verran löytyi vikaa, että takavilkkujen polttimoista oli se oranssi pinnoite hilseillyt mutta ei mitään vakavampaa.
Toki ymmärrän, että työtäänhän se katsastusmieskin tekee ja onhan niillä omat kriteerin ja kohdat jotka on katsottava läpi ja niinhän tässä toimittiinkin mutta minun mielestäni mentiin kyllä ihan pilkkua viilamalla joka asia läpi. Sellainen mielikuva jäi ettei toista kertaa tarvi mennä kyseiselle konttorille.
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostNiilo saa olla ihan sitä mieltä mitä haluaa, minä pysyn väitteessäni
Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostNämä niilon ohjeet muistaakseni on maahantuojan ilmottamia ohjeita (en ole asiasta kyllä ihan sata varma). Bemarin huoltoa/maahantuojaa vois syyttää nuista nelivedon tarkistusvinkeistä jos en väärässä ole.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostEli kun vie esim. manuaali XDriven katsastukseen niin on hyvä mainita asiasta vastaanotossa. Oisko värikäs PostIT-lappu katsurille liikaa vaadittu?Last edited by ThemeJ; 17-09-2012, 09:23.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostEli kun vie esim. manuaali XDriven katsastukseen niin on hyvä mainita asiasta vastaanotossa. Oisko värikäs PostIT-lappu katsurille liikaa vaadittu?
Comment
-
Comment