Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton äänieristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wesku79
    Bimmer Rookie
    • Feb 2019
    • 99
    • Raahe

    #31
    Nostetaas. Harrasteauton eristys tulossa työn alle lähiaikoina. Kaikkiin peltipintoihin laitan stp black goldia ja todennäköisesti oviin, takakylkiin sekä kattoon 4mm splen-mattoa (ns. telttapatjaa).

    8mm splen-matossa hinta pomppaa selkeästi, niin mietityttää, että olisikohan sitten teholtaankin kuitenkin sijoittamisen arvoista?

    Onko nykyään niin, että kierrätysräteistä tehtyä lumppumattoa ei enää kukaan käytä esim. ovipaneelien taustaan liimattuna? Onko nuo törkeän hintaiset liimapintaiset pehmomatot (biplast yms) oikeasti niin paljon tehokkaampia? (työn helppoudelle en anna arvoa)

    Joskus muinoin änkesin 87 vuoden corollan kaikki verhoilujen taustat ja kolot täyteen tuota halpaa rättimattoa ja se hiljeni hämmästyttävän tehokkaasti.
    E87 116i N45B16 2007

    Comment

    • Wespa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2016
      • 1818
      • Karjaa

      #32
      Massa vaimentaa kaikkein tehokkaimmin ääntä, eiköhän tuo bitumikaistaleiden suosio (helpon asennuksen ohella) perustu ennenkaikkea siihen. Lumpuissa on vähemmän massaa (ainakaan niin tiiviisti), mutta eivätköhän nekin huomattavasti tyhjää parempi ole.
      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
      Porsche 944 -86 (DE)
      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

      Comment

      • Wesku79
        Bimmer Rookie
        • Feb 2019
        • 99
        • Raahe

        #33
        Siis massaahan kyllä tulee tuosta black goldista todennäköisesti riittävästi.

        Tarkoitus on tehdä premium-tason eristys mahdollisimman pienellä budjetilla, niin siksi kyselen, että kannattaako niiden viimeisten kohinoiden ja kaikujen poistoon sijoittaa satasia, vai ajaako ohuempi telttapatja-splen ja halpis rätti likimain saman asian, kuin kalliimmat vaihtoehdot?
        Last edited by Wesku79; 09-04-2020, 22:50.
        E87 116i N45B16 2007

        Comment

        • Wesku79
          Bimmer Rookie
          • Feb 2019
          • 99
          • Raahe

          #34
          No, henkistä tukea ei tainnut täältä enempää löytyä. Ynnäilin budjetin ja tein päätöksen materiaaleista:
          -2 kpl stp black gold bulk paketteja, 2x 99€
          -2 kpl stb splen04 bulk paketteja, 2x 69€
          -2 m2 lumppuhuopaa ja pari purkkia spray-liimaa, n. 25€

          Luulisi hiljenevän tiemelun riittävästi. Konehuoneen eristys on vähän kysymysmerkki. Mitään mekaanista säksätystä ei tarvisi kuulua, mutta 6-koneen murina saisi jäädä erottumaan :think Konepeltiin pelkkä pehmytmatto ja rintapellistäkin black gold pois (tai ehkä puolta vähemmän) vai miten tuon tekisi? Kojetaulua ei viittisi kuitenkaan irrotella toiseen kertaan, jos lopputulos ei eristystöiden jälkeen miellytä.

          Edit: no eihän se 1.8 m2 laatikko biplast 10:ä mahdottomasti nostaisi budjettia, n. 40€. Taidan sittenkin jättää huovan pois.
          Last edited by Wesku79; 10-04-2020, 21:49.
          E87 116i N45B16 2007

          Comment

          • mikae34
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 4983
            • Forssa

            #35
            Konepelti kannattaa vaimentaa. Sillä on yllättävän suuri vaikutus meluun, vaikkei heti uskoisi. Aikanaan kun vaimentelin e34:ää niin suurin yksittäinen vaikutus tuli juuri konepellin vaimentamisella. Käytin siihen silloin dynamatin hoodlineria, joka oli kyllä hyvä siihen kohteeseen.
            Auto on liikkumaväline.

            Comment

            • Jarppa63
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 757
              • Kerava

              #36
              Muutaman auton äänieristäneenä:
              Ännieristys perustuu massaan, kuten joku jo mainitsikin.
              Ovet, konepelti, lokasuojat, takakontti, lattia ja katto. Siis laakeat pinnat; eristetään "kaikukoppa". Suunnilleen tuossa järjestyksessä.
              Niihin sopivaa hyvää bitumimattoa, käytin itse Dynamattia ja päälle Dynalineria. Ei halvinta, mutta näillä hyvät ominaisuudet: tarttuu hyvin kiinni ja ei kerää kosteutta (eli ei ala ruostumaan) ja kestää lämpöä (esim. konepellin alla)

              Ja älä tuki vedenpoistoreikiä!

              ja pari kuvaa omasta: https://www.btcf.fi/forum/showthread...=387058&page=2
              ja ex: https://www.btcf.fi/forum/showthread...=jarpan&page=6
              Tulokset: E60 hiljeni merkittävästi, E93 hieman ja tuo F33 jotain näitten välistä. Renkailla / asfaltilla iso merkitys.

              Jarppa
              BMW i4M50 individual -23
              exiä: BMW 545e -21
              BMW F33 435xd -15
              M550xd-12
              e93 330da -08
              Dodge Stealth RT/TT -91
              Ford Thunderbird SC -91
              Olds Supreme avo -71
              Chevy Chevelle 2d HT -72

              Comment

              • |foder|
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 6988
                • Forssa

                #37
                Mikä harraste eristetään? Uudempaa vai vanhempaa?

                Vanhoissa tehtaalta todella ohuet ovipahvit, niiden taakse päällimmäiseksi kerrokseksi pehmyt/splen/retkipatja. Uudemmissa enemmän paksuutta ja ei vaadi niin paljon eri materiaaleja.

                Pääsääntönä, mahdollisimman laajalle alueelle saumattomasti massaa lisää. Jos jonnekin koteloon ei pääse laittamaan bitumimattoa kunnolla, sinne sitten pehmytmattoa.
                Nyt:
                E82 135i -11

                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5148
                  • Kuopio

                  #38
                  Originally posted by Jarppa63 View Post
                  Ovet, konepelti, lokasuojat, takakontti, lattia ja katto. Siis laakeat pinnat; eristetään "kaikukoppa".
                  Enemmänkin ehkä estetään peltiä "soimasta". Vähän sama kuin rumpulautasesta ottaa kädellä kiinni niin sen sointi vaimenee.

                  Omasta E90sta olen jo ovet laittanut vaimennusmatoilla ohuesti ja on iso ero kyllä kun oven laittaa kiinni. Vielä täytyy takakyljet ja muutama muu kohta vaimentaa. Konepeltiiinkin laitoin mutta siinä en kyllä huomannut mitään eroa.

                  Ovipellin ja höyrynsulun väliin en kyllä itse laittaisi mitään huokoista mikä voi kerätä itseensä kosteutta ja edistää korroosiota vaan ainoastaan paikkoihin missä kosteus pääsee tuulettumaan pois.

                  Nyt vähän vaikea arvailla enempää kun ei tiedä mihin autoon ja millaiseen ollaan tekemässä tätä premium vaimennusta. Varmasti helpoin tapa on ensimmäiseksi vaihtaa autoon hiljaiset renkaat millä on iso merkitys ajometeliin. Ja jos kyseessä on vanhempi auto niin seuraava kohde itselläni olisi uudet ovien tiivisteet ja uudemmassakin varmistaa että ne ovat ehjät.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • Jarppa63
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 757
                    • Kerava

                    #39
                    Originally posted by jani View Post
                    Enemmänkin ehkä estetään peltiä "soimasta". Vähän sama kuin rumpulautasesta ottaa kädellä kiinni niin sen sointi vaimenee.
                    Juurikin tätä tarkoitin.
                    Jarppa
                    BMW i4M50 individual -23
                    exiä: BMW 545e -21
                    BMW F33 435xd -15
                    M550xd-12
                    e93 330da -08
                    Dodge Stealth RT/TT -91
                    Ford Thunderbird SC -91
                    Olds Supreme avo -71
                    Chevy Chevelle 2d HT -72

                    Comment

                    • Wesku79
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2019
                      • 99
                      • Raahe

                      #40
                      Eristyksen kohteena on 94 vuoden Opel Astra GT V6. Lattia on tehtaan jäljiltä aika hyvä, mutta muualle ei ole tavaraa juuri lainkaan laitettu. Nyt kuitenkin revin kaikki pohjan bitumit pois ja teen nekin uusiksi.

                      Eipä tässä oikeastaan enää ole mitään epäselvää. Butyylilevyä jokaiseen ulkopeltiin ja niiden päälle ohutta solumuovia. Ovipaneelien taakse vaahtomuovia. Konepeltiin jotain paksumpaa vettymätöntä pehmomattoa. Näillä mennään.

                      Etupään apurungon ja korin välissä ei ole kumia kuten oikeissa premium-autoissa, niin ei tätä taida saada ihan "sukkasillaan" kulkemaan.
                      E87 116i N45B16 2007

                      Comment

                      • Jupi
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2019
                        • 150
                        • Tampere

                        #41
                        Itsellä pyörinyt mielessä e90 ääneneristäminen kun ei ole muutakaan roplattavaa tällä hetkellä, ja sitä varten mm. lukenut nuo Jarpan ketjut mitkä löytyi haulla sekä tätä ketjua.

                        Olen ajatellut takapenkin alusen ja lokasuojat laitella, etuovien pahvit on eristetty kaiutinvaihdon yhteydessä. Varmaan takaovien pahvitkin kannattaisi laittaa samalla.
                        Kannattaako ovien kosteussuojan taakse vielä laittaa mattoa, vai saako sillä merkittävää hyötyä pahvien eristämisen jälkeen?

                        Ja onko tuosta konepellin eristämisestä hyötyä? Täällä toinen sanoo että ei huomannut eroa ja toinen että suurin yksittäinen ero sillä :think Voi toki olla mallikohtaisia eroja paljon tuossa.

                        Onko järkeä laittaa pelkkää bitumimattoa vai tarvitseeko se tuon pehmytmaton vielä päälle kaikkialle?

                        Lattian ja katon eristämiseen tarvitsisi jo purkaa sen verran että niitä ei huvittaisi tehdä.
                        Last edited by Jupi; 12-04-2020, 11:28.
                        E90 318i -09

                        Comment

                        • Wesku79
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2019
                          • 99
                          • Raahe

                          #42
                          Ovien sisäpelleistä kannattaa aukot peittää butyylimatolla. Jos höyrynsulku on pelkkä muovikalvo, niin sen voi heittää sitten pois. Jos se on solumuovia, niin kannattaa laittaa takaisin.

                          Astraan laitoin konepeltiin alkuperäisen dieseleissä käytetyn maton. Ei mitään vaikutusta. Yksi 80-luvun Escortti puolestaan hiljeni todella paljon pelkän konepellin matotuksella.
                          Last edited by Wesku79; 12-04-2020, 11:59.
                          E87 116i N45B16 2007

                          Comment

                          • mikae34
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 4983
                            • Forssa

                            #43
                            Originally posted by Wesku79 View Post
                            Ovien sisäpelleistä kannattaa aukot peittää butyylimatolla. Jos höyrynsulku on pelkkä muovikalvo, niin sen voi heittää sitten pois. Jos se on solumuovia, niin kannattaa laittaa takaisin.

                            Astraan laitoin konepeltiin alkuperäisen dieseleissä käytetyn maton. Ei mitään vaikutusta. Yksi 80-luvun Escortti puolestaan hiljeni todella paljon pelkän konepellin matotuksella.
                            Siinä vaiheessa pitää sitten muistaa, että jos joskus joutuu oven sisälle tekemään jotain huoltohommia niin hankalaa on, jos on matolla peitetty sisäpellin aukot. Ei minusta kannata, vaan pikemminkin ulkopeltiin massaa ja sisäpeltiin sekä ovipaneeliin muutamia palasia.

                            Perusjutut,
                            - Isoihin ulkopintoihin massaa. Katto, ovet, takaposket, konepelti, pyöränkaaret, takakontti.
                            - Sisäpaneeleihin palasia tai mahdollisesti jotain huokoisempaa syömään kaikuja, dynaliner on erinomainen

                            E34 on lähtökohtaisesti hiljainen auto ja vaikka olin jo aiemmin vaimentanut ovet, pohjan jne niin siitä huolimatta konepellin vaimennuksella (dynamat hoodliner) oli selkeä vaikutus. Auto hiljeni selkeästi edestä. Konepelti on auton vaimennuksen helpoimpia kohteita, joten siitä kannattaa aloittaa ja sen vaimentamatta jättäminen on minusta hölmöä hommaa. Pari neliötä jotain stp:tä sinne ulkopintaan ja orkkis verhoilu päälle.
                            Last edited by mikae34; 12-04-2020, 13:36.
                            Auto on liikkumaväline.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎