Terve! Autooni (BMW 525 TDS -98) vaihdettiin lahtelaisessa dieselkorjaamossa nimeltä Diesel-City Ky, syöttöpumppuun uudet tiivisteet vuoden 2011 joulukuussa, koska syöttöpumppu vuoti ja auto haisi naftalle. Samalla pyysin EGR:n tulppaamista pidempien ajokilometrien toivossa, koska moottori oli vielä todella hyvässä kunnossa, ei hävittänyt öljyjä, ei pakkasnesteitä ja kävi todella nätisti. Autolla ei ollut ajettu vielä aivan kohtuuttomasti, siis 320 tkm. Kyseisen pajan asentaja-omistaja, suoritti työn kahden euron kolikkoa apuna käyttäen. Siis tulppasi sen pakosarjalta imupuolelle menevän rosteriputken laipan kohdalta 2 euron kolikolla, sieltä imupuolen päädystä
Kyseinen toimintatapa herätti mielessäni ihmetystä ja kauhistusta. Kyseenalaistin kolikon kestävyyden kun paikkahan on varsin kuuma ja toiselta puolelta puhaltaa pakokaasut paineella ja toisella puolella on sitten imu. Asentaja kuitenkin vakuutteli kolikon kestävän ja kertoi tehneensä kyseisiä tulppauksia moisin eväin jo 30 vuotta
No sanoin sitten luottavani asentajaan ja toivoin kolikon kestävän. Enpä sitten päässyt autolla edes 200 kilometriä kun se hajosi töihin mennessä pari päivää kyseisen huollon jälkeen. Moottori alkoi nakuttamaan ajossa, kävi viidellä ja työnsi öljyt pihalle. Asentaja väitti kivenkovaan, ettei kolikko ole voinut hajota ja suunnilleen haistatti minulle paskat ennen joulua ja kertoi jäävänsä joululomalle ja palaavansa asiaan joulun jälkeen.
No odottelin parisen viikkoa, mutta ei tästä oudosta äijästä mitään kuulunut. Aloin sitten kyselemään ja hän ei ollut halukas tutkimaan autoa. Vein auton Lahden Mega-Autoon tutkittavaksi (maksoin hinauksen omasta pussista), jossa he totesivat kolikon keskiosan hävinneen moottorin "uumeniin". Vain reunat olivat paikallaan laipan välissä jonne asentaja kolikon asensi. Ottivat Mega-Autossa asiasta kuvia todisteeksi ja kirjoittivat lausunnon.
No ei muuta kuin yhteyttä taas kyseiseen dieselkorjaamoon ja asentaja vieläkin väitti, ettei kolikko voi hajota. Halusi kuulemma, että toimitan auton hänen korjaamolleen, että hän voi itse tutkia ja todeta, että kolikko on ehjänä paikallaan.
No toimitin auton sitten hänen korjaamolleen, jossa hän joutui kylmästi toteamaan, että kolikon keskiosa on hävinnyt. Sitten viikko siitä eteenpäin hän purki sylinterinkannen pois, jolloin tuhoja paljastui: yksi rikkoutunut mäntä, kaksi tuhoutunutta venttiiliä, sylinterinkannessa pahoja jälkiä ja mahdollisesti sylinterinseinämissäkin jälkiä (mäntä yläasennossa, hän oli mahdollisesti pyöräyttänyt moottorin tarkoituksella kyseiseen asentoon, etten näe sylinterin seinämiä). Hän oli omin päin tilannut moottoriin uuden männän ja kaksi venttiiliä ja meinasi niillä eväin kasata vaivihkaa koneen, mutta ehdin käydä katsomassa ja keskeytin toimenpiteen. Sillä koneestahan tuli öljytkin pihalle, vaurioitahan voisi olla muuallakin? Ja eihän jäljet sylinterinkannesta häviä noiden uusien osien asentamisella.
No asentajahan sitten räjähti, kävi käsiksikin minuun, uhkasi hakata pesäpallomailalla pääni paskaksi ym. Hän oli jo aikaisemminkin käynyt kuumana. Menin sitten asianajajan juttusille, kun ei tämän dieselkorjaamon pitäjän kanssa pystynyt neuvottelemaan asiasta. Kuluttajasuoja-asiamieheen en turvautunut, koska asia olisi tullut kestämään ainakin vuoden ennenkuin mitään tapahtuisi (on jonoa ym). Soitin toki sinne ja selvitin hiukan miten homma toimii.
No mutta tämä asianajajani ei ole saanut hommaan oikein vipinää. On kyllä lähettänyt kirjeitä korjaamolle, joissa vaaditaan auton pikaista korjaamista. On jopa soittanut pari kertaa korjaamolle. Mutta mitä ihmettä!? Kohta on taas joulu ja asiasta on kulunut melkein vuosi! Auto on edelleen levällään korjaamon sisällä moottori paskana! Miten lähes kuusikymppinen ukko voi pitää toisen autoa panttinaan? Ensin rikkoo sen eikä sitten ole valmis ottamaan vastuuta tekosistaan. Ilmeisesti vakuutusta hänellä ei ole, koska on räjähtänyt aina kun olen tiedustellut asiasta. Minulla on todisteina muutama äänitallenne, joissa hän on myöntänyt asentaneensa kolikon ja sitten uhkailee pahoinpitelyllä yms. On myös muutama todistaja, koska olen aina pyrkinyt ottamaan jonkun mukaan mennessäni keskustelemaan korjaamolle asiasta. Miten asianajaja ei saa tähän korjaamon pitäjään mitään kuria? Alan pikkuhiljaa epäilemään korruptaatiota. Tietääkö kukaan hyvää asianajajaa, joka ymmärtää autotekniikasta? Onko tässä aineksia haastaa korjaamonpitäjä oikeuteen ja voittaa asia? Kaikki ovat olleet tähän asti sitä mieltä, että asiassa ei ole mitään epäselvää, korjaaja on maksumies. Nyt ovat kaikki vinkit todella tervetulleita, kiitos!


No odottelin parisen viikkoa, mutta ei tästä oudosta äijästä mitään kuulunut. Aloin sitten kyselemään ja hän ei ollut halukas tutkimaan autoa. Vein auton Lahden Mega-Autoon tutkittavaksi (maksoin hinauksen omasta pussista), jossa he totesivat kolikon keskiosan hävinneen moottorin "uumeniin". Vain reunat olivat paikallaan laipan välissä jonne asentaja kolikon asensi. Ottivat Mega-Autossa asiasta kuvia todisteeksi ja kirjoittivat lausunnon.
No ei muuta kuin yhteyttä taas kyseiseen dieselkorjaamoon ja asentaja vieläkin väitti, ettei kolikko voi hajota. Halusi kuulemma, että toimitan auton hänen korjaamolleen, että hän voi itse tutkia ja todeta, että kolikko on ehjänä paikallaan.
No toimitin auton sitten hänen korjaamolleen, jossa hän joutui kylmästi toteamaan, että kolikon keskiosa on hävinnyt. Sitten viikko siitä eteenpäin hän purki sylinterinkannen pois, jolloin tuhoja paljastui: yksi rikkoutunut mäntä, kaksi tuhoutunutta venttiiliä, sylinterinkannessa pahoja jälkiä ja mahdollisesti sylinterinseinämissäkin jälkiä (mäntä yläasennossa, hän oli mahdollisesti pyöräyttänyt moottorin tarkoituksella kyseiseen asentoon, etten näe sylinterin seinämiä). Hän oli omin päin tilannut moottoriin uuden männän ja kaksi venttiiliä ja meinasi niillä eväin kasata vaivihkaa koneen, mutta ehdin käydä katsomassa ja keskeytin toimenpiteen. Sillä koneestahan tuli öljytkin pihalle, vaurioitahan voisi olla muuallakin? Ja eihän jäljet sylinterinkannesta häviä noiden uusien osien asentamisella.
No asentajahan sitten räjähti, kävi käsiksikin minuun, uhkasi hakata pesäpallomailalla pääni paskaksi ym. Hän oli jo aikaisemminkin käynyt kuumana. Menin sitten asianajajan juttusille, kun ei tämän dieselkorjaamon pitäjän kanssa pystynyt neuvottelemaan asiasta. Kuluttajasuoja-asiamieheen en turvautunut, koska asia olisi tullut kestämään ainakin vuoden ennenkuin mitään tapahtuisi (on jonoa ym). Soitin toki sinne ja selvitin hiukan miten homma toimii.
No mutta tämä asianajajani ei ole saanut hommaan oikein vipinää. On kyllä lähettänyt kirjeitä korjaamolle, joissa vaaditaan auton pikaista korjaamista. On jopa soittanut pari kertaa korjaamolle. Mutta mitä ihmettä!? Kohta on taas joulu ja asiasta on kulunut melkein vuosi! Auto on edelleen levällään korjaamon sisällä moottori paskana! Miten lähes kuusikymppinen ukko voi pitää toisen autoa panttinaan? Ensin rikkoo sen eikä sitten ole valmis ottamaan vastuuta tekosistaan. Ilmeisesti vakuutusta hänellä ei ole, koska on räjähtänyt aina kun olen tiedustellut asiasta. Minulla on todisteina muutama äänitallenne, joissa hän on myöntänyt asentaneensa kolikon ja sitten uhkailee pahoinpitelyllä yms. On myös muutama todistaja, koska olen aina pyrkinyt ottamaan jonkun mukaan mennessäni keskustelemaan korjaamolle asiasta. Miten asianajaja ei saa tähän korjaamon pitäjään mitään kuria? Alan pikkuhiljaa epäilemään korruptaatiota. Tietääkö kukaan hyvää asianajajaa, joka ymmärtää autotekniikasta? Onko tässä aineksia haastaa korjaamonpitäjä oikeuteen ja voittaa asia? Kaikki ovat olleet tähän asti sitä mieltä, että asiassa ei ole mitään epäselvää, korjaaja on maksumies. Nyt ovat kaikki vinkit todella tervetulleita, kiitos!

Comment